• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Morimoto Yoshiyuki  森本 哲介

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MORIMOTO YOSHIYUKI  森本 哲介

Less
Researcher Number 90780966
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授
2019 – 2020: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 講師
2018: 金沢学院大学, 文学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related
Keywords
Principal Investigator
キャリア形成 / 心理学的介入プログラム / 心理教育プログラム / 強み / ポジティブ心理学 / 現職教員 / メンタルヘルス / 学校 / ストレングス / バーンアウト … More / 保育者 / 教員養成 / 教師 / 中学生 / ストレングススポッティング / ウェルビーイング / 他者の強み / 強みの認識 / 強みの活用 / 人間関係 / 強み受容 Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (22 results)
  •  心理教育プログラムにおける教師の「児童生徒の強みを見出し生かす力」の研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      森本 哲介
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Research on "acceptance of self-strengths" in psychoeducation programsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MORIMOTO YOSHIYUKI
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
      Kanazawa Gakuin University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教師の総合的力量形成 -学習指導と生徒指導の統合に向けて-2024

    • Author(s)
      松本剛・隈元みちる編 森本哲介他著
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      9784863716803
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13814
  • [Journal Article] Relationship between Character Strengths, Practical Skills and Reflections in Nursery Teachers2024

    • Author(s)
      森本 哲介、高橋 誠
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 64 Pages: 113-119

    • DOI

      10.15117/0002000208

    • ISSN
      2432-6437
    • URL

      https://hyogo-u.repo.nii.ac.jp/records/2000208

    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13814
  • [Journal Article] Relationship of Work-Family Balance and Work/Family Quality of Life in Nursery Teachers2023

    • Author(s)
      森本 哲介、高橋 誠
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園

      Volume: 63 Pages: 41-48

    • DOI

      10.15117/0002000088

    • ISSN
      2432-6437
    • URL

      https://hyogo-u.repo.nii.ac.jp/records/2000088

    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13814
  • [Journal Article] Relationships Between School Engagement,Interpersonal Gratitude and Strength in Junior High School Students:2023

    • Author(s)
      田畑 好基、森本 哲介
    • Journal Title

      Journal of School Mental Health

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 71-83

    • DOI

      10.24503/jasmh.26.1_71

    • ISSN
      1344-5944, 2433-1937
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13814
  • [Journal Article] The Relationship between Teachersʼ Teaching Skills and Strengths Spotting, and the Support from Mentors2022

    • Author(s)
      森本 哲介、高橋 誠
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 35 Pages: 23-31

    • DOI

      10.15117/00020170

    • ISSN
      21893934
    • URL

      https://hyogo-u.repo.nii.ac.jp/records/16675

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13814
  • [Journal Article] The effect of career development program to focusing on the job interview for university students: To work positively on the job interview2021

    • Author(s)
      森本 哲介、高橋 誠
    • Journal Title

      The Japanese Journal of career education

      Volume: 40 Issue: 1 Pages: 1-10

    • DOI

      10.20757/jssce.40.1_1

    • NAID

      130008110872

    • ISSN
      1881-3755, 2432-3934
    • Year and Date
      2021-09-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13307, KAKENHI-PROJECT-20K14166
  • [Journal Article] 学校の組織風土と教師の教科指導学習動機およびエンパワメントとの関連2021

    • Author(s)
      森本 哲介
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 34 Pages: 7-14

    • NAID

      120007175518

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13307
  • [Journal Article] Exploratory Study on Strength-Spotting of Education College Students2021

    • Author(s)
      高橋 誠、森本 哲介
    • Journal Title

      Journal of School Mental Health

      Volume: 24 Issue: 1 Pages: 24-32

    • DOI

      10.24503/jasmh.24.1_24

    • ISSN
      1344-5944, 2433-1937
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13307, KAKENHI-PROJECT-20K14166
  • [Journal Article] 現職教員のストレングススポッティングに関する探索的検討2021

    • Author(s)
      森本哲介・高橋誠
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 58 Pages: 57-63

    • NAID

      120006980673

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13307
  • [Presentation] 保育者における実践力認知と省察およびメンターから受ける支援の関連2023

    • Author(s)
      森本哲介
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13814
  • [Presentation] 教師と同様に子どもに関わる保育者を対象に調査2023

    • Author(s)
      田畑好基, 森本哲介
    • Organizer
      日本学校メンタルヘルス学会第26回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13814
  • [Presentation] 学級における心理的安全性尺度の作成と信頼性・妥当性の検討2022

    • Author(s)
      森本哲介 , 田畑好基 , 髙橋誠
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13814
  • [Presentation] 就職活動への不安や不合理な信念は就職活動に有効に作用するのか?―不安や信念と就職活動量や強みに関する要因との関連―2022

    • Author(s)
      森本哲介 , 高橋誠
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第54回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13814
  • [Presentation] 自己の強み/弱みの受容と,陽性感情抑制,他者からの評価に対する不安 との関連2021

    • Author(s)
      森本哲介
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13307
  • [Presentation] 自己の強みの受け容れと本来感、マインドフルネス、体験の回避との関連2021

    • Author(s)
      森本哲介 , 高橋誠
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13307
  • [Presentation] 自己の強み/弱みの受容と仮想的有能感の関連2021

    • Author(s)
      森本哲介, 高橋誠
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13307
  • [Presentation] 強み受容尺度作成の試み2020

    • Author(s)
      森本哲介・高橋誠
    • Organizer
      日本感情心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13307
  • [Presentation] 保育専攻学生を対象とした強みを用いた介入プログラムが保育者効力感に与える効果2019

    • Author(s)
      高橋誠、森本哲介
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13307
  • [Presentation] 教師の「児童生徒の強みを見出し活かす力」の育成2019

    • Author(s)
      森本哲介
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13307
  • [Presentation] SBP実施過程における「自己の強みの受け入れ」に関する研究2019

    • Author(s)
      森本哲介 高橋誠
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13307
  • [Presentation] Effect of intervention of using the “psychological strengths”adapted to Japanese culture2019

    • Author(s)
      MakotoTakahashi YoshiyukiMorimoto
    • Organizer
      World Congress on Positive Psychology
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13307
  • [Presentation] 強みに関する主観的感覚がキャリア形成の動機付けに与える影響2018

    • Author(s)
      森本哲介、高橋誠
    • Organizer
      日本産業カウンセリング学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13307

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi