• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ikeda Chisa  池田 千紗

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

IKEDA CHISA  池田 千紗

Less
Researcher Number 90580051
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 北海道教育大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2024: 北海道教育大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology
Except Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related
Keywords
Principal Investigator
不器用 / 特別支援教育 / 手先の不器用さ / 算数の文章題 / 肢体不自由児 / 発達障害児 / 協調運動 / 肢体不自由 / 発達性協調運動障害 / 算数文章題 / 算数障害 … More
Except Principal Investigator
… More 発達障害 / 感覚処理 / 運動能力 / バーチャルリアリティ / ギフテッド / 知能 / バリアリティリアリティ / 知的能力 / 感覚処理特性 / 協調運動 / 仮想空間 / 微細運動 / 粗大運動 / 不器用 / 感覚特異性 / VR(バーチャルリアリティ) / 運動支援 / バーチャルリアリティ(VR) / クロスモーダル / VR / 感覚処理特異性 / 発達障害特性 / 高い知能 / 自閉症スペクトラム障害 / 発達性協調運動障害 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (23 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  高い知能を有する人の感覚処理特性の解明と支援法の検討

    • Principal Investigator
      片桐 正敏
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Study of cognitive characteristics and interventions with motor and specific sensory processing.

    • Principal Investigator
      Katagiri Masatoshi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Assessment Methods and Instructional Methods for DyscalculiaPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      IKEDA CHISA
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 子どもの感覚運動機能の発達と支援-発達の科学と理論を支援に活かす-改訂第2版2024

    • Author(s)
      儀間 裕貴 (編集) 大城 昌平 (編集) 池田千紗(Ⅲ 支援に向けての総論 2-2 学校教育における感覚運動経験の支援の実際 執筆)
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      メジカルビュー社
    • ISBN
      9784758322515
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25680
  • [Book] 発達障害支援・特別支援教育ナビ「発達障害のある子の感覚・運動への支援」2022

    • Author(s)
      岩永竜一郎・小道モコ・井手正和・萩原拓・加藤寿宏・笹森理絵・中井昭夫・塩津裕康・池田千紗
    • Total Pages
      105
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760895588
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01695
  • [Book] 合理的配慮にも活用できる!アダプテッド・スポーツで誰もが主役の楽しい体育2022

    • Author(s)
      池田千紗・安井友康・山本理人
    • Total Pages
      161
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805887783
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01695
  • [Journal Article] 小学校特別支援学級で作業療法士と連携して実施した小集団での運動指導 ―姿勢保持と巧緻動作に困難さを呈する一事例の変化―2023

    • Author(s)
      清水夕貴,池田千紗
    • Journal Title

      北海道特別支援教育研究

      Volume: 17 Pages: 11-23

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25680
  • [Journal Article] 音楽に合わせて行う全身じゃんけんが注意機能に与える影響 : 成人を対象とした短時間運動の効果2023

    • Author(s)
      清水夕貴・池田千紗
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要、教育臨床研究編

      Volume: 73 Pages: 95-105

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01695
  • [Journal Article] Experiment of make-up on modified self-face: Improvement of positive feeling about a new make-up2021

    • Author(s)
      池田 華子、吉田 成朗、新井 智大、鳴海 拓志
    • Journal Title

      Transactions of the Virtual Reality Society of Japan

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 42-51

    • DOI

      10.18974/tvrsj.26.1_42

    • NAID

      130008014092

    • ISSN
      1344-011X, 2423-9593
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H05661, KAKENHI-PROJECT-19H01695
  • [Journal Article] 特集 小児運動障害(運動症)のリハビリテーション 発達性協調運動障害のアセスメントと支援の視点2021

    • Author(s)
      池田千紗・鴨下賢一
    • Journal Title

      総合リハビリテーション

      Volume: 49 Issue: 7 Pages: 653-661

    • DOI

      10.11477/mf.1552202264

    • ISSN
      0386-9822, 1882-1340
    • Year and Date
      2021-07-10
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01695
  • [Presentation] 通常の学校における作業療法士の校内支援活用プログラムの検討2023

    • Author(s)
      山下公司,池田千紗,岩渕友美
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25680
  • [Presentation] 健常学齢児における拇指-示指タッピングと線引き課題の加速度分析との関連2022

    • Author(s)
      中島そのみ・吉田彩華・池田千紗・仙石泰仁
    • Organizer
      第56回日本作業療法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01695
  • [Presentation] 加速度を用いた発達障害児の筆記具操作の特徴の検討 ―描画特徴・運筆動作の特徴・書字の読みやすさとの関連―2022

    • Author(s)
      池田千紗・中島そのみ・大柳俊夫・仙石泰仁
    • Organizer
      第56回日本作業療法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01695
  • [Presentation] The Effect of Dance Programs on Balance Ability in a Special Needs Class2022

    • Author(s)
      Ikeda Chisa, Yasui Tomoyasu, Kikuchi Aya
    • Organizer
      International Symposium of the Jockey Club "Sports without Limits" Youth Empowerment Programme cum ASAPE 2022
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01695
  • [Presentation] 通級級指導教室における教員と協働した児童への直接支援―鉄棒の技を習得した 1 事例2021

    • Author(s)
      池田千紗・中島そのみ・山下公司・小玉武志・仙石泰仁
    • Organizer
      日本発達系作業療法学会第10回学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01695
  • [Presentation] nclusive free play and analysis of activity tendencies of children with and without disabilities2021

    • Author(s)
      Tomoyasu YASUI, Ai SENGA, Chisa IKEDA, Kasane AMEMIYA, Taisei ONO
    • Organizer
      23th International Symposium of Adapted Physical Activity
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01695
  • [Presentation] 通常学級で算数の習熟に時間がかかる児童の実態と指導の工夫 ―担任教師へのアンケート調査から―2021

    • Author(s)
      池田千紗、小野泰聖
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13911
  • [Presentation] 縄跳びの技習得を目指した1事例-体の使い方の「コツ」を見つける作業療法支援2021

    • Author(s)
      池田千紗・雨宮かさね
    • Organizer
      日本アダプテッド体育・スポーツ学会第26回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01695
  • [Presentation] Inclusive free play and analysis of activity tendencies of children with and without disabilities2021

    • Author(s)
      Kasane AMEMIYA, Chisa IKEDA, Tomoyasu YASUI, Ai SENGA, Taisei ONO
    • Organizer
      23th International Symposium of Adapted Physical Activity
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01695
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児の算数文章題解決に影響する背景要因の検討2021

    • Author(s)
      小野泰聖、池田千紗、後藤亜矢子
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13911
  • [Presentation] 定型発達児における算数文章題の解決過程の躓き方 ―文章題の難易度とワーキングメモリ容量に着目して―2021

    • Author(s)
      池田千紗 , 中島そのみ , 小野泰聖 , 諌早悠希 , 仙石泰仁
    • Organizer
      第55回日本作業療法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13911
  • [Presentation] 脳性まひ児の算数文章題の解き方とインフォーマル算数・認知機能の関連 ―3事例の個別検討を通して―2020

    • Author(s)
      小野 泰聖、池田 千紗、後藤 亜矢子
    • Organizer
      第29回日本LD学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13911
  • [Presentation] 算数の文章題解決過程と認知機能および協調運動能力の関連-定型発達児3~6年生の発達的変化に着目して-2020

    • Author(s)
      池田千紗
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13911
  • [Presentation] 計算に困難のある児童の背景にある認知能力の検討-数の基礎知識の成績を説明する認知能力とは-2020

    • Author(s)
      後藤 亜矢子、関 あゆみ、山下 公司、池田 千紗、渡邊 隆史
    • Organizer
      第29回日本LD学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13911
  • [Presentation] 算数の文章題解決過程の躓き段階とワーキングメモリ、語彙の理解力、協調運動能力の関連―発達障害児1事例による検討-2019

    • Author(s)
      池田千紗、中島そのみ、諌早悠希、仙石泰仁
    • Organizer
      第53回日本作業療法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13911
  • [Presentation] 計算に困難のある児童の背景にある数の表象についての検討2019

    • Author(s)
      後藤亜矢子、関あゆみ、小枝達也、山下公司、池田千紗、渡邊隆史
    • Organizer
      第28回日本LD学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13911
  • 1.  Katagiri Masatoshi (00549503)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  鳴海 拓志 (70614353)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi