Rchr
J-GLOBAL ID:200901087317508871
Update date: Jan. 30, 2024
Nonaka Yoichi
ノナカ ヨウイチ | Nonaka Yoichi
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (1):
Educational technology
Research theme for competitive and other funds (12):
- 2022 - 2025 教職大学院の実務家教員が教育実践研究を点検・評価するためのルーブリックの開発
- 2020 - 2024 Study of International Teacher Training Development -From the Perspective of Lesson Study & Curriculum Management-
- 2019 - 2023 教職大学院の実務家教員が教育実践研究を推進する能力を高めるためのプログラムの開発
- 2019 - 2023 東アジア型教育情報化モデルの開発と対応する教師教育デザイン原理の探究
- 2018 - 2022 A study on systematization of next generation information education of elementary and secondary education toward advanced information technology foundation society
- 2016 - 2021 Research on the development of teacher qualification and ability evaluation methods and training methods based on teacher training standards
- 2013 - 2016 Development of teaching and learning advanced model by the use of ICT based on Japan and Finland of the comparative study
- 2012 - 2016 Development of the handbook on the theories and practices of the teacher education based on the educational technology approach
- 2010 - 2014 日英比較研究に基づくICTによる学校イノベーションモデルの開発
- 2006 - 2007 Comprehensive and Empirical Research on Effects of ICT use in the Classroom for Academic Abilities of Students
- 2003 - 2005 Collaborations of a university with schools and boards of education in training teachers' capability of using IT in the class
- 1996 - 1996 インターネットを利用した教育実習の指導に関する研究
Show all
Papers (87):
-
KIHARA Toshiyuki, NONAKA Yoichi, OYANAGI Wakio. How Should Educators with Teaching Career in Graduate Schools of Practical Education Approach Educational Practice Studies?: Through a Comparative Study of Three Cases. 2023. 14. 56-63
-
Toshiyuki KIHARA, Yoichi NONAKA, Wakio OYANAGI. Development of the Exchange Program for Educators with Teaching Career in Different Graduate Schools of Practical Teacher Education. 2022. 46. suppl. 177-180
-
HIRANO Tomoki, NAKAO Noriko, WAKIMOTO Takehiro, KIMURA Mitsuru, CHOSHI Daisuke, NONAKA Yoichi, OUCH Michiko. Categorizing Elementary Schools That Engage in ICT Utilization and Active Learning:From a Questionnaire Survey for Elementary School Principals in Yokohama. Japan Journal of Educational Technology. 2020. 43. 0. 125-128
-
脇本健弘, 中尾教子, 平野智紀, 町支大祐, 木村充, 野中陽一, 大内美智子. ミドルリーダーを対象としたサーベイフィードバック型研修の開発と評価-カードを用いたケースメソッド-. 横浜国立大学教育デザイン研究. 2019. 10. 177-186
-
持田訓子, 石塚等, 小野寺泰子, 椎名美由紀, 柳澤尚利, 脇本健弘, 野中陽一. 指導主事に求められる資質・能力に関する課題の整理. 横浜国立大学教育デザイン研究. 2019. 10. 187-194
more...
MISC (59):
-
胡 啓慧, 野中 陽一. 中国における教育の情報化政策の分析. 横浜国立大学教育学部紀要. I, 教育科学 = Journal of the College of Education, Yokohama National University. The educational sciences. 2022. 5. 185-197
-
石橋, 純一郎, 草柳, 譲治, 野中, 陽一. 1人1台端末環境下における小学生の初期段階のキーボード入力スキルに関する実態調査. 教育デザイン研究 = Journal of education design. 2022. 13. 1. 179-185
-
田, 暁燕, 野中, 陽一. 中国における塾型「双師授業」の特徴-中国K 塾の実践事例を中心に-. 教育デザイン研究 = Journal of education design. 2022. 13. 1. 186-195
-
胡, 啓慧, 野中, 陽一. 中国の小中高の情報教育におけるカリキュラム体系の歴史と現状に関する一考察ー新旧カリキュラム体系の比較を通してー. 教育デザイン研究 = Journal of education design. 2022. 13. 1. 109-117
-
胡 啓慧, 野中 陽一. 中国における情報技術教員の教師資格制度. 日本教育工学会研究報告集. 2021. 2021. 3. 25-32
more...
Books (24):
-
教育工学選書II 9 初等中等教育におけるICT活用
ミネルヴァ書房 2018 ISBN:9784623083916
-
教育工学選書II 11 Lesson Study
ミネルヴァ書房 2017 ISBN:9784623076963
-
「これからの時代に求められる資質・能力の育成」とは
東洋館出版社 2016 ISBN:9784491031866
-
教育工学選書7 教育メディアの開発と活用
ミネルヴァ書房 2015
-
国語教育研究手法の開発
学芸図書 2015
more...
Education (2):
- - 1988 Yokohama National University Graduate School, Division of Education
- - 1983 Yokohama National University Faculty of Education
Professional career (1):
- (BLANK) (Yokohama National University)
Work history (7):
- 2020/10 - 現在 横浜国立大学大学院教育学研究科 教授
- 2017/04 - 2020/10 Yokohama National University Graduate School of Education
- 2012/04 - 2017/03 横浜国立大学教育人間科学部附属教育実践総合センター・教授
- 2008/04 - 2012/03 横浜国立大学教育人間科学部附属教育実践総合センター・准教授
- 2001/04 - 2008/03 Wakayama University Center for Educational Research and Training
- 1995/04 - 2001/03 Wakayama University Faculty of Education
- 1992/04 - 1995/03 Wakayama University Faculty of Education
Show all
Committee career (7):
Return to Previous Page