• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ishimoto Yuma  石本 雄真

… Alternative Names

ISHIMOTO YUMA  石本 雄真

Less
Researcher Number 90612309
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0002-8253-2099
Affiliation (Current) 2025: 鳥取大学, 教育支援・国際交流推進機構, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2024: 鳥取大学, 教育支援・国際交流推進機構, 准教授
2017: 鳥取大学, 教育支援・国際交流推進機構, 講師
2014 – 2016: 鳥取大学, 大学教育支援機構, 講師
2013: 立命館大学, 教育開発推進機構, 嘱託講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Clinical psychology
Except Principal Investigator
Basic Section 10030:Clinical psychology-related / Clinical psychology / Childhood science (childhood environment science)
Keywords
Principal Investigator
特別支援教育 / 発達障碍 / 放課後等デイサービス / 心理教育 / 認知行動療法 / 不安 / 発達障害 / 心理的適応 / 学校適応 / 居場所 … More / 感情 / 自閉スペクトラム症 / SEL / 特別支援学級 … More
Except Principal Investigator
子どものウェルビーイング尺度 / 社会性と情動の学習(SEL) / 子どものウェルビーイング / 向社会性 / 学校認知行動療法 / 子どものメンタルヘルス / 学校予防教育 / ソーシャルメディア教育 / ソーシャルメディアリテラシー / 電子メディア教育 / 社会性と情動の力アセスメント / 電子メディアリテラシー / 情動リテラシー / ソーシャルサポート / SEL(社会性と情動の学習) / 自記式尺度の比較文化的応用 / SCWBS / 学級適応尺度 / ウェルビーイングダイアリー / 感謝の介入 / 社会的サポート認知尺度 / 教師効力感 / 学びに向かう力 / マルチレベル支援法 / サポート資源認知 / 学級適応感 / 神経心理学的アプローチ / 非認知能力 / 認知行動療法 / 予防的心理教育 / 早期離学 / 第三の領域 / 居場所 / 定時制・通信制高校 / 放課後児童クラブ / 子どもの貧困 / 親密圏 / 教師自己効力感 / 教員自己効力感 / ユニバーサル予防教育 / 教員による認知行動療法 / 学校心理教育 / ユニバーサル支援 / 子どもの認知行動療法 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (82 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  Clarification and clarification of "ibasho" and "ibasho zukuri" with psychological meaning.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      石本 雄真
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Tottori University
  •  ソーシャルメディアを子どものウェルビーイング向上に有効活用する教育の開発と評価

    • Principal Investigator
      松本 有貴
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10030:Clinical psychology-related
    • Research Institution
      Tokushima Bunri University
  •  Wellbeing Education in Japanese Schools: Development, Evaluation, and Dissemination

    • Principal Investigator
      松本 有貴
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10030:Clinical psychology-related
    • Research Institution
      Tokushima Bunri University
  •  Development and Evaluation of Multifaceted Support Resources to Enhance Support Functions in After-School Day ServicesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ishimoto Yuma
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Tottori University
  •  Comprehensive Research on the Intimate Sphere of Children and Youth

    • Principal Investigator
      OTANI Tadashi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Childhood science (childhood environment science)
    • Research Institution
      Tottori University
  •  A comparative examination of the efficacy of sustainable school preventive treatments based on Cognitive Behavior Therapy (CBT)

    • Principal Investigator
      Matsumoto Yuki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Tokushima Bunri University
  •  Examination of CBT program for anxiety of children with developmental disorders implemented by day-care staffs or teachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHIMOTO Yuma
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Tottori University
  •  Cognitive Behavior Therapy (CBT) in schools: Examinations of CBT programs implemented by teachers

    • Principal Investigator
      Matsumoto Yuki
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Chiba University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] WEダイアリー2022

    • Author(s)
      松本有貴・石本雄真・瀧澤悠
    • Total Pages
      66
    • Publisher
      原田印刷出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03406
  • [Book] 今日から始める子どもの心の支援2021

    • Author(s)
      瀧澤悠・JudithMurray・MatthewBambling・ 松本有貴・石本雄真・山根隆宏・ 小林勝年・片山泰一・西田千寿子・SisiraEdirippulige
    • Total Pages
      86
    • Publisher
      今井出版
    • ISBN
      9784866112374
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Book] 今日から始める子どもの心の支援‐心理学と神経科学の融合から得られる理解‐2021

    • Author(s)
      瀧澤悠・Murray. J.・Bambling M・松本有貴・石本雄真・山根隆宏・小林勝年・片山泰一・西田千寿子
    • Total Pages
      85
    • Publisher
      今井出版
    • ISBN
      9784866112374
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03406
  • [Book] 教育相談2020

    • Author(s)
      角南 なおみ (著, 編集), 石本 雄真 (著), 上野 まどか (著), 榊原 佐和子 (著), 種村 文孝 (著), 北風 菜穂子 (著), 他
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762029734
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Book] 教育相談 (やさしく学ぶ教職課程)2020

    • Author(s)
      石本雄真、角南なおみ他
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01869
  • [Book] 子どもとつながる学校心理教育:考え方と具体的実践2019

    • Author(s)
      松本有貴・石本雄真・島嵜仁恵・瀧澤悠・西田千寿子
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      せせらぎ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04343
  • [Journal Article] 放課後等デイサービスにおける発達障害児を対象とした感情調整支援プログラムの開発と効果検証2023

    • Author(s)
      石本雄真・北川庄治・山根隆宏
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科

      Volume: 16 Pages: 255-264

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Journal Article] Effectiveness of universal school-based social-emotional learning programs in promoting social-emotional skills, attitudes towards self and others, positive social behaviors, and improving emotional and conduct problems among Japanese children: a meta-analytic review2023

    • Author(s)
      Takizawa Yu、Bambling Matthew、Matsumoto Yuki、Ishimoto Yuma、Edirippulige Sisira
    • Journal Title

      Frontiers in Education

      Volume: 8 Pages: 1-20

    • DOI

      10.3389/feduc.2023.1228269

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03406, KAKENHI-PROJECT-23K02950
  • [Journal Article] Integrating neuroscientific knowledge into psychotherapy amongst Japanese psychotherapists: Presence, benefits, needs and cultural barriers2022

    • Author(s)
      Takizawa, Y., Murray, J., Bambling, M., Matsumoto, Y., Ishimoto, Y., Yamane., T., & Edirippulige, S
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Counselling and Psychotherapy

      Volume: 13 Issue: 1 Pages: 81-100

    • DOI

      10.1080/21507686.2022.2035783

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03406
  • [Journal Article] 小学校の担任教員と生徒の心理的ウェルビーイングの 横断的・縦断的関係性の調査2022

    • Author(s)
      瀧澤悠・石本雄真・松本有貴
    • Journal Title

      明治安田こころの健康財団研究助成論文集

      Volume: 57 Pages: 19-26

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03406
  • [Journal Article] The impact of gender differences, school adjustment, social interactions, and social activities on emotional and behavioral reactions to the COVID-19 pandemic among Japanese school children2022

    • Author(s)
      Ishimoto, Y., Yamane, T., Matsumoto, Y, Takizawa, Y., & Kobayashi, K
    • Journal Title

      SSM - Mental Health

      Volume: 2 Pages: 100077-100077

    • DOI

      10.1016/j.ssmmh.2022.100077

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03406
  • [Journal Article] Online training for psychotherapists in Asian contexts: Advantages, challenges, and effective features2021

    • Author(s)
      Yu Takizawa, Judith Murray, Matthew Bambling, Yuki Matsumoto, Yuma Ishimoto, Takahiro Yamane, & Sisira Edirippulige
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Contemporary Education and Communication Technology

      Volume: 7(1) Pages: 49-59

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01869
  • [Journal Article] Online training for psychotherapists in Asian contexts: Advantages, challenges, and effective features2021

    • Author(s)
      Yu Takizawa, Judith Murray, Matthew Bambling, Yuki Matsumoto, Yuma Ishimoto, Takahiro Yamane, & Sisira Edirippulige
    • Journal Title

      Asia Pacific Institute of Advanced Research

      Volume: 7 Pages: 49-59

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Journal Article] Preliminary evidence for the reliability and validity of the Stirling children's well-being scale (SCWBS) with Japanese children2021

    • Author(s)
      Nishida Chizuko、Ishimoto Yuma、Takizawa Yu、Katayama Taiichi、Matsumoto Yuki
    • Journal Title

      International Journal of Educational Research Open

      Volume: 2-2 Pages: 100034-100034

    • DOI

      10.1016/j.ijedro.2021.100034

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440, KAKENHI-PROJECT-20K03406, KAKENHI-PROJECT-16K01869
  • [Journal Article] Pilot Trial of Classroom-Based Brief Cognitive Behavior Therapy (BCBT) for Japanese pre-adolescent students as compared to the FRIENDS CBT program2021

    • Author(s)
      Matsumoto, Y. & Ishimoto, Y.
    • Journal Title

      Journal of Social-Emotional Learning.

      Volume: 1 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03406
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム障害児の感情調整に関する介入プログラム(PEACE)の開発―支援合宿における予備的検討2021

    • Author(s)
      山根隆宏・石本雄真・松本有貴・辻井正次
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 18 Pages: 85-93

    • NAID

      130008165064

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Journal Article] Online training for psychotherapists in Asian contexts: Advantages, challenges, and effective features2021

    • Author(s)
      Takizawa, Y., Murray, J., Bambling, M., Matsumoto, Y., Ishimoto, Y., Yamane, T., & Edirippulige, S
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Contemporary Education and Communication Technology

      Volume: 7 Pages: 49-59

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03406
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム障害児の感情調整に関する介入プログラム(PEACE)の開発― 支援合宿における予備的検討2021

    • Author(s)
      山根隆宏・石本雄真・松本有貴・辻井正次
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 18 Pages: 85-93

    • NAID

      130008165064

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03406
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム障害児の感情調整に関する介入プログラム(PEACE)の開発―支援合宿における予備的検討2021

    • Author(s)
      山根隆宏・石本雄真・松本有貴・辻井正次
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 18(2) Pages: 85-93

    • NAID

      130008165064

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01869
  • [Journal Article] Examination of the effectiveness of Neuroscience-Informed Child Education (NICE) within Japanese school settings2020

    • Author(s)
      Matsumoto Yuki、Ishimoto Yuma、Takizawa Yu
    • Journal Title

      Children and Youth Services Review

      Volume: 118 Pages: 105405-105405

    • DOI

      10.1016/j.childyouth.2020.105405

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440, KAKENHI-PROJECT-20K03406, KAKENHI-PROJECT-16K01869
  • [Journal Article] 行動的な問題の背景にある「不安障害」と不安への対処法2020

    • Author(s)
      石本雄真
    • Journal Title

      月刊 実践障害児教育

      Volume: 7(1) Pages: 22-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01869
  • [Journal Article] 行動的な問題の背景にある「不安障害」と不安への対処法2020

    • Author(s)
      石本雄真
    • Journal Title

      月刊 実践障害児教育

      Volume: 48 Pages: 22-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Journal Article] Anxiety Levels of Children with Developmental Disorders in Japan: Based on Reports Provided by Parents2019

    • Author(s)
      Yuma Ishimoto, Takahiro Yamane & Yuki Matsumoto
    • Journal Title

      Journal of Autism & Developmental Disorders

      Volume: 49 Issue: 9 Pages: 3898-3905

    • DOI

      10.1007/s10803-019-04092-z

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Journal Article] 学童保育指導員の仕事と役割に関する質問紙調査報告2019

    • Author(s)
      大谷直史・柿内真紀・石本雄真
    • Journal Title

      鳥取大学教育研究論集

      Volume: 9 Pages: 59-70

    • NAID

      120006709719

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01869
  • [Journal Article] 心理教育プログラム実施者の実施前後での心理的適応および効力感の変化―発達障害児を対象とするCBTプログラムPEACEの放課後等デイサービスでの実践に関して―2018

    • Author(s)
      石本雄真・山根隆宏・松本有貴
    • Journal Title

      鳥取大学教育研究論集

      Volume: 8 Pages: 15-22

    • NAID

      130007984068

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Journal Article] Investigation into Program Outcomes of FUN FRIENDS, CBT Program for Young Children: Different Evaluation between Teachers and Parents.2017

    • Author(s)
      Matsumoto Y. & Ishimoto Y.
    • Journal Title

      EABCT 2017 ABSTRACT BOOK

      Volume: 1 Pages: 257-258

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04343
  • [Journal Article] Examination of FUN FRIENDS: Can We Evaluate CBT Program Outcomes by a Young Child Self-Report?2017

    • Author(s)
      Matsumoto Y. & Ishimoto Y.
    • Journal Title

      EABCT 2017 ABSTRACT BOOK

      Volume: 1 Pages: 303-304

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04343
  • [Journal Article] 大学生の小中高等学校段階での心理教育経験および心理教育経験と適応との関連2017

    • Author(s)
      石本雄真・松本有貴
    • Journal Title

      鳥取大学教育研究論集

      Volume: 7 Pages: 13-24

    • NAID

      120006239175

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] 単一市内施設調査による障害児通所支援の実態と課題(2)2023

    • Author(s)
      榊原久直・山根隆宏・石本雄真
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Presentation] 発達障害児の不安軽減を目的としたSELに関する産学共同研究2023

    • Author(s)
      山根隆宏・石本雄真
    • Organizer
      日本SEL研究会第13回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Presentation] 発達障害児の感情の問題に焦点をあてた研修の効果―単一市内の障害児通所支援施設を対象として2023

    • Author(s)
      石本雄真・榊原久直・山根隆宏
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Presentation] A Gratitude Writing Intervention with Japanese Children in Schools: Results of the Preliminary Trial2023

    • Author(s)
      Matsumoto, Ishimoto, & Takizawa
    • Organizer
      2023 Child and Adolescent Mental Health Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03406
  • [Presentation] Influence of problem behaviors on parenting stress in Japanese parents of children with autism, intellectual disorders, and physical disorders: A comparative study2023

    • Author(s)
      Takahiro Yamane, Yuma Ishimoto, Hisanao Sakakihara
    • Organizer
      European Conference on Developmental Psychology (ECDP)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Presentation] 単一市内施設調査による障害児通所支援の実態と課題(1)2023

    • Author(s)
      山根隆宏・石本雄真・榊原久直
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Presentation] 子どもを対象として実施されたユニバーサルSELプログラムのメタ分析2022

    • Author(s)
      瀧澤悠・松本有貴・石本雄真
    • Organizer
      第12回SEL研究大会 Web開催
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03406
  • [Presentation] コロナ禍におけるスクールカウンセラーの活動 関連団体シンポジウム「コロナ禍における育ちー社会性と感情の発達に着目してー」(企画者:発達心理学会Social and Emotional Development分科会・石本雄真)2021

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01869
  • [Presentation] Social & Emotional Development分科会 ラウンドテーブル「「地区懇話会・分科会」活動のこれまでとこれから―経常的研究交流活動の活性化の効用と課題―」(企画者:日本発達心理学会第32回大会委員会・田島信元・荘厳舜哉)2021

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01869
  • [Presentation] Why do Japanese teachers not provide psychoeducation that promotes children's mental health?2021

    • Author(s)
      Hazuki Sawada & Yuma Ishimoto
    • Organizer
      ICP2020
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Presentation] The relationship between classroom climates valuing diversity and children’s school well-being.2021

    • Author(s)
      Yuma Ishimoto
    • Organizer
      ICP2020
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Presentation] コロナ禍における育ち-社会性と感情の発達に着目して-2021

    • Author(s)
      松本・石本・西田・小林・谷口
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03406
  • [Presentation] 子どもたちのポジティブな側面を伸ばす心理教育実践-現代をよりよく生きる力を育むSEL-2021

    • Author(s)
      石本雄真・松本有貴・渡辺弥生・宮﨑昭
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会 Web開催
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03406
  • [Presentation] Miville-Guzman Universality-Diversity Scale邦訳版の開発(2)2021

    • Author(s)
      原田新・山根隆宏・石本雄真・日潟淳子・田中由佳・王松・野上慶子
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01869
  • [Presentation] Miville-Guzman Universality-Diversity Scale邦訳版の開発(3)2021

    • Author(s)
      石本雄真・原田新・山根隆宏・日潟淳子・田中由佳・王松・野上慶子
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01869
  • [Presentation] Cognitive Behavior Therapy FUN FRIEND with young children in Japanese school: Preliminary outcomes on a study with active control groups2021

    • Author(s)
      Yuki Matsumoto & Yuma Ishimoto
    • Organizer
      ICP2020
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Presentation] Miville-Guzman Universality-Diversity Scale邦訳版の開発(1)2021

    • Author(s)
      山根隆宏・野上慶子・石本雄真・原田新・日潟淳子・田中由佳・王松
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01869
  • [Presentation] 新型コロナウイルスの感染拡大予防のための一斉休校が子どものメンタルヘルスに与える影響―感染者が確認されていなかった地域における中学校での検討2020

    • Author(s)
      石本雄真・山根隆宏・小林勝年
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01869
  • [Presentation] Relationships Between Participation Attitudes and Effects of the CBT Based Program among Children with Developmental Disorders2019

    • Author(s)
      Yuma Ishimoto, Takahiro Yamane, & Yuki Matsumoto
    • Organizer
      IASSIDD 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Presentation] 児童期・思春期における多様性の現状と課題 ラウンドテーブル「多様性を心理学から議論する(1)―各発達段階からみた多様性の現状と課題―」(企画者:山根隆宏・王松)2019

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Presentation] 心理教育の効果を保障するための学校,学級環境 自主シンポジウム「学校心理教育の効果を高める環境づくり―子どもとつながる学校心理教育―」(企画者:松本有貴)2019

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Presentation] 自主シンポジウム「チーム学校を活かしたソーシャル・エモーショナル・ラーニング実践―スクールカウンセラーが関わる実践に焦点をあてて―」(企画)2019

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Presentation] 学校における心理教育の実施状況と教員の実施希望2019

    • Author(s)
      石本雄真・澤田葉月
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Presentation] 放課後等デイサービス職員のエンパワメント―SELプログラムの提供を通して― 自主シンポジウム「発達障害児を支援する地域や家庭の力をどのように高めるか」(企画者:日潟淳子・王松)2019

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Presentation] SELが日本で展開していくうえで求められること 大会シンポジウム「SELの実践と展望」2018

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本SEL研究会第8回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] SELが育む非認知能力‐何を育みどのように子どもたちの幸福に貢献するのか-2018

    • Author(s)
      松本有貴・石本雄真・鈴木水季・山田洋平・渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04343
  • [Presentation] The impact of “PEACE” program on children with developmental disorders in community settings.2018

    • Author(s)
      Yuma Ishimoto & Takahiro Yamane
    • Organizer
      ISPA 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02440
  • [Presentation] 心理教育を子どもたちにいかに届けるか?-プログラムのfeasibilityを考える2017

    • Author(s)
      松本有貴・石本雄真・山本利枝・宮崎昭・青山郁子
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04343
  • [Presentation] Examination of Fun FRIENDS: Can we evaluate CBT program outcomes by a young child self-report?2017

    • Author(s)
      Matsumoto, Y. & Ishimoto, Y.
    • Organizer
      The 47th Congress of the European Association for Behavioural and Cognitive Therapies
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04343
  • [Presentation] Delivering CBT Program for Children with Developmental Disorders in a Community Setting.2017

    • Author(s)
      Yuma Ishimoto, Yuki Matsumoto & Takahiro Yamane
    • Organizer
      EABCT2017
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] Investigation into program outcomes of Fun FRIENDS, CBT program for young children: different evaluation between teachers and parents2017

    • Author(s)
      松本有貴 石本雄真
    • Organizer
      The 47th Congress of the Europian Association for Behavioral and Cognitive Therapies
    • Place of Presentation
      Slovenia
    • Year and Date
      2017-09-13
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04343
  • [Presentation] 心理教育プログラム実施者の実施前後での心理的適応および効力感の変化―発達障害児を対象とするCBTプログラムPEACEの放課後等デイサービスでの実践に関して―2017

    • Author(s)
      石本雄真・松本有貴・山根隆宏
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] Examination of FUN FRIENDS: Can We Evaluate CBT Program Outcomes by a Young Child Self-Report?2017

    • Author(s)
      Yuki Matsumoto & Yuma Ishimoto
    • Organizer
      EABCT2017
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] Investigation into program outcomes on Fun FRIENDS, CBT program for young children: different evaluation between teachers and parents2017

    • Author(s)
      Matsumoto, Y. & Ishimoto, Y.
    • Organizer
      The 47th Congress of the European Association for Behavioural and Cognitive Therapies
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04343
  • [Presentation] Investigation into Program Outcomes of FUN FRIENDS, CBT Program for Young Children: Different Evaluation between Teachers and Parents.2017

    • Author(s)
      Yuki Matsumoto & Yuma Ishimoto
    • Organizer
      EABCT2017
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] 学校以外の場所を活用する―放課後等デイサービスでの実践から― 自主シンポジウム「心理教育を子どもたちにいかに届けるか?―プログラムのfeasibility を考える―」(企画者:石本雄真)2017

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] 養育者評定による発達障害児・者の不安症状の実態2017

    • Author(s)
      山根隆宏・石本雄真・松本有貴
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      広島国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] 特別支援学級での実践を通して 自主シンポジウム「集団場面における子どもへの心理教育的支援で生じる課題と対処―認知行動療法に基づくさまざまな実践での課題から相互に学ぶ―」(企画者:石本雄真)2016

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] 小学校における心理教育プログラム「ファンフレンズ」の効果―プログラム実施前の状態による効果の違い―2016

    • Author(s)
      石本雄真・松本有貴
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] 集団場面における子どもへの心理教育的支援で生じる課題と対処‐認知行動療法に基づくさまざまな実践での課題から相互に学ぶ‐2016

    • Author(s)
      石本雄真、松本有貴、山根隆宏、戸田まり
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380916
  • [Presentation] How to develop a community-based CBT program for children with developmental disorders2016

    • Author(s)
      Yuki Matsumoto, Yuma Ishimoto, & Takahiro Yamane
    • Organizer
      EABCT 2016
    • Place of Presentation
      Stockholm, Sweden
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] 特別支援学級での実践を通して 自主シンポジウム「集団場面における子どもへの心理教育的支援で生じる課題と対処―認知行動療法に基づくさまざまな実践での課題から相互に学ぶ―」(企画者:石本雄真)2016

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] 対人関係のあり方を揺さぶる―適応指導教室での不登校対応2016

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回
    • Place of Presentation
      香川大学 (サンポートホール高松・かがわ国際会議場)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01869
  • [Presentation] 居場所づくりから考えるSELの必要性2016

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本SEL研究会第7回大会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青年総合センター
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] 心理的適応の高低によって居場所のとらえ方は異 なるのか―抑うつのレベルごとの検討―2016

    • Author(s)
      西中華子・石本雄真
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回
    • Place of Presentation
      香川大学 (サンポートホール高松・かがわ国際会議場)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01869
  • [Presentation] Development of a CBT program for children with developmental disorders and anxiety implemented by professionals in childcare: Study protocol for a randomized controlled trial.2016

    • Author(s)
      Takahiro Yamane, Yuki Matsumoto, & Yuma Ishimoto
    • Organizer
      EABCT 2016
    • Place of Presentation
      Stockholm, Sweden
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] FRIENDS Trial in Japanese Special Needs Education2016

    • Author(s)
      Yuma Ishimoto, Takahiro Yamane, & Yuki Matsumoto
    • Organizer
      EABCT 2016
    • Place of Presentation
      Stockholm, Sweden
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] 放課後等デイサービスが担う発達障害児への支援の機能と課題 自主シンポジウム「発達障害と不登校への相談支援の実践研究―学校や地域における教育相談システムの構築―」(企画者:橋本創一)2016

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] 学校における教員による心理教育‐経緯・実践・結果の報告‐2015

    • Author(s)
      松本有貴・石本雄真・島嵜仁恵
    • Organizer
      日本学校心理学会第17回大阪大会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学(大阪府・大阪市)
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380916
  • [Presentation] 学校に役立つ認知行動療法(CBT)‐児童・生徒、教員、保護者の支援に応用するCBT‐2015

    • Author(s)
      松本有貴・石本雄真・南谷則子
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター(新潟県・新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380916
  • [Presentation] 小学校教員のもつ心理プログラムへの受容感―パッケージ化されたプログラムと短時間プログラムの比較― 自主シンポジウム「学校に役立つ認知行動療法(CBT)―児童・生徒,教員,保護者の支援に活用するCBT―」(企画者:松本有貴)2015

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟大学)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] Brief Cognitive Behavior Therapy (BCBT) in a Japanese school settins: Preliminary outcomes on a single arm study2015

    • Author(s)
      Yuki Matsumoto & Yuma Ishimoto
    • Organizer
      The 17th International Conference on Educational Psychology
    • Place of Presentation
      Paris France
    • Year and Date
      2015-06-25
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380916
  • [Presentation] プログラム実施による教員の効力感の変化 自主シンポジウム「学校における教員による心理教育」(企画者:松本有貴)2015

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本学校心理学会第17回大阪大会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学(天王寺キャンパス)
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04160
  • [Presentation] 学校で行うエビデンスベースとの心理プログラム

    • Author(s)
      石本雄真・松本有貴
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380916
  • 1.  Matsumoto Yuki (90580887)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 45 results
  • 2.  OTANI Tadashi (50346334)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  山根 隆宏 (60644523)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 19 results
  • 4.  瀧澤 悠 (40902193)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 5.  中里 道子 (10334195)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  奥野 隆一 (10437519)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  柿内 真紀 (70324994)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  小林 勝年 (30326623)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  西中 華子 (60801595)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  Shimasaki Hitoe
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  Nishida Chizuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi