• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

NAKAGAKI Kei  中垣 啓

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

NAKAGAKI Akira  中垣 啓

中垣 哲  ナカガキ アキラ

中垣 啓  ナカガキ アキラ

Less
Researcher Number 00124181
Other IDs
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2005 – 2007: 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授
2001 – 2003: 早稲田大学, 教育学部, 教授
2000: 国立教育政策研究所, 初等中等教育研究部, 総括研究官
1993 – 1996: NIER, Research on Teaching and Counselling, Psycological Development, Chief, 教育指導研究部・発達研究室, 室長
1994: 国立教育研究所, 教育指導研究部, 研究室長 … More
1993: 国立教育研究所, 発達研究室, 室長
1992: 国立教育研究所, 教育指導研究部, 室長
1989: 国立教育研究所, 教育指導研究部, 室長
1988: 国立教育研究所, 第3研究部, 主任研究官
1986: N.I.E.R. chief researcher, 第三研究部第一研究室, 主任研究官 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Psychology / 教育・社会系心理学 / 実験系心理学
Except Principal Investigator
Psychology / Educaion / Educaion
Keywords
Principal Investigator
仮説演繹的推論 / 論理数学的認識 / 選言文解釈 / 発達的研究 / 4枚カード問題 / Cognitive perturbation / Developmental study / Contradiction / Cognitive development / Logico-mathematical knowledge … More / Self-organization / 数学的認識 / 論理的認識 / 否定連言文 / 認知システム / 自己組織化 / 認知的撹乱 / 矛盾 / 認知発達 / 自己組織 / Arithmetic operation / Ratio-Comparison / Disjunctive interpretation / Conditional reasoning / Logico-Mathematical knowledge / Cognitive contradiction / 演算の可逆性 / 演繹順序 / 可逆性 / 論理的推論 / 条件型命題論理 / 演算順序 / 割合比較 / 条件型推論 / 認知的矛盾 / Formal operation / Disjunctive syllogism / Disjunctive four-card-problem / Disjunctive reasoning / Logical reasoning / 選言文 / 形式的操作 / 選言型4枚カード問題 / 選言型3段論法 / 選言型推論 / 違反点検説 / 内容効果説 / 4枚カ-ド問題 … More
Except Principal Investigator
formal operational thinking / conservation / conditional reasoning / emergency of syntactic sentences / development of play / cognitive function / language development / 形式的思考操作 / 保存課題 / 文の理解 / 統辞文の発生 / 遊びの発達 / 認知機能 / 文法発達 / 言語発達 / limbic system / frontal cortex / neocortex / amygdala / hippocampus / developmental web / development / curriculum / 高次脳機能 / 発達障害 / 脳科学 / 学校カリキュラム / 大脳辺縁系 / 前頭前野 / 発達網 / 発達 / 扁桃体 / 海馬 / 大脳新皮質 / カリキュラム / 稀少性 / 模倣 / メタ構造 / ゲーデル問題 / ダブル・バインド / 自己組織化 / 決定論 / 自己準拠性 / 自己創出 / 不良設定問題 / 自己言及 / 認知発達 / 知識社会学 / 生物学 / 社会科学 / 教育科学 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (11 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  Basic Study on Child Development and Curriculum Development from the Viewpoint of Brain Sciences

    • Principal Investigator
      ABIKO Tadahiko
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Empirical Researches into the Mechanism of Self-organization on the Acquisition of Logico-mathematical Knowledge in the ChildPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAGAKI Akira
    • Project Period (FY)
      2000 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Waseda University
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Developmental Study on the Role of Cognitive Contradictions in the Acquisition of Logico-Mathematical KnowledgesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAGAKI Akira
    • Project Period (FY)
      1994 – 1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      実験系心理学
    • Research Institution
      National Institute for Educational Research (NIER)
  •  近年の自然科学・社会科学等の進展・転換に鑑みての教育科学の学的存立基盤の再検討-教育科学の新しいパラダイム構築の基礎作業として-

    • Principal Investigator
      井上 星児
    • Project Period (FY)
      1993 – 1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Developmental Study on the Acquisition Process of Disjunctive Logical ReasoningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAGAKI Akira
    • Project Period (FY)
      1992 – 1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Psychology
    • Research Institution
      National Institute for Educational Research
  •  仮説演繹的推論における“文脈効果"に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中垣 啓
    • Project Period (FY)
      1989
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Psychology
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  仮説演繹的推論能力の発達的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中垣 啓
    • Project Period (FY)
      1988
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Psychology
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Developmental Studies on the Interrelations between Syntactic Development and Cognitive Development in Children.

    • Principal Investigator
      AMANO Kiyoshi
    • Project Period (FY)
      1985 – 1986
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      Psychology
    • Research Institution
      National Institute for Educational Research (N.I.E.R.)

All 2007 2006 2005

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Concrete operations and competence of young children2006

    • Author(s)
      NAKAGAKI, A.
    • Journal Title

      Proceedings of the 48th annual conference of Japanese Society of Educational Psychology

      Pages: 71-71

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330171
  • [Journal Article] The Significance of thinking formally2006

    • Author(s)
      NAKAGAKI, A.
    • Journal Title

      Proceedings of the 48th annual conference of Japanese Society of Educational Psychology

      Pages: 75-75

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330171
  • [Journal Article] 推論スキーマMPの獲得に関する発達的研究2006

    • Author(s)
      中垣 啓
    • Journal Title

      日本教育心理学会第48回大会総会発表論文集

      Pages: 104-105

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330171
  • [Journal Article] 条件文と連言文の分化に関する発達的研究2005

    • Author(s)
      中垣 啓
    • Journal Title

      日本教育心理学会第47回大会総会発表論文集

      Pages: 70-71

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330171
  • [Presentation] 確率の独立事象の認識に関する発達的研究2007

    • Author(s)
      中垣 啓
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回大会
    • Place of Presentation
      文教大学・越谷キャンパス
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330171
  • [Presentation] Contribution of Genetic Epistemology to Cognitive developmental research2007

    • Author(s)
      Nakagaki, A.
    • Organizer
      The 49th Annual conference of JSEP
    • Place of Presentation
      Bunkyo University, Saitama
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330171
  • [Presentation] 確率の独立事象の認識に関する発達的研究2007

    • Author(s)
      中垣 啓
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回大会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330171
  • [Presentation] The Significance of thinking formally2006

    • Author(s)
      Nakagaki, A.
    • Organizer
      The 48th Annual conference of JSEP
    • Place of Presentation
      Okayama University, Okayama City
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330171
  • [Presentation] 推論スキーマMPの獲得に関する発達的研究2006

    • Author(s)
      中垣 啓
    • Organizer
      日本教育心理学会第48回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学・岡山コンベンションセンター
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330171
  • [Presentation] Concrete operations and competence of young children2005

    • Author(s)
      Nakagaki, A.
    • Organizer
      The 47th Annual conference of Japanese society of Educational Psychology
    • Place of Presentation
      Hokkaido Asai Gakuen University
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330171
  • [Presentation] 条件文と連言文の分化に関する発達的研究2005

    • Author(s)
      中垣 啓
    • Organizer
      日本教育心理学会第47回大会
    • Place of Presentation
      北海道・浅井学園大学
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330171
  • 1.  ABIKO Tadahiko (30027966)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  SAKATSUME Kazuyuki (10202087)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  MIO Tadao (20219596)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  AMANO Kiyoshi (00000414)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  井上 星児 (70223253)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  菊地 栄治 (10211872)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  KUROI Keiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi