• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

大竹 喜久  Ohtake Yoshihisa

ORCIDORCID連携する *注記
研究者番号 00304288
その他のID
所属 (現在) 2025年度: 岡山大学, 教育学域, 教授
所属 (過去の研究課題情報に基づく) *注記 2021年度: 岡山大学, 教育学域, 教授
2019年度 – 2020年度: 岡山大学, 教育学研究科, 教授
2016年度: 岡山大学, 教育学研究科, 教授
2012年度 – 2015年度: 岡山大学, 教育学研究科(研究院), 教授
2011年度 – 2012年度: 岡山大学, 大学院・教育学研究科, 教授
2007年度 – 2010年度: 岡山大学, 大学院・教育学研究科, 准教授
審査区分/研究分野
研究代表者
特別支援教育 / 小区分09060:特別支援教育関連
キーワード
研究代表者
自閉症スペクトラム障害 / 特別な興味 / 自閉症スペクトラム / 自閉症 / daily living skills / intervention / autism spectrum disorder / intellectual disability / video prompt / プロンプティング … もっと見る / 日常生活の指導 / 刺激外プロンプト / 掃除 / 知的障害 / 刺激プロンプト / ポータブルプロジェクター / 体操 / ビデオヒーローモデリング / 日常生活スキル / ビデオモデリング / 応用行動分析 / ビデオセルフモデリング / コミュニケーション / アセスメント / インターベンション / コミュニケーションリペア 隠す
  • 研究課題

    (4件)
  • 研究成果

    (28件)
  •  映像プロンプトによる知的障害児の日常生活指導の効果に関する研究研究代表者

    • 研究代表者
      大竹 喜久
    • 研究期間 (年度)
      2019 – 2021
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 審査区分
      小区分09060:特別支援教育関連
    • 研究機関
      岡山大学
  •  ビデオヒーローモデリングは自閉症スペクトラム障害児の行動変容に有効であるか研究代表者

    • 研究代表者
      大竹 喜久
    • 研究期間 (年度)
      2013 – 2016
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 研究分野
      特別支援教育
    • 研究機関
      岡山大学
  •  どのようなビデオセルフモデリングが自閉症児の行動形成に有効であるか研究代表者

    • 研究代表者
      大竹 喜久
    • 研究期間 (年度)
      2010 – 2012
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 研究分野
      特別支援教育
    • 研究機関
      岡山大学
  •  自閉症児のコミュニケーションブレイクダウンへの対処能力研究代表者

    • 研究代表者
      大竹 喜久
    • 研究期間 (年度)
      2007 – 2009
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 研究分野
      特別支援教育
    • 研究機関
      岡山大学

すべて 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 その他

すべて 雑誌論文 学会発表

  • [雑誌論文] 自閉スペクトラム症児の朝運動への参加を促すための方略に関する研究―対象児の「特定の対象への強い興味」を取り入れたビデオ教材の効果の検討―2017

    • 著者名/発表者名
      髙橋彩・大竹喜久
    • 雑誌名

      行動分析学研究

      巻: 31 ページ: 132-143

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25381309
  • [雑誌論文] Using a hero as a model in video instruction to improve the academic performance of a student with autism spectrum disorder: A case study.2016

    • 著者名/発表者名
      Yoshihisa Ohtake
    • 雑誌名

      The Bulletin of Graduate School of Education at Okayama University

      巻: 161 ページ: 17-23

    • NAID

      120005752927

    • オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25381309
  • [雑誌論文] Using a Hero as a Model in Video Instruction to Improve the Academic Performance of a Student With Autism Spectrum Disorder: A Case Study2016

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y.
    • 雑誌名

      Bulletin of the Graduate School of Education at Okayama University

      巻: 161 ページ: 17-23

    • NAID

      120005752927

    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25381309
  • [雑誌論文] Using an animated cartoon hero in video instruction to improve bathroom-related skills of a student with autism spectrum disorder2015

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y., Takahashi, A., & Watanabe, K.
    • 雑誌名

      Education and Training in Autism and Developmental Disabilities

      巻: 50

    • 査読あり / 謝辞記載あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25381309
  • [雑誌論文] Using a hero as a model in video instruction to improve the daily living skills of an elementary-aged student with autism spectrum disorder: A pilot study2015

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y.
    • 雑誌名

      International Journal of Disability, Development and Education

      巻: 62 号: 4 ページ: 363-378

    • DOI

      10.1080/1034912x.2015.1027179

    • 査読あり / 謝辞記載あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25381309
  • [雑誌論文] Effects of video self-modeling interventions on reducing task avoidance behaviours of students with autism spectrum disorders2013

    • 著者名/発表者名
      Yoshihisa Ohtake
    • 雑誌名

      International Journal of Disability, Development and Education

      巻: 60 ページ: 225-241

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22531069
  • [雑誌論文] Enabling a prelinguistic communicator with autism to use picture card as a strategy for repairing listener misunderstandings : A case study2010

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y., Wehmeyer, M.L., Uchida, N., Nakaya, A., Yanagihara, M.
    • 雑誌名

      Education and Training in Developmental Disabilities 45(accept)

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-19530873
  • [雑誌論文] Repair strategies used by verbal students with autism during free play.

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y., Wehmeyer, M.L., Nakaya, A., Takahashi, S., Yanagihara, M.
    • 雑誌名

      Focus on Autism and Other Developmental Disabilities. Council for Exceptional Children学会誌 (in press)

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-19530873
  • [雑誌論文] Enabling a prelinguistic communicator with autism to use picture as a strategy for repairing listener misunderstandings: A case study.

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y., Wehmeyer, M.L., Uchida, N., Nakaya, A., Yanagihara, M.
    • 雑誌名

      Education and Training in Developmental Disabilities. Council for Exceptional Children学会誌 (in press)

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-19530873
  • [雑誌論文] Effects of video self-modeling on public undressing of elementary-aged students with developmental disabilities during urination

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y., Takeuchi, A., & Watanabe, K
    • 雑誌名

      Education and Training in Autism and Developmental Disabilities

      巻: (in press)

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22531069
  • [雑誌論文] Effects of video self-modeling interventions on reducing task avoidance behaviours of students with autism spectrum disorders

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y., Kawai, M., Takeuchi, A., & Utsumi, K
    • 雑誌名

      International Journal of Disability, Development, and Education

      巻: (in press)

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22531069
  • [学会発表] Effects of video hero modeling on improving self-care skills of elementary-aged students with developmental disabilities2016

    • 著者名/発表者名
      Yoshihisa Ohtake
    • 学会等名
      The Association for Persons with Severe Handicaps
    • 発表場所
      アメリカ合衆国ミズーリ―州セントルイス市ユニオンステーションホテル
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25381309
  • [学会発表] Incorporating special interents into video-based intervention for a student with autism spectrum disorder2015

    • 著者名/発表者名
      Takahashi, A., & Ohtake, Y.
    • 学会等名
      Association for Behavior Analysis International: Autism Conference
    • 発表場所
      (JW Marriott Las Vegas Resort & Spa)アメリカ合衆国ネバダ州ラスベガス市
    • 年月日
      2015-01-23
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25381309
  • [学会発表] Using a hero as a model in video instruction to improve the daily living skills of a student with autism spectrum disorder2014

    • 著者名/発表者名
      Yoshihisa Ohtake
    • 学会等名
      Autism Conference: Association for Behavior Analysis International
    • 発表場所
      アメリカ合衆国ケンタッキー州ルイビル市
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25381309
  • [学会発表] Using video self-modeling to eliminate public undressing of students with autism during urination2013

    • 著者名/発表者名
      Yoshihisa Ohtake
    • 学会等名
      Association for Behavior Analysis International
    • 発表場所
      アメリカ合衆国オレゴン州ポートランド市
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22531069
  • [学会発表] Using video self-modeling to eliminate public undressing of students with autism during urination2013

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y
    • 学会等名
      Association for Behavior Analysis International: Autism Conference
    • 発表場所
      アメリカ合衆国オレゴン州ポートランド市.
    • 年月日
      2013-01-25
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22531069
  • [学会発表] When is the Video Self-Modeling Likely to Work for Children with ASD?2012

    • 著者名/発表者名
      Yoshihisa Ohtake
    • 学会等名
      International Conference on Positive Behavior Support
    • 発表場所
      アメリカ合衆国ジョージア州アトランタ市
    • 年月日
      2012-03-15
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22531069
  • [学会発表] When is the video-self modeling more likely to be effective in improving social behaviors of students with autism spectrum disorders?2012

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y
    • 学会等名
      International Conference on Positive Behavior Support
    • 発表場所
      アメリカ合衆国ジョージア州アトランタ市.
    • 年月日
      2012-03-15
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22531069
  • [学会発表] Effects of video self-modeling on task avoidance behaviors of students with autism spectrum disorders2011

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y
    • 発表場所
      アメリカ合衆国ワシントンDC.
    • 年月日
      2011-01-29
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22531069
  • [学会発表] Effects of video self-modeling interventions on reducing task avoidance behaviors of students with autism spectrum disorders2011

    • 著者名/発表者名
      Yoshihisa Ohtake
    • 学会等名
      Association for Behavior Analysis International
    • 発表場所
      ワシントンDC(米国)
    • 年月日
      2011-01-29
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22531069
  • [学会発表] Communication repair used by verbal students with low-functioning autism2010

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y.
    • 学会等名
      International Conference on the Association for Behavior Analysis International.
    • 発表場所
      Chicago, IL.
    • 年月日
      2010-01-22
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-19530873
  • [学会発表] Communication repair used by verbal students with low-functioning autism2010

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y.
    • 学会等名
      Association for Behavior Analysis International
    • 発表場所
      Hyatt Regency(シカゴ)
    • 年月日
      2010-01-22
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-19530873
  • [学会発表] Communication repair used by elementary-aged students with low-functioning autism2009

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y.
    • 学会等名
      Council for Exceptional Children
    • 発表場所
      Seattle Convention Center(シアトル)
    • 年月日
      2009-04-04
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-19530873
  • [学会発表] Communication repair used by verbal students with low-functioning autism during free play.2009

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y.
    • 学会等名
      International Conference on Council for Exceptional Children, Seattle, WA
    • 年月日
      2009-04-03
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-19530873
  • [学会発表] Repair strategies used by elementary age students with autism.2008

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y.
    • 学会等名
      International Conference on The Network of Autism Training and Technical Assistance Program in Columbus, OH
    • 年月日
      2008-11-19
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-19530873
  • [学会発表] Teaching prelinguistic communicators with autism to repair listener's misunderstanding2008

    • 著者名/発表者名
      Yoshihisa Ohtake
    • 学会等名
      Council for Exceptional Children : Division on Developmental Disabilities
    • 発表場所
      アメリカ合衆国カリフォルニア
    • 年月日
      2008-10-10
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-19530873
  • [学会発表] Teaching prelinguistic communicators with autism to repair listener's misunderstanding.2008

    • 著者名/発表者名
      Ohtake, Y.
    • 学会等名
      International Conference on Cognitive Disabilities/Mental Retardation, Autism, & Other Developmental Disabilities in San Diego, CA
    • 年月日
      2008-10-10
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-19530873
  • [学会発表] Repair strategies used by elementary-age students with autism2008

    • 著者名/発表者名
      Yoshihisa Ohtake
    • 学会等名
      The Network of Autism Training and Technical Assistance Program
    • 発表場所
      アメリカ合衆国オハイオ
    • 年月日
      2008-11-19
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-19530873

URL: 

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi