• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

堂山 亞希  ドウヤマ アキ

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 00759392
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 目白大学, 人間学部, 専任講師
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2024: 目白大学, 人間学部, 専任講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related
Keywords
Principal Investigator
教育相談 / 知的発達障害 / 研修プログラム / 特別支援学校 / スクールカウンセリング / メンタルヘルス / 知的障害
Except Principal Investigator
メンタルヘルス / 特別支援学校 / 行動障害 … More / 問題行動 / メンタルヘルスの不調 / 教育相談 / 心理支援 / 面接 / 身体 / 認知 / ストレス / 不安 / 心理師 / コンサルテーション / 校内体制 / 心理教育 / 校内支援体制 / スクールカウンセラー / スクールカウンセリング / 知的障害 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (28 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  Development of psychological educational support system for students with intellectual disabilities experiencing mental health and challenging behavior

    • Principal Investigator
      下山 真衣
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  知的障害特別支援学校におけるスクールカウンセラー研修プログラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      堂山 亞希
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Mejiro University
  •  The Actual State and application of School Counseling in Special Needs Schools for children with intellectual disabilities

    • Principal Investigator
      Shimoyama Mae
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Shinshu University

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教職課程コアカリキュラム対応版 キーワードで読み解く特別支援教育・障害児保育&教育相談・生徒指導・キャリア教育2020

    • Author(s)
      橋本 創一、三浦 巧也、渡邉 貴裕、尾高 邦生、堂山 亞希、熊谷 亮、田口 禎子、大伴 潔
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121401
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Book] 教職課程コアカリキュラム対応版 キーワードで読み解く特別支援教育・障害児保育&教育相談・生徒指導・キャリア教育2020

    • Author(s)
      橋本 創一、三浦 巧也、渡邉 貴裕、尾高 邦生、堂山 亞希、熊谷 亮、田口 禎子、大伴 潔
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      4571121407
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01700
  • [Journal Article] 知的障害・発達障害児における知能・適応スキル・支援ニーズの関連と特徴 : ASIST学校適応スキルプロフィールに基づく検討2022

    • Author(s)
      武藤伊代, 山口遼, 橋本創一, 熊谷亮, 田中里実, 堂山亞希, 細川かおり
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 21 Pages: 15-20

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Journal Article] 育てにくさを抱える保護者への臨床心理学的支援について─自由記述からの検討─2022

    • Author(s)
      小柳菜穂・橋本創一・前田詩奈・渕上真裕美・田中里実・堂山亞希・田口禎子
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究

      Volume: 18 Pages: 73-82

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Journal Article] 知的障害のある中高生の過剰適応に影響を及ぼす個人要因の探索的検討2022

    • Author(s)
      杉山友菜・橋本創一・日下虎太朗・竹達健顕・田口禎子・三浦巧也・堂山亞希
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究

      Volume: 18 Pages: 83-91

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01700
  • [Journal Article] 知的障害のある中高生の過剰適応に影響を及ぼす個人要因の探索的検討2022

    • Author(s)
      杉山友菜・橋本創一・日下虎太朗・竹達健顕・田口禎子・三浦巧也・堂山亞希
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究

      Volume: 18 Pages: 83-91

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Journal Article] 思春期の課題に直面した軽度知的障害のある女子生徒への相談支援:特別支援学校教員とスクールカウンセラーとの連携による支援実践2021

    • Author(s)
      堂山亞希・原田薫・宇佐美太郎・髙津梓
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 59 Pages: 169-178

    • NAID

      40022781859

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Journal Article] 特別支援学校のセンター的機能を活かした小学校知的障害特別支援学級における「授業づくりコンサルテーション」の実践2021

    • Author(s)
      森澤亮介・佐藤義竹・堂山亞希
    • Journal Title

      臨床発達心理実践研究

      Volume: 16 Pages: 53-62

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Journal Article] 思春期の課題に直面した軽度知的障害のある女子生徒への相談支援―特別支援学校教員とスクールカウンセラーとの連携による支援実践―2021

    • Author(s)
      堂山亞希・原田薫・宇佐美太郎・髙津梓
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 59

    • NAID

      40022781859

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Journal Article] 思春期の課題に直面した軽度知的障害のある女子生徒への相談支援―特別支援学校教員とスクールカウンセラーとの連携による支援実践―2021

    • Author(s)
      堂山亞希・原田薫・宇佐美太郎・髙津梓
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 59 Pages: 169-178

    • NAID

      40022781859

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01700
  • [Journal Article] 被虐待乳幼児の発達障害傾向について2021

    • Author(s)
      堂山亞希, 青木豊, 三桝優子, 福榮太郎, 佐藤篤司, 宮戸美樹
    • Journal Title

      明治安田こころの健康財団

      Volume: 55 Pages: 1-9

    • NAID

      40022784125

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Journal Article] 感情コントロールが上達した児童の変容と支援技法について ─情緒障害等通級指導教室への質問紙調査の結果から ─2020

    • Author(s)
      渕上真裕美・林安紀子・堂山亞希・町田唯香・李受眞
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究

      Volume: 16 Pages: 107-111

    • NAID

      120007145101

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Journal Article] 知的障害者の自己・他者認識に向けたロールレタリング技法の導入に関する探索的検討2020

    • Author(s)
      李受眞・橋本創一・尾高邦生・堂山亞希・杉岡千宏
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究

      Volume: 16 Pages: 83-88

    • NAID

      120007145110

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Journal Article] 障害のある幼児の家庭療育の現況に関する調査報告 : 児童発達支援センター・幼稚園・保育所の障害児担当者による回答から2020

    • Author(s)
      和知 真由, 橋本 創一, 渕上 真裕美, 堂山 亞希
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 19 Pages: 33-41

    • NAID

      40022323292

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Journal Article] 知的障害者の自己・他者認識に向けたロールレタリング技法の導入に関する探索的検討2020

    • Author(s)
      李受眞・橋本創一・尾高邦生・堂山亞希・杉岡千宏
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究

      Volume: 16 Pages: 9-11

    • NAID

      120007145110

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01700
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校の心理教育的なニーズとスクールカウンセラーに期待する業務2023

    • Author(s)
      下山真衣, 堂山亞希, 酒井貴庸
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Presentation] 心理職に求められる発達臨床における実践スキルとその課題を模索する: 幼児・思春期生徒・知的障害のある児童生徒を対象として2023

    • Author(s)
      堂山亞希
    • Organizer
      一般社団法人日本臨床発達心理士会 第19回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Presentation] 知的障害のある生徒の自立活動における心理的な安定に関する社会モデルの検討2023

    • Author(s)
      下山真衣, 戸谷健史, 小林愛, 堀知音, 堂山亞希, 大石幸二
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Presentation] 特別支援学校におけるスクールカウンセラーの役割・ 機能に関する調査報告2022

    • Author(s)
      小林幹太, 橋本創一, 山口遼, 野元明日香, 堂山亞希, 杉岡千宏
    • Organizer
      日本発達障害学会第57回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Presentation] 知的・発達障害のある幼児をもつ保護者の感情経験(1)2022

    • Author(s)
      田中里実, 橋本創一, 小柳菜穂, 杉山友菜, 堂山亞希
    • Organizer
      日本発達障害学会第57回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Presentation] 特別支援学校におけるスクールカウンセラーへのニーズと役割2022

    • Author(s)
      堂山亞希
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Presentation] 特別支援学校教員の求めるスクールカウンセラーの役割・機能に関する調査報告:特別支援教育コーディネーターに対する質問紙調査2022

    • Author(s)
      小林幹太, 福田弥咲, 山口遼, 野元明日香, 堂山亞希, 杉岡千宏
    • Organizer
      日本発達障害支援システム学会2022年度研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校におけるスクールカウンセリング -知的障害のある子どものメンタルヘルスと心理的支援-2021

    • Author(s)
      下山真衣, 宇野千登世, 堂山亞希, 茅野理恵
    • Organizer
      日本学校心理学会 第23回福岡大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校におけるスクールカウンセリング -知的障害のある子どものメンタルヘルスと心理的支援-2021

    • Author(s)
      下山真衣・宇野千登世・堂山亞希・茅野理恵
    • Organizer
      日本学校心理学会第23回福岡大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01700
  • [Presentation] 被虐待乳幼児の精神病理に対する3軸評価法CAT-Pの開発:第1報‐開発目的、内容、準備的有用性‐2020

    • Author(s)
      青木豊、三桝優子、福榮太郎、平部正樹、堂山亞希
    • Organizer
      子ども虐待防止学会第26回いしかわ金沢大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03008
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校における女子生徒への相談支援―担任教師とスクールカウンセラーとの連携による支援―2019

    • Author(s)
      堂山亞希・原田薫・宇佐美太郎・髙津梓
    • Organizer
      日本発達障害学会第54回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01700
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校における不登校とスクールカウンセリング(特別支援学校(知的障害)における スクールカウンセリング)2019

    • Author(s)
      堂山亞希
    • Organizer
      日本心理臨床学会第38回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01700
  • [Presentation] 軽度知的障害のある女子生徒の思春期的課題への支援実践―特別支援学校教諭とスクールカウンセラーとの連携による支援の実際―2019

    • Author(s)
      原田薫・堂山亞希・宇佐美太郎
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01700
  • 1.  Shimoyama Mae (00609620)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  竹内 康二 (00400656)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  岩佐 和典 (00610031)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  酒井 貴庸 (50744108)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  大石 幸二 (80302363)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  茅野 理恵 (60754356)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  井上 雅彦 (20252819)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  友川 幸 (30551733)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  松下 浩之 (30633789)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  村本 浄司 (40735271)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  倉光 晃子 (60593580)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi