• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nakamura Yoshinori  中村 好則

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

NAKAMURA Yoshinori  中村 好則

Less
Researcher Number 00613522
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 岩手大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 岩手大学, 教育学部, 教授
2012 – 2019: 岩手大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related
Keywords
Principal Investigator
特別支援教育 / 学習困難 / 特別支援 / ICT活用 / メタ認知 / 指導モデル / 高校数学 / つまずき / 数学困難 / 数学教育 … More / 授業デザイン / 授業実践 / 困難性 / 算数数学学習 / 算数困難 / ユニバーサルデザイン / ICT / 学習障害 / 数学教育学 / 発展的探究 / 動的視覚化 / 教材開発 / 算数障害 … More
Except Principal Investigator
中学校数学 / 探究的な学び / 授業研究 / 授業研究コミュニティ Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (47 results)
  • Co-Researchers

    (13 People)
  •  中学校での数学学習に支援が必要な生徒の困難性とメタ認知の体系化と指導モデルの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中村 好則
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Iwate University
  •  探究的な学びのための中学校教師による自律的授業研究コミュニティ形成に関する研究

    • Principal Investigator
      佐藤 寿仁
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Iwate University
  •  Systematization of difficulties and metacognition of students who need assistance in learning mathematics in high school and development of lesson designPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nakamura Yoshinori
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Iwate University
  •  Systematization of difficulties of students who need assistance in learning mathematics in high school and development of teaching modelsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nakamura Yoshinori
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Iwate University
  •  Study on systematization of difficulty about mathematical learning of students with special needsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nakamura Yoshinori
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Iwate University
  •  A study on the development of teaching materials and teaching methods for students who have difficulties in learning mathematics in classroom lessonsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAMURA Yoshinori
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Iwate University

All 2024 2023 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「主体的・対話的で深い学び」の理論と実践2019

    • Author(s)
      遠藤孝夫,田代高章,馬場智子,岩木信喜,高橋功,田中紗枝子,山本奨,宮川洋一,清水将,久坂哲也,中村好則,立花正男,田中成行,宇佐美公生,名越利幸,山崎浩二,土屋直人
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915609
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02650
  • [Journal Article] 高校における数学学習に支援が必要な生徒のメタ認知に関する研究-テスト調査と質問紙調査の結果の分析を通して-2024

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 83 Pages: 69-82

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02511
  • [Journal Article] AIドリルを活用した算数・数学指導の可能性-『つまずきの把握』に焦点を当てて-2024

    • Author(s)
      中村好則,立花佳帆,山本奨,佐藤寿仁
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 8 Pages: 109-120

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02511
  • [Journal Article] 1人1台端末時代の算数・数学指導におけるICT活用の可能性と課題-児童・生徒への質問紙調査の分析を通して-2023

    • Author(s)
      中村好則,佐藤寿仁,山本奬,立花佳帆
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 82 Pages: 65-76

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02511
  • [Journal Article] 中学校数学科における統計指導でのICT 活用の有効性と課題-統計的問題解決のプロセスを重視した授業実践を通して-2023

    • Author(s)
      中村 好則,立花 佳帆,山本 奬,佐々木 啓治
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 64 Pages: 59-70

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02511
  • [Journal Article] 中学校数学科における統計指導での ICT 活用の有効性と課題 -統計的問題解 決のプロセスを重視した授業実践を通して-2023

    • Author(s)
      中村 好則,立花 佳帆,山本 奬,佐々木啓治
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 64

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02511
  • [Journal Article] 高校の数学指導における文系と理系の生徒の現状と課題-テスト調査とアンケート調査の分析を通して-2021

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 61 Pages: 53-66

    • NAID

      40022630523

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02650
  • [Journal Article] 第3回海外数学教育実習の授業の概要と授業づくりの成果―参加学生へのインタビュー調査を通して―2021

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 80 Pages: 57-86

    • NAID

      120007032627

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02650
  • [Journal Article] 中学校数学科の図形領域におけるICTを活用した指導の効果と課題-「円周角の定理」の実践授業における質問紙調査の分析を通して-2020

    • Author(s)
      中村好則,藤井雅文,工藤真以,稲垣道子
    • Journal Title

      岩手大学教育学部教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 19 Pages: 117-126

    • NAID

      120006842175

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02650
  • [Journal Article] シミュレーションを活用した「仮説検定の考え方」の指導の考察-Excelによる実験を通した直感的指導を視野に-2020

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 4 Pages: 167-180

    • NAID

      120006843034

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02650
  • [Journal Article] 中学校数学科における箱ひげ図の指導とその留意点2020

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 19 Pages: 127-136

    • NAID

      120006842176

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02650
  • [Journal Article] 「ガモフの宝探し」問題の改題の活用に関する考察―義務教育段階での学習内容の確実な定着を図るための指導を視野に―2020

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 79 Pages: 1-21

    • NAID

      120006846267

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02650
  • [Journal Article] 数学指導におけるジグソー法を活用したアクティブ・ラーニングの授業展開2020

    • Author(s)
      中村好則,小田島新,佐々木全,藤井雅文,工藤真以,稲垣道子
    • Journal Title

      岩手大学教育学部プロジェクト推進支援事業教育実践研究論文集

      Volume: 7 Pages: 17-22

    • NAID

      120006843046

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02650
  • [Journal Article] タイのPIM附属校における第2回海外数学教育実習の成果-アンケート調査と数学教育実習報告書の分析を通して-2019

    • Author(s)
      中村好則,小川春美,ホール・ジェームス,本田卓
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 60 Pages: 89-103

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02650
  • [Journal Article] 算数・数学教育におけるICT活用の目的的側面の現状と課題-デジタルコンテンツに焦点を当てて-2019

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 18 Pages: 21-30

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02650
  • [Journal Article] 特別な支援が必要な生徒が多く在籍する高校での数学指導に関する調査研究-対話型アクティブ・ラーニングによる支援の現状と課題-2019

    • Author(s)
      中村好則,佐々木全,小田島新
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 78 Pages: 1-21

    • NAID

      40021941579

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02650
  • [Journal Article] 高校における数学学習のつまずきと支援に関する研究-「データの分析」の学習内容の理解に焦点を当てて-2019

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 3 Pages: 185-206

    • NAID

      120006620539

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02650
  • [Journal Article] 数学と日常事象との関連を意識したICT活用による実験型アプローチ-「水温の変化」の問題を題材に-2018

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 2 Pages: 71-83

    • NAID

      120006457623

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Journal Article] ICT活用による数学と実社会との関わりを意識した指導の可能性-「同じ高さに見える位置」と「アポロニウスの円」の関連を題材に-2018

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 77 Pages: 121-132

    • NAID

      120006457601

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Journal Article] 中学校数学科におけるICT活用とアクティブ・ラーニングの視点を取り入れた授業づくり-GeoGebraとTi-Nspire+CBRの活用事例を通して-2018

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 17 Pages: 11-19

    • NAID

      120006457605

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Journal Article] 高校における数学学習のつまずきと支援に関する研究-「図形と計量」の学習内容の理解に焦点を当てて-2017

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 76 Pages: 31-50

    • NAID

      120006226928

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Journal Article] これからの時代に求められる資質・能力を育てる算数・数学教育-数学的プロセスを重視した指導とCUN課題の活用-2017

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 16 Pages: 11-26

    • NAID

      120006027689

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Journal Article] 真正の課題を活用した「図形の合同」の指導に関する考察-「合いカギを探せ」を題材にした指導事例の提案-2017

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 1 Pages: 141-155

    • NAID

      120006226944

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Journal Article] 小中連携による学習系統を捉えた算数数学指導とその留意点2016

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育総合実践センター研究紀要

      Volume: 15 Pages: 79-88

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Journal Article] 学習指導要領とその解説及び教科書から見る中学校数学指導におけるICT活用の方向性2016

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育総合実践センター研究紀要

      Volume: 15 Pages: 69-78

    • NAID

      120005956012

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Journal Article] 高校数学科における特別な支援が必要な生徒が多く在籍する学級での指導の工夫~「対話型アクティブ・ラーニング」による支援~2016

    • Author(s)
      中村好則・佐々木全・小田島新
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 57(1,2) Pages: 103-112

    • NAID

      130007834217

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Journal Article] 高校における数学学習のつまずきと支援に関する研究~「二次関数」の学習内容の理解に焦点を当てて~2016

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 57(1,2) Pages: 39-50

    • NAID

      130007834230

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Journal Article] 算数学習におけるつまずきと支援の分析2015

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 55 Pages: 109-118

    • NAID

      130007834130

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531096
  • [Journal Article] 算数障害児童生徒への一斉指導における支援の現状と課題2014

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: Vol.54  No.1&2 Pages: 1-11

    • NAID

      130007834156

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531096
  • [Presentation] 中学校数学科の図形領域におけるICTを活用した指導の効果と課題-「円周角の定理」の実践授業のビデオ記録の分析を通して-2020

    • Author(s)
      藤井雅文,中村好則
    • Organizer
      日本数学教育学会第102回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02650
  • [Presentation] タイのPIM附属中学校における第2回海外数学教育実習の概要と成果-参加学生の実習報告書とPIM附属校生徒へのアンケート調査をもとに-2019

    • Author(s)
      中村好則,本田卓,小川春美,James Hall
    • Organizer
      数学教育学会2019年度春季年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02650
  • [Presentation] 表計算ソフトを活用した「仮説検定の考え方」の指導の可能性2019

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      令和元年第1回日本科学教育学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02650
  • [Presentation] ICTを活用して算数・数学を指導できる能力を育成するためのカリキュラムの開発~教職専門科目「ICTを活用した理数教育」の実践を通して~2018

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      平成30年度第1回日本科学教育学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02650
  • [Presentation] 高校における特別な支援が必要な生徒に対する数学指導の現状と課題-対話型アクティブ・ラーニングによる支援の効果-2017

    • Author(s)
      中村好則,佐々木全,小田島新
    • Organizer
      2017年度数学教育学会春季年会
    • Place of Presentation
      首都大学東京(東京都,八王子市)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Presentation] 中学校数学科におけるプログラミングを取り入れた指導の可能性-1次関数の単元を題材に-2017

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      数学教育学会秋季例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Presentation] 算数科におけるプログラミングを取り入れた指導の可能性-数学的モデリングを視野に入れて-2017

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Presentation] グラフからプログラムを考える活動を取り入れた数学の指導の可能性-数学的な見方・考え方に焦点を当てて-2017

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Presentation] 関数指導のためのSphero SPRKとLabQuest2を活用した教材の可能性2016

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      THE 20th T^3 Japan annual meeting
    • Place of Presentation
      東京理科大学(東京都,新宿区)
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Presentation] 高校における数学が苦手な生徒への指導の工夫-対話型アクティブ・ラーニングによる支援-2016

    • Author(s)
      中村好則,佐々木全,小田島新
    • Organizer
      2016年度数学教育学会秋季例会
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府,吹田市)
    • Year and Date
      2016-09-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Presentation] 関数指導のためのLEGO MindstormsとLabQuest2を活用した教材の開発2016

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県,大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Presentation] 高校数学の学習内容におけるつまずきと支援-数学Ⅰの学習内容の理解に焦点を当てて-2016

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      数学教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県,つくば市)
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Presentation] 算数科におけるプログラミング的思考と数学的な見方・考え方の育成に関する考察-Sphero SPRK Editionを活用した「速さ」の指導事例を通して-2016

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      平成28年度第3回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      秋田大学(秋田県,秋田市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Presentation] ICT活用による数学と日常生活との関連を重視した指導2015

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都,調布市)
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04397
  • [Presentation] 算数教科書におけるユニバーサルデザインに対する教員の意識2014

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      数学教育学会春季年会
    • Place of Presentation
      学習院大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531096
  • [Presentation] 算数障害児童生徒への指導の現状と課題に関する調査2013

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      2013年度数学教育学会春季年会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531096
  • [Presentation] 算数学習におけるつまずきと支援に関する研究

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      数学教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-09-26 – 2014-09-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531096
  • [Presentation] 問題場面の理解を支援する動的視覚化教材の開発-追掛算に焦点を当てて-

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      数学教育学会
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2015-03-21 – 2015-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531096
  • 1.  佐藤 寿仁 (00808199)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  清野 辰彦 (00550740)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  谷地元 直樹 (00826927)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  小岩 大 (00980616)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  伊藤 伸也 (10570434)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  吉村 昇 (20781339)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  西村 圭一 (30549358)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  舟橋 友香 (30707469)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  荻原 文弘 (30846390)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  松元 新一郎 (40447660)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  服部 裕一郎 (50707487)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  竹内 光悦 (60339596)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  清水 宏幸 (80562446)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi