• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kusaba Minoru  草場 実

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KUSABA MINORU  草場 実

Less
Researcher Number 00737851
Affiliation (Current) 2025: 高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授
2019 – 2021: 高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 准教授
2015 – 2018: 高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Science education
Keywords
Principal Investigator
理科 / ワーキングメモリ / 科学的探究活動 / 観察・実験 / 学習方略 / 動機づけ / メタ認知 / 科学的探究 / 課題解決方略 / 科学的思考力 … More / 社会的相互作用 / 科学的探究課題 / 理科教育 / 理科の学力 / 理科授業 / メタ認知測定 / 人間関係変数 / ワーキングメモリ理論 / 実験方略 / 実験動機づけ / 動機づけモデル / 方略 / アクティブラーニング型理科授業 / 理科学習 … More
Except Principal Investigator
事象関連電位 / 抑制 / 実行機能 / 素朴概念 / 科学概念 / 科学技術 / 実験とものづくり / 教材開発 / カリキュラム開発 / 科学技術リテラシー / 教員養成カリキュラム / 科学技術教育 / 科学教育 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (101 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  抑制モデルに基づく概念変容の困難に関連する個人差機序の解明と教育的介入方法の検討

    • Principal Investigator
      原田 勇希
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Akita University
  •  ワーキングメモリ理論に基づく科学的探究課題の開発とパッケージ化Principal Investigator

    • Principal Investigator
      草場 実
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kochi University
  •  Development of science instruction for harnessing metacognitive ability based on the theory of working memoryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KUSABA Minoru
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kochi University
  •  Empirical research for constructing of pioneering teacher training system haring science and technology literacy

    • Principal Investigator
      Doho Hirotaka
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kochi University
  •  Development of science instruction for foresting scientific thinking based on metacognitive abilityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KUSABA MINORU
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kochi University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 新・教職課程演習 第5巻 教育心理学2021

    • Author(s)
      外山美樹, 湯澤正通, 市川玲子, 入江慶太, 海沼亮, 草場実, 蔵永瞳, 芝﨑美和, 島田英昭, 関口雄一, 髙本真寛, 湯立, 長峯聖人, 荷方邦夫, 福丸奈津子, 藤原健志, 牧亮太, 水口啓吾, 三好一英, 三和秀平, 湯澤美紀, 渡邉大介
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      協同出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Journal Article] Recent Research Trends and Findings on “Interactive Learning” in the Field of Science Education in Japan2023

    • Author(s)
      亀山晃和,原田勇希,草場実
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 64 Issue: 1 Pages: 27-50

    • DOI

      10.11639/sjst.21047

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2023-07-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02577
  • [Journal Article] Is the Effect of Psychological Safety on Observations and Experiments Groups to Promote Critical Discussion Moderated by Motivation?2022

    • Author(s)
      亀山晃和, 原田 勇希, 草場 実
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 46 Issue: 1 Pages: 69-80

    • DOI

      10.14935/jssej.46.69

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Journal Article] A Case Study of the Effect of the Scientific Inquiry Process after “Observations and Experiments Implementation” at a Designated Super Science High School on Students’ Interest in Observations and Experiments2022

    • Author(s)
      齋藤惠介, 原田勇希, 草場実
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 3 Pages: 655-666

    • DOI

      10.11639/sjst.sp20017

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Journal Article] Current Issues in Measurement of Metacognition in Science Education: With a Focus on Previous Studies Using Psychological Scales2021

    • Author(s)
      畠中俊暉, 原田勇希, 草場実
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 1 Pages: 173-185

    • DOI

      10.11639/sjst.sp20019

    • NAID

      130008069580

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-07-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Journal Article] The Effects of Social Status in the Classroom on Psychological Safety and Stress Response in Experimental Groups and Critical Discussion in Science Classes2021

    • Author(s)
      亀山晃和, 原田勇希, 草場実
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 1 Pages: 229-245

