• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Katayama Mika  片山 美香

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KATAYAMA Mika  片山 美香

片山 美香  カタヤマ ミカ

Less
Researcher Number 00320052
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 岡山大学, 教育学域, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 岡山大学, 教育学域, 教授
2017 – 2020: 岡山大学, 教育学研究科, 教授
2011 – 2015: Okayama University, 教育学研究科(研究院), 准教授
2009 – 2010: Okayama University, 大学院・教育学研究科, 准教授
2008: Okayama University, 大学院・教育学研究科, 講師 … More
2006 – 2007: 岡山大学, 教育学部, 講師
2004 – 2005: 呉大学, 看護学部, 助教授
2000 – 2001: 呉大学, 看護学部, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Home economics/Human life / Educaion / Special needs education / Clinical nursing / 基礎・地域看護学
Except Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Keywords
Principal Investigator
保育者 / 保育 / 保護者 / 保育士 / 保護者支援 / 幼児 / 慢性疾患 / 発達支援 / ネガティブ感情 / 情動調整 … More / 乳児 / 調整 / ネガティブ情動 / 0歳児 / 同僚 / 出産 / 妊娠 / ワーク・ライフ・バランス / 離職 / キャリア形成 / 私的な子育て / 親役割受容 / 親役割評価 / 親役割認知 / 保護者支援力 / 子ども理解 / 子育て経験 / 保育者効力感 / 親アイデンティティ / 質的分析 / インタビュー調査 / 妊娠期 / 葛藤 / 両立 / 仕事 / 子育て / 仕事と家庭の両立 / 母親 / 家庭支援 / グループインタビュー / グループインタビュー法 / 若手保育者 / 養成教育 / 困難感 / 初任保育者 / 個別支援 / 幼児期 / 公立保育園 / 幼稚園教論 / 連携 / 幼稚園 / 保育所 / 主観的統制感 / 自己肯定意識 / 心理社会的支援 / 教育機関と家庭との連携 / 教育機関と医療機関との連携 / スクールナースアシスタント / I型糖尿病 / 支援 / スクールナース / 養護教諭 / 学校環境 / 心理社会的発達 / 思春期 / 相互作用 / 病棟 / 看護者 / 自己イメージ / 慢性疾患患児 … More
Except Principal Investigator
養育行動 / 音声表現 / 子育て / 母親 / 養育者 / 歌う行為 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (11 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  乳児保育における子どものネガティブな情動調整に関わる発達支援モデルの構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      片山 美香
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  The potential of "singing activities" in child-rearing facilitated by caregivers

    • Principal Investigator
      早川 倫子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  A study on conflict management and career development among childcare workers who balance work and childcare as mothersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Katayama Mika
    • Project Period (FY)
      2017 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Home economics/Human life
    • Research Institution
      Okayama University
  •  A study on the development of psychological training program for newly hired childcare workers to connect children with their familyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATAYAMA MIKA
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Okayama University
  •  Research on preschool teachers' awareness of the care of children with chronic diseases and the proposal of the support modelPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATAYAMA Mika
    • Project Period (FY)
      2007 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Okayama University
  •  慢性疾患患児および家族のQOL向上のための心理社会的支援モデル作成に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      片山 美香
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Clinical nursing
    • Research Institution
      Okayama University
      Kure University
  •  病棟における慢性疾患患児と看護者との相互作用に関する心理学的研究-慢性疾患患児が肯定的な自己イメージを形成するための看護者の役割とは-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      片山 美香
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      基礎・地域看護学
    • Research Institution
      Kure University

All 2024 2023 2021 2018 2016 2015 2010 2009 2007 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 保育士と親の二重役割から見た保護者支援に対する意識2023

    • Author(s)
      片山美香
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 13 Pages: 83-97

    • DOI

      10.18926/CTED/65066

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/65066

    • Year and Date
      2023-03-30
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00754
  • [Journal Article] 保育士の保護者支援力の認知と親アイデンティティ及び保育者効力感との関連2021

    • Author(s)
      片山美香,髙橋敏之
    • Journal Title

      日本家政学会誌

      Volume: 印刷中(未定)

    • NAID

      130008061609

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00754
  • [Journal Article] わが国の保育士の私的な子育てをめぐる動向2018

    • Author(s)
      片山美香
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 8 Pages: 69-81

    • DOI

      10.18926/CTED/55808

    • NAID

      120006416156

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/55808

    • Year and Date
      2018-03-20
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00754
  • [Journal Article] 若手保育者が有する保護者支援の特徴に関する探索的研究―保育者養成校における教授内容の検討に生かすために―2016

    • Author(s)
      片山美香
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 6 Pages: 11-20

    • NAID

      120005723284

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653248
  • [Journal Article] 若手保育者による保護者支援の困難さと対応に関する検討―経験に基づく保育者としての成長過程に着目して―2015

    • Author(s)
      片山美香
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究収録

      Volume: 159 Pages: 11-20

    • NAID

      120005649250

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653248
  • [Journal Article] 保育士がもつ慢性疾患患児の保育への意識に関する研究2010

    • Author(s)
      片山美香
    • Journal Title

      保育学研究 第48巻第2号

      Pages: 145-156

    • NAID

      110008007342

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730561
  • [Journal Article] 保育士がもつ慢性疾患患児の保育への意識に関する研究2010

    • Author(s)
      片山美香
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 第48巻 Pages: 145-156

    • NAID

      110008007342

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730561
  • [Journal Article] 慢性疾患患児を取り巻く学校環境の現状と課題-米国でみた糖尿病患児への支援事例を含めて考える-2007

    • Author(s)
      片山美香
    • Journal Title

      小児保健研究 第66巻・2号(印刷中)

    • NAID

      10019498717

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16791418
  • [Presentation] 養育者の子育てにおける「歌う行為」の可能性ー事例に基づく方法論の検討ー2024

    • Author(s)
      早川倫子・片山美香
    • Organizer
      日本音楽教育学会中四国地区例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02408
  • [Presentation] 保育者がもつ慢性疾患患児の保育への意識に関する研究2009

    • Author(s)
      片山美香、岡田あゆみ
    • Organizer
      第56回日本小児保健学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2009-10-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730561
  • [Presentation] 初任保育者が行う保護者支援の実態に関する検討

    • Author(s)
      片山美香
    • Organizer
      日本教育心理学会 第56回総会 発表論文集
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653248
  • 1.  早川 倫子 (60390241)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi