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加藤 拓巳  Kato Takumi

研究者番号 90882225
その他のID
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0002-1795-4754
所属 (現在) 2025年度: 明治大学, 商学部, 専任准教授
所属 (過去の研究課題情報に基づく) *注記 2022年度 – 2023年度: 明治大学, 商学部, 専任講師
2020年度 – 2021年度: 埼玉大学, 人文社会科学研究科, 講師
審査区分/研究分野
研究代表者
小区分07090:商学関連 / 0107:経済学、経営学およびその関連分野
キーワード
研究代表者
商品コンセプト / デザイン / 商品開発 / 感性的価値 / ブランドマネジメント / EC / 著名人 / 顧客経験 / 工業デザイン / 自動車 … もっと見る / カラーブランド / プロモーションカラー / マット加工 / 二面性 / 光の反射量 / 色 / 商品デザイン / 消費者行動 / ランダム化比較試験 / 仕上げ / CMF / 車 / 知覚品質 / 耐久消費財 / 解釈レベル理論 / コンセプト想起 / ブランドコンセプト / ロイヤルティ / コンセプト / 商品・サービス開発 隠す
  • 研究課題

    (3件)
  • 研究成果

    (30件)
  •  コンセプトに基づく購入経験によるブランド構築-著名人や外部ECへの依存に対する警鐘研究代表者

    • 研究代表者
      加藤 拓巳
    • 研究期間 (年度)
      2023 – 2025
    • 研究種目
      若手研究
    • 審査区分
      小区分07090:商学関連
    • 研究機関
      明治大学
  •  自動車を対象とした知覚品質における色の質が消費者の購入行動に与える影響の評価研究代表者

    • 研究代表者
      加藤 拓巳
    • 研究期間 (年度)
      2021 – 2022
    • 研究種目
      若手研究
    • 審査区分
      小区分07090:商学関連
    • 研究機関
      明治大学
      埼玉大学
  •  感性的価値向上に向けた商品コンセプトの観点からの指標開発と購入行動への影響評価研究代表者

    • 研究代表者
      加藤 拓巳
    • 研究期間 (年度)
      2020 – 2021
    • 研究種目
      研究活動スタート支援
    • 審査区分
      0107:経済学、経営学およびその関連分野
    • 研究機関
      埼玉大学

すべて 2024 2023 2022 2021

すべて 雑誌論文 学会発表

  • [雑誌論文] Influence of matte finish in car exterior design on perceived color quality2023

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 雑誌名

      Proceedings oh the 12th International Conference on Industrial Technology and Management, IEEE

      巻: - ページ: 1-4

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K13381
  • [雑誌論文] The value created by the removal of cut lines: Evaluating the impact of finishing of industrial designs on purchase intention2023

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato, Dolores Botella-Carrubi, Samuel Ribeiro-Navarrete
    • 雑誌名

      Journal of Consumer Behaviour, Wiley-Blackwell

      巻: - ページ: 1-13

    • 査読あり / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K13381
  • [雑誌論文] Should the colors used in the popular products and promotional products be integrated?2023

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 雑誌名

      Lecture Notes in Network Systems, Springer

      巻: - ページ: 1-10

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K13381
  • [雑誌論文] Influence of empathy for advertising models on purchase intention: Comparison between celebrity models and unknown models2023

    • 著者名/発表者名
      Kato Takumi
    • 雑誌名

      Cogent Social Sciences

      巻: 9 号: 1 ページ: 1-15

    • DOI

      10.1080/23311886.2023.2234145

    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-23K12567
  • [雑誌論文] Two-sides of a pale colour: Difference in attractiveness of a colour for consumers and product design colour2023

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 雑誌名

      Smart Innovation, Systems and Technologies, Springer

      巻: - ページ: 1-12

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K13381
  • [雑誌論文] Improving the purchase intention by a color brand: verification for Mazda’s Kodo Design2023

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 雑誌名

      Eurasian Business and Economics Perspectives, Springer

      巻: 41 ページ: 1-9

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K13381
  • [雑誌論文] Where does product attachment come from? The effects of sight, hearing, and smell in the automobile market2023

    • 著者名/発表者名
      Kato Takumi
    • 雑誌名

      Innovative Marketing

      巻: 19 号: 4 ページ: 124-131

    • DOI

      10.21511/im.19(4).2023.10

    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-23K12567
  • [雑誌論文] Matte finish vs light reflection: Effect of car exterior finish on product attractiveness2023

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 雑誌名

      Proceedings of the 9th International Symposium on Affective Science and Engineering

      巻: - ページ: 1-4

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K13381
  • [雑誌論文] Brand concept drives loyalty toward Starbucks; Empirical analysis from a comprehensive perspective of concept, product, place, and staff in Japan2022

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 雑誌名

      Central European Management Journal, Walter de Gruyter

      巻: 30 号: 1 ページ: 70-90

    • DOI

      10.7206/cemj.2658-0845.70

    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K22115
  • [雑誌論文] Does bluish-white make a product less attractive? Empirical study on the exterior design of automobiles2022

    • 著者名/発表者名
      Kato Takumi
    • 雑誌名

      Procedia Computer Science, Elsevier

      巻: 207 ページ: 701-708

    • DOI

      10.1016/j.procs.2022.09.125

    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K13381
  • [雑誌論文] An empirical study of brand concept recall as a predictor of brand loyalty for Dyson2022

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 雑誌名

      Lecture Notes in Business Information Processing, Springer

      巻: 443 ページ: 76-86

    • DOI

      10.1007/978-3-031-04126-6_7

    • ISBN
      9783031041259, 9783031041266
    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K22115
  • [雑誌論文] Does concept recall in brand image show high loyalty?: An experimental study on the Apple MacBook2022

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 雑誌名

      Marketing and Smart Technologies. Smart Innovation, Systems and Technologies, Springer

      巻: 279 ページ: 69-77

    • DOI

      10.1007/978-981-16-9268-0_6

    • ISBN
      9789811692673, 9789811692680
    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K22115
  • [雑誌論文] 自動車のエクステリアデザインにおける光の反射量が購入意向に与える影響2022

    • 著者名/発表者名
      加藤拓巳
    • 雑誌名

      日本感性工学会論文誌

      巻: 21 号: 2 ページ: 207-213

    • DOI

      10.5057/jjske.TJSKE-D-21-00074

    • ISSN
      1884-0833, 1884-5258
    • 言語
      日本語
    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K13381
  • [雑誌論文] Perceived color quality: The effect of light reflection brightness of a car’s exterior design on consumers’ purchase intentions2022

    • 著者名/発表者名
      Kato Takumi
    • 雑誌名

      International Journal of Engineering Business Management, SAGE Publications

      巻: 14 ページ: 1-10

    • DOI

      10.1177/18479790221126791

    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K13381
  • [雑誌論文] Brand storytelling on websites: The role of empathy on repurchase intentions for PCs and smartphones (in press)2022

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 雑誌名

      Journal of Promotion Management, Taylor & Francis

      巻: -

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K22115
  • [雑誌論文] Perceived quality created by the light reflection on a car's exterior design2022

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 雑誌名

      Proceedings of the 2022 5th International Conference on Computers in Management and Business, ACM

      巻: - ページ: 156-160

    • DOI

      10.1145/3512676.3512702

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K13381
  • [雑誌論文] Brand loyalty explained by concept recall: recognizing the significance of the brand concept compared to features2021

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 雑誌名

      Journal of Marketing Analytics, Springer.

      巻: 9 号: 3 ページ: 185-198

    • DOI

      10.1057/s41270-021-00115-w

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K22115
  • [雑誌論文] Brand concept rather than brand image? Consumer-oriented evaluation items that should be managed as factors of brand loyalty2021

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 雑誌名

      Lecture Notes in Networks and Systems, 381,Springer.

      巻: 381 ページ: 401-411

    • DOI

      10.1007/978-3-030-93677-8_35

    • ISBN
      9783030936761, 9783030936778
    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K22115
  • [雑誌論文] Contribution of concept recall to brand loyalty: An empirical analysis of design and performance2021

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 雑誌名

      Journal of Consumer Behaviour, Wiley-Blackwell

      巻: - 号: 4 ページ: 1-10

    • DOI

      10.1002/cb.1983

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K22115
  • [雑誌論文] Relationship Between Concept Recognition of a Product/Service Brand and Willingness to Pay2021

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 雑誌名

      International Symposium on Affective Science and Engineering

      巻: ISASE2021 号: 0 ページ: 1-4

    • DOI

      10.5057/isase.2021-C000005

    • NAID

      130008046276

    • ISSN
      2433-5428
    • 言語
      英語
    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K22115
  • [雑誌論文] Concept-based brand management during competition for emotional value: Methodology of the evaluation and implementation in the organization2021

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 雑誌名

      Proceedings of the 2021 5th International Conference on Business and Information Management, ACM

      巻: - ページ: 105-111

    • DOI

      10.1145/3483794.3483811

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K22115
  • [学会発表] Supporter or adversary? third-party EC effects on product attractiveness compared to manufacturer-brand EC2024

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 学会等名
      2024 American Marketing Association Winter Academic Conference
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-23K12567
  • [学会発表] Verification of time setting to improve share estimation accuracy in concept testing2024

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato, Takumi Ohno, Rina Takizawa, Yosuke Ichiki, Yu Zhu, Takahiko Umeyama, Susumu Kamei
    • 学会等名
      2024 American Marketing Association Winter Academic Conference
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-23K12567
  • [学会発表] Customers seeking cheap products flock to third-party electronic commerce: Examination of customer experience in sales channels2023

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 学会等名
      The 5th Kyoto Conference on Arts, Media & Culture
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-23K12567
  • [学会発表] Customer experience factors contributing to brand loyalty to Disney Resorts: An empirical analysis of concept, casts, attractions, and characters2022

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 学会等名
      2022 American Marketing Association Winter Academic Conference
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K22115
  • [学会発表] 青白い色の2面性:色単体と商品色における消費者評価の違い2022

    • 著者名/発表者名
      加藤拓巳
    • 学会等名
      日本デザイン学会
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21K13381
  • [学会発表] Concept-based Brand Management during Competition for Emotional Value: Methodology of the Evaluation and Implementation in the Organization2021

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 学会等名
      5th International Conference on Business and Information Management, ACM
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K22115
  • [学会発表] Relationship between concept recognition of a product/service brand and willingness to pay2021

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 学会等名
      International Symposium on Affective Science and Engineering 2021
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K22115
  • [学会発表] Contribution of concept recall to brand loyalty: Empirical analysis compared to design and performance2021

    • 著者名/発表者名
      Takumi Kato
    • 学会等名
      14th Academy of Innovation, Entrepreneurship, and Knowledge Conference
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K22115
  • [学会発表] コンセプト想起によるブランドマネジメント:性能・デザインと比較した再購入意向への寄与度2021

    • 著者名/発表者名
      加藤拓巳
    • 学会等名
      日本経営工学会 2021年 春季大会
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K22115

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