• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ichishima Noriko  市嶋 典子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ICHISHIMA Noriko  市嶋 典子

Less
Researcher Number 90530585
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 金沢大学, 国際学系, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 金沢大学, 国際学系, 教授
2023: 金沢大学, 国際学系, 教授
2019 – 2023: 秋田大学, 高等教育グローバルセンター, 准教授
2022: 金沢大学, 歴史言語文化学系, 教授
2018: 秋田大学, 教育推進総合センター, 准教授 … More
2015 – 2017: 秋田大学, 国際交流センター, 准教授
2013 – 2014: 秋田大学, 学内共同利用施設等, 准教授
2013: 秋田大学, 国際交流センター, 講師
2013: 秋田大学, 学内共同利用施設等, 講師
2012: 秋田大学, 学内共同利用施設等, 助教
2010: Waseda University, 日本語教育研究センター, 研究員
2009: 早稲田大学, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / Basic Section 02100:Foreign language education-related / Medium-sized Section 4:Geography, cultural anthropology, folklore, and related fields / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Japanese language education
Keywords
Principal Investigator
実践研究 / 市民性 / 移民 / 難民 / 平和構築 / アイデンティティ / 言語意識 / 「対話的アセスメント」 / 対話的アセスメント / 教育観 … More / レジリエンス / 地域間連携 / 外国人散在地域 / 日本語学習環境 / 内戦 / 複言語 / 複文化 / 言語政策 / 日本語教育 / 中東地域 / 紛争 / 相互理解 / 日本語教育学 / 評価論 / 制度論 / 制度 / 当事者性 / 間主観性 / 評価 / 対話 / 言語能力観 / 言語教育観 / 社会変革 / 実践の改善 / レッスンスタディ / 修正版グラウンデッド・セオリー・アプローチ / 実践研究観 / 制度の改革 / 教師の協働 / アクション・リサーチ / 質的研究 … More
Except Principal Investigator
日本語教育 / 実践研究 / CEFR / 直接法 / 歴史的経緯 / 総合活動型日本語教育 / 対話型実践 / 研究方法論 / 教師間の協働的評価 / ダイアローグ・アプローチ / シリア / ドイツ / マレーシア / 中国 / ウイルタ / 沖縄 / 英国 / 米国 / 韓国 / 現地主義 / アーカイブズ / 消滅危機言語 / 言語政策 / 現地主義アプローチ / 対外言語普及 / 中東ムスリム社会 / 合意形成 / 文化遺産 / デジタルアーカイブ / 長期現地調査資料 / 日本人 / 相互文化性 / 動機付け / 地域 / 日本語 / 接触経験 / 共生 / 異文化 / 交流活動 / 外国人 / 評価 / 協働 / 実践当事者 / 授業デザイン / 教師 / 協働参与者 / 対話的授業評価 / 学習者参加型実践研究 / 授業評価 / 教師の省察 / 対話 / 協働的評価 / 言語教育思想 / グリーンツーリズム / 異文化コミュニケーション / 外国語能力 / 秋田県仙北市西木町 / 調整行動 / グリーン・ツーリズム / 複言語・複文化主義 / 異質性対応方略 Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (75 results)
  • Co-Researchers

    (27 People)
  •  能登地域におけるレジリエンス生成過程の検証と日本語教育支援連携モデルの構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      市嶋 典子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kanazawa University
  •  Historical and Social Contexts of Interactive Practices in Japanese Language Education -From the Development of the Direct Method to the Acceptance of the CEFR

    • Principal Investigator
      細川 英雄
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Waseda University
  •  教師に実践の言語化と省察を促す研究方法論としてのダイアローグ・アプローチの探求

    • Principal Investigator
      広瀬 和佳子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kanda University of International Studies
  •  Restudying ethnographic long-term field data and co-creating a digital cultural heritage with local Muslim communities in the Middle East and North Africa

    • Principal Investigator
      縄田 浩志
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 4:Geography, cultural anthropology, folklore, and related fields
    • Research Institution
      Akita University
  •  New Foci on Overseas Language Diffusion and the "Localist" Approach

    • Principal Investigator
      Higuchi Ken'ichiro
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Sugiyama Jogakuen University
  •  シリア出身の日本語学習者の学習環境とアイデンティティ形成過程の動態についてPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      市嶋 典子
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kanazawa University
      Akita University
  •  A challenging research to verify the effects of exchange activities with foreigners on Japanese people

    • Principal Investigator
      SEKIZAKI Hironori
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Learner-Participatory Practice Research Aimed at Collaborative Evaluation by All Parties Involved in Classrooms

    • Principal Investigator
      HIROSE Wakako
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kanda University of International Studies
  •  Development of a practice model aiming to understand linguistic perception of Japanese language teachers and learners in Middle East, and build their mutual understandingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ichishima Noriko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Akita University
  •  Basic research to reconstruct plurilingual and pluricultural competence concepts: Farmers' strategies and philosophy to accept otherness.

    • Principal Investigator
      SEGAWA HAZUKI
    • Project Period (FY)
      2012 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Akita University
  •  Language selection and identity of learners of Japanese language in abroadPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ichishima noriko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Akita University
  •  Theory and Japanese teacher perceptions of Jissen-Kenkyuu in Japanese Language EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ICHISHIMA Noriko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Waseda University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2010 2009 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「シティズンシップとことばの学び―シリア出身の日本語学習者の語りから」『ことばの教育と平和―争い・隔たり・不公正を乗り越えるための理論と実践』2023

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Total Pages
      27
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355795
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00727
  • [Book] 「内戦下、日本語とともに生きる―ことばを学ぶ意味」『複数の言語で生きて死ぬ』2022

    • Author(s)
      山本冴里(編)市嶋典子・有田佳代子・福島青史・松井孝浩・鄭京姫・細川英雄・山本冴里
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      487424890X
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00727
  • [Book] 「活動型」日本語クラスの実践 ー教える・教わる関係からの解放2022

    • Author(s)
      マルチェッラ・マリオッティ 市嶋典子
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      スリーエーネットワーク
    • ISBN
      9784883199075
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00727
  • [Book] 市民性形成とことばの教育―母語・第二言語・外国語を超えて2016

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Publisher
      くろしお出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02628
  • [Book] 日本語教育のための質的研究入門―学習・教師・教室をいかに描くか2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Publisher
      ココ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Book] 日本語教育のための質的研究入門―学習・教師・教室をいかに描くか2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Publisher
      ココ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02628
  • [Book] 日本語教育における評価と「実践研究」-対話的アセスメント:価値の衝突と共有のプロセス2014

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      ココ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Book] 『実践研究は何をめざすか――日本語教育における実践研究の意味と可能性』2014

    • Author(s)
      市嶋典子,牛窪隆太,村上まさみ,高橋聡
    • Total Pages
      25
    • Publisher
      ココ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Book] 日本語教育における評価と「実践研究」―対話的アセスメント:価値の衝突と共有のプロセス2014

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      ココ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Book] Japanese Language Education:A Bridge between Language and Culture2012

    • Author(s)
      市嶋典子  M.V.Lakshimi,Hideo Hosokawa,P.A.George(eds).
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      Northern Book Centre
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Book] アセスメントと日本語教育-アセスメントの多様化とその実践へ向けて(佐藤慎司,熊谷由里(編))(対話的アセスメントの実践研究-価値の衝突と共有のプロセスの創出)2010

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Publisher
      くろしお出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21820055
  • [Book] アセスメントと日本語教育-アセスメントの多様化とその実践へ向けて-対話的アセスメントの実践研究-価値の衝突と共有のプロセスの創出2010

    • Author(s)
      市嶋典子, 佐藤慎司, 熊谷由里(編)
    • Publisher
      くろしお出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21820055
  • [Journal Article] Civil War, the State, and the Japanese Language: Views of a Japanese-Language Learner in Syria2022

    • Author(s)
      Noriko Ichishima
    • Journal Title

      Overseas Language Diffusion and the “Localist” Approach ( V2-Solution Inc. )

      Volume: 1 Pages: 171-210

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00727
  • [Journal Article] 留学生交流事業において参加者はどのように「相互文化性」を生成したのか ―秋田県農家民泊の事例を基に―2022

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      留学生交流・指導研究

      Volume: 24 Pages: 7-19

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21739
  • [Journal Article] 学習者のレポートに表れる文化的葛藤,意見の「揺れ」をどう見るか―教師間の対話による協働的評価2022

    • Author(s)
      広瀬和佳子・市嶋典子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育25(2021日本語教育シンポジウム 第24回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム報告・発表論文集)

      Volume: 25 Pages: 626-631

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00716
  • [Journal Article] 日本人の国際交流活動への参加の契機と活動持続の要因-国際交流活動の新しい枠組み構築を目指して-2022

    • Author(s)
      田村綾子・長野真澄・市嶋典子・大平真紀子・関崎 博紀
    • Journal Title

      環太平洋大学研究紀要

      Volume: 20 Pages: 39-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21739
  • [Journal Article] Exploring how the novice Japanese language learners and teachers develop dialogue process2020

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      Studies of Language and Cultural Education

      Volume: 18 Issue: 0 Pages: 40-60

    • DOI

      10.14960/gbkkg.18.40

    • NAID

      130008024798

    • ISSN
      2188-7802, 2188-9600
    • Year and Date
      2020-12-28
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00716, KAKENHI-PROJECT-19K00727
  • [Journal Article] Learner perceptions and the learning process of dialogue assessment: An analysis of data from the Action Research Zero (ARZ) Workshop.2020

    • Author(s)
      Noriko Ichishima
    • Journal Title

      Japanese Language Education in Europe

      Volume: 24 Pages: 258-267

    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00727
  • [Journal Article] 外国語の学びとアイデンティティーシリアの日本語学習者による語りをてがかりにー2020

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 8 Pages: 39-54

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00727
  • [Journal Article] Change of awareness about Japanese language and citizenship of a Japanese language learners from Syria2019

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      Studies of Language and Cultural Education

      Volume: 17 Issue: 0 Pages: 71-87

    • DOI

      10.14960/gbkkg.17.71

    • NAID

      130007807226

    • ISSN
      2188-7802, 2188-9600
    • Year and Date
      2019-12-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00727
  • [Journal Article] ことばを教える・ことばを学ぶ―複言語・複文化・ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)と言語教育2019

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      『留学生交流・指導研究(国立大学留学生指導協議会)』

      Volume: 21 Pages: 91-92

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00727
  • [Journal Article] 海外における日本語普及政策の展望と課題―A prospect and obstacles on promotion policy of oversea Japanese-language education. Journal of Policy Studies2018

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      総合政策研究

      Volume: 57 Pages: 151-154

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02628
  • [Journal Article] 平和・希望としての日本語―内戦下の日本語学習者の語りから2018

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 22 Pages: 142-146

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02628
  • [Journal Article] 海外の日本語学習者の言語選択とアイデンティティ-シリアの日本語教師の語りから-2017

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育21.2016年日本語教育シンポジウム論文集

      Volume: 21 Pages: 317-323

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02628
  • [Journal Article] Practical studies in Japanese language education: A report about Action Research Zero Workshop in Venice (Italy)2017

    • Author(s)
      Mariotti, M., Ichishima, N.
    • Journal Title

      Annali di Ca’ Foscari: Serie orientale

      Volume: 53 Pages: 369-378

    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02628
  • [Journal Article] 内戦,国家,日本語―シリアの日本語学習の語りから2017

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 9月号=45(18) Pages: 236-245

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02628
  • [Journal Article] シリアの日本語教師・学習者の市民性形成過程についての一考察2016

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      秋田大学国際交流センター紀要

      Volume: 5 Pages: 1-20

    • NAID

      120005733392

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02628
  • [Journal Article] シリアの日本語教師・学習者の市民性形成過程についての一考察2016

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      秋田大学国際交流センター紀要

      Volume: 5 Pages: 1-20

    • NAID

      120005733392

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Journal Article] 農業従事者と留学生の接触場面に関する一考察――農業体験活動における調整行動に注目して2014

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      秋田大学国際交流センター紀要

      Volume: 3 Pages: 1-13

    • NAID

      110009768147

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Journal Article] 農業従事者と留学生の接触場面に関する一考察――農業体験活動における調整行動に注目して2014

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      秋田大学国際交流センター紀要

      Volume: 3 Pages: 1-13

    • NAID

      110009768147

    • URL

      http://hdl.handle.net/10295/2370

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652098
  • [Journal Article] 評価活動において教師と学習者はいかに合意形成のプロセスを生成するのか2014

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      秋田大学国際交流センター紀要

      Volume: 4 Pages: 1-13

    • NAID

      110009886811

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Journal Article] 農業従事者と留学生の接触場面に関する一考察―農業体験活動における調整行動に注目して2014

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      秋田大学国際交流センター紀要

      Volume: 3 Pages: 1-13

    • NAID

      110009768147

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652098
  • [Journal Article] 日本語教育における評価研究の変遷と課題ー制度が規定する評価から実践を起点とした評価,思想としての評価へ2013

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 11 Pages: 112-133

    • NAID

      120005290415

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Journal Article] 学習者はどのように評価基準を構築したか2013

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      秋田大学国際交流センター

      Volume: 秋田大学国際交流センター紀要2 Pages: 25-37

    • NAID

      110009576664

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Journal Article] 実践研究をどう記述するか-私たちの見たいものと方法の関係2010

    • Author(s)
      広瀬和佳子, 尾関史, 鄭京姫, 市嶋典子
    • Journal Title

      早稲田大学日本語教育学

      Volume: 7 Pages: 43-68

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21820055
  • [Journal Article] 実践研究をどう記述するか-私たちの見たいものと方法の関係2010

    • Author(s)
      広瀬和佳子,尾関史,鄭京姫,市嶋典子
    • Journal Title

      早稲田大学日本語教育学(早稲田大学日本語教育研究科) 7

      Pages: 43-68

    • URL

      http://hdl.handle.net/2065/29804

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21820055
  • [Journal Article] プロセス的評価,主体的評価はどのような授業設計で可能か-学習者と教師が共に評価について考える意味をめぐって2009

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      WEB版リテラシーズ(くろしお出版) 6(2)

      Pages: 11-20

    • NAID

      120002851983

    • URL

      http://literacies.9640.jp/web01.html#web12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21820055
  • [Journal Article] ハイブリッドな学習コミュニティーにおける教育観・学習観の変容-クリティカル・リーディングの実践を通して2009

    • Author(s)
      市嶋典子,舘岡洋子,初見絵里花,広瀬和佳子,古屋憲章
    • Journal Title

      WEB版 日本語教育実践研究フォーラム報告(日本語教育学会)

    • NAID

      120006676901

    • URL

      http://wwwsoc.nii.ac.jp/nkg/kenkyu/Forumhoukoku/kk-Forumhoukoku.htm

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21820055
  • [Journal Article] 相互自己評価活動に対する学習者の認識と学びのプロセス2009

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      日本語教育(日本語教育学会) 142

      Pages: 134-144

    • NAID

      130005612021

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21820055
  • [Presentation] 彼/彼女らはなぜ日本語を学び続けるのか―シリア難民アリの場合から2024

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      非営利型一般社団法人日本語まなびサポート北陸設立記念講演会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00727
  • [Presentation] 活動型日本語教育における評価2023

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      ヨーロッパ日本語教師会(AJE)セミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00716
  • [Presentation] 「シティズンシップとことばの学び―シリア出身の日本語学習者の語りから」2022

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      第6回現地主義アプローチ研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00727
  • [Presentation] 「生き方を探求するためのことばの学び―『忘却された日本語学習者』の声」2021

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      オンライン研究会『対外言語普及の新たな焦点と「現地主義アプローチ」』
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00727
  • [Presentation] 日本人の国際交流活動への参加の契機と活動持続の要因-SCATによる分析-2021

    • Author(s)
      田村綾子; 長野 真澄; 市嶋典子; 大平真紀子; 関崎 博紀
    • Organizer
      筑波大学日本語・日本事情遠隔教育拠点シンポジウム2021 第3回「未来志向の日本語教育」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21739
  • [Presentation] 留学生交流事業において参加者はどのように相互文化性を共構築したのか2021

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      筑波大学日本語・日本事情遠隔教育拠点シンポジウム2021 第3回「未来志向の日本語教育」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21739
  • [Presentation] 学習者のレポートに表れる文化的葛藤,意見の「揺れ」をどう見るか―教師間の対話による協働的評価2021

    • Author(s)
      広瀬和佳子・市嶋典子
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム(16th International Conference of the European Association for Japanese Studies共催)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00727
  • [Presentation] 学習者のレポートに表れる文化的葛藤,意見の「揺れ」をどう見るか―教師間の対話による協働的評価ー2021

    • Author(s)
      広瀬和佳子・市嶋典子
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム(16th International Conference of the European Association for Japanese Studies共催)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00716
  • [Presentation] 理念と実践の関係を考えるための協働的評価2020

    • Author(s)
      広瀬和佳子・市嶋典子・寅丸真澄
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第6回年次大会パネルセッション
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00716
  • [Presentation] 相互文化性における文化観の混在と矛盾2020

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00727
  • [Presentation] Learner perceptions and the learning process of dialogue assessment: An analysis of data from the Action Research Zero Workshop.2019

    • Author(s)
      Noriko Ichishima
    • Organizer
      Japanese Language Education Symposium in Europe (AJE)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00727
  • [Presentation] Learner perceptions and the learning process of dialogue assessment: An analysis of data from the Action Research Zero Workshop. In H. Hosokawa, N. Ichishima & M. Mariotti, Is a ‘zero’ always a ‘zero’?: From ‘blank-learners’ to ‘maieutic teachers.’2019

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      Panel conducted at the 23rd Japanese Language Education Symposium in Europe (AJE).
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00716
  • [Presentation] 現場を異にする教師をつなぐ実践の記述とは―論文レビューによる実践の協働的評価2018

    • Author(s)
      広瀬和佳子・寅丸真澄・市嶋典子
    • Organizer
      インドネシア人の労働と定着促進のための連携・教育研究会「アジアと日本における外国人材の雇用と定着を考える」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00716
  • [Presentation] 平和・希望としての日本語―内戦下の日本語学習者の語りから2017

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      第21回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02628
  • [Presentation] 日本語公共空間と公共性2017

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02628
  • [Presentation] 海外における日本語普及政策の展望と課題―シリアの日本語学習者の事例から2017

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      関西学院大学総合政策学部研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02628
  • [Presentation] 海外の日本語学習者の言語選択とアイデンティティ2016

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      2016年日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      ヴェネツィア・カ・フォスカリ大学
    • Year and Date
      2016-07-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02628
  • [Presentation] 紛争下における日本語教育の意義と課題2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第2回研究集会
    • Place of Presentation
      石川県政記念しいのき迎賓館
    • Year and Date
      2015-06-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Presentation] シリアにおける日本語学習者の言語意識と戦略2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      第28回日本語教育連絡会議
    • Place of Presentation
      クロアチア:ザグレブ大学哲学部
    • Year and Date
      2015-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02628
  • [Presentation] 平和構築と日本語教育―シリア人日本語教師の語りをてがかりに2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      第26回日本沙漠学会学術大会(25周年記念大会)公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      秋田市:カレッジプラザ講堂
    • Year and Date
      2015-05-23
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Presentation] 紛争下における日本語教育の意義と課題2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第2回研究集会
    • Place of Presentation
      石川県政記念しいのき迎賓館
    • Year and Date
      2015-06-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02628
  • [Presentation] 紛争下における日本語教育の意義と課題2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Place of Presentation
      石川県政記念しいのき迎賓館
    • Year and Date
      2015-06-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Presentation] シリアの日本語教師の言語意識とアイデンティティ構築過程2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      韓國日語敎育學會2015年度第28回國際學術大會
    • Place of Presentation
      德成女子大學校
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02628
  • [Presentation] 平和構築と日本語教育―シリア人日本語教師の語りをてがかりに2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      第26回日本沙漠学会学術大会(25周年記念大会)公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      秋田市:カレッジプラザ講堂
    • Year and Date
      2015-05-23
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02628
  • [Presentation] 「市民性形成とことばの教育(3)―活動評価から市民性形成へ」2014

    • Author(s)
      市嶋典子,工藤育子,細川英雄
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会2014
    • Place of Presentation
      シドニー工科大学
    • Year and Date
      2014-07-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Presentation] 接触場面におけるカテゴリー生成と変化のプロセス――母語話者と非母語話者の調整行動に注目して2013

    • Author(s)
      市嶋典子,牲川波都季
    • Organizer
      日本語教育学会研究集会第8回東北地区
    • Place of Presentation
      東北大学,宮城県仙台市
    • Year and Date
      2013-11-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652098
  • [Presentation] 実践に内在する問題の追及2012

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      質的調査法研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Presentation] 実践研究とは何かー教育実践研究共同体構築の可能性2012

    • Author(s)
      細川英雄・市嶋典子・古屋憲章・武一美・三代純平
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Presentation] 日本語教育における評価とは何か2010

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      国際言語教育セミナー
    • Place of Presentation
      日本・韓国・北東アジア研究センターCJKNEAS:ジャワハルラール・ネルー大学
    • Year and Date
      2010-03-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21820055
  • [Presentation] 日本語教育における対話的アセスメントの意義と可能性2010

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      ICJLE 2010年世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      台湾政治大学
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21820055
  • [Presentation] 自律的日本語学習の実現に向けて-学びをつなぐポートフォリオとは何か-2010

    • Author(s)
      武一美,古屋憲章,坂田麗子,市嶋典子,尾関史,田中里奈
    • Organizer
      早稲田大学日本語教育学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-03-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21820055
  • [Presentation] 教師と学習者による対話的アセスメントの意義と課題自主シンポジウム:なぜ協働するのか2010

    • Author(s)
      館岡洋子, 市嶋典子, 広瀬和佳子, 古屋憲章
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21820055
  • [Presentation] 日本語教育学において実践研究はいかに意味づけられてきたか2010

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-05-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21820055
  • [Presentation] 「教師と学習者による対話的アセスメントの意義と課題」『自主シンポジウム:なぜ協働するのか』2010

    • Author(s)
      市嶋典子, 館岡洋子,市嶋典子,広瀬和佳子,古屋憲章
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21820055
  • [Presentation] 在日ムスリム留学生の宗教的葛藤と留学生支援

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      言語文化教育研究会2013年度研究集会大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720227
  • [Presentation] 接触場面におけるカテゴリー生成と変化のプロセス――母語話者と非母語話者の調整行動に注目して

    • Author(s)
      市嶋典子,牲川波都季
    • Organizer
      日本語教育学会研究集会第8回東北地区
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652098
  • 1.  HIROSE Wakako (60711752)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  細川 英雄 (80103604)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  寅丸 真澄 (60759314)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  SEGAWA HAZUKI (30339733)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  TAKAMURA Ryohei (30425128)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  SEKIZAKI Hironori (30512850)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  Higuchi Ken'ichiro (40386561)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  平田 未季 (50734919)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  長野 真澄 (40633699)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 10.  田村 綾子 (50455060)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 11.  大平 真紀子 (70773282)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 12.  縄田 浩志 (30397848)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  黒田 賢治 (00725161)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  渡邊 三津子 (10423245)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  山下 俊介 (50444451)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  吉村 武典 (70588772)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  西尾 哲夫 (90221473)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  遠藤 仁 (80551548)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  山川 智子 (80712174)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  仲 潔 (00441618)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  二村 洋輔 (50908382)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  W Petruschak (60176576)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  松山 智恵子 (40257572)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  三代 純平 (80449347)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  工藤 理恵 (10822984)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  古屋 憲章 (30749049)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  Baghdadi Muhammad
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi