• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ITAHASHI NATSUKI  板橋 夏樹

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ITAHASHI Natsuki  板橋 夏樹

Less
Researcher Number 90733212
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 宮城学院女子大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023 – 2024: 宮城学院女子大学, 教育学部, 教授
2016 – 2023: 宮城学院女子大学, 教育学部, 准教授
2015: 宮城学院女子大学, 学芸学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
小学校 / エネルギー概念 / エネルギーの変換 / エネルギーの保存 / 教科横断 / 二次電池 / 小学校理科 / コンデンサー / 教授法 / 小学生 / 理科 … More
Except Principal Investigator
… More STEM教育 / モデリング能力 / 表象 / 理科教育 / 教育課程 / Science for All / 科学教育カリキュラム / インクルーシブ教育 / STEAM教育 / 創造性 / 発達的過程 / マルチモダリティー / 科学的モデリング / 科学教育 / 幼児教育 / 生物教育 / 小学校教諭 / 保育者 / 幼少接続 / 心理的特徴 / 身体的特徴 / 遺伝的特徴 / 擬人化 / 幼児 / 遺伝 / 学校生物学 / 保幼小接続 / 素朴生物学 / 幼小接続 / 楽天主義 / 生物概念 / 学校生物 / 素朴生物 / メタ表象 / モデル / 資質・能力 / 認識的知識 / 数学化 / モデル化 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (34 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  教科横断的視点を踏まえたエネルギー概念の獲得を目指す学習プログラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      板橋 夏樹
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Miyagi Gakuin Women's University
  •  理科教育における「創造性」とその育成方策に関する基礎的研究

    • Principal Investigator
      内ノ倉 真吾
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kagoshima University
  •  A Study on Elucidation of Formation Processes and Teaching Methods of Energy Concept of Elementary StudentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITAHASHI Natsuki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Miyagi Gakuin Women's University
  •  Research on devising effective teaching methods in the field of biology during the transitional period of childhood and elementary school

    • Principal Investigator
      Ito Tetsuaki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Miyagi Gakuin Women's University
      Koriyama Women's Junior College
  •  Exploration of the developmental process of scientific modeling ability from the viewpoint of multi-modality

    • Principal Investigator
      Uchinokura Shingo
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kagoshima University
  •  Basic research on fostering competencies of modelling/mathematisation of nature in science education

    • Principal Investigator
      Uchinokura Shingo
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kagoshima University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2015

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] A Study on Changes in Descriptions of Energy Concepts of Elementary Textbooks in U.K.:A Case Study of Collins Science Textbooks2023

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: No23 Issue: 23 Pages: 31-39

    • DOI

      10.20641/00000674

    • URL

      https://mgu.repo.nii.ac.jp/records/688

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02922
  • [Journal Article] 米国初等教育段階の理科におけるSTEMの創造性に関する一考察-Science Fusionを事例として-2023

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 22 Pages: 80-80

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22285
  • [Journal Article] 小・中学校で学ぶ「電気をためる器具」に関する一考察 -理科・社会・技術家庭の教科書を事例として-2023

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本理科教育学会 東北支部大会発表論文集

      Volume: 第62号 Pages: 38-38

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02795
  • [Journal Article] A Study on Expression and Characteristics of Energy in Learning Cartoons for Elementary School Students2022

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 37 Issue: 2 Pages: 11-14

    • DOI

      10.14935/jsser.37.2_11

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2022-12-03
    • Language
      English
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02922
  • [Journal Article] A Study on Children’s Exposure to Multiple Uses of the Word “Energy” in Elementary School Textbooks:Analyzing Contents of Elementary School Textbooks in All Subjects2022

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      宮城學院女子大學研究論文集

      Volume: 135 Issue: 135 Pages: 1-16

    • DOI

      10.20641/00000647

    • URL

      https://mgu.repo.nii.ac.jp/records/659

    • Year and Date
      2022-12-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02922
  • [Journal Article] 単元「電気の利用」の実験活動における児童の発話の特質2022

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本理科教育学会 第72回全国大会発表論文集

      Volume: 第20号 Pages: 168-168

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02922
  • [Journal Article] A Study on the Introduction of the Energy Concept in Elementary and Junior High School Science:An Analysis of The National Curriculum, Science Textbooks,and Teacher’s Guidebooks of UK2021

    • Author(s)
      板橋 夏樹
    • Journal Title

      宮城學院女子大學研究論文集

      Volume: 133 Issue: 133 Pages: 23-39

    • DOI

      10.20641/00000597

    • NAID

      120007187966

    • URL

      https://mgu.repo.nii.ac.jp/records/609

    • Year and Date
      2021-12-30
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02922
  • [Journal Article] 初等教育段階におけるエネルギー概念導入についての一考察―CAIEプログラムに準拠した理科教科書を事例として―2021

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本理科教育学会東 北支部大会発表論文集

      Volume: 第60号 Pages: 9-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01680
  • [Journal Article] 小・中学校理科におけるエネルギー概念の導入についての研究 ~英国のナショナル・カリキュラム、理科教科書、教師用指導書を事例として~2021

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      宮城学院女子大学研究紀要

      Volume: 第133号 Pages: 23-40

    • NAID

      120007187966

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02922
  • [Journal Article] 小学校理科における「エネルギー」の用語の取扱いの歴史的変遷-小学校理科教科書を事例として-2020

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本理科教育学会第59回東北支部大会論文集

      Volume: - Pages: 8-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01680
  • [Journal Article] 小学校理科における「エネルギー」の用語の取扱 いの変遷-小学校理科教科書を事例として-2020

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本理科教育学会 第59回東北支部大会論文集

      Volume: 1 Pages: 8-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02922
  • [Journal Article] 『学習指導要領理科編(試案)』におけるエネルギーの内容の特徴2020

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 18 Pages: 179-179

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01680
  • [Journal Article] 『学習指導要領理科編(試案)』におけるエネルギーの内容の特徴2020

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本理科教育学会 全国大会論文集

      Volume: 第18号 Pages: 179-179

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02922
  • [Journal Article] 科学絵本を活用した幼稚園~小学校段階のエネルギー教育に関する研究2019

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      発達科学研究

      Volume: 19 Pages: 37-46

    • NAID

      120006646635

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03506
  • [Journal Article] 小学校各教科の食物・人体の内容における「エネルギー」の使用-各教科の教科書の記述内容の分析を通して-2019

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本理科教育学会第58回東北支部大会論文集

      Volume: - Pages: 12-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01680
  • [Journal Article] 科学絵本を活用した幼稚園~小学校段階のエネルギー教育に関する研究2019

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      発達科学研究

      Volume: 19 Pages: 37-46

    • NAID

      120006646635

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01680
  • [Journal Article] Analysis of the Energy Concepts of Elementary School Students by Using Concept Maps2019

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 43 Issue: 3 Pages: 233-243

    • DOI

      10.14935/jssej.43.233

    • NAID

      130007726494

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01680
  • [Journal Article] A Study of the Energy Education of the Kindergarten and Elementary School2018

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 1 Pages: 21-24

    • DOI

      10.14935/jsser.33.1_21

    • NAID

      130007522315

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2018-12-01
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03506
  • [Journal Article] 米国初等教育段階における熱エネルギーのモデル化の特質-米国初等教育段階の理科教科書を事例として-2017

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本理科教育学会第56回東北支部大会論文集

      Volume: - Pages: 16-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03506
  • [Journal Article] 米国の幼稚園・初等・中等教育段階におけるエネルギー概念の取り扱いに関する研究-NGSSにおけるエネルギーに関する記述内容を事例として-2017

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      発達科学研究

      Volume: 17 Pages: 1-10

    • NAID

      120006321573

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03506
  • [Journal Article] 小学校教員養成課程(理科)におけるプログラミング教育に関する一考察2017

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 32(3) Pages: 13-16

    • NAID

      130007387558

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03506
  • [Presentation] 小・中学校で学ぶ「電気をためる器具」に関する一考察 -理科・社会・技術家庭の教科書を事例として-2023

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本理科教育学会 第62回東北支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02795
  • [Presentation] 小学生を対象とした学習漫画におけるエネルギーの表現と特徴2022

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本科学教育学会第2回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02922
  • [Presentation] 単元「電気の利用」の実験活動における児童の発話の特質2022

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第72回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02922
  • [Presentation] 初等教育段階におけるエネルギー概念導入についての一考察 ―CAIEプログラムに準拠した理科教科書を事例として―2021

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本理科教育学会 第60回東北支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02922
  • [Presentation] 初等教育段階におけるエネルギー概念導入についての一 考察―CAIEプログラムに準拠した理科教科書を事例として―2021

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本理科教育学 会 第60回 東北支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01680
  • [Presentation] 小学校理科における「エネルギー」の用語の取扱いの変遷-小学校a理科教科書を事例として-2020

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本理科教育学会 第59回東北支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02922
  • [Presentation] 『学習指導要領理科編(試案)』におけるエネルギーの内容の特徴2020

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02922
  • [Presentation] 小学校各教科の食物・人体の内容における「エネルギー」の使用-各教科の教科書の記述内容の分析を通して-2019

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第58回東北支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01680
  • [Presentation] 米国の幼稚園・小学校段階におけるエネルギー教育についての研究 -Picture-Perfect Scienceを事例として-2018

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本科学教育学会平成30年度第1回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03506
  • [Presentation] 学校教員養成課程(理科)におけるプログラミング教育に関する一考察2017

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本科学教育学会平成29年度第3回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03506
  • [Presentation] 米国初等教育段階における熱エネルギーのモデル化の特質-米国初等教育段階の理科教科書を事例として-2017

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第56回東北支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03506
  • [Presentation] 幼稚園におけるエネルギー教育導入の可能性に関する一考察2015

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学(山形県山形市)
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03506
  • [Presentation] 米国初等・中等教育におけるエネルギー概念導入の動向―A Framework for K-12 Science Education の記述内容の分析より―2015

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第54回東北支部大会
    • Place of Presentation
      福島大学(福島県福島市)
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03506
  • 1.  Uchinokura Shingo (70512531)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  伊藤 伸也 (10570434)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  稲田 結美 (30585633)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  高橋 聡 (20613665)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  Ito Tetsuaki (50735256)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  土田 理 (10217325)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  柴田 卓 (60762218)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  山本 容子 (40738580)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  佐久間 邦友 (30761209)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  鈴木 宏昭 (90581843)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  Pietzner Verena
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi