• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

土橋 喜  Dobashi Konomu

研究者番号 00301622
その他のID
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0001-7657-9133
所属 (現在) 2025年度: 愛知大学, 現代中国学部, 教授
所属 (過去の研究課題情報に基づく) *注記 2015年度 – 2023年度: 愛知大学, 現代中国学部, 教授
審査区分/研究分野
研究代表者
小区分62030:学習支援システム関連 / 学習支援システム
キーワード
研究代表者
時系列クロスセクション / 時系列クロスセクション分析 / 学習管理システム / 教育データマイニング / 学習分析 / ヒートマップ / プロセスマイニング / 同期率 / クラスタヒートマップ / 学習ログ … もっと見る / 授業改善 / 閲覧履歴 / 授業集中度 / Moodle / クロスセクション分析 / 時系列分析 / 外れ値 / クラスタリング / 小テスト / 学習履歴データ / リアルタイム / 時系列クロス表 / データマイニング / 通読率 / エンゲージメント / ピボットテーブル / 可視化 隠す
  • 研究課題

    (3件)
  • 研究成果

    (33件)
  • 共同研究者

    (1人)
  •  授業のエンゲージメントの可視化と学習ログのリアルタイムプロセスマイニングの研究研究代表者

    • 研究代表者
      土橋 喜
    • 研究期間 (年度)
      2021 – 2024
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 審査区分
      小区分62030:学習支援システム関連
    • 研究機関
      愛知大学
  •  LMSを活用した学習分析と授業実践を支援するためのプロセスマイニングの研究研究代表者

    • 研究代表者
      土橋 喜
    • 研究期間 (年度)
      2018 – 2022
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 審査区分
      小区分62030:学習支援システム関連
    • 研究機関
      愛知大学
  •  デジタル教材の通読率と授業集中度を向上させるデータマイニングの研究研究代表者

    • 研究代表者
      土橋 喜
    • 研究期間 (年度)
      2015 – 2017
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 研究分野
      学習支援システム
    • 研究機関
      愛知大学

すべて 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

すべて 雑誌論文 学会発表

  • [雑誌論文] クラスターヒートマップの生成による学習ログ分析結果の可視化2023

    • 著者名/発表者名
      土橋 喜
    • 雑誌名

      研究報告コンピュータと教育

      巻: 2023-CE-168(18) ページ: 1-8

    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K12183
  • [雑誌論文] Lesson Engagement and Outlier Extraction Analytics Through Learning Log Classification2023

    • 著者名/発表者名
      Dobashi Konomu
    • 雑誌名

      Perspectives on Learning Analytics for Maximizing Student Outcomes

      巻: 2023 ページ: 208-245

    • DOI

      10.4018/978-1-6684-9527-8.ch011

    • ISBN
      9781668495278, 9781668495285
    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K12183
  • [雑誌論文] Sync Ratio and Cluster Heat Map for Visualizing Student Engagement2023

    • 著者名/発表者名
      Dobashi Konomu
    • 雑誌名

      Educational Data Science: Essentials, Approaches, and Tendencies

      巻: 2023 ページ: 255-289

    • DOI

      10.1007/978-981-99-0026-8_7

    • ISBN
      9789819900251, 9789819900268
    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K12183
  • [雑誌論文] Learning pattern classification using moodle logs and the visualization of browsing processes by time-series cross-section2022

    • 著者名/発表者名
      Dobashi, K., Ho, C. P., Fulford, C. P., Lin, M. F. G., & Higa, C.
    • 雑誌名

      Computers and Education: Artificial Intelligence

      巻: 3 ページ: 100105-100105

    • DOI

      10.1016/j.caeai.2022.100105

    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K12183
  • [雑誌論文] Synchronization Ratio of Time-Series Cross-Section and Teaching Material Clickstream for Visualization of Student Engagement2022

    • 著者名/発表者名
      Dobashi, K., Ho, C. P., Fulford, C. P., Lin, M. F. G., & Higa, C.
    • 雑誌名

      In Artificial Intelligence in Education. 23rd International Conference, AIED 2022, Proceedings, Part II

      巻: 13356 ページ: 125-131

    • DOI

      10.1007/978-3-031-11647-6_22

    • ISBN
      9783031116469, 9783031116476
    • 査読あり / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K12183
  • [雑誌論文] 教材クリックストリームにおける同期率と閲覧行動の分析2022

    • 著者名/発表者名
      土橋 喜
    • 雑誌名

      研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)

      巻: 2022(31) ページ: 1-8

    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-18K11588
  • [雑誌論文] Development of a Method to Visualize the Approximate Synchronization Ratio of a Teaching Material Clickstream in Class.2022

    • 著者名/発表者名
      Konomu Dobashi
    • 雑誌名

      In: Salman Nazir (eds) Training, Education, and Learning Sciences. AHFE (2022) International Conference.

      巻: 59 ページ: 109-115

    • DOI

      10.54941/ahfe1002390

    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-18K11588
  • [雑誌論文] Classification of Learning Patterns and Outliers Using Moodle Course Material Clickstreams and Quiz Scores2021

    • 著者名/発表者名
      Konomu DOBASHI, Curtis P HO, Catherine P FULFORD, Meng-Fen Grace LIN & Christina HIGA
    • 雑誌名

      Proceedings of the 29th International Conference on Computers in Education (ICCE2021)

      巻: 2021 ページ: 291-296

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K12183
  • [雑誌論文] Real-Time Web Scraping for Analyzing Moodle Course Material Clickstream2021

    • 著者名/発表者名
      Konomu DOBASHI
    • 雑誌名

      19th International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training (ITHET)

      巻: 2021 ページ: 1-10

    • DOI

      10.1109/ithet50392.2021.9759582

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-18K11588
  • [雑誌論文] エンゲージメントヒートマップーMoodleログのデータマイニングによる学習傾向の可視化ー2020

    • 著者名/発表者名
      土橋 喜
    • 雑誌名

      情報教育シンポジウム SSS2020

      巻: 2020 ページ: 23-30

    • NAID

      170000184133

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-18K11588
  • [雑誌論文] 授業への取り組みを可視化するためのインタラクティブマイニングとヒートマップ生成2020

    • 著者名/発表者名
      土橋 喜
    • 雑誌名

      研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)

      巻: 2020-HCI-186(12) ページ: 1-8

    • オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-18K11588
  • [雑誌論文] Development of Real-Time Learning Analytics Using Scraping and Pivot Tables2020

    • 著者名/発表者名
      Dobashi Konomu
    • 雑誌名

      Advances in Human Factors and Systems Interaction

      巻: 2020 ページ: 311-318

    • DOI

      10.1007/978-3-030-51369-6_42

    • ISBN
      9783030513689, 9783030513696
    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-18K11588
  • [雑誌論文] A Heat Map Generation to Visualize Engagement in Classes Using Moodle Learning Logs2019

    • 著者名/発表者名
      DOBASHI Konomu、HO Curtis P.、FULFORD Catherine P、Lin Meng-Fen Grace
    • 雑誌名

      2019 4th International Conference on Information Technology (InCIT)

      巻: 2019 ページ: 138-143

    • DOI

      10.1109/incit.2019.8912068

    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-18K11588
  • [雑誌論文] Interactive Mining for Learning Analytics by Automated Generation of Pivot Table2018

    • 著者名/発表者名
      Konomu Dobashi
    • 雑誌名

      In Artificial Intelligence, Software and Systems Engineering. AHFE 2018. Advances in Intelligent Systems and Computing

      巻: 787 ページ: 66-77

    • DOI

      10.1007/978-3-319-94229-2_7

    • ISBN
      9783319942285, 9783319942292
    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-18K11588
  • [雑誌論文] Analysis and visualization of course material page views using a time series cross section and pivot table2017

    • 著者名/発表者名
      Konomu DOBASHI
    • 雑誌名

      Proceedings of 2017 6th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics IIAI-AAI 2017

      巻: 2017 ページ: 705-710

    • DOI

      10.1109/iiai-aai.2017.102

    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K00498
  • [雑誌論文] Automatic data integration from Moodle course logs to pivot tables for time series cross section analysis2017

    • 著者名/発表者名
      Dobashi Konomu
    • 雑誌名

      Procedia Computer Science

      巻: 112 ページ: 1835-1844

    • DOI

      10.1016/j.procs.2017.08.222

    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K00498
  • [雑誌論文] Moodle コースログとピボットテーブルのデータ統合による教材閲覧履歴の可視化2017

    • 著者名/発表者名
      土橋 喜
    • 雑誌名

      情報教育シンポジウム

      巻: 2017 ページ: 51-58

    • NAID

      170000175733

    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K00498
  • [雑誌論文] Tracking and Visualization from in-class Moodle Page Views Using TSCS Monitor2016

    • 著者名/発表者名
      Konomu DOBASHI
    • 雑誌名

      Workshop Proceedings of the 24th International Conference on Computers in Education ICCE2016

      巻: 2016 ページ: 150-159

    • 査読あり / 謝辞記載あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K00498
  • [雑誌論文] 教材閲覧履歴をモニタリングする時系列クロス表の生成-時系列クロスセクション分析とエクセルマクロの開発-2016

    • 著者名/発表者名
      土橋 喜
    • 雑誌名

      信学技報

      巻: 116(85) ページ: 25-30

    • 謝辞記載あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K00498
  • [雑誌論文] TSCS Monitor: Generation of Time Series Cross Section Tables from Moodle Logs for Tracking In-Class Page Views Using Excel Macros2016

    • 著者名/発表者名
      Konomu DOBASHI
    • 雑誌名

      The Workshop Proceedings of the 14th Pacific Rim International Conference on Artificial Intelligence (PRICAI Workshop 2016)

      巻: 2016 ページ: 133-138

    • 査読あり / 謝辞記載あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K00498
  • [雑誌論文] Development and trial of Excel macros for Time Series Cross Section monitoring of student engagement: Analyzing students' page views of course materials2016

    • 著者名/発表者名
      Konomu DOBASHI
    • 雑誌名

      Procedia Computer Science

      巻: 96 ページ: 1086-1095

    • 査読あり / 謝辞記載あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K00498
  • [雑誌論文] A method of visualizing students' reactions by creation of a time series cross table from the in class page view history of the Learning Management System2015

    • 著者名/発表者名
      Konomu DOBASHI
    • 雑誌名

      Workshop Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education ICCE 2015

      巻: 2015 ページ: 423-432

    • 査読あり / 謝辞記載あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K00498
  • [雑誌論文] Time Series Analysis of the in class Page View History of Digital Teaching Materials using Cross Table2015

    • 著者名/発表者名
      Konomu Dobashi
    • 雑誌名

      Procedia Computer Science

      巻: 60 ページ: 1032-1040

    • DOI

      10.1016/j.procs.2015.08.148

    • 査読あり / 謝辞記載あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K00498
  • [雑誌論文] APPROACHES TO THE APPROXIMATE TABULATION OF THE DURATION OF STUDENT VISITS WHEN WORKING WITH DIGITIZED COURSE MATERIALS WITHIN THE CLASS2015

    • 著者名/発表者名
      Konomu Dobashi
    • 雑誌名

      The International Journal of E-Learning and Educational Technologies in the Digital Media

      巻: 1(4) 号: 4 ページ: 197-202

    • DOI

      10.17781/p001897

    • 査読あり / 謝辞記載あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K00498
  • [雑誌論文] デジタル教材の閲覧履歴から教師の指示と履修者の反応を一覧する時系列クロス表2015

    • 著者名/発表者名
      土橋 喜
    • 雑誌名

      信学技報

      巻: 115 ページ: 55-60

    • 謝辞記載あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K00498
  • [学会発表] A Real-Time System for Analyzing Course Material Clickstreams during Class for Moodle Users2022

    • 著者名/発表者名
      Konomu Dobashi
    • 学会等名
      23rd International Conference, AIED 2022
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-18K11588
  • [学会発表] 教材閲覧と小テストから履修者の授業への取り組みを可視化するヒートマップの作成2019

    • 著者名/発表者名
      土橋 喜
    • 学会等名
      教育システム情報学会 第44回全国大会
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-18K11588
  • [学会発表] An Interactive Mining for Early Detection of Students with Learning Difficulties Using Moodle's Clickstream2019

    • 著者名/発表者名
      Konomu Dobashi
    • 学会等名
      The IAFOR International Conference on Education - Hawaii(IICEHawaii2019) 3rd to 5th January 2019 Honolulu, USA.
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-18K11588
  • [学会発表] Semi-automatic generation of pivot tables to visualize Moodle course material page views during blended learning lessons2018

    • 著者名/発表者名
      Konomu Dobashi
    • 学会等名
      MoodleMoot Philippines 2018, April 26 - 27, 2018, Manila, Philippines.
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-18K11588
  • [学会発表] Analysis and Visualization of Moodle Learning Log by Automatic Generation of a Time-series Cross-section Table2018

    • 著者名/発表者名
      Konomu Dobashi
    • 学会等名
      The 4th International Conference on Fuzzy Systems and Data Mining (FSDM 2018), Nov.16-19, Bangkok, Thailand, FSDM 2018 Abstract Proceedings.
    • 招待講演 / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-18K11588
  • [学会発表] Visualization Method Using the Moodle Course Log for Semi-automatic Lesson Analysis2017

    • 著者名/発表者名
      Konomu DOBASHI
    • 学会等名
      International Conference for Media in Education, ICoME 2017
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K00498
  • [学会発表] Time Series Cross Section method for monitoring students' page views of course materials and improving classroom teaching2016

    • 著者名/発表者名
      Konomu DOBASHI
    • 学会等名
      International Educational Data Mining Society (IEDMS) 2016
    • 発表場所
      Raleigh, North Carolina, USA
    • 年月日
      2016-06-29
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K00498
  • [学会発表] Time Series Cross Table for Looking through Teacher's Instruction and Students' Reactions from the Page View History of Digital Teaching Materials2015

    • 著者名/発表者名
      Konomu Dobashi
    • 学会等名
      The 23rd International Conference on Computers in Education
    • 発表場所
      Hangzhou, China
    • 年月日
      2015-12-02
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K00498
  • 1.  森野 誠之
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件

URL: 

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi