研究者
J-GLOBAL ID:200901020767296800
更新日: 2019年12月19日
中本 敬子
ナカモト ケイコ | Nakamoto Keiko
所属機関・部署:
職名:
教授
研究分野 (3件):
実験心理学
, 教育心理学
, 認知科学
論文 (10件):
-
Nakamoto, K, Kuroda, K. Representing selectional restrictions in terms of semantic frames equated with situational schemas: A case study with the Japanese verb Osou. Studies in Language Science 7. 2008
-
中本敬子, 黒田航, 金丸敏幸. 意味役割理論から見た名詞の種別と隠喩的使用との関係. JCLA vol.7. 2007. 10
-
平知宏, 中本敬子, 楠見孝. 比喩理解における親しみやすさと解釈多様性. 認知科学. 2007. 17
-
Kuroda,K, Nakamoto, K, Shibuya, Y, Isahara, H. Toward a more textual, as opposed to conceptual, approach in metaphor research: A case study of How to Cook a Husband. The proceedings of the 29th Annual Conference of the Cognitive Science Society. 2007. 6
-
Nakamoto, K, Kuroda, K, Lee, J-H. Preferred word order in Japanese correlates with non-lexical -- parhaps "supra-lexical" -- meaning: Evidence from psycholinguistic experiments. The proceedings of the Seventh Tokyo Conference on Psycholinguistics. 2006. 45
もっと見る
書籍 (5件):
-
ひつじ意味論講座 第6巻 意味とコンテクスト
ひつじ書房 2012
-
認知言語学研究の方法-内省・コーパス・実験
ひつじ書房 2011 ISBN:9784894765207
-
メタファー研究の最前線
ひつじ書房 2007
-
認知言語学論考 No.4
ひつじ書房 2005
-
ことばの実験室
ブレーン出版 2005
講演・口頭発表等 (18件):
-
大学生の語用論能力と対人コミュニケーション
(日本教育心理学会第49回総会(文教大学)ポスター発表 2007)
-
教授・学習過程における発話データの分析
(日本教育心理学会第49回総会(文教大学)準備委員会企画セミナー 2007)
-
Comprehension of Concrete and Abstract Action-Sentence
(The 29th Annual Conference of the Cognitive Science Society (Poster Presentation) 2007)
-
Role-Denoting Nouns are More Suitable for Metaphoric Uses than Object-Denoting Nouns
(The 29th Annual Conference of the Cognitive Science Society (Poster Presentation) 2007)
-
動詞文理解過程における空間表象の活性化:上下運動の心的シミュレーションとイメージ図式
(日本認知科学会第24回大会(成城大学)ポスター発表 2007)
もっと見る
学歴 (1件):
- 1996 - 2002 早稲田大学 文学研究科 心理学専攻
学位 (1件):
経歴 (2件):
- 2003/04/01 - 2006/03/31 京都大学 21世紀COE「心の働きの総合的研究・教育」拠点 PD研究員
- 2000/04/01 - 2002/03/31 早稲田大学 教育学部 助手
所属学会 (5件):
日本心理学会
, 日本認知科学会
, Cognitive Science Sciety
, 日本認知心理学会
, 日本教育心理学会
前のページに戻る