• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Abe Takanobu  阿部 敬信

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ABE Takanobu  阿部 敬信

Less
Researcher Number 90580613
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 九州産業大学, 人間科学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2024: 九州産業大学, 人間科学部, 教授
2014 – 2017: 別府大学短期大学部, その他部局等, 教授
2012 – 2013: 別府大学短期大学部, その他部局等, 准教授
2011: 別府大学短期大学部, 准教授
2010: 別府大学, 短期大学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Special needs education / Basic Section 09060:Special needs education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 90010:Design-related / Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Basic Section 09060:Special needs education-related
Keywords
Principal Investigator
日本手話 / 書き言葉としての日本語 / バイリンガル教育 / 日本語 / バイリンガル / 聴覚障害教育 / 音声日本語 / 人工内耳 / バイリンガルろう教育 / 評価 … More / 言語運用力 / 読解力評価 / 認知発達 / 言語発達 / バイリンガル・アプローチ / 教室談話分析 … More
Except Principal Investigator
認知 / ビジュアル・コミュ ニケーション / 司法面接 / 児童虐待 / デザイン / 遊びの構造 / 数量的評価 / 統計モデリング / 質の高い遊び / あそびの構造 / ICF / 活動と参加 / 環境因子 / 合意形成 / 相互理解 / 建設的対話 / 通常の学級における学習 / 個別の教育支援計画 / IC大分モデル / 合理的配慮 / ICFリンキングルール / ICF関連図シート / ICF大分モデル / 説明スライド / ICF関連図ワークシート / インクルーシブ教育 / 事例的検討 / 「活用のための説明スライドVer.2」 / 簡潔かつ直感的な説明文 / 「ICF関連図ワークシート」 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (48 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  “子どもの心の声を聴く”コミュニケーション支援のための絵カード

    • Principal Investigator
      真島 猛
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 90010:Design-related
    • Research Institution
      Kyushu Sangyo University
  •  日本手話・日本語バイリンガルろう教育における教育的効果に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      阿部 敬信
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Kyushu Sangyo University
  •  子どもの遊びを評価する -統計モデリングを用いた「遊び」の構造の解明-

    • Principal Investigator
      渡邊 由恵
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Kyushu Sangyo University
  •  根拠に基づいた合理的配慮の提供プロセス-ICT九州モデル(仮称)の開発と普及-

    • Principal Investigator
      佐藤 晋治
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Oita University
  •  A study on the development of a method for evaluating the language proficiency of bilingual students of Japanese Sign Language and JapanesePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Abe Takanobu
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Kyushu Sangyo University
  •  A Study on Improvement of Reading Comprehension and Assessment for Japanese Sign Language and Japanese Bilingual Deaf ChildrenPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Abe Takanobu
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Beppu University Junior College
  •  A study on the effectiveness and instruction of JSL-Japanese bilingual education for the deafPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ABE Takanobu
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Beppu University Junior College
  •  The classroom discourse analysis on a deaf school that uses bilingual approach in JapanPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ABE Takanobu
    • Project Period (FY)
      2010 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Beppu University Junior College

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 聞こえなくても大丈夫!人工内耳も手話も2022

    • Author(s)
      阿部敬信・中川信子・松﨑丈・池田亜希子・狩野桂子・玉田さとみ
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760353
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02794
  • [Book] 聞こえなくても大丈夫!人工内耳も手話も2022

    • Author(s)
      阿部敬信・中川信子・松﨑丈・池田亜希子・狩野桂子・玉田さとみ
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760353
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02770
  • [Book] 2019年度人権・同和教育研修会講演録「障害者差別解消法における合理的配慮とは何か」2020

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      九州産業大学人権・同和教育推進委員会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02955
  • [Book] 聴覚障害児童・生徒の言語運用力へのアプローチ-Good Practiceの集成をめざして2020

    • Author(s)
      高井沙織・村松弘子・藤本裕人・白井一夫・阿部敬信・小川征利他
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      lLaPHICY聴覚障害教育における「言語運用」を考える会
    • ISBN
      9784600005177
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02770
  • [Book] 共に育つ保育を探求する保育内容総論2019

    • Author(s)
      清水陽子・森眞理・赤嶺優子・阿部敬信・今津尚子・犬童れい子・川俣美砂子・黒田秀樹・柴田賢一・永渕美香子・原陽一郎・福田泰雅・二子石諒太
    • Total Pages
      119
    • Publisher
      建帛社
    • ISBN
      9784767950884
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02770
  • [Journal Article] Current status and future issues based on “Continuity of the Learning” in Education for intellectual disabilities2022

    • Author(s)
      阿部 敬信
    • Journal Title

      Human Sciences

      Volume: 4 Issue: 0 Pages: 10-23

    • DOI

      10.32223/hsksu.4.0_10

    • ISSN
      2434-4753
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02955
  • [Journal Article] How Japanese Sign Language/Written Japanese bilingual Deaf children read any books in Japanese?2021