    • DOI

      10.11639/sjst.20054

    • NAID

      130008069436

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-07-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Journal Article] The Effects of Interest in Observations and Experiments on the Level of “Knowledge of Skills for Observations and Experiments”: Analysis of Mediation Effects of Learning Strategies Using Items from the National Assessment of Academic Ability2021

    • Author(s)
      畠中俊暉, 原田勇希, 草場実
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 45 Issue: 4 Pages: 393-405

    • DOI

      10.14935/jssej.45.393

    • NAID

      130008139882

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Journal Article] Synergistic Effects of Interest and Self-Efficacy for Learning Strategies in Observations and Experiments: Focusing on Interaction Effects Based on “Expectancy × Value Theory”2021

    • Author(s)
      原田勇希, 草場実
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 1 Pages: 309-321

    • DOI

      10.11639/sjst.20068

    • NAID

      130008069447

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-07-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Journal Article] When Should We Intervene in “Depth of Interest” in Observations and Experiments?: Promoting Positive Emotion in Science Learning2020

    • Author(s)
      齋藤惠介, 原田勇希, 草場実
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 61 Issue: 1 Pages: 107-117

    • DOI

      10.11639/sjst.19081

    • NAID

      130007882582

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2020-07-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Journal Article] 教員養成課程の学生が科学系博物館に感じた教育実践への可能性の分析-高知県の学校における理科教育への活用を見据えて-2020

    • Author(s)
      宮﨑亮介,赤松直,原田勇希,草場実
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 80 Pages: 123-127

    • NAID

      120006843232

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Journal Article] Reconsidering Metacognition Measurement Questionnaires for Science Education: Limitations of Off-line Methods and Recommendations2020

    • Author(s)
      原田勇希, 久坂哲也, 草場実, 鈴木誠
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 3 Pages: 627-641

    • DOI

      10.11639/sjst.19048

    • NAID

      130007832183

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2020-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017, KAKENHI-PROJECT-17K12929, KAKENHI-PROJECT-20K14111
  • [Journal Article] Developing a Science Utilization Orientation Scale to Evaluate Efforts of Super Science High Schools2020

    • Author(s)
      原田勇希, 草場実, 齋藤惠介
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 353-366

    • DOI

      10.14935/jssej.44.353

    • NAID

      130007981462

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Journal Article] 共起ネットワークを用いた高等学校学習指導要領解説理科編の可視化2020

    • Author(s)
      宮﨑亮介,原田勇希,草場実
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 80 Pages: 135-141

    • NAID

      120006843234

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Journal Article] テキストマイニングによる現行及び次期学習指導要領の比較-共起ネットワークを用いた中学校学習指導要領解説理科編の可視化-2019

    • Author(s)
      宮﨑亮介・原田勇希・草場実
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 79 Pages: 71-79

    • NAID

      40021832569

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Journal Article] The Relationship Between Interest and Learning Strategies Pertaining to Observations and Experiments Based on the Results of Factor Analysis2019

    • Author(s)
      原田勇希, 中尾友紀, 鈴木達也, 草場実
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 2 Pages: 409-424

    • DOI

      10.11639/sjst.19019

    • NAID

      130007769955

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2019-11-29
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Journal Article] 理科の「ものづくり」活動における動機づけと方略の関係の検討(Ⅰ)-項目作成を中心として2018

    • Author(s)
      中尾友紀・難波賢太・鈴木達也・道法浩孝・草場実
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 78 Pages: 173-180

    • NAID

      120006478689

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01981
  • [Journal Article] 理科の「ものづくり」活動における動機づけと方略の関係の検討(Ⅱ)-技術・家庭科技術分野との比較を中心として-2018

    • Author(s)
      難波賢太・中尾友紀・鈴木達也・道法浩孝・草場実
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 78 Pages: 181-186

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01981
  • [Journal Article] Changes in Strategy among High School Students in Observation and Experimental Activities: Study Using the Latent Curve Model2018

    • Author(s)
      草場実・鈴木達也
    • Journal Title

      学習開発学研究

      Volume: 11 Issue: 11 Pages: 49-57

    • DOI

      10.15027/45279

    • NAID

      120006410871

    • ISSN
      1883-8200
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2017162

    • Year and Date
      2018-03-16
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Journal Article] 理科の「ものづくり」活動における動機づけと方略の関係の検討(Ⅰ)-項目作成を中心として-2018

    • Author(s)
      中尾友紀・難波賢太・鈴木達也・道法浩孝・草場実
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 78 Pages: 173-180

    • NAID

      120006478689

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Journal Article] 理科の「ものづくり」活動における動機づけと方略の関係の検討(Ⅱ)-技術・家庭科技術分野との比較を中心として-2018

    • Author(s)
      難波賢太・中尾友紀・鈴木達也・道法浩孝・草場実
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 78 Pages: 181-186

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Journal Article] 中学生の自然体験に対する動機づけを高める生物教材開発とそれを活用した授業実践2017

    • Author(s)
      岡田祐也・草場実・伊谷行
    • Journal Title

      高知大学教育実践研究

      Volume: 30 Pages: 91-99

    • NAID

      120006227554

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Journal Article] 理科学習場面における動機づけモデルに関する基礎的研究(Ⅰ)-メタ認知の調整効果-2017

    • Author(s)
      足達慶暢・岡村華江・鈴木達也・草場実
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 77 Pages: 71-78

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Journal Article] 理科学習場面における動機づけモデルに関する基礎的研究(Ⅱ)-性別差の調整効果-2017

    • Author(s)
      岡村華江・足達慶暢・鈴木達也・草場実
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 77 Pages: 79-86

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Journal Article] アクティブラーニング型理科授業が中学生の実験に対する動機づけと方略に及ぼす効果-性別差に着目して-2017

    • Author(s)
      草場実・岡村華江・鈴木達也・筋野健治
    • Journal Title

      学習開発学研究

      Volume: 10 Pages: 83-90

    • NAID

      120005998232

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Journal Article] 理科の観察・実験場面における動機づけモデルに関する基礎的研究(Ⅰ)-因果モデルの構成-2017

    • Author(s)
      鈴木達也・足達慶暢・岡村華江・草場実
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 77 Pages: 87-93

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Journal Article] 理科学習場面における高校生のメタ認知の実態に関する調査研究2017

    • Author(s)
      草場実・足達慶暢・鈴木達也
    • Journal Title

      学習開発学研究

      Volume: 10 Pages: 75-81

    • NAID

      120005998231

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Journal Article] 理科の観察・実験場面における動機づけモデルに関する基礎的研究(Ⅱ)-中学生と高校生の発達差の調整効果-2017

    • Author(s)
      長尾隆広・足達慶暢・岡村華江・鈴木達也・草場実
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 77 Pages: 95-101

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Journal Article] 科学的知識を活用した課題解決が中学生のメタ認知活性化と理科の学力の育成に及ぼす効果-中学校理科生物的領域「生命を維持する働き」を事例として-2016

    • Author(s)
      草場実・福島啓介・蒲生啓司
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 76 Pages: 145-156

    • NAID

      120005841754

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Journal Article] 中学生の理科の学習意欲と自然体験への動機づけの関係―構造方程式モデリングによる検討―2016

    • Author(s)
      草場実・岡田祐也・伊谷行
    • Journal Title

      学習開発学研究

      Volume: 9 Pages: 101-108

    • NAID

      120005733251

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Journal Article] OPPシートを活用した理科学習指導が小学生のメタ認知活性化と理科の学力に及ぼす効果-小学校第3学年理科「明かりをつけよう」を事例として-2016

    • Author(s)
      草場実・武内崇・蒲生啓司
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 76 Pages: 133-144

    • NAID

      120005841757

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 生徒のメタ認知を活性化させる科学的探究課題の実践(2)―教育的効果に着目して―2023

    • Author(s)
      植田悠未,草場実
    • Organizer
      令和5年度日本理科教育学会北海道支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02577
  • [Presentation] 生徒のメタ認知を活性化させる科学的探究課題の実践―高等学校化学「反応速度」を事例として―2023

    • Author(s)
      植田悠未,草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02577
  • [Presentation] 科目横断型プロジェクト学習が生徒の科学の本質の理解に及ぼす効果 ―高知県立高知国際高等学校における実践を通して―2022

    • Author(s)
      植田悠未,草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会第72回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02577
  • [Presentation] ワーキングメモリ理論に基づく理科学習指導デザインに関する研究-化学基礎「化学変化と量的関係」を事例として-2022

    • Author(s)
      草場実,西川拓磨
    • Organizer
      令和4年度日本理科教育学会四国支部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02577
  • [Presentation] 理科の反転学習が生徒のメタ認知活性化に及ぼす効果2022

    • Author(s)
      植田悠未,草場実
    • Organizer
      令和4年度日本理科教育学会四国支部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02577
  • [Presentation] 理科教育における対話的な学びの教育効果2021

    • Author(s)
      亀山晃和, 原田勇希, 畠中俊暉, 草場実
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 観察・実験に対する興味が「技能に関する知識」の習得に及ぼす影響 ―学習方略による媒介効果の検討―2021

    • Author(s)
      畠中俊暉, 原田勇希, 亀山晃和, 草場実
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 観察・実験場面の「対話的な学び」への参加行動の個人差および心理的安全性との関連の検討2021

    • Author(s)
      亀山晃和, 原田勇希, 齋藤惠介, 草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] The Effect of a Science and Technology Human Resource Development Program on High School Students’ Motivation in Science Learning2021

    • Author(s)
      Saito Keisuke, Harada Yuki, Chi Eunsup, Kusaba Minoru
    • Organizer
      STEM 2021 Virtual Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 課題遂行の直後ならば質問紙でメタ認知の働きを評価できるか2020

    • Author(s)
      原田勇希, 草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 短期縦断データを用いた観察・実験に対する興味の変容―スーパーサイエンスハイスクール指定校の取組を例に―2020

    • Author(s)
      齋藤惠介, 原田勇希, 宮﨑亮介, 亀山晃和, 畠中俊暉, 草場実
    • Organizer
      令和2年度日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 理科教育におけるメタ認知測定に関する現状と課題―質問紙尺度を用いた研究に着目して―2020

    • Author(s)
      畠中俊暉, 原田勇希, 宮﨑亮介, 齋藤惠介, 亀山晃和, 草場実
    • Organizer
      令和2年度日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 高校生の観察・実験に対する興味の学校間比較2020

    • Author(s)
      宮﨑亮介, 原田勇希, 齋藤惠介, 亀山晃和, 畠中俊暉, 草場実
    • Organizer
      令和2年度日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 近年の我が国での理科教育学における学習者間の「対話的な学び」の研究動向と課題2020

    • Author(s)
      亀山晃和, 原田勇希, 宮﨑亮介, 齋藤惠介, 畠中俊暉, 草場実
    • Organizer
      令和2年度日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 理科教育学研究者による「理科に対する動機づけ」の捉え方(Ⅱ)-『理科教育学研究』,『科学教育研究』および『日本教科教育学会誌』をレビューして-2019

    • Author(s)
      宮﨑亮介,齋藤惠介,原田勇希,草場実
    • Organizer
      令和元年度日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 理科教育学研究者による「理科に対する動機づけ」の捉え方-『理科教育学研究』及び『科学教育研究』の論文をレビューして-2019

    • Author(s)
      宮﨑亮介,原田勇希,草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 理科学習に対する興味と観察・実験に対する興味の分散共有率の検討2019

    • Author(s)
      齋藤惠介,原田勇希,草場実
    • Organizer
      令和元年度日本理科教育学会北海道支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 理科の活用志向性測定尺度の開発-スーパーサイエンスハイスクール指定校の取組の評価を見据えて-2019

    • Author(s)
      草場実,原田勇希,齋藤惠介
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 科学的探究活動におけるメタ認知測定の試み-SSH指定校の高校生を対象に-2019

    • Author(s)
      草場実,原田勇希
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 大分スーパーサイエンスコンソーシアムの取組と成果(Ⅱ)-観察・実験に対する興味の変容を中心として-2019

    • Author(s)
      齋藤惠介,池恩燮,原田勇希,草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 大分スーパーサイエンスコンソーシアムの取組と成果(Ⅰ)-開始式におけるミニ課題探究を中心として-2019

    • Author(s)
      池恩燮,齋藤惠介,原田勇希,草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 全国学力・学習状況調査(理科)における学力の次元と問題の特徴の分析-多次元項目反応理論を用いて-2019

    • Author(s)
      齋藤惠介,原田勇希,草場実
    • Organizer
      第68回日本理科教育学会中国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 学級内の社会的地位が理科における観察・実験への積極的な参加に及ぼす影響(Ⅱ)-性差に着目して-2019

    • Author(s)
      亀山晃和,原田勇希,草場実
    • Organizer
      令和元年度日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 学級内の社会的地位が理科における観察・実験への積極的な参加に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      亀山晃和,西尾萌子,宮﨑亮介,原田勇希,草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 理科学習に対する興味と観察・実験に対する興味の分散共有率の検討2019

    • Author(s)
      斎藤恵介・原田勇希・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会北海道支部大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01981
  • [Presentation] 小学生のワーキングメモリ容量と科学的推論能力の関係2019

    • Author(s)
      西尾萌子,亀山晃和,原田勇希,草場実
    • Organizer
      令和元年度日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 中学生の観察・実験に対する興味と方略の関係の検討-項目作成を中心として-2018

    • Author(s)
      中尾友紀・鈴木達也・難波賢太・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会九州支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] テキストマイニングによる現行及び次期学習指導要領の比較(Ⅱ)-共起ネットワークによる中学校学習指導要領解説理科編の可視化-2018

    • Author(s)
      宮﨑亮介・原田勇希・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 中学生の観察・実験に対する興味と方略の関係の検討(Ⅱ)-因果モデルの構成-2018

    • Author(s)
      中尾友紀・鈴木達也・難波賢太・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 理科教育用メタ認知測定尺度の再考-オフラインメソッドの限界と今後に向けて-2018

    • Author(s)
      原田勇希・宮﨑亮介・久坂哲也・草場実・鈴木誠
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 中学生の観察・実験に対する興味と方略の関係の検討(Ⅲ)-メタ認知の調整効果-2018

    • Author(s)
      中尾友紀・鈴木達也・難波賢太・草場実
    • Organizer
      日本教科教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] ワーキングメモリ理論に基づく理科学習指導に関する研究2018

    • Author(s)
      草場実・鈴木達也・湯澤正通
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 高等学校理科におけるアクティブラーニング型授業の実践とその特徴-テキストマイニングによる分析を通して-2018

    • Author(s)
      西川拓磨・宮﨑亮介・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] テキストマイングによる現行及び次期学習指導要領の比較-中学校学習指導要領解説理科編を用いて-2018

    • Author(s)
      宮﨑亮介・草場実
    • Organizer
      日本教育工学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 科学技術教育コースにおける「科学技術教育総合演習」の授業実践2018

    • Author(s)
      北川晃・赤松直・草場実・蒲生啓司
    • Organizer
      日本教科教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 中学生の観察・実験に対する興味価値の高まりを意図した理科授業の提案-動機づけモデルに依拠して-2018

    • Author(s)
      中尾友紀・原田勇希・宮﨑亮介・亀山晃和・西尾萌子・鈴木達也・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] 高校生が行う地域の小中学生への理科教育の実践とその効果-大分県日田市での取組みをとおして-2018

    • Author(s)
      池恩燮・有馬美月・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会九州支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01017
  • [Presentation] ワーキングメモリ理論に基づく理科授業の提案(Ⅱ)-「力学的エネルギーの保存」を事例として-2017

    • Author(s)
      鈴木達也・草場実・湯澤正通
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 理科学習における「ものづくり」活動の動機づけと方略の関係の検討(Ⅱ)-技術分野との比較を中心として-2017

    • Author(s)
      難波賢太・中尾友紀・鈴木達也・道法浩孝・草場実
    • Organizer
      平成29年度日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01981
  • [Presentation] 理科学習における「ものづくり」活動の動機づけと方略の関係の検討(Ⅰ)-項目作成を中心として-2017

    • Author(s)
      中尾友紀・難波賢太・鈴木達也・道法浩孝・草場実
    • Organizer
      平成29年度日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01981
  • [Presentation] 理科と英語の合教科型授業の開発・実践とその教育効果-演示実験プレゼンテーション(6分間ジッケング)を事例として-2017

    • Author(s)
      池恩燮・宇津宮留美・Spartacus Crawford・鈴木達也・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] ワーキングメモリ理論に基づく理科授業の提案(Ⅰ)-メタ認知との関係について-2017

    • Author(s)
      草場実・鈴木達也・湯澤正通
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 規約主義に基づく理科授業構成の効果の検討-Ⅱ-児童に学習の見通しをもたせる仮説検証的な問題解決型理科学習-2017

    • Author(s)
      棟田一章・草場実・中城満
    • Organizer
      日本教育工学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 理科の観察・実験場面における動機づけモデルの検討-ワーキングメモリの調整効果-2017

    • Author(s)
      鈴木達也・草場実・湯澤正通
    • Organizer
      日本教育工学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 理科の観察・実験場面におけるメタ認知を測定する項目の作成2017

    • Author(s)
      山中孝一・鈴木達也・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 中学生のワーキングメモリと理科の学力の関係(Ⅱ)-動機づけモデルにおける調整効果-2017

    • Author(s)
      草場実・鈴木達也・湯澤正通
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 理科学習における「ものづくり」活動に対する動機づけと方略の関係の検討(Ⅰ)-項目作成を中心として-2017

    • Author(s)
      中尾友紀・難波賢太・鈴木達也・道法浩孝・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 理科の観察・実験場面における高校生の方略使用の変化-潜在曲線モデルによる検討-2017

    • Author(s)
      草場実・鈴木達也
    • Organizer
      日本教育工学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 中学生のワーキングメモリと理科の学力の関係(Ⅰ)-メタ認知の差異に着目して-2017

    • Author(s)
      鈴木達也・草場実・湯澤正通
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 理科学習における「ものづくり」活動に対する動機づけと方略の関係の検討(Ⅱ)-技術分野との比較を中心として-2017

    • Author(s)
      難波賢太・中尾友紀・鈴木達也・道法浩孝・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 理科の観察・実験活動における動機づけモデルの検討‐多母集団同時分析によるメタ認知の調整効果‐2016

    • Author(s)
      鈴木達也・足達慶暢・岡村華江・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 中学生の理科学習における動機づけモデルの検討‐多母集団同時分析による男女差の検討‐2016

    • Author(s)
      岡村華江・足達慶暢・鈴木達也・蒲生啓司・赤松直・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会九州支部大会
    • Place of Presentation
      宮崎市民プラザ(宮崎県宮崎市)
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 生徒の観察・実験に対する動機づけと方略の関係(Ⅰ)‐構造方程式モデリングによる検討‐2016

    • Author(s)
      草場実・足達慶暢・岡村華江・鈴木達也・青野愁斗・長尾隆広
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 大分県立日田高等学校における探究Ⅰ・Ⅱとその教育効果2016

    • Author(s)
      池恩燮・草場実・川村和夫
    • Organizer
      日本理科教育学会九州支部大会
    • Place of Presentation
      宮崎市民プラザ(宮崎県宮崎市)
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 理科の観察・実験活動における動機づけモデルの検討2016

    • Author(s)
      鈴木達也・足達慶暢・岡村華江・草場実
    • Organizer
      日本教育工学会全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 英語を用いた演示実験プレゼンテーションが生徒の科学的表現力に及ぼす効果-大分県立日田高等学校(SSH認定校)でのSSCを事例として-2016

    • Author(s)
      池恩燮・宮崎和彦・宇津宮留美・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 中学生の科学的知識と科学的思考力の因果の方向性‐交差遅延効果モデルを用いた検討‐2016

    • Author(s)
      青野愁斗・足達慶暢・岡村華江・鈴木達也・長尾隆広・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 理科学習における高校生のメタ認知を測定する項目の作成2016

    • Author(s)
      足達慶暢・鈴木達也・岡村華江・青野愁斗・長尾隆広・池恩燮・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 高校生の観察・実験に対する動機づけと方略の関係(Ⅲ)‐メタ認知を調整変数とする多母集団同時分析‐2016

    • Author(s)
      鈴木達也・足達慶暢・岡村華江・池恩燮・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会九州支部大会
    • Place of Presentation
      宮崎市民プラザ(宮崎県宮崎市)
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 生徒の観察・実験に対する動機づけと方略の関係(Ⅲ)‐多母集団同時分析による生徒のメタ認知差の比較‐2016

    • Author(s)
      鈴木達也・足達慶暢・岡村華江・青野愁斗・長尾隆広・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 中学生の理科学習と自然体験に対する動機づけを促す生物教材開発とその授業実践への活用2016

    • Author(s)
      岡田祐也・草場実・伊谷行
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 中学生の理科学習に対する動機づけと科学的思考力の関係-交差遅延効果モデルを用いた因果関係の検討-2016

    • Author(s)
      青野愁斗・足達慶暢・岡村華江・鈴木達也・長尾隆広・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 生徒の観察・実験に対する動機づけと方略の関係(Ⅱ)‐多母集団同時分析による中学・高校生の発達差の検討‐2016

    • Author(s)
      長尾隆広・足達慶暢・岡村華江・鈴木達也・青野愁斗・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 高校生の観察・実験に対する動機づけと方略の関係(Ⅱ)‐メタ認知を測定する項目の作成‐2016

    • Author(s)
      足達慶暢・鈴木達也・岡村華江・池恩燮・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会九州支部大会
    • Place of Presentation
      宮崎市民プラザ(宮崎県宮崎市)
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 理科学習場面における中学生の動機づけモデルの検討‐多母集団同時分析による男女差の比較‐2016

    • Author(s)
      岡村華江・足達慶暢・鈴木達也・青野愁斗・長尾隆弘・蒲生啓司・赤松直・草場実
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 高校生の観察・実験に対する動機づけと方略の関係(Ⅰ)‐構造方程式モデリングによる因果モデルの構成‐2016

    • Author(s)
      草場実・足達慶暢・鈴木達也・岡村華江・池恩燮
    • Organizer
      日本理科教育学会九州支部大会
    • Place of Presentation
      宮崎市民プラザ(宮崎県宮崎市)
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 中学生の理科の学力と学習意欲・学習方略の関係(Ⅱ)-多母集団同時分析によるメタ認知差の比較-2015

    • Author(s)
      足達慶暢・草場実・岡村華江・山下太一・蒲生啓司
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 中学生の学習意欲と学習方略が科学的知識とその活用に及ぼすメタ認知の調整効果2015

    • Author(s)
      草場実・山下太一・蒲生啓司
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 中学生の理科の学習意欲と自然体験への動機づけの関係2015

    • Author(s)
      岡田裕也・草場実・伊谷行
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 中学生の理科の学力と学習意欲・学習方略の関係(Ⅰ)-構造方程式モデリングによる因果モデルの構成-2015

    • Author(s)
      草場実・足達慶暢・岡村華江・山下太一・蒲生啓司
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • [Presentation] 中学生の理科の学力と学習意欲・学習方略の関係(Ⅲ)-多母集団同時分析による男女差の比較-2015

    • Author(s)
      岡村華江・草場実・足達慶暢・山下太一・蒲生啓司
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04448
  • 1.  原田 勇希 (40883426)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 26 results
  • 2.  Doho Hirotaka (90457408)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  北川 晃 (90450684)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  蒲生 啓司 (90204817)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  伊谷 行 (10403867)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  湯澤 正通 (10253238)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  池田 文人 (60333647)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  HOU YUEJIANG (70913531)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  SUZUKI Tatsuya
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 31 results
  • 10.  CHI Eunsup
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 11.  NISHIGAWA Takuma
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi