中学生の科学的能力育成に関する事例的研究 : 「科学的な証拠を用いる力」に着目して <学習指導法・教材およびカリキュラム開発>

DOI 機関リポジトリ Web Site オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • The Case Study of the Instructional Method to Develop Scientific Competencies in Junior High School Science : Focus on “the ability to using scientific evidence”
  • 中学生の科学的能力育成に関する事例的研究 : 「科学的な証拠を用いる力」に着目して
  • チュウガクセイ ノ カガクテキ ノウリョク イクセイ ニ カンスル ジレイテキ ケンキュウ : 「 カガクテキ ナ ショウコ オ モチイル チカラ 」 ニ チャクモク シテ

この論文をさがす

抄録

The purpose in this study was inventing an instructional method to develop “scientific competencies” through a unit for junior high school students. And the instructional method focus on “the ability to using scientific evidence” in “scientific competencies”. In this method, students will do the following four leaning activities in the unit of “Changes in biological and animal life”. First, they will lead conclusion which based on scientific evidence. Second, they will evaluate the conclusion of others and self. In order to investigate effectiveness of the method, we conducted a class which 41 junior high school students. Based on their writings on questionnaires and worksheets for class, we conclude that our method can improve their ability to evaluate the conclusion of others and self, which is a part of “the ability to using scientific evidence”.

収録刊行物

  • 学校教育実践学研究

    学校教育実践学研究 21 57-66, 2015-03-20

    広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター

詳細情報

問題の指摘

ページトップへ