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Journal Title

      Human Sciences

      Volume: 3 Issue: 0 Pages: 33-43

    • DOI

      10.32223/hsksu.3.0_33

    • NAID

      130008005968

    • ISSN
      2434-4753
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02770
  • [Journal Article] A study on assessment of reading comprehension in Japanese as a second language for Japanese Sign Language and Written Japanese bilingual Deaf children2020

    • Author(s)
      阿部敬信・長谷部倫子
    • Journal Title

      Human Sciences

      Volume: 2 Issue: 0 Pages: 17-28

    • DOI

      10.32223/hsksu.2.0_17

    • NAID

      130007821338

    • ISSN
      2434-4753
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02770
  • [Journal Article] 日本手話・日本語バイリンガル児童生徒の言語習得 ―小学部第2学年から中学部第1学年までの縦断的分析から2018

    • Author(s)
      阿部敬信・赤堀仁美
    • Journal Title

      明星学園創立10周年記念シンポジウム

      Volume: 1 Pages: 6-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02770
  • [Journal Article] 幼児教育における特別な支援が必要な子どもの理解と指導2018

    • Author(s)
      阿部敬信・佐藤真央
    • Journal Title

      別府大学短期大学部紀要

      Volume: 37 Pages: 29-40

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04582
  • [Journal Article] 特別支援学校及び特別支援学級における合理的配慮とは何か2017

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Journal Title

      別府大学短期大学部紀要

      Volume: 36 Pages: 11-20

    • NAID

      120006239522

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04582
  • [Journal Article] 教育統計における課題と今後の展開-効果量とベイズ統計とその応用から-2016

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Journal Title

      別府大学短期大学部紀要

      Volume: 35 Pages: 91-96

    • NAID

      120005751039

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04582
  • [Journal Article] 聴覚障害教育における日本手話・日本語バイリンガル教育に関する研究2015

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Journal Title

      明星大学通信制大学院研究紀要教育学研究

      Volume: 14 Pages: 89-93

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531272
  • [Journal Article] 聴覚障害教育における日本手話・日本語バイリンガル・アプローチによる授業-授業の中で二つの言語をどのように用いているか-2014

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Journal Title

      別府大学短期大学部紀要

      Volume: 33 Pages: 29-38

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531272
  • [Journal Article] DN-CAS認知評価システムによる聴覚障害児の認知発達2013

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Journal Title

      別府大学短期大学部紀要

      Volume: 32 Pages: 43-50

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531272
  • [Journal Article] 特別支援学校(聴覚障害)の授業における手話・指文字の活用2013

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Journal Title

      聴覚言語障害

      Volume: 41 Pages: 65-75

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531272
  • [Journal Article] バイリンガル・アプローチによるろう教育における教室談話分析-日本手話による視覚的かつ言語的なストラテジーに焦点をあてて-2013

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育研究

      Volume: 9 Pages: 50-66

    • NAID

      120005478480

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531272
  • [Presentation] 知的障害のある自閉症の児童に対する言葉の指導 に関する研究-「語連鎖・統語」期から「語操作・談話」期への指導-2023

    • Author(s)
      阿部敬信・秋山絵里
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会第32回大会(広島)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02955
  • [Presentation] ICF(国際生活機能分類)から通常学級での合理的配慮の提供を考える(第3報) -「ICF関連図ワークシート」および活用のための説明スライドの改善- 自主シンポジウム :J172023

    • Author(s)
      企画者, 司会者 佐藤 晋治・話題提供者 阿部 敬信・後藤 みゆき・指定討論者 堺 裕
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会第32回大会(広島)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02955
  • [Presentation] 日本手話・日本語バイリンガル児童生徒の言語運用力とは何か-ろう者教員に対する半構造化インタビュー調査をとおして(第2報)-2023

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02794
  • [Presentation] バイモーダル・バイリンガルろう教育の実践に関する研究~日本手話と音声日本語を同時的に育む~2023

    • Author(s)
      阿部敬信・赤堀仁美
    • Organizer
      第57回全日本聾教育研究大会奈良大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02794
  • [Presentation] 子育て支援によって保護者の養育行動は変容する のか-保護者の養育行動における定量的な検討-2023

    • Author(s)
      阿部敬信・森美保子
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会論文集、P-C-10-10.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02665
  • [Presentation] 子どもの遊びを評価する(第2報)‐保育者は子どもの遊びをどこをみているのか‐2022

    • Author(s)
      阿部敬信、渡邊由恵
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02665
  • [Presentation] 日本手話・日本語バイリンガル児童生徒の言語運用力とは何か -ろう者教員に対する半構造化インタビュー調査をとおして-2022

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02770
  • [Presentation] 自主シンポジウム[J32] ICF(国際生活機能分類)から通常学級での合理的配慮の提供を考える(第2報) ―「ICF大分モデル」の検証から新たなモデルを展望する―2021

    • Author(s)
      企画者, 佐藤 晋治, 司会者, 佐藤 晋治, 話題提供者, 後藤 みゆき, 阿部 敬信, 指定討論者, 堺 裕
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会第30回大会(神奈川)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02955
  • [Presentation] 聴覚障害児の言語運用力の評価-「聴覚障害のある生徒の言語運用力の評価に係る質問紙」調査の結果から-2021

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学科第58回大会自主シンポジウム01「聴覚障害教育における言語運用力育成(その6)」話題提供
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02770
  • [Presentation] 子どもの遊びを評価する ―保育者は子どもの遊びのどこをみているのか―2021

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02665
  • [Presentation] 保育者は子どもの遊びを どのように評価しているのか2021

    • Author(s)
      阿部敬信、渡邊由恵
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第31回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02665
  • [Presentation] 聴覚障害児の言語運用力の評価に関する研究 -聴覚障害教育のベテラン教師は「言語運用力」をどのように評価しているのか2020

    • Author(s)
      阿部敬信・村松弘子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会(福岡教育大学・オンライン開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02770
  • [Presentation] 自主シンポジウム「ICF(国際生活機能分類)から 通常の学級での合理的配慮の提供を考える-「ICF大分モデル」の検証から新たなモデルを展望する-」2020

    • Author(s)
      佐藤晋治・堺裕・阿部敬信・田中裕司・後藤みゆき
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02955
  • [Presentation] 小学校の通常学級における集団の認知特性に応じたユニバーサルデザインの授業をめざして2020

    • Author(s)
      阿部敬信・嶋田実優・北野葵依
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02955
  • [Presentation] 「多層指導モデルMIM」による効果的な読みの指導の研究-小学校第1学年におけるアセスメントと連動した予防的な支援をとおして2019

    • Author(s)
      阿部敬信・加来亜里花
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会(東京大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02770
  • [Presentation] 日本手話を母語とするろう児の読解力の評価に関する研究-DLAの考え方を生かした「ろう児のための日本語読解力評価」から2019

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会(広島大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02770
  • [Presentation] 保育所3歳児クラスの言語・コミュニケーションを育む -RTIの考え方を生かした早期からの発達支援をめざして2018

    • Author(s)
      阿部敬信・渡邊麻里
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02770
  • [Presentation] 日本手話・日本語バイリンガル児童の読解力評価 -DLA〈はじめの一歩〉及び〈読む〉を日本手話・日本語バイリンガル児童に適用する2018

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02770
  • [Presentation] 日本手話・日本語バイリンガル児童の日本語の習得2017

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04582
  • [Presentation] 第1言語としての日本手話による手話語りの縦断的調査をとおして2017

    • Author(s)
      阿部敬信・赤堀仁美
    • Organizer
      日本語教育学会2017年度春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04582
  • [Presentation] 視知覚認知に課題のある幼児に対する指導法の研究2017

    • Author(s)
      阿部敬信・中水なつみ
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04582
  • [Presentation] ADHDのある児童に対して読む力をつける指導法の研究-第二言語の指導法であるTask-Based Language Teachingを応用して2016

    • Author(s)
      阿部敬信・川﨑亮介
    • Organizer
      日本LD学会第25回大会
    • Place of Presentation
      横浜国際会議場パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04582
  • [Presentation] 日本手話・日本語バイリンガル児童のための日本語多読読み物の開発2016

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04582
  • [Presentation] 日本手話・日本語バイリンガル児童における日本手話の発達-第一言語である日本手話による手話語りの縦断的調査をとおして-2015

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04582
  • [Presentation] アスペルガー症候群のある児童に対する漢字の指導に関する研究-漢字指導における同時処理型指導方略の有効性の検討をとおして-2015

    • Author(s)
      阿部敬信・姫野由衣
    • Organizer
      日本LD学会第24回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04582
  • [Presentation] バイリンガルろう教育における第二言語としての日本語2014

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      第6回バイリンガル・バイカルチュラルろう教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531272
  • [Presentation] 特別支援学校(聴覚障害)小学部児童の認知発達-DN-CAS認知評価システムによる認知特性と指導に生かすアドバイスシートの作成-2013

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531272
  • [Presentation] 日本手話・日本語バイリンガル児童の認知発達2012

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531272
  • [Presentation] バイリンガル・アプローチによるろう教育における教室談話分析2012

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      2012年度母語・継承語・バイリンガル教育研究大会
    • Place of Presentation
      桜美林大学四谷キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531272
  • [Presentation] 日本手話・日本語バイリンガル児童の言語発達の相互依存性

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531272
  • [Presentation] 「読む」「書く」に困難のある発達障害児童の指導に関する研究

    • Author(s)
      阿部敬信・上山愛夢
    • Organizer
      日本LD学会第23回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-23 – 2014-11-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531272
  • 1.  佐藤 晋治 (90323237)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  堺 裕 (40439576)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  後藤 みゆき (50906906)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  友成 洋 (10989065)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  渡邊 由恵 (40739760)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  真島 猛 (80706325)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  三國 牧子 (70621697)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  藤原 朋恵 (90823790)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  HASEBE Tomoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  AKAHORI Hitomi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi