• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Misawa Ryo  三沢 良

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 90570820
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 岡山大学, 教育学域, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 岡山大学, 教育学域, 准教授
2023: 岡山大学, 学術研究院教育学域, 准教授
2019 – 2022: 岡山大学, 教育学研究科, 准教授
2017 – 2018: 岡山大学, 教育学研究科, 講師
2016: 奈良大学, 社会学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10010:Social psychology-related / Social systems engineering/Safety system
Except Principal Investigator
Basic Section 07080:Business administration-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Management
Keywords
Principal Investigator
チームワーク / 多次元的態度 / 組織学習 / 組織変革 / 変化への抵抗 / 医療組織 / 心理的安全性 / 認知社会ネットワーク / 学校組織 / 認知社会的ネットワーク … More / 多職種協働 / 防災 / 社会系心理学 / 人材育成 / 教育・訓練 / 危機管理 / 事故・災害 / 緊急時対応 … More
Except Principal Investigator
心理的安全性 / 組織文化 / 組織不祥事 / 社会構成主義 / レジリエンス / 組織不正 / セキュリティ / 安全 / 高信頼性組織 / 共有アイデンティティ / ソーシャルサポート / 自己カテゴリー化理論 / 子育て支援 / 社会的承認 / 精神分析の応用 / 教師教育 / 生徒指導・教育相談 / ワーク・ディスカッション / 教職大学院 / 新型コロナウイルス感染症 / 社会物質性 / 社会技術システム / 組織不祥事、組織不正 / 危機対応 / 組織ルーティン / リーダーシップ / 社会的アイデンティティ / 学校開発 / チームワーク / 組織市民行動 / 教師アイデンティティ / 専門的な学習コミュニティ / 学校組織 / 承認 / 社会的価値体験 / 協働 / 学校文化 / 教師の職能発達 / 学習メタファー / 社会的勢力 / エンパワリングリーダーシップ / 専門的学習コミュニティ / 教員の自律性 / 分散型リーダーシップ / 経験の振り返り / リフレクション / 情報共有 / 成功学習 / 振り返り / 信頼 / 課題特性 / チーム風土 / チーム学習 / 失敗学習 / 安心 / 日本企業 / 高信頼性組織(HRO) / HRO / 高信頼性組織化 / 経営学 / 想定外 / 言語(言説) / 制度と実践 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (72 results)
  • Co-Researchers

    (19 People)
  •  教職大学院におけるワーク・ディスカッションの有効的活用

    • Principal Investigator
      西村 佐彩子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  Cross-disciplinary Study for Reframing the Paradigm of Parenting Support: Extending Support to Social Recognition

    • Principal Investigator
      鎌田 雅史
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Shujitsu Junior College
  •  Resolving the psychological dilemma of "wanting to change, but not being able to change" during the VUCA eraPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      三沢 良
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10010:Social psychology-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  Collaboration in Schools: Social Power derived from Social Identity

    • Principal Investigator
      鎌田 雅史
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Shujitsu Junior College
  •  Crisis Response and Resilience for Future Organizations: From the Perspective of High Reliability Organization Theory

    • Principal Investigator
      Nakanishi Aki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 07080:Business administration-related
    • Research Institution
      Meiji University
  •  The impact of team climate and task characteristics on team failure learning in the workplace

    • Principal Investigator
      Fujimura Makoto
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 07080:Business administration-related
    • Research Institution
      Fukuoka Jo Gakuin University
  •  Investigation on the effective collaboration network in interdisciplinary teams: Focusing on school organizations and healthcare organizationsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Misawa Ryo
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10010:Social psychology-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  High Reliability Organizing in Japan: In Search of Safety and Security

    • Principal Investigator
      Nakanishi Aki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Management
    • Research Institution
      Meiji University
  •  The teamwork elements required for emergency responses and their improvement strategiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Misawa Ryo
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Social systems engineering/Safety system
    • Research Institution
      Okayama University
      Nara University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2017 2016

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 産業・組織心理学(放送大学教材)2019

    • Author(s)
      山口裕幸編著、三沢良、他
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      NHK出版
    • ISBN
      9784595321801
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03661
  • [Book] 組織行動の心理学:組織と人の相互作用を科学する2019

    • Author(s)
      角山剛編、三沢良、他
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830860
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03661
  • [Book] 想定外のマネジメント:高信頼性組織とは何か[第3版](翻訳)2017

    • Author(s)
      中西晶、高木俊雄、四本雅人、星和樹、三沢良、黒澤壮史、寺本直城、矢寺顕行、吉野直人、藤川なつこ、中原翔
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      文眞堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03661
  • [Book] エピソードでわかる社会心理学2017

    • Author(s)
      三沢良(谷口淳一・相馬敏彦・金政祐司・西村太志(編著))
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      北樹出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03661
  • [Book] 社会心理学概論2016

    • Author(s)
      三沢良(北村英哉・内田由紀子(編))
    • Total Pages
      398
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03661
  • [Journal Article] 組織の安全性とチームワーク― チームワークの崩壊と高信頼性チームの視点に基づく既往知見の概括 ―2024

    • Author(s)
      三沢 良
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 185 Pages: 37-51

    • DOI

      10.18926/bgeou/66706

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/66706

    • Year and Date
      2024-02-22
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02833
  • [Journal Article] 小学校教師の自律的な学びを支える組織的な学び ―組織的な学びのイメージに基づく比較―2024

    • Author(s)
      三沢 良、松江 桃果
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 14 Pages: 17-31

    • DOI

      10.18926/CTED/66769

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/66769

    • Year and Date
      2024-03-29
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02833
  • [Journal Article] 心理的安全性の媒介効果に着目した検討2024

    • Author(s)
      三沢 良、鎌田 雅史
    • Journal Title

      Journal of School Improvement and Leadership

      Volume: 6 Issue: 0 Pages: 60-74

    • DOI

      10.51006/jsira.6.0_60

    • ISSN
      2436-5009
    • Year and Date
      2024-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03351, KAKENHI-PROJECT-23K02833
  • [Journal Article] 大学部活動におけるチームリーダーシップの影響:“活気あるチームづくり”のためにリーダーにできること2023

    • Author(s)
      三沢 良, 西 陽子
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 182 Pages: 1-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01543
  • [Journal Article] 学校組織における学習メタファーに関する論考2023

    • Author(s)
      鎌田雅史、三沢良
    • Journal Title

      就実論叢

      Volume: 53 Pages: 115-128

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03351
  • [Journal Article] 教師の自律的な学習姿勢と学校組織風土に関する実証的検討―「 学び続ける教師」の実現に向けて ―2023

    • Author(s)
      三沢 良、樋口 宏治、森安 史彦
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 184 Pages: 31-41

    • DOI

      10.18926/bgeou/66129

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/66129

    • Year and Date
      2023-11-24
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02833
  • [Journal Article] チームのバーチャルな相互作用を規定する課題特性:デジタルツールの効果的活用への示唆2022

    • Author(s)
      三沢 良, 藤村まこと
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 181 Pages: 1-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01543
  • [Journal Article] 職員室の心理的安全性:教師の協働を阻む対人関係リスクに関する検討2022

    • Author(s)
      三沢 良, 鎌田 雅史
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 180 Pages: 17-26

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01543
  • [Journal Article] チームのバーチャルな相互作用を規定する課題特性 ―デジタルツールの効果的活用への示唆―2022

    • Author(s)
      三沢 良・藤村まこと
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 181 Pages: 1-14

    • DOI

      10.18926/bgeou/64181

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/64181

    • Year and Date
      2022-11-25
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K01881
  • [Journal Article] 心理的安全性のある職員室づくり2022

    • Author(s)
      三沢 良
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 810 Pages: 28-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Journal Article] 職員室の心理的安全性 ―教師の協働を阻む対人関係リスクに関する検討―2022

    • Author(s)
      三沢良・鎌田雅史
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 180 Pages: 17-26

    • DOI

      10.18926/bgeou/63920

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/63920

    • Year and Date
      2022-08-26
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03351, KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Journal Article] 組織における変化への抵抗2021

    • Author(s)
      三沢良
    • Journal Title

      心理学ワールド

      Volume: 93 Pages: 23-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01543
  • [Journal Article] 教師のビリーフが自律的な学習姿勢に及ぼす影響―職能成長への示唆―2021

    • Author(s)
      三沢 良,鍋田瑞希,森安史彦
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 11 Pages: 43-57

    • DOI

      10.18926/CTED/61564

    • NAID

      120006999350

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/61564

    • Year and Date
      2021-03-22
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Journal Article] 小学校プログラミング教育の光と影―実践的な検討課題の導出―2021

    • Author(s)
      西川義孝,三沢 良,高橋典久
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 11 Pages: 59-73

    • DOI

      10.18926/CTED/61565

    • NAID

      120006999351

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/61565

    • Year and Date
      2021-03-22
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Journal Article] 教師のチームワークと学校組織風土の関連性 : 「チームとしての学校」を実現するための前提の吟味2020

    • Author(s)
      三沢 良,森安史彦,樋口宏治
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 10 Pages: 63-77

    • DOI

      10.18926/CTED/58119

    • NAID

      120006816659

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/58119

    • Year and Date
      2020-03-20
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Journal Article] 特別支援学校における「専門職の学習共同体」の醸成 : カリキュラム・マネジメントおよび専門性の継承・向上の実現との関係性に着目して2020

    • Author(s)
      藤井裕士, 熊谷愼之輔, 三沢良
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 10 Pages: 107-121

    • NAID

      120006816662

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03661
  • [Journal Article] 特別支援学校における「専門職の学習共同体」の醸成 : カリキュラム・マネジメントおよび専門性の継承・向上の実現との関係性に着目して2020

    • Author(s)
      藤井裕士,熊谷愼之輔,三沢 良
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 10 Pages: 107-121

    • DOI

      10.18926/CTED/58124

    • NAID

      120006816662

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/58124

    • Year and Date
      2020-03-20
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Journal Article] 事故事例からの学習における省察過程の検討:若年作業監理者が効果的に学ぶための認知方略への着目2020

    • Author(s)
      長谷川尚子, 三沢 良, 山口裕幸
    • Journal Title

      人材育成研究

      Volume: 16(1) Pages: 3-13

    • NAID

      40022510188

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01543
  • [Journal Article] 事故事例からの学習における省察過程の検討:若年作業監理者が効果的に学ぶための認知方略への着目2020

    • Author(s)
      長谷川尚子,三沢 良,山口裕幸
    • Journal Title

      人材育成研究

      Volume: 6(1) Pages: 3-13

    • NAID

      40022510188

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Journal Article] チームワークとその向上方策の概念整理2019

    • Author(s)
      三沢良
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 171 Pages: 23-38

    • NAID

      120006711414

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03661
  • [Journal Article] チームワークとその向上方策の概念整理2019

    • Author(s)
      三沢 良
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 印刷中

    • NAID

      120006711414

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21529
  • [Journal Article] チームワークとその向上方策の概念整理2019

    • Author(s)
      三沢 良
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 171 Pages: 23-38

    • NAID

      120006711414

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21529
  • [Journal Article] 教師のチームワークと学校組織風土の関連性-「チームとしての学校」を実現するための前提の吟味-2019

    • Author(s)
      三沢良, 森安史彦, 樋口宏治
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 10 Pages: 63-77

    • NAID

      120006816659

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03661
  • [Journal Article] 産業現場の事故事例を学習資源として活用させる職場環境要因:学習過程で若年就業者が認識する経験間の共通性に着目して2017

    • Author(s)
      長谷川尚子・三沢 良
    • Journal Title

      産業・組織心理学研究

      Volume: 30 Pages: 119-130

    • NAID

      130007687878

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03661
  • [Journal Article] 産業現場の事故事例を学習資源として活用させる職場環境要因-学習過程で若年就業者が認識する経験間の共通性に着目して-2017

    • Author(s)
      長谷川尚子、三沢良、山口裕幸
    • Journal Title

      産業・組織心理学研究

      Volume: 30 Pages: 119-130

    • NAID

      130007687878

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03661
  • [Journal Article] 仕事の能率と安全2017

    • Author(s)
      三沢良
    • Journal Title

      産業と組織の心理学

      Volume: 1 Pages: 173-199

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03661
  • [Journal Article] 産業現場の事故事例を学習資源として活用させる職場環境要因:学習過程で若年就業者が認識する経験間の共通性に着目して2017

    • Author(s)
      長谷川尚子・三沢 良
    • Journal Title

      産業・組織心理学研究

      Volume: 30 Pages: 119-130

    • NAID

      130007687878

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21529
  • [Presentation] 小学校教師の自律的な学びを支える組織的な学び:組織的な学びのイメージに基づく比較2024

    • Author(s)
      三沢 良、松江 桃果
    • Organizer
      日本学校改善学会2024愛媛大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02833
  • [Presentation] 校長によるエンパワーメントが教師の自律性を促すための要件:学校改善の基盤としての分散型リーダーシップ2023

    • Author(s)
      鎌田 雅史、三沢 良
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02833
  • [Presentation] 若年就業者のキャリア自律の志向性と職場定着:支援施策は諸刃の剣か?2023

    • Author(s)
      三沢 良、長谷川 尚子、小林 千夏
    • Organizer
      人材育成学会第21回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02833
  • [Presentation] 学校組織における多職種協働ネットワークの可視化の試み:教師の認知に着目して2023

    • Author(s)
      三沢 良,馬場真一,田中純子,藤村まこと
    • Organizer
      日本学校改善学会2023岐阜大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Presentation] 教師の組織的学びを促進する校長のエンパワリング・リーダーシップ:心理的安全性の媒介効果に着目して2023

    • Author(s)
      三沢 良、鎌田 雅史
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02833
  • [Presentation] コロナ禍におけるリスクテイキング行動としての脱マスク:マスク着用を個人の判断に委ねる方針が出される前後の変化2023

    • Author(s)
      三沢 良
    • Organizer
      日本心理学会大87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02833
  • [Presentation] 校長によるエンパワーメントが教師の自律性を促すための要件2023

    • Author(s)
      鎌田雅史、三沢良
    • Organizer
      日本教育心理学会64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03351
  • [Presentation] 教員の自律性を支える組織風土に関する検討:学びあい,認めあう校内コミュニティの必要性2022

    • Author(s)
      鎌田雅史,三沢 良
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Presentation] バーチャル性認知がチーム学習プロセスに及ぼす影響:企業規模による因果モデルの検討2022

    • Author(s)
      藤村まこと・三沢 良
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K01881
  • [Presentation] 話題提供:学校教師の認知する多職種協働ネットワークの可視化2022

    • Author(s)
      三沢 良
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会公募シンポジウム「教師と心理臨床家の専門的態度の協応と専門職としての協働:教員養成における展望」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Presentation] 職員室の心理的安全性:教師の協働を阻む対人関係リスクに関する基礎的検討2022

    • Author(s)
      三沢 良・鎌田雅史
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03351
  • [Presentation] 教員の自律性を支える組織風土に関する検討:学びあい,認めあう校内コミュニティの必要性2022

    • Author(s)
      鎌田雅史・三沢 良
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03351
  • [Presentation] 職員室の心理的安全性:教師の協働を阻む対人関係リスクに関する基礎的検討2022

    • Author(s)
      三沢 良,鎌田雅史
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Presentation] チームのバーチャルな相互作用を規定する課題特性:デジタルツールの効果的活用に向けて2022

    • Author(s)
      三沢 良・藤村まこと
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K01881
  • [Presentation] バーチャルチーム研究のパースペクティブ:ウィズコロナ時代のチームワーク2021

    • Author(s)
      三沢良・藤村まこと
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K01881
  • [Presentation] 学校組織における分散型リーダーシップと教員の業務改善 校長によるエンパワーメントの調整効果2021

    • Author(s)
      鎌田雅史,三沢 良
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03351
  • [Presentation] 学校組織における分散型リーダーシップと教員の業務改善:校長によるエンパワーメントの調整効果2021

    • Author(s)
      鎌田雅史,三沢 良
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Presentation] 公立学校教員の勤務実態と学校改善:「働き方改革」に関する意識調査のデータ分析2021

    • Author(s)
      鎌田雅史,三沢 良
    • Organizer
      日本学校改善学会2021大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Presentation] 人の振り見て我が振り直せ:他者の成功/失敗経験からの学習に関する検討2020

    • Author(s)
      長谷川尚子,三沢 良
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Presentation] 教師の自律的な学習姿勢を規定するビリーフの影響2020

    • Author(s)
      三沢 良・鍋田瑞希・森安史彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K01881
  • [Presentation] 公立学校教員の勤務実態と学校改善 『働き方改革』に関する意識調査のデータ分析2020

    • Author(s)
      鎌田雅史,三沢 良
    • Organizer
      日本学校改善学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03351
  • [Presentation] 教師の学習姿勢の醸成に寄与する組織心理学的要因:学校組織風土と組織コミットメントに着目して2020

    • Author(s)
      三沢 良,森安史彦,樋口宏治
    • Organizer
      日本学校改善学会2020福岡大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Presentation] 学校組織における分散型リーダーシップの効用(3):教員の自律性を支える分散型リーダーシップおよび校長によるエンパワーメント2020

    • Author(s)
      鎌田雅史,三沢 良
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Presentation] 学校組織における分散型リーダーシップの効用(3)2020

    • Author(s)
      鎌田雅史,三沢 良
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03351
  • [Presentation] 教師の自律的な学習姿勢を規定するビリーフの影響2020

    • Author(s)
      三沢 良,鍋田瑞希,森保史彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Presentation] 学校組織における分散型リーダーシップの効用(2):労働時間とストレス反応の関係における緩衝効果2019

    • Author(s)
      三沢 良,鎌田雅史
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第66回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Presentation] 学校の組織風土と教師のチームワークの関連性2019

    • Author(s)
      三沢 良,森安史彦,樋口宏治
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Presentation] 学校組織における分散型リーダーシップの効用(2)―労働時間とストレス反応の関係における緩衝効果―2019

    • Author(s)
      三沢良,鎌田雅史
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第 66 回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03661
  • [Presentation] 学校組織における分散型リーダーシップの効用(1):教員の多忙感に及ぼす緩衝効果の検討2019

    • Author(s)
      鎌田雅史,三沢 良
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第66回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Presentation] 「学び続ける教員」を支える学校組織風土の研究2019

    • Author(s)
      三沢 良,森安史彦,樋口宏治
    • Organizer
      日本教師教育学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Presentation] 学校組織の分散型リーダーシップ測定尺度の開発2019

    • Author(s)
      鎌田雅史,三沢 良
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03192
  • [Presentation] 学校組織における分散型リーダーシップの効用(1)―教員の多忙感に及ぼす緩衝効果の検討―2019

    • Author(s)
      鎌田雅史, 三沢良
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第 66 回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03661
  • [Presentation] Development of a scale for learning from incidentsHindrances in the process of learning from incidents2017

    • Author(s)
      Hasegawa, N., & Misawa, R.
    • Organizer
      15th European Congress of Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21529
  • [Presentation] 産業現場における事故事例からの学習を阻む課題:安全活動の停滞を招くボトルネック2017

    • Author(s)
      三沢 良・長谷川尚子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21529
  • [Presentation] 請負作業現場の安全監理における行動次元:安全管理者は日々,どのような工夫を行っているか2017

    • Author(s)
      長谷川尚子・三沢 良
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21529
  • [Presentation] Hindrances in the process of learning from incidents to improve safety: A focused investigation of safety motivation2017

    • Author(s)
      Misawa, R., & Hasegawa, N.
    • Organizer
      15th European Congress of Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21529
  • [Presentation] Effects of workplace on enhancement of work beginners’ awareness of similarities among failure experiences.2016

    • Author(s)
      Hasegawa, N., Misawa, R., & Yamaguchi, H.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21529
  • [Presentation] 海上運航実習チームのチームワーク評価に関する研究2016

    • Author(s)
      三沢 良・藤川なつこ・渕 真輝
    • Organizer
      産業・組織心理学会
    • Place of Presentation
      立教大学新座キャンパス(埼玉県新座市)
    • Year and Date
      2016-09-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21529
  • [Presentation] Effects of workplace on enhancement of work beginners' awareness of similiarities among failure experience.2016

    • Author(s)
      Hasegawa, N., Misawa, R., & Yamaguchi, H.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03661
  • [Presentation] 海上運行実習チームのチームワーク評価に関する研究2016

    • Author(s)
      三沢 良・藤川なつこ・渕 真輝
    • Organizer
      産業組織心理学会
    • Place of Presentation
      立教大学新座キャンパス
    • Year and Date
      2016-09-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03661
  • 1.  Nakanishi Aki (70347277)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  Fujimura Makoto (10404039)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  高木 俊雄 (80409482)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  四本 雅人 (90547796)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  星 和樹 (10409485)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  黒澤 壮史 (10548845)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  寺本 直城 (10755953)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  矢寺 顕行 (20582521)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  吉野 直人 (20710479)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  藤川 なつこ (30527651)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 11.  中原 翔 (50780681)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  鎌田 雅史 (10610040)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 13.  近藤 光 (10762148)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  西村 佐彩子 (80457415)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  佐藤 卓也 (80966466)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  伊藤 優 (80781054)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  六車 美加 (80963230)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  長谷川 尚子 (40371695)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  有吉 美恵 (50826360)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi