• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Harigai Mariko  針貝 真理子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 00793241
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授
2019 – 2021: 東京藝術大学, 音楽学部, 准教授
2017 – 2018: 慶應義塾大学, 文学部(三田), 講師(非常勤)
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Except Principal Investigator
Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related / Art at large
Keywords
Principal Investigator
政治的なもの / 空なる場所 / 空間性 / 政治哲学 / 空間 / 女性 / 歌声 / 音楽劇 / 共存在 / 共同体 … More / 自由 / 他者 / 喜劇 / 身体 / 演劇 / ドイツ演劇 / クリストフ・マルターラー / ルネ・ポレシュ / コロス / ポストドラマ演劇 / 民主主義 / 声 / 演劇学 … More
Except Principal Investigator
美学 / 演劇学 / パフォーマンス / 演劇 / 文化研究 / 芸術・文化研究 / ヨーロッパ研究 / 芸術学 / ヨーロッパ / 政治思想 / 政治学 / 民主主義 / パフォーマンス研究 / 文化論 / 舞踊 / オペラ / 文学研究 / オペラ研究 / 演劇研究 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (26 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  Junctures of Theatrocracy and Democracy: Interdisciplinary Research on Theatricality und Political

    • Principal Investigator
      平田 栄一朗
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
    • Research Institution
      Keio University
  •  The "Empty Place" in Coexistence Spaces. The Aesthetics and Politics of Voices in Contemporary TheatrePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Harigai Mariko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
      Tokyo National University of Fine Arts and Music
  •  Research on Transcultural Theatre: From the Perspective of the Alien

    • Principal Investigator
      Eiichiro Hirata
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Art at large
    • Research Institution
      Keio University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 『モノと媒体の人文学 現代ドイツの文化学』2022

    • Author(s)
      縄田雄二編、針貝真理子共著
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784000253284
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20430
  • [Book] 縄田雄二編『モノと媒体の人文学: 現代ドイツの文化学』 分担執筆現代演劇と〈声〉の文化 ― 言語と身体、在と不在のあいだ2022

    • Author(s)
      針貝 真理子
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      岩波書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20430
  • [Book] 文化を問い直す(担当章:第七章 罅割れる憧憬ークリストフ・マルターラー演出《美しき水車小屋の娘》における歌う主体の複数化と家父長制的文化への抵抗)2021

    • Author(s)
      平田 栄一朗、針貝 真理子、北川 千香子(編著者)
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      彩流社
    • ISBN
      9784779127212
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12994
  • [Book] Ortlose Stimmen Theaterinszenierungen von Masataka Matsuda, Robert Wilson, Jossi Wieler und Jan Lauwers2018

    • Author(s)
      Mariko Harigai
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      transkript, Germany
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02304
  • [Journal Article] ドリス・コレシュ, ジュビレ・クレーマー著「学際的協奏にあらわれる声ーー論集『声ーーある現象へのアプローチ』の導入」翻訳および解題2024

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Journal Title

      慶應義塾大学日吉紀要「ドイツ語学・文学」

      Volume: 65 Pages: 101-113

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20430
  • [Journal Article] 差異によって共にあること ――ルネ・ポレシュの喜劇『コロス,ひどく道を誤る』に現れる身体的齟齬――2023

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Journal Title

      日吉紀要 ドイツ語学・文学

      Volume: 63 Pages: 1-19

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12994
  • [Journal Article] 代議制民主主義の感性的「技術」ーークリストフ・マルターラー『ゼロ時あるいは奉仕の技術』における潜在的反省の集合体2023

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Journal Title

      ドイツ研究

      Volume: 57 Pages: 33-39

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12994
  • [Journal Article] 代議制民主主義の感性的「技術」:クリストフ・マルターラー『ゼロ時あるいは奉仕の技術』における潜在的反省の集合体2023

    • Author(s)
      針貝 真理子
    • Journal Title

      ドイツ研究

      Volume: 57 Pages: 33-39

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20430
  • [Journal Article] 差異によって共にあること ――ルネ・ポレシュの喜劇『コロス,ひどく道を誤る』に現れる身体的齟齬2023

    • Author(s)
      針貝 真理子
    • Journal Title

      日吉紀要

      Volume: 63 Pages: 33-39

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20430
  • [Journal Article] 《共に》について/から離れて 訳者解題2020

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Journal Title

      多様体

      Volume: 2 Pages: 338-346

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12994
  • [Journal Article] 《共に》について/から離れて ー ジャン=リュック・ナンシーにおける複数の変異と沈黙2020

    • Author(s)
      ヴェルナー・ハーマッハー/針貝真理子(訳)/西尾宇広(訳)
    • Journal Title

      多様体

      Volume: 2 Pages: 273-337

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12994
  • [Journal Article] 私は言葉もない2020

    • Author(s)
      ジャン=リュック・ナンシー/針貝真理子(訳)/西尾宇広(訳)
    • Journal Title

      多様体

      Volume: 2 Pages: 347-353

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12994
  • [Journal Article] ベルギー・フランデレン文化圏から見る「ポストドラマ演劇」2019

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Journal Title

      日本演劇学会紀要『演劇学論集』

      Volume: 67 Pages: 9-29

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02304
  • [Journal Article] 言語、身体、主体 ―― 喜劇と悲劇のはざまのルネ・ポレシュ演劇[ゲラルト・ジークムント]2019

    • Author(s)
      針貝真理子(訳)、ゲラルト・ジークムント(著)
    • Journal Title

      『慶應義塾大学日吉紀要ドイツ語学・文学』(慶應義塾大学出版会)

      Volume: 第59号 Pages: 107-131

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12994
  • [Journal Article] Ort der Gespenster Klaenge und Stimmen in Time's Journey Through a Room von Okada Toshiki2018

    • Author(s)
      針貝真理子 (ed: Thomas Pekar)
    • Journal Title

      WOHNEN UND UNTERWEGSSEIN

      Volume: - Pages: 91-104

    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02304
  • [Journal Article] 都市の声,餌食の場所― ルネ・ポレシュ『餌食としての都市』における〈非場所〉の演劇2018

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Journal Title

      ドイツ文学

      Volume: 156 Pages: 192-207

    • NAID

      130007621204

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02304
  • [Presentation] 異質な声を聴く――民主主義の声をめぐる演劇的論点2023

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Organizer
      科研プロジェクト「シアトロクラシーとデモクラシーの交差 演劇性と政治性の領域横断研究」主催講演会 2023年11月18日
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20430
  • [Presentation] Am leeren Ort ein Ohr leihen. Versuch ueber die demokratische Geste in "Das Hirschhaus" von The Needcompany2023

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Organizer
      科研研究プロジェクト講演会:Theater- und medienwissenschaftlichen Veranstaltung "Demokratie und das Theatralische" 2023年10月7日
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20430
  • [Presentation] 代議制民主主義の感性的「技術」:クリストフ・マルターラー『ゼロ時あるいは奉仕の技術』における笑いと歌の共同体2022

    • Author(s)
      針貝 真理子
    • Organizer
      日本ドイツ学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20430
  • [Presentation] 仮象の遊戯がひらく他自律: 田中奈緒子『影の三部作』に見えるプラトンの「洞窟の比喩」批判2022

    • Author(s)
      針貝 真理子
    • Organizer
      日本演劇学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20430
  • [Presentation] 代議制民主主義の感性的「技術」ーークリストフ・マルターラー『ゼロ時あるいは奉仕の技術』における笑いと歌の共同体2022

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Organizer
      日本ドイツ学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12994
  • [Presentation] Brecht zum Verkauf! Verfremdung musikalischen "Rauschgifts" in Brecht Seller von Chiten2019

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Organizer
      16. International Brecht Society Symposium
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12994
  • [Presentation] Mischen sich Kuenstler und Neoliberale? Frage nach der Liebe im Theaterstueck Kill your Darlings von Rene Pollesch2019

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Organizer
      Asiatische Germanistentagung 2019 in Sapporo
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12994
  • [Presentation] Brecht zum Verkauf! Verfremdung musikalischen "Rauschgifts"; in Brecht Seller von Chiten2019

    • Author(s)
      Mariko Harigai
    • Organizer
      International Brecht Society
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02304
  • [Presentation] アイデンティティ越境装置としての演劇 地点『忘れる日本人』を例に2018

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Organizer
      日本演劇学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02304
  • [Presentation] ベルギー・フランデレン文化圏における(ポストドラマ演劇:ニードカンパニー『ロブスターショップ』における封じられた声の演出を例に2017

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Organizer
      日本演劇学会西洋比較演劇研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02304
  • 1.  Eiichiro Hirata (00286600)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  北川 千香子 (40768537)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  寺尾 恵仁 (30896684)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  三宅 舞 (50896701)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi