• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Wakayama Ikuyo  若山 育代

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

WAKAYAMA Ikuyo  若山 育代

Less
Researcher Number 90553115
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 富山大学, 学術研究部教育学系, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 富山大学, 学術研究部教育学系, 准教授
2016 – 2018: 富山大学, 人間発達科学部, 准教授
2013 – 2014: 富山大学, 人間発達科学部, 准教授
2012: 富山大学, 人間発達科学部, 講師
2009 – 2010: University of Toyama, 人間発達科学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
保育専攻学生 / 保育者志望学生 / 意欲的態度 / 専門的技術 / カリキュラムマネジメント / 理解 / 評価 / 知識 / 意欲 / 専門的知識 … More / 大学生 / 保育者養成課程 / カリキュラム・マネジメント / 向上 / 指導計画作成力 / 部分担任指導計画 / 個人差 / 評価ルーブリック / 幼児の目線に立った描画指導案 / ペルソナシナリオ法 / ルーブリック / ペルソナ/シナリオ法 / 描画部分指導案 / 創造力 / 描画指導力 / 見立て描画 / 幼児 / シナリオ法 / ペルソナ … More
Except Principal Investigator
発達 / 意味創造型理解 / 物語作り / 小学校低学年児童 / 児童 / 絵画 / 小学校低学年 / 幼児 / 創作 / 物語 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (37 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  カリキュラム・マネジメントに関する保育専攻学生の専門的技術と意欲的態度の育成Principal Investigator

    • Principal Investigator
      若山 育代
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  Individual Differences of Early Childhood Education Teacher Training Course Students for Difficulties on Making Teaching PlanPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Wakayama Ikuyo
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  The developmental changes in stories produced by five, six, seven, and eight-year-old children

    • Principal Investigator
      MORI Toshiaki
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  The effects of the Persona scenario method on the student's attitudes that endeavor to make child-centered teaching plan for drawing of early childhood.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      WAKAYAMA Ikuyo
    • Project Period (FY)
      2012 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  The project of "as if" drawings : The aims of developing art educational skills of the college students in the course of early childhood education and preschool children's creativityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WAKAYAMA Ikuyo
    • Project Period (FY)
      2009 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      University of Toyama

All 2023 2021 2020 2018 2014 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 保育者養成研究はカリキュラム 論に関して何を明らかにしてきたか‐システマティック・レビュー による分析-2021

    • Author(s)
      若山育代,若尾良徳,入江良英,後田紀子,小尾麻希子,桐川敦子,佐藤有香,新家智子,目良秋子
    • Journal Title

      保育者養成教育研究

      Volume: 5 Pages: 1-11

    • NAID

      40022611590

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02580
  • [Journal Article] 部分担任指導計画の作成における幼児教育専攻学生の個人差の類型 -作成した部分担任指導計画の文字数と感じられた困難の種類に着目して-2018

    • Author(s)
      若山育代
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要

      Volume: 13(2) Pages: 225-233

    • NAID

      120006630664

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17438
  • [Journal Article] 保育専攻学生の「子どもの状況に基づいて一斉保育の描画指導案を作成する態度」に及ぼすペルソナ/シナリオ法の効果-ルーブリック評価を採用して-2014

    • Author(s)
      若山育代
    • Journal Title

      保育士養成研究

      Volume: 31巻 Pages: 47-56

    • NAID

      40020038972

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730649
  • [Journal Article] 保育専攻学生の「子どもの状況に基づいて一斉保育の描画指導案を作成する態度」に及ぼすペルソナ/シナリオ法の効果-ルーブリック評価を採用して-2014

    • Author(s)
      若山育代
    • Journal Title

      保育士養成研究

      Volume: 31 Pages: 47-56

    • NAID

      40020038972

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730649
  • [Journal Article] 自然物を使用した4歳児と5歳児の見立て絵活動の実践研究-他者との関係の中で獲得する素材に対する多様な見方に着日して-2011

    • Author(s)
      若山育代
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 32 Pages: 465-477

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21830044
  • [Journal Article] 自然物を使用した4歳児と5歳児の見立て絵活動の実践研究-他者との関係の中で獲得する素材に対する多様な見方に着目して-2011

    • Author(s)
      若山育代
    • Journal Title

      美術教育学 32

      Pages: 465-477

    • NAID

      110008799320

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21830044
  • [Journal Article] ペルソナ/シナリオ法が保育者志望学生に及ぼす影響-子どもの目線に立った見立て描画指導案作成に向けて-2010

    • Author(s)
      若山育代
    • Journal Title

      とやま発達福祉学年報

      Volume: 1 Pages: 55-65

    • NAID

      120003460210

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21830044
  • [Journal Article] ペルソナ/シナリオ法が保育者志望学生に及ぼす影響-子どもの目線に立った見立て描画指導案作成に向けて-2010

    • Author(s)
      若山育代
    • Journal Title

      とやま発達福祉学年報 1

      Pages: 55-56

    • NAID

      120003460210

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21830044
  • [Presentation] カリキュラム・マネジメントに関する学生の知識と意欲の実態-未履修学生に着目して-2023

    • Author(s)
      若山育代(富山大学) 入江良英(中九州短期大学) 後田紀子(高知学園短期大学) 小尾麻希子(武庫川女子大学短期大学部) 桐川敦子(日本女子体育大学) 佐藤有香(和洋女子大学) 新家智子(共立女子大学) 目良秋子(白百合女子大学) 若尾良徳(日本体育大学)
    • Organizer
      日本乳幼児教育・保育者養成学会 第4回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02580
  • [Presentation] 保育専攻学生のカリキュラム・マネジメントに関する知識―カリキュラム・マネジメントの講義後の評価―2021

    • Author(s)
      若山育代(富山大学),後田紀子(松蔭大学),小尾麻希子(武庫川女子大学短期大学部),桐川敦子(日本女子体育大学),佐藤有香(和洋女子大学),新家智子(共立女子大学),目良秋子(白百合女子大学),若尾良徳(日本体育大学)
    • Organizer
      第5回日本保育者養成教育学会研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02580
  • [Presentation] 保育専攻学生のカリキュラム・マネジメントに対する理解と意欲―カリキュラム・マネジメントの講義後の評価―2020

    • Author(s)
      若山育代,後田紀子,小尾麻希子,桐川敦子,佐藤有香,新家智子, 目良秋子,若尾良徳
    • Organizer
      第4回日本保育者養成教育学会研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02580
  • [Presentation] 保育者志望学生と保育者が一斉保育の描画指導案を作成する際に働かせる思考の相違-保育専攻学生の描画指導案にみられる「自己中心性」-2014

    • Author(s)
      若山育代
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730649
  • [Presentation] 幼児と小学校低学年児童による絵画を使った「物語作り」2014

    • Author(s)
      若山育代・森敏昭
    • Organizer
      第36回 美術科教育学会 奈良大会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530824
  • [Presentation] 保育者志望学生と保育者が一斉保育の描画指導案を作成する際に働かせる思考の相違-保育専攻学生の描画指導案にみられる「自己中心性」-2014

    • Author(s)
      若山育代
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730649
  • [Presentation] The developmental changes in stories produced by five, six, seven, and eight-year-old children.2014

    • Author(s)
      Ikuyo Wakayama & Toshiaki Mori
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 15th Annual Conference
    • Place of Presentation
      Bali, Indonesia
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530824
  • [Presentation] 小学校1年生と2年生による絵画を使ったお話作り-文節・命題・命題統合の分析-2013

    • Author(s)
      若山育代・森敏昭
    • Organizer
      第35回美術科教育学会島根大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530824
  • [Presentation] 保育者志望学生の描画指導案作成力の評価ルーブリック開発 -学生の暗黙知に着目して-2013

    • Author(s)
      若山育代
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学白金キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730649
  • [Presentation] 保育の部分指導案作成力を評価するためのルーブリック開発と実践について2013

    • Author(s)
      若山育代
    • Organizer
      平成25年度全国保育士養成セミナー
    • Place of Presentation
      香川県・サンポートホール高松,かがわ国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730649
  • [Presentation] 保育の部分指導案作成力を評価するためのルーブリック開発と実践について2013

    • Author(s)
      若山育代
    • Organizer
      平成25年度全国保育士養成セミナー
    • Place of Presentation
      香川県・サンポートホール高松、かがわ国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730649
  • [Presentation] The developmental changes in stories produced by six-year-old and seven-year-old children: What kind of contents do children contain in their stories?2013

    • Author(s)
      Ikuyo Wakayama, Toshiaki Mori
    • Organizer
      The 14th Annual Conference of PECERA
    • Place of Presentation
      Kim Young-ui Hall at Ewha Womans University(韓国)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530824
  • [Presentation] The differences in “experience drawing” lesson plans produced by kindergarten teacher and college student in early childhood education course2013

    • Author(s)
      Ikuyo Wakayama
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association, 23th conference
    • Place of Presentation
      Tallinn University (Tallinn, Estonia)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730649
  • [Presentation] The Differences in"Experience Drawing"Lesson Plans Produced by Kindergarten Teacher and College Student in Early Childhood Education Course2013

    • Author(s)
      Ikuyo Wakayama
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association, 23rd conference
    • Place of Presentation
      Tallinn University
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730649
  • [Presentation] The Differences in “Experience Drawing” Lesson Plans Produced by Kindergarten Teacher and College Student in Early Childhood Education Course2013

    • Author(s)
      Ikuyo Wakayama
    • Organizer
      23rd European Early Childhood Education Research Conference
    • Place of Presentation
      Tallinn, Estonia
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730649
  • [Presentation] 保育者志望学生の描画指導案作成力の評価ルーブリック開発-学生の暗黙知に着目して-2013

    • Author(s)
      若山育代
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大
    • Place of Presentation
      明治学院大学白金キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730649
  • [Presentation] The developmental changes in stories produced by six-year-old and seven-year-old children: What kind of contents do children contain in their stories?2013

    • Author(s)
      Ikuyo Wakayama & Toshiaki Mori
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 14th Annual Conference
    • Place of Presentation
      Seoul, Korea
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530824
  • [Presentation] 保育者志望学生の描画部分指導案作成力評価ルーブリックの開発2012

    • Author(s)
      若山育代
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730649
  • [Presentation] The relationship between college students’ implicit theory of teaching and their verbal support in drawing lesson2012

    • Author(s)
      Ikuyo Wakayama
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association, 22th conference
    • Place of Presentation
      Instituto Superior de ngenharia do Porto
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730649
  • [Presentation] The relationship between college students'implicit theory of teaching and their verbal support in drawing lesson2012

    • Author(s)
      Ikuyo Wakayama
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association,22th conference
    • Place of Presentation
      Instituto Superior de ngenharia do Porto
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730649
  • [Presentation] ペルソナ/シナリオ法を用いた造形指導案の作成-造形指導案作成中の保育者志望学生の発話に着目して-2011

    • Author(s)
      若山育代
    • Organizer
      第33回美術科教育学会富山大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21830044
  • [Presentation] ペルソナ/シナリオ法を用いた造形指導案の作成-造形指導案作成中の保育者志望学生の発話に着目して-2011

    • Author(s)
      若山育代
    • Organizer
      第33回美術科教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21830044
  • [Presentation] 見立て描画活動における年長児の見立て描画行動の分類-斉保育場面に着目して-2010

    • Author(s)
      若山育代
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21830044
  • [Presentation] 見立て描画活動における年長児の見立て描画行動の分類-一斉保育場面に着目して-2010

    • Author(s)
      若山育代
    • Organizer
      日本教育心理学会第52 回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21830044
  • [Presentation] ペルソナ/シナリオ法が保育者志望学生の見立て描画指導力に及ぼす影響2010

    • Author(s)
      若山育代
    • Organizer
      第32回美術科教育学会仙台大会
    • Place of Presentation
      仙台
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21830044
  • [Presentation] ペルソナ/シナリオ法が保育者志望学生の見立て描画指導力に及ぼす影響2010

    • Author(s)
      若山育代
    • Organizer
      第32回美術科教育学会 仙台大会
    • Place of Presentation
      せんだいメディアテーク(仙台市)
    • Year and Date
      2010-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21830044
  • [Presentation] The Developmental Changes in Stories Produced by Five-, Six-, Seven- and Eight-Year-Old Children Using the Monet Painting.

    • Author(s)
      Ikuyo Wakayama & Toshiaki Mori
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association 24th Conference
    • Place of Presentation
      Crete, Greece
    • Year and Date
      2014-09-07 – 2014-09-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530824
  • [Presentation] The Developmental Changes in Stories Produced by Five, Six, Seven, and Eight-Year-Old Children.

    • Author(s)
      Ikuyo Wakayama & Toshiaki Mori
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 15th Annual Conference
    • Place of Presentation
      Bali, Indonesia
    • Year and Date
      2014-08-08 – 2014-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530824
  • [Presentation] 幼児と低学年児童による絵画を使った「物語つくり」

    • Author(s)
      若山育代
    • Organizer
      心理科学研究会2014年 春の研究集会
    • Place of Presentation
      琵琶湖グランドホテル,滋賀県
    • Year and Date
      2014-04-25 – 2014-04-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530824
  • 1.  MORI Toshiaki (10110834)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  目良 秋子 (20349145)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  入江 良英 (30528328)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  小尾 麻希子 (30735022)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 5.  佐藤 有香 (60713641)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  若尾 良徳 (70364908)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 7.  桐川 敦子 (70583780)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 8.  後田 紀子 (80557786)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 9.  新家 智子 (90782730)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi