• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SAKAI MEGUMI  阪井 恵

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

阪井 恵  サカイ メグミ

SAKAI Megumi  阪井 恵

Less
Researcher Number 00308082
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 明星大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2023: 明星大学, 教育学部, 教授
2012 – 2014: 明星大学, 教育学部, 教授
2008: 国立音楽大学, 音楽学部, 准教授
2007: 明星大学, 人文学部, 准教授
2004 – 2005: 明星大学, 人文学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
UDL / 音楽科 / 小学校音楽科 / 音楽科教育 / 発達性読み書き障害 / ディスレクシア / 五線譜 / 学びのユニバーサルデザイン / 教員養成課程 / 読譜 … More / フィギャーノート / 教育学 / 学びのユニバーサルデザイン(UDL) / ユニバーサルデザイン / 授業 / 小学校 / 聴く / 教材DVD / 声紋分析 / 周波数解析 / 倍音 / 音色 … More
Except Principal Investigator
music education CD-R bibliography / continuation of music learning / sharing of music learning / identification of music learning / synthesis of music learning / pedagogical framework of music / music education research in Japan / research in music education / 日本独自の音楽学教育 / 音楽科教育 / 音楽教育 / CD-R日本音楽教育文献目録 / CD-R音楽教育文献目録 / 学習の継続化 / 学習の共有化 / 学習の本質化 / 学習の総合化 / 音楽教育学の成立条件 / 日本固有の音楽教育学 / 音楽教育学 / 器楽教材 / 戦後音楽科教育 / 諸民族の音楽 / 鑑賞教材 / 変奏 / 歌唱教材 / 戦後音楽教育 / 音楽科教科書 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (41 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  五線譜に代わる選択肢「フィギャーノート」の音楽科への導入可能性に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      阪井 恵
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Meisei University
  •  A basic Research towards Universal Design of Elementary School MusicPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKAI MEGUMI
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Meisei University
  •  Research on activities for enjoying timbre in elementary school musicPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKAI Megumi
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Meisei University
  •  A Comprehensive Study on the Transition of Music Subject Textbooks and Teaching Materials at Elementary Schools and Junior High Schools in the Postwar Years

    • Principal Investigator
      SHIMADA Yumi
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Wakayama University
  •  A BACIC STUDY ON RECONSTRUCTION OF RESEARCH IN JAPANESE MUSIC EDUCATION : TOWARD SYNTHESIS, IDENTIFICATION, SHARING, AND CONTINUATION OF MUSIC TEARCHING AND LEARNING.

    • Principal Investigator
      YAMAMOTO Fumishige
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tokyo National University of Fine Arts and Music

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2014 2013 2009 2006 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 小学校音楽 指導スキル大全2019

    • Author(s)
      酒井美恵子・阪井恵 編著
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183934260
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04816
  • [Book] 新版 教員養成課程 小学校音楽科教育法2019

    • Author(s)
      有本真紀・阪井恵・津田正之 編著
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      教育芸術社
    • ISBN
      9784877888459
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04816
  • [Book] 音楽授業のユニバーサルデザイン はじめの一歩2018

    • Author(s)
      阪井恵・酒井美恵子
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784181484149
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04816
  • [Journal Article] 学びの多様性と「フィギャーノート」の可能性(3)―音楽大学の学生のフィギャーノートや音楽科に対する認識の検討―2024

    • Author(s)
      布施光代・阪井恵・酒井美恵子
    • Journal Title

      日本発達心理学会第35回大会発表論文集

      Volume: 35 Pages: 378-378

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Journal Article] Universal Design for Learning (UDL)の視点でつくる音楽授業 ―その可能性と課題―2023

    • Author(s)
      阪井 恵
    • Journal Title

      明星大学大学院教育学研究科年報

      Volume: 第8号 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Journal Article] 学びの多様性と「フィギャーノート」の可能性(2)ー動画視聴による効果および指導の観点からの検討―2023

    • Author(s)
      布施光代・阪井恵・酒井美恵子
    • Journal Title

      日本新理学会第87回大会発表論文集

      Volume: 87

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Journal Article] 音楽科から考えるインクルーシブ教育2022

    • Author(s)
      阪井 恵
    • Journal Title

      季刊音楽鑑賞教育

      Volume: 50 Pages: 32-36

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Journal Article] ユニバーサルデザインの授業は誰もが学びやすい授業2020

    • Author(s)
      阪井 恵 (構成・小島綾乃)
    • Journal Title

      教育音楽 小学版

      Volume: 2020-4 Pages: 39-42

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04816
  • [Journal Article] 発達上の問題による音楽授業におけるつまずきとその対処法2018

    • Author(s)
      阪井恵
    • Journal Title

      学校音楽教育実践論集

      Volume: 2 Pages: 124-125

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04816
  • [Journal Article] 指導内容としての「音色」に関する研究―倍音構造の経時変化、ノイズ成分、共鳴等の概念を導入して―2014

    • Author(s)
      阪井 恵
    • Journal Title

      学校音楽教育研究

      Volume: 18 Pages: 122-123

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531155
  • [Journal Article] 教育内容としての「音色」とその周辺2013

    • Author(s)
      阪井 恵
    • Journal Title

      季刊 音楽鑑賞教育

      Volume: 14 Pages: 48-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531155
  • [Journal Article] 音楽が「分かる」ための鑑賞指導の必要性2009

    • Author(s)
      阪井 恵
    • Journal Title

      接続 8

      Pages: 110-135

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530811
  • [Journal Article] 音楽が『分かる』ための鑑賞指導とその必要性2009

    • Author(s)
      阪井恵
    • Journal Title

      接続 Vol.8

      Pages: 110-135

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530811
  • [Journal Article] Problems attended by Organizing Subject Matters.2006

    • Author(s)
      Megumi SAKAI
    • Journal Title

      6 DECADES OF MUSIC EDUCATION IN JAPAN (Society for Research in History of Music Education (ed.)

      Pages: 233-243

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530570
  • [Journal Article] 題材構成の問題性2006

    • Author(s)
      阪井 恵
    • Journal Title

      戦後音楽教育60年(音楽教育史学会編)

      Pages: 233-243

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530570
  • [Journal Article] The Significance of Exploring Sounds around Us2005

    • Author(s)
      Megumi Sakai
    • Journal Title

      Proceeding of the 5^<th> Asia-Pacific Symposium on Music Education Research and International Symposium. (CD-R only)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530570
  • [Journal Article] The Significance of Exploring Sounds around Us.2005

    • Author(s)
      Megumi SAKAI
    • Journal Title

      PROCEEDING OF THE 5^<TH> ASIA-PACIFIC SYMPOSIUM ON MUSIC EDUCATION RESEARCH AND INTERNATIONAL SYMPOSIUM (CD-Rom only)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530570
  • [Journal Article] こんな声で歌いたい!2004

    • Author(s)
      阪井 恵
    • Journal Title

      接続 第4集

      Pages: 64-90

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530570
  • [Presentation] インクルーシブ教育の動向とインクルーシブな音楽科の可能性2024

    • Author(s)
      阪井恵
    • Organizer
      日本音楽教育学会 関東支部例会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] 学びの多様性と「フィギャーノート」の可能性 (3)―音楽大学の学生のフィギャーノートや音楽科に対する認識の検討―2023

    • Author(s)
      布施光代・阪井恵・酒井美恵子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] 学びの多様性と「フィギャーノート」の可能性 (1) -音楽科や楽譜へのアプローチからの検討-2023

    • Author(s)
      布施光代・阪井恵・酒井美恵子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] Japanese Music Classes from the UDL Perspective: Barriers in the Curriculum2023

    • Author(s)
      Megumi Sakai
    • Organizer
      Asia-Pasific Symposium for Music Education Research
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] 学びの多様性と「フィギャーノート」の可能性(2)―動画視聴による効果および指導の観点からの可能性―2023

    • Author(s)
      布施光代・阪井恵・酒井美恵子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] UDLの視点でつくる音楽授業ーその可能性と課題ー2022

    • Author(s)
      阪井 恵
    • Organizer
      日本音楽教育学会第53回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] ユニバ―サルデザインの視点で考える音楽教育・音楽科教育2021

    • Author(s)
      阪井 恵
    • Organizer
      国立音楽大学教職課程特別講義
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] UDの視点から考える音楽教育・音楽科教育2021

    • Author(s)
      阪井 恵
    • Organizer
      国立音楽大学夏期講習
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] UDの視点で考える音楽授業2021

    • Author(s)
      阪井 恵
    • Organizer
      音楽鑑賞振興財団冬の勉強会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] ユニバーサルデザインの視点で考える音楽科の目標2020

    • Author(s)
      阪井 恵
    • Organizer
      日本音楽教育学会大51回大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] Music in Elementary Schools in Japan2020

    • Author(s)
      Megumi Sakai
    • Organizer
      University of Malaysia Institute of Technology 'Music Education Series'
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] 音楽授業のユニバーサルデザインを考える2018

    • Author(s)
      阪井恵
    • Organizer
      東京都日野市立小学校研修会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04816
  • [Presentation] 音楽授業のユニバーサルデザインに関する基礎的な情報2018

    • Author(s)
      阪井恵・酒井美恵子
    • Organizer
      日本音楽教育学会関東支部
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04816
  • [Presentation] Discussion on Possibility of Employing Figure Notes on School Music in Japan : from stance to pursue universal design of music class2018

    • Author(s)
      Megumi Sakai
    • Organizer
      International Society for Music Education (ISME)第33回世界大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04816
  • [Presentation] 「模擬授業:ロンド形式を生かしてグループで音楽をつくりましょう」2018

    • Author(s)
      阪井恵・酒井美恵子
    • Organizer
      日本授業UD学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04816
  • [Presentation] 発達上の問題による音楽授業におけるつまづきとその対処法2017

    • Author(s)
      阪井恵
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04816
  • [Presentation] フィギャーノートを間口に考える、義務教育における楽譜の扱い2017

    • Author(s)
      阪井恵
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04816
  • [Presentation] TheCurrent Issue of Japanese Elementary School Music to Initiate Universal Approach to Instruction2017

    • Author(s)
      Megumi Sakai
    • Organizer
      Asia-Pacific Sosiety for Music Education Research
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04816
  • [Presentation] Development of teaching method for enhancing sensitivity to timbre: Especially aiming at appreciation of Japanese traditional music2014

    • Author(s)
      Megumi Sakai
    • Organizer
      International Society for Music Education
    • Place of Presentation
      Pontificia Universidade Catolica do Rio Grande do Sul
    • Year and Date
      2014-07-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531155
  • [Presentation] Development of Teaching Method for Enhancing Sensitivity to Timbre: Especially Aiming at Appreciation of Japanese Traditional Music2014

    • Author(s)
      Megumi Sakai
    • Organizer
      International Society for Music Education, the 31th world conference
    • Place of Presentation
      ブラジル ポルトアレグレ市 Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531155
  • [Presentation] 指導内容としての「音色」に関する研究―音色の地平を拡大することから見える可能性―2013

    • Author(s)
      阪井 恵
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531155
  • [Presentation] 指導内容としての「音色」に関する研究―倍音構造の経時変化、ノイズ成分、共鳴等の概念を導入して―2013

    • Author(s)
      阪井 恵
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531155
  • [Presentation] 〈音〉の感受を強化する指導が児童の多様な音楽への興味を誘発する可能性

    • Author(s)
      阪井恵
    • Organizer
      平成24年度カワイサウンド技術・音楽振興財団助成研究講演会
    • Place of Presentation
      アクトシティ浜松研修交流センター
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531155
  • 1.  SHIMADA Yumi (60249406)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  HONDA Sahomi (90272294)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  YAMAMOTO Fumishige (80106955)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  NAKAJIMA Takahiko (20092504)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  SANO Yasushi (80187278)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  酒井 美恵子 (10407075)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 7.  布施 光代 (10454331)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi