• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nakatsubo Fuminori  中坪 史典

… Alternative Names

NAKATSUBO Fuminori  中坪 史典

中坪 史典  ナカツボ フミノリ

Less
Researcher Number 10259715
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0002-0086-0962
Affiliation (Current) 2025: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授
2022: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授
2019 – 2020: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授
2015 – 2019: 広島大学, 教育学研究科, 准教授
2011 – 2016: 広島大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 … More
2011: 広島大学, 大学院・教育学研究科, 准教授
2007 – 2009: Hiroshima University, 大学院・教育学研究科, 准教授
2007: 広島大学, 教育学研究科, 准教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Education and related fields / Education
Except Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Educaion / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Education / Special needs education
Keywords
Principal Investigator
保育者 / 日本 / フィールドワーク / 保育者の専門性 / 中国 / 米国 / 文化的営みとしての保育 / 子どもの経験 / 保育実践 / フォト・ボイス … More / 多声的な声 / 子どもの経験の記述 / 実践者との対話 / ヴィジュアル・エスノグラフィー / 実践知 / フォト・エスノグラフィー / 質的研究方法論 / 研究者と実践者の対話 / 写真 / 感情の共有 / ことばの相互共有 / 省察 / 対話 / 子ども理解 / TEM / KJ法 / 質的アプローチ / 保育カンファレンス / 実践コミュニティ / 「見守る」 / 感情的知性 / 感情的理解 / 国際情報交流 / アメリカ合衆国 / 見守る / 感情抑制 / 感情表出 / 感情的実践 / 幼稚園教育 / 映像人類学的アプローチ / 質的研究 / ビデオ・エスノグラフィー / 協同的な活動 … More
Except Principal Investigator
保育者 / 教育系心理学 / 教育学 / エスノメソッド / 幼児アニメ / 研修教材 / 教材 / 多文化保育 / 支援モデル構築 / 産学協働 / 子育て否定感 / 子育て当事者 / 子ども / プラットフォーム / 専門性向上 / オンライン研修 / 一時預かり事業の利用目的 / 保護者 / 保育者の実践知 / オンラインプラットフォーム / 一時預かり事業 / 事業継承 / 学の様相 / 学習過程 / 保育 / 教育心理学 / 園長 / 保育学 / ミドルリーダー / リーダーシップ / 園内研修 / 幼小連携 / 保育環境 / 縦断研究 / 保幼小 / 保育の質 / 母親 / 両親 / 障害児 / QOL(生活の質) / ニュージーランド / 育児ストレス / 子育て支援 / ハワード・ガードナー / MI(多元的知能) / シンボル・システム / レフ・ヴィゴツキー / ジャン・ピアジェ / プロジェクト・スペクトラム / プロジェクト・ゼロ / ネルソン・グッドマン / 芸術教育 / シンボル理論 Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (136 results)
  • Co-Researchers

    (28 People)
  •  子どもと子育て当事者の両者にWin-Winな産学協働型子育て支援モデルの構築

    • Principal Investigator
      伊東 美智子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Kobe Tokiwa University
  •  Development Research of Training Materials for Multicultural Childcare Practices Using Infant Animation and Ethnomethodology

    • Principal Investigator
      小川 佳万
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Establishment of an Online Training Platform that Contributes to the Professional Development of Childcare Teachers in Charge of Temporary Childcare System

    • Principal Investigator
      加藤 望
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Nagoya University of Arts and Sciences
  •  Development of the concept of "early childhood education and care as the cultural practices" based on the multi-voices of early childhood teachers in Japan, US., and China.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中坪 史典
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Development of Photo Ethnography on the Description about children's experiences through dialogue with practitionersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nakatsubo Fuminori
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Research Field
      Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Conferences in centers fro educators' professional learning and Leadership

    • Principal Investigator
      Akita Kiyomi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Gakushuin University
      The University of Tokyo
  •  A Study on the Design of Early Childhood Education and Care Conferences as the Community of Practice.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Nakatsubo Fuminori
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Reserach on effects of ECEC qualuty on children's development

    • Principal Investigator
      AKITA KIYOMI
    • Project Period (FY)
      2011 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  A Study on the Early Childhood Teachers' Professionalism as the Emotional PracticePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKATSUBO Fuminori
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Evaluating social support for infant and young children with developmental disabilities and their families to inform future policy and practice in Japan and New Zealand

    • Principal Investigator
      NANAKIDA Atsushi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  ビデオ援用に基づく保育者の専門性に関する研究-協同的な活動を中心に-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中坪 史典
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  シンボル理論を手がかりとする学習理論の研究ー幼年期カリキュラムの認識論的基礎

    • Principal Investigator
      鳥光 美緒子
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Chuo University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 学びが広がる 深まる 園内研修でもっと豊かな園づくり2023

    • Author(s)
      秋田喜代美・小田豊・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・上田敏丈・野口隆子・箕輪潤子・森暢子・椋田義之・淀川裕美
    • Total Pages
      369
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      4805888040
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Book] 保育を語り合う「協働型」園内研修のすすめ-組織の活性化と専門性の向上に向けて-2018

    • Author(s)
      中坪史典編
    • Total Pages
      97
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805856437
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Book] テーマでみる保育実践の中にある保育者の専門性へのアプローチ2018

    • Author(s)
      中坪史典編
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623076857
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Book] 質的アプローチで拓く「協働型」園内研修をデザインする-保育者が育ち合うツールとしてのKJ法とTEM-2018

    • Author(s)
      中坪史典
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083435
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Book] ミネルヴァ書房2018

    • Author(s)
      中坪史典編
    • Total Pages
      337
    • Publisher
      テーマでみる保育実践の中にある保育者の専門性へのアプローチ
    • ISBN
      9784623076857
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Book] 映像で見る主体的な遊びで育つ子ども-あそんでぼくらは人間になる-2016

    • Author(s)
      大豆生田啓友・中坪史典編
    • Total Pages
      64
    • Publisher
      エイデル研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Journal Article] hana-TEM:アートで描くわたしの径路-TEAと質的探究学会第2回大会・研究交流委員会企画ワークショップ-2023

    • Author(s)
      土元哲平・上川多恵子・中本明世・加藤望・中坪史典
    • Journal Title

      立命館大学ものづくり質的研究センター紀要

      Volume: 1 Pages: 1-12

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K17617
  • [Journal Article] 保護者が保育所等訪問支援を依頼するまでのプロセス:複線径路等至性モデリング(TEM)を用いて2023

    • Author(s)
      大村拓史・貞松成・中坪史典
    • Journal Title

      TEAと質的探求

      Volume: 1(2) Pages: 97-115

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K17617
  • [Journal Article] 私立幼稚園の事業継承タイプ別にみる園長の継承への意識や課題に関する研究2022

    • Author(s)
      椋田善之・秋田喜代美・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・上田敏丈・野口隆子・箕輪潤子
    • Journal Title

      国際幼児教育学研究

      Volume: 29 Pages: 19-36

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Journal Article] 幼児期から児童期における人とかかわる力に関する縦断研究 ~協働性の質的変容に着目して~2020

    • Author(s)
      森 暢子,門田 理世,野口 隆子,鈴木 正敏,芦田 宏,箕輪 潤子, 秋田 喜代美,小田 豊,無藤 隆,上田 敏丈,中坪 史典
    • Journal Title

      九州産業大学人間科学部紀要 「人間科学

      Volume: 2 Pages: 36-45

    • NAID

      130007821335

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Journal Article] 事業継承における私立幼稚園園長のリーダーシップに関する研究2019

    • Author(s)
      上田敏丈・秋田喜代美・芦田宏・小田豊・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・椋田善之・淀川裕美・森暢子
    • Journal Title

      国際幼児教育学研究

      Volume: 26 Pages: 51-64

    • NAID

      130007966575

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Journal Article] 園内研修の課題と工夫,方向性に関する研究―管理職と職員の回答からの検討―2019

    • Author(s)
      鈴木正敏・淀川裕美・箕輪潤子・椋田善之・森暢子・野口隆子・上田敏丈・中坪史典・門田理世・芦田宏・小田豊・秋田喜代美
    • Journal Title

      兵庫教育大学 研究紀要

      Volume: 55 Pages: 133-140

    • NAID

      120006726685

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Journal Article] 日米の保育者は日本の幼稚園Webサイトをどう見るのか?-「こどものつぶやき」をめぐる語りに潜在する社会・文化的習慣や認識2018

    • Author(s)
      中坪史典・秋田喜代美・砂上史子・高木恭子・辻谷真知子・箕輪潤子
    • Journal Title

      チャイルドサイエンス

      Volume: 16 Pages: 47-51

    • NAID

      40021737515

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Journal Article] 幼児の遊び始めから切り上げまでの過程に関する研究-「それなりに」楽しむA太の事例から2017

    • Author(s)
      淀澤真帆・津川典子・城田花弥・井本美穂・中坪史典
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 39 Pages: 23-32

    • NAID

      120006364135

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Journal Article] 実践知としての保育者の「見守る」行為を解読する試み2017

    • Author(s)
      上田敏丈・中坪史典・吉田貴子・土谷香菜子
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 5 Pages: 223-239

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Journal Article] 時間に制約のある片付け場面における保育者の援助と意図2017

    • Author(s)
      箕輪潤子・秋田喜代美・安見克夫・増田時枝・中坪史典・砂上史子
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 55(1) Pages: 6-18

    • NAID

      130006182731

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Journal Article] いざこざを経験した幼児はなぜ再び友だちと遊び始めたのか?-砂場で遊ぶ4歳児の事例分析-2017

    • Author(s)
      濱名潔・河口麻希・中坪史典
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 39 Pages: 53-60

    • NAID

      120006364138

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Journal Article] レッジョ・エミリアの幼児教育から読み解く日本の「環境を通した教育2017

    • Author(s)
      淀澤真帆・中坪史典
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 第三部(教育人間科学関連領域)

      Volume: 66 Pages: 117-124

    • NAID

      120006394837

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Journal Article] 幼稚園ホームページの記述スタイル:子どもの姿を描く常設の項目と更新する項目に着目して2017

    • Author(s)
      辻谷真知子・秋田喜代美・砂上史子・高木恭子・中坪史典・箕輪潤子
    • Journal Title

      国際幼児教育研究

      Volume: 24 Pages: 77-90

    • NAID

      130008075399

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Journal Article] 子ども理解のツールとしての複線径路・等至性モデル(TEM)の可能性2016

    • Author(s)
      保木井啓史・境愛一郎・濱名 潔・中坪史典
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 4

    • NAID

      40020858470

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Journal Article] 子ども理解のツールとしての複線径路・等至性モデル(TEM)の可能性2016

    • Author(s)
      保木井啓史・境愛一郎・濱名潔・中坪史典
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 4 Pages: 170-189

    • NAID

      40020858470

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Journal Article] 保育者同士の関係の質を高める園内研修デザイン2016

    • Author(s)
      中坪史典
    • Journal Title

      キリスト教保育

      Volume: 572 Pages: 6-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Journal Article] 子ども理解のツールとしての複線径路・等至性モデル(TEM)の可能性2016

    • Author(s)
      保木井啓史・境愛一郎・濱名潔・中坪史典
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 4 Pages: 170-189

    • NAID

      40020858470

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Journal Article] KJ法を用いた園内研修において保育者はどのような振る舞いをしているのか2016

    • Author(s)
      伊勢慎・中坪史典・境愛一郎・保木井啓史・濱名潔
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 38 Pages: 69-76

    • NAID

      120005867125

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Journal Article] ティームで学び合い専門家として育ち合う場としての園内研修2016

    • Author(s)
      中坪史典
    • Journal Title

      キリスト教保育

      Volume: 571 Pages: 6-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Journal Article] KJ法の活用は園内研修に何をもたらすのか-保育者が感じる語り合いの困難さとの関係から-2015

    • Author(s)
      濱名潔・保木井啓史・境愛一郎・中坪史典
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル

      Volume: 17 Pages: 21-30

    • NAID

      130005396188

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Journal Article] 園内研修における質的アプローチの活用可能性-KJ法とTEMに着目して=2015

    • Author(s)
      中坪史典
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 第三部

      Volume: 64 Pages: 129-136

    • NAID

      120005694504

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Journal Article] 「もしも」の語り合いが開く子ども理解の可能性―複線径路・等至性モデルを応用した園内研修の試み-2014

    • Author(s)
      境愛一郎・中坪史典・保木井啓史・濱名潔
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 第三部(教育人間科学関連領域)

      Volume: 63 Pages: 91-100

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Journal Article] How Do the Kindergarten Teachers Narrate Regarding the Recognition and Expression of Emotion Through the Video of Early Childhood Education and Care Practice?: Focus on a Clean-up Time Video Scene.2014

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo, Kiyomi Akita, Tokie Masuda, Katsuo Yasumi, Fumiko Sunagami and Junko Minowa
    • Journal Title

      Current Issues and Best Practices in Early Childhood Education

      Volume: 1 Pages: 71-76

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Journal Article] 保育カンファレンスの外部公開は他園に何を発信しうるか―附属幼稚園を中核とした地域の研修ネットワーク構築の可能性の検討―2014

    • Author(s)
      松本信吾・中坪史典・杉村伸一郎・金岡美幸・久原有貴・堀奈美・小鴨治鈴・関口道彦・正田るり子・田中恵子・玉木美和・境愛一郎・保木井啓史・濱名潔
    • Journal Title

      広島大学学部・附属学校共同研究機構研究紀要

      Volume: 42 Pages: 183-190

    • NAID

      120005458320

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Journal Article] 保育者の専門性向上に対する大学の支援の在り方に関する研究-保育者との共同による実践研究事業を事例として-2012

    • Author(s)
      大野歩・中坪史典・杉村伸一郎・七木田敦
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 第34巻 Pages: 19-26

    • NAID

      120005623279

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Journal Article] 保育者の専門性としての感情的実践に関する研究動向2011

    • Author(s)
      中坪史典
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要第三部(教育人間科学関連領域)

      Volume: 第60号(単著) Pages: 241-248

    • NAID

      40019177620

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Journal Article] 保育者の専門性としての感情的実践に関する研究動向2011

    • Author(s)
      中坪史典
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 第60号 Pages: 241-248

    • NAID

      40019177620

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Journal Article] 保育者のストラテジーとしての感情労働−幼稚園の3歳児クラスの分析から−2011

    • Author(s)
      中坪史典・金子嘉秀・中西さやか・富田雅子
    • Journal Title

      幼年教育研究年報(広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設)

      Volume: 第33巻(共著:筆頭著者) Pages: 5-13

    • NAID

      40019160580

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Journal Article] 幼児の協同遊びを育む保育者の実践的思考2010

    • Author(s)
      中坪史典・岡花祈一郎・古賀琢也
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル 第6号

      Pages: 31-39

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19653092
  • [Journal Article] 保育・幼児教育の分野における映像実践の最前線-子ども社会研究における映像の可能性-2010

    • Author(s)
      中坪史典
    • Journal Title

      子ども社会研究 第16巻(印刷中)

    • NAID

      40017292455

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19653092
  • [Journal Article] 保育者の省察を促す方法としての「解説的分析」-映像実践を媒介とした保育者と研究者の協働から-2009

    • Author(s)
      中坪史典・岡田たつみ・三宅瑞穂
    • Journal Title

      保育の実践と研究 第14巻

      Pages: 54-63

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19653092
  • [Journal Article] 保育実践研究から省みる子ども社会研究の展望-映像を媒介とした実践者と研究者の知の交流-2009

    • Author(s)
      中坪史典
    • Journal Title

      子ども社会学研究 第15号(印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19653092
  • [Presentation] 日米の保育者は「背中の保育」をどう捉えるのか?-乳児に対して保育者が背中を用いるアプローチをめぐる語りから-2023

    • Author(s)
      中坪史典・肥田武・加藤望・内田千春
    • Organizer
      日本教育学会第82回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K17617
  • [Presentation] ミドルリーダーは自らのリーダーシップをどのように発揮しているのか(2)保育におけるミドルリーダーの様々な役割の認識と実践のプロセス2023

    • Author(s)
      箕輪潤子・中坪史典・秋田喜代美・門田理世・鈴木正敏・上田敏丈・野口隆子・椋田善之・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] The MIMAMORU Approach to Stimulation of Early Childhood Development in Japan2023

    • Author(s)
      中坪史典
    • Organizer
      International Conference of Early Childhood Education in 2023
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K17617
  • [Presentation] 子ども政策の総合化を考えるIII 保育・幼児教育の公共性2023

    • Author(s)
      野澤祥子・中坪史典・浅井幸子・村上祐介・小玉亮子・永田佳之・秋田喜代美・岡部美香・勝野正章・遠藤利彦
    • Organizer
      日本学術会議公開シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K17617
  • [Presentation] How Do the US Nursery Teachers View the Japanese Nursery Teacher using her back to interact with infants and toddlers?2023

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo, Nozomi Kato, Hehong Quan, Takeshi Hida, Chiharu Uchida
    • Organizer
      The 43rd Annual Conference of the International Association of Early Childhood Education(国際学会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20692
  • [Presentation] 保育士が乳児に「寄り添う」とはどういうことか?:入園時に泣きじゃくる生後10ヶ月の女児に着目して2023

    • Author(s)
      水野佳津子・中坪史典
    • Organizer
      日本子ども社会学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20692
  • [Presentation] 日米の保育者は「背中の保育」をどう捉えるのか?:乳児に対して保育者が背中を用いるアプローチをめぐる語りから2023

    • Author(s)
      中坪史典・肥田武・ 加藤望・内田千春
    • Organizer
      日本教育学会第82回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20692
  • [Presentation] 子育て中の保護者は一時預かり事業をどのように利用しているのか?2023

    • Author(s)
      加藤望,中坪史典
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02426
  • [Presentation] なぜ日本の保育者はクラスのすべての子どもが当番活動を担うことに肯定的なのか?2023

    • Author(s)
      加藤望・肥田武・中坪史典
    • Organizer
      日本子ども社会学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K17617
  • [Presentation] 保育者の実践知を探る質的データ分析法としてのSCAT2023

    • Author(s)
      中坪史典・肥田武・ 加藤望・内田千春
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第33回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20692
  • [Presentation] なぜ日本の保育者はクラスのすべての子どもが当番活動を行うことに肯定的なのか?2023

    • Author(s)
      加藤望・肥田武・中坪史典
    • Organizer
      日本子ども社会学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20692
  • [Presentation] ミドルリーダーは自らのリーダーシップをどのように発揮しているのか(1)保育者がやり甲斐を得るまでのプロセス2023

    • Author(s)
      中坪史典・箕輪潤子・秋田喜代美・門田理世・鈴木正敏・上田敏丈・野口隆子・椋田善之・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] Why do the Japanese Early Childhood Teachers Give Young Children Compete in the “Sports Day”?: Focusing on the Case of Class Competition?2023

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo, Nozomi Kato, Takeshi Hida, Hehong Quan, Jingyu He , & Chiharu Uchida
    • Organizer
      The 21st Annual Hawaii International Conference on Education
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20692
  • [Presentation] 幼稚園におけるクラス対抗競技をめぐる日本と米国の保育者の考え方2022

    • Author(s)
      中坪史典・肥田武・加藤望
    • Organizer
      日本子ども社会学会第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20692
  • [Presentation] 保育の見守る場面における「最小限の一時介入」2022

    • Author(s)
      上田敏丈・中坪史典
    • Organizer
      日本質的心理学会第19大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20692
  • [Presentation] なぜ保育者は運動会の「クラス対抗競技」で子どもたちを競争させるのか?-ある幼稚園の事例から-2022

    • Author(s)
      中坪史典・肥田武・加藤望・内田千春
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20692
  • [Presentation] 保育士が乳児に寄り添うとはどういうことか?-排泄をめぐる絵本の読み聞かせに着目して-2022

    • Author(s)
      水野佳津子・中坪史典
    • Organizer
      国際幼児教育学会第43回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20692
  • [Presentation] 米国の保育者は日本の幼稚園における当番活動をどのように捉えるのか?2022

    • Author(s)
      加藤望・中坪史典・肥田武・内田千春・何京玉・権赫虹
    • Organizer
      日本質的心理学会第19大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20692
  • [Presentation] How Do Early Childhood Teachers in the U.S. View the Class Competition by Five-Year-Olds at a Japanese Sports Day?2021

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo, Nozomi Kato, Hehong Quan, Takeshi Hida, Chiharu Uchida, Jingyu He
    • Organizer
      The 42nd Annual Conference of the International Association of Early Childhood Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20692
  • [Presentation] 園内研修における学びの構造化に関する試み82」―園内研修で学んだこと・他者の発話と学びのつながりに着目して2020

    • Author(s)
      箕輪潤子・淀川裕美・門田理世・秋田喜代美・野口隆子・上田敏丈・中坪史典・森暢子・芦田宏・鈴木正敏・椋田善之・小田豊
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会 2020.3.2 PS3-10.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 園内研修における学びの構造化に関する試み81」―心に残った発言・研修が活発になった発言に注目し2020

    • Author(s)
      淀川裕美・箕輪潤子・門田理世・秋田喜代美・野口隆子・上田敏丈・中坪史典・森暢子・芦田宏・鈴木正敏・椋田善之・小田豊
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] How do the taiwanese teachers recognize the “Class Competition” in Japanese ECEC? : Focusing on the teachers’ involvement”2019

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo, & Wen-Huei Hsieh
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association) ANNUAL CONFERENCE
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Presentation] 私立幼稚園の事業継承に関する実態調査(2)ー事業継承における工夫と課題ー2019

    • Author(s)
      椋田善之, 上田敏丈, 小田豊, 芦田宏, 門田理世, 鈴木正敏, 中坪史典, 野口隆子, 森暢子, 淀川裕美
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会,
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] なぜ保育士としての私は乳児の排泄の自立を楽しむことができるのか?-大人の固定観念を越えた「喜び」-2019

    • Author(s)
      水野佳津子・中坪史典
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Presentation] なぜ保育士としての私は乳児の排泄の自立を楽しむことができるのか?-大人の固定観念を越えた「発見」-2019

    • Author(s)
      水野佳津子・中坪史典
    • Organizer
      日本子ども社会学会第26回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Presentation] 園内研修の課題と改善点に関する研究2019

    • Author(s)
      鈴木 正敏, 淀川 裕美, 箕輪 潤子, 椋田 善之, 森 暢子, 野口 隆子, 上田 敏丈, 中坪 史典, 門田 理世, 芦田 宏, 小田 豊, 秋田 喜代美
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 園長の役割と園運営の効果的な方法に関する研究 ー経験年数による比較ー2019

    • Author(s)
      野口隆子, 上田敏丈, 椋田善之, 秋田喜代美, 芦田宏, 門田理世, 鈴木正敏, 中坪史典, 箕輪潤子
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会, 2019年09月28日
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] A Case Study of the Japanese Nursery Teacher Approaching the Infant and Toddlers Using her Back2019

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo and Katsuko Mizuno
    • Organizer
      World Ogranization for Early Childhood Education Asia Pacific Regional Conference 2019
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Presentation] 私立幼稚園の事業継承に関する実態調査(1)ー園長のキャリアと職務ー2019

    • Author(s)
      上田敏丈, 椋田善之, 秋田喜代美, 小田豊, 芦田宏, 門田理世, 鈴木正敏, 中坪史典, 野口隆子, 箕輪潤子, 森暢子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会,
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] なぜ保育士としての私は乳児の排泄の自立を楽しむことができるのか?-大人の固定観念を越えた「驚き」-2019

    • Author(s)
      水野佳津子・中坪史典
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Presentation] How Japanese ECEC leaders and practitioners identify their on-site professional development needs?2018

    • Author(s)
      Masatoshi Suzuki, Yumi Yodogawa, Hiroshi Ashida, Yutaka Oda, Harutomo Ueda, Riyo Kadota, Fuminori Nakatsubo, Takako Noguchi, Junko Minowa, Nobuko Mori, Yoshiyuki Mukuda
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association 28th
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] “Class Competition in ECEC: Do you think appropriate or inappropriate?”2018

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo
    • Organizer
      28th EECERA (European Early Childhood Education Research Association) ANNUAL CONFERENCE
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Presentation] 映像や写真を介して保育者の多声的な語りを収集する-文化を反映する保育実践を描き出す試み-2018

    • Author(s)
      中坪史典
    • Organizer
      日本教育方法学会第21回研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Presentation] 事業継承後の私立幼稚園園長のリーダーシ(2)2018

    • Author(s)
      椋田善之・上田敏丈・小田豊・芦田宏・鈴木正敏・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・森暢子・淀川裕美
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 保育者の多声的な語りを引き出す研究方法論としてのフォト・エスノグラフィー2018

    • Author(s)
      中坪史典
    • Organizer
      国際幼児教育学会第39回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Presentation] 「背中の保育」のアプローチと乳児の育ち2018

    • Author(s)
      水野佳津子・中坪史典
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Presentation] Teachers’ Professionalism as Sites of Curtural Reflection in Early Childhood Education and Care: How Long Would You Wait in Conflict Situations of Young Children?2018

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo, Harutomo Ueda and Lok-Wah Li
    • Organizer
      NAEYC(National Association for the Education of Young Children) ANNUAL CONFERENCE and Expo
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Presentation] 保育への理解が深まったと感じる園内研修の特徴に関する分析2018

    • Author(s)
      淀川裕美・箕輪潤子・鈴木正敏・椋田善之・森暢子・野口隆子・上田敏丈・中坪史典・門田理世・芦田宏・小田豊・秋田喜代美
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 事業継承後の私立幼稚園園長のリーダーシ2018

    • Author(s)
      上田敏丈・椋田善之・秋田喜代美・小田豊・芦田宏・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・森暢子
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] Do You Intervene Immediately or Wait and See in a Conflict Situation among Young Children? : Japanese Teachers' Professionalism as Recognized by US Teachers2017

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo
    • Organizer
      PECERA HK (Pacific Early Childhood Education Research Association Hong Kong) Meeting
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Presentation] Environmental Protection for Sustainability Development via Scientific Activity: A Case Study in Vietnam Early Childhood Education2017

    • Author(s)
      Hang Dinh Thi Thu and Fuminori Nakatsubo
    • Organizer
      5th PECERA(Pacific Early Childhood Education Research Association) ANNUAL CONFERENCE
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Presentation] 競争を競う「クラス対抗競技」は幼児教育に適切か?-保育者へのインタビュー調査から-2017

    • Author(s)
      中坪史典
    • Organizer
      国際幼児教育学会第38回大会発表
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Presentation] 写真評価法(PEMQ)を用いた園内研修がもたらす環境構成に対する保育者の意識2017

    • Author(s)
      中坪史典・秋田喜代美・小田豊・芦田宏・門田理世・鈴木正敏・上田敏丈・野口隆子・箕輪潤子
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Presentation] 米国の保育者は日本の幼稚園ウェブサイトをどう捉えるのか2017

    • Author(s)
      中坪史典・秋田喜代美・砂上史子・箕輪潤子・辻谷真知子・高木恭子
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18644
  • [Presentation] 私立幼稚園園長のリーダーシップに関する研究 ー事業継承に着目してー2017

    • Author(s)
      上田敏丈・小田豊・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・森暢子・椋田義之
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 写真評価法(PEMQ)を用いた園内研修がもたらす環境構成に対する保育者の意識2017

    • Author(s)
      中坪史典・秋田喜代美・小田豊・芦田宏・門田理世・鈴木正敏・上田敏丈・野口隆子・箕輪潤子
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] Do You Intervene Immediately or Wait and See in a Conflict Situation among Young Children? : Japanese Teachers' Professionalism as Recognized by US Teachers2017

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo
    • Organizer
      PECERA HK Meeting
    • Place of Presentation
      香港 中国
    • Year and Date
      2017-03-08
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Presentation] 園長・施設長が捉えるカリキュラム編成に関する一考察2017

    • Author(s)
      門田理世・箕輪潤子・小田豊・芦田宏・鈴木正敏・中坪史典・野口隆子・上田敏丈・森暢子
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会,
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 私立幼稚園の主任保育者のリーダーシップに関する研究,2017

    • Author(s)
      上田敏丈・秋田喜代美・小田豊・芦田宏・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・森暢子・椋田善之・淀川裕美,
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第27回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 保育の質が幼児期から児童期の科学的思考の発達に与える影響2016

    • Author(s)
      上田敏丈・秋田喜代美・小田豊・芦田宏・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・森暢子
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 幼児期から児童期の発達に関する縦断研究(2)ー保育の質と4歳から小2までの言語発達との関連2016

    • Author(s)
      野口隆子・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・上田敏丈・箕輪潤子・中坪史典・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会論文集
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-05-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 保育の質を規定する要因の検討2016

    • Author(s)
      箕輪潤子・秋田喜代美・芦田宏・小田豊・森暢子・中坪史典・野口隆子・上田敏丈・鈴木正敏・門田理世・無藤隆
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] Problem Solving Skill Development and Teachers' Intervention: How long would you wait in confrict situation2016

    • Author(s)
      Kanako Tsuchiya, Fuminori Nakatsubo, Harutomo Ueda and Takako Yoshida
    • Organizer
      NAEYC ANNUAL CONFERENCE and Expo
    • Place of Presentation
      ロサンゼルス USA
    • Year and Date
      2016-11-02
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Presentation] 米国の保育者は日本の幼稚園における「クラス対抗競技」をどのように捉えるのか?2016

    • Author(s)
      中坪史典
    • Organizer
      日本子ども社会学会第23回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Presentation] KJ法型園内研修の現状と課題―保育者向け情報誌の分析から―2016

    • Author(s)
      境愛一郎・保木井啓史・中坪史典・濱名潔
    • Organizer
      日本子ども社会学会第23回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Presentation] 写真評価法(PEMQ)を用いた研修における保育環境の構成に対する保育者の認識の変化2016

    • Author(s)
      中坪史典・秋田喜代美・無藤隆・門田理世・上田敏丈・野口隆子・箕輪潤子・小田豊・芦田宏・鈴木正敏・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会論文集
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-05-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 幼児期から児童期の発達に関する縦断研究(1)4歳児から小2までの科学的思考に着目して−2016

    • Author(s)
      上田敏丈・秋田喜代美・無藤隆・門田理世・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・小田豊・芦田宏・鈴木正敏・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会論文集
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-05-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 質的アプローチを活用した園内研修のデザイン-複線径路・等至性モデルに着目して-2015

    • Author(s)
      濱名潔・保木井啓史・境愛一郎・中坪史典
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Presentation] KJ法が園内研修にもたらす功罪-保育者が感じる語り合いの困難さとの関係から-2015

    • Author(s)
      濱名潔・保木井啓史・境愛一郎・中坪史典
    • Organizer
      日本子ども社会学会第22回大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Presentation] 保育の質が幼児の発達に与える影響(2):4歳から小1までの科学的思考の発達に関する縦断的検討2014

    • Author(s)
      箕輪潤子・野口隆子・宇佐見慧・上田敏丈・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・中坪史典・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・森暢子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 写真評価法(PEMQ)を用いた研修は保育者に何をもたらすか ー「保育環境」キーワードに関する事前・事後調査の質的分析ー2014

    • Author(s)
      中坪史典・箕輪潤子・野口隆子・上田敏丈・門田理世・鈴木正敏・芦田宏・秋田喜代美・小田豊
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 保育の質が幼児の発達に与える影響(1):4歳から5歳の言語発達に関する縦断的検討とコーホート間比較ー2014

    • Author(s)
      野口隆子・箕輪潤子・宇佐見慧・上田敏丈・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・中坪史典・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・森暢子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 幼児のパターンブロック課題解決方略に関する研究(2)4歳から5歳の協働性・自己調整力の質的変容に着目して2014

    • Author(s)
      森暢子・鈴木正敏・門田理世・野口隆子・箕輪潤子・上田敏丈・中坪史典・芦田宏・秋田喜代美・無藤隆・小田豊
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      大阪保育総合大学
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 幼児のパターンブロック課題解決方略に関する研究(1)4歳から5歳の課題解決方略の推移と協働性・自己調整力の育ちに着目して2014

    • Author(s)
      鈴木正敏・森暢子・門田理世・野口隆子・箕輪潤子・上田敏丈・中坪史典・芦田宏・秋田喜代美・無藤隆・小田豊
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      大阪保育総合大学
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 写真評価法(PEMQ)から振り返る保育環境(1)2013

    • Author(s)
      中坪史典・門田理世・秋田喜代美・小田豊・無藤隆・芦田宏・鈴木正敏・野口隆子・箕輪潤子・森暢子・上田敏丈
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      中村学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] Japanese Early Childhood Teachers Professionalism as Emotional Practitioner : Focus on the Japanese Mimamoru Approach2013

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo
    • Organizer
      OMEP(World Ogranization for Early Childhood Education) XXVI World Congress
    • Place of Presentation
      Shanghai, China
    • Year and Date
      2013-07-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Presentation] How do the Foreign Teachers Recognize the Japanese Mimamoru Approach?2013

    • Author(s)
      Harutomo Ueda and Fuminori Nakatsubo
    • Organizer
      23th EECERA(European Early Childhood Education Research Association) ANNUAL CONFERENCE
    • Place of Presentation
      Tallinn, EATONIA
    • Year and Date
      2013-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Presentation] How Do You Intervene in Conflict Situation of Young Children?: Amazing Japanese Mimamoru Approach as the Teachers' Professionalism2013

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo Harutomo Ueda Takako Yoshida and Kanako Tsyuchiya
    • Organizer
      NAEYC(National Association for the Education of Young Children) ANNUAL CONFERENCE and Expo
    • Place of Presentation
      Washington, D.C., US
    • Year and Date
      2013-11-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Presentation] 写真評価法(PEMQ)から振り返る保育環境(2)2013

    • Author(s)
      門田理世 森暢子 上田敏丈 秋田喜代美 無藤隆 小田豊  野口隆子 箕輪潤子 中坪史典 芦田宏 鈴木正敏
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      中村学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] How Do You Intervene in Conflict Situation of Young Children?: Amazing Japanese Mimamoru Approach as the Teachers' Professionalism2013

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo Harutomo Ueda Takako Yoshida and Kanako Tsyuchiya
    • Organizer
      NAEYC(National Association for the Education of Young Children) ANNUAL CONFERENCE and Expo
    • Place of Presentation
      Washington, D.C., USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Presentation] Japanese Early Childhood Teachers Professionalism as Emotional Practitioner: Focus on the Japanese Mimamoru Approach2013

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo
    • Organizer
      OMEP(World Ogranization for Early Childhood Education) XXVI World Congress
    • Place of Presentation
      Shanghai, China
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Presentation] Why do Japanese Early Childhood Teachers Not Intervene for Young Children Even Though They Have the Educational Intention? -Theory and Practice of Japanese Mimamoru Approach-2012

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo, and Harutomo Ueda
    • Organizer
      22th EECERA ANNUAL CONFERENCE
    • Place of Presentation
      Oporto, PORTUGAL
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Presentation] Why do Japanese Early Childhood Teachers Not Intervene for Young Children Even Though They Have the Educational Intention? -Theory and Practice of Japanese Mimamoru Approach-2012

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo, and Harutomo Ueda
    • Organizer
      22th EECERA(European Early Childhood Education Research Association) ANNUAL CONFERENCE
    • Place of Presentation
      Oporto, PORTUGAL
    • Year and Date
      2012-09-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Presentation] How Do the US Teachers Recognize the Japanese Teachers' Professionalism?: Japanese Mimamoru Approach in Early Childhood Education and Care2012

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo Harutomo Ueda and Mariko Inoue
    • Organizer
      NAEYC(National Association for the Education of Young Children) ANNUAL CONFERENCE and Expo
    • Place of Presentation
      Georgia, US
    • Year and Date
      2012-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Presentation] How Do the US Teachers Recognize the Japanese Teachers' Professionalism?: Japanese Mimamoru Approach in Early Childhood Education and Care2012

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo Harutomo Ueda and Kanako Tsuchiya
    • Organizer
      NAEYC ANNUAL CONFERENCE and Expo
    • Place of Presentation
      Atlanta, Georgia(米国)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Presentation] Emotional Labor as a Nursery School Teacher's Strategy Supporting a Highly-Educated Older Mother2011

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo, Aki Ogawa and Kinu Suwa
    • Organizer
      12th PECERA(Pacific Early Childhood Education Research Association) ANNUAL CONFERENCE
    • Place of Presentation
      Kobe, Japan
    • Year and Date
      2011-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Presentation] Why do Japanese Early Childhood Teachers Lead or Intervene with Young Children Differently from American Teachers?: The Mimamoru Methodology and Professionalism in Early Childhood Education and Care in Japan2011

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo Harutomo Ueda, Takako Yoshida and Mariko Inoue
    • Organizer
      NAEYC(National Association for the Education of Young Children) ANNUAL CONFERENCE and Expo
    • Place of Presentation
      FLORIDA, US
    • Year and Date
      2011-11-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Presentation] Why do Japanese Early Childhood Teachers Lead or Intervene with Young Children Differently from American Teachers?: The Mimamoru Methodology and Professionalism in Early Childhood Education and Care in Japan2011

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo Harutomo Ueda, Takako Yoshida and Mariko Inoue
    • Organizer
      NAEYC(National Association for the Education of Young Children) ANNUAL CONFERENCE and Expo
    • Place of Presentation
      フロリダ州オーランド、USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Presentation] 高学歴・高齢出産の母親支援における保育士のストラテジーとしての感情労働2011

    • Author(s)
      中坪史典・小川晶・諏訪きぬ
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531061
  • [Presentation] 保育者は他者の保育映像を通して自らの保育をどのように省みるのか2009

    • Author(s)
      岡田たつみ・中坪史典
    • Organizer
      日本教育方法学会第45回大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2009-09-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19653092
  • [Presentation] 映像の中の保育者を「解説する」行為が引き起こす保育者の省察-保育者と研究者の協働作業を通じて-2009

    • Author(s)
      中坪史典・岡田たつみ・三宅瑞穂
    • Organizer
      日本保育学会第62回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2009-05-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19653092
  • [Presentation] Interpretive Analysis as a Method to Promote Early Childhood Teachers' Reflection2009

    • Author(s)
      中坪史典
    • Organizer
      10th PECERA ANNUAL CONFERENCE
    • Place of Presentation
      University of Philipine (Manila)
    • Year and Date
      2009-07-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19653092
  • [Presentation] ビデオ援用に基づく実践と研究の対話-保育者の語りに見る専門的見識-2008

    • Author(s)
      中坪史典, 岡花祈一郎
    • Organizer
      日本子ども社会学会第15回大会
    • Place of Presentation
      松山大学
    • Year and Date
      2008-06-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19653092
  • [Presentation] 教育課程・保育課程にみる保育内容の視点の多様性と差異の検討(1) -4、5歳 児の自然科学に関わるねらい・内容-

    • Author(s)
      箕輪潤子.芦田宏,野口隆子,上田敏丈,中坪史典,門田理世,鈴木正敏,秋田喜代美,小田 豊
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 「もしも」の語り合いが開く子ども理解の可能性-プロセスから子どもの経験を振り返る園内研修の試み-

    • Author(s)
      境愛一郎・保木井啓史・濱名潔・中坪史典
    • Organizer
      日本子ども社会学会第21回大会
    • Place of Presentation
      敬愛大学
    • Year and Date
      2014-06-28 – 2014-06-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Presentation] 保育の質が幼児の発達に与える影響(2)ー4歳児クラスの科学的思考発達と園差・月齢との関連ー

    • Author(s)
      上田敏丈・野口隆子・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・箕輪潤子・中坪史典・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・森暢子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 幼児のパターンブロック課題解決方略の検討(1)ー小集団内での協働性に着目してー

    • Author(s)
      鈴木正敏・森暢子・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・芦田宏・門田理世・中坪史典・上田敏丈・野口隆子・箕輪潤子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 幼児のパターンブロック課題解決方略の検討(2)ー小集団内での自己調整能力に着目してー

    • Author(s)
      森暢子・鈴木正敏・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・芦田宏・門田理世・中坪史典・上田敏丈・野口隆子・箕輪潤子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 保育の質が幼児の発達に与える影響(1)ー4歳児クラスの言語発達と月齢、園差、文字意識との関連ー

    • Author(s)
      野口隆子・上田敏丈・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・箕輪潤子・中坪史典・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・森暢子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] Reflecting on the Early Childhood Environment Using PEMQ: Focus on the Language Environment

    • Author(s)
      FUMINORI NAKATSUBO, MASATOSHISUZUKI,TAKAKO NOGUCHI,HARUTOMO UEDA,KIYOMI AKITA,YUTAKA ODA,TAKASHI MUTO,HIROSHI ASHIDA,RIYO KADOTA,JUNKO MINOWA, NOBUKO MORI
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association
    • Place of Presentation
      Tallin University, Estonia,
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 教育課程・保育課程にみる保育内容の視点の多様性と差異の検討(1)-4・5歳児の言語に関する記載に焦点を当ててー

    • Author(s)
      芦田宏・箕輪潤子・野口隆子・上田敏丈・中坪史典・門田理世・鈴木正敏・秋田喜代美・小田豊
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 園内研修ツールとしての複線径路・等至性モデル(TEM)の可能性と展望

    • Author(s)
      境愛一郎・保木井啓史・濱名潔・中坪史典
    • Organizer
      日本質的心理学会第11回大会
    • Place of Presentation
      松山大学
    • Year and Date
      2014-10-18 – 2014-10-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381080
  • [Presentation] 保育の質が幼児期から児童期の言語発達に与える影響

    • Author(s)
      野口隆子・宇佐美慧・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・上田敏丈・箕輪潤子・中坪史典・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 保育の質が幼児の発達に与える影響(1)ー4歳から5歳の言語発達に関する縦断的検討ー

    • Author(s)
      野口隆子・上田敏丈・宇佐美慧・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・箕輪潤子・中坪史典・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 写真評価法(PEMQ)から振り返る保育の質(1)~言葉にかかわる興味・関心を引き出す環境構成について~

    • Author(s)
      森暢子 門田理世 上田敏丈 秋田喜代美 無藤隆 小田豊 野口隆子 箕輪潤子 中坪史典 芦田宏 鈴木正敏
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第22回大会研究発表論文集
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学・武庫川女子短期大学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 幼児のパターンブロック課題解決方略の検討(3)ー4歳から6歳までの方略の推移に着目してー

    • Author(s)
      鈴木正敏・森暢子・門田理世・箕輪潤子・野口隆子・上田敏丈・中坪史典・芦田宏・秋田喜代美・無藤隆・小田豊
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-11-29 – 2014-11-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 写真評価法(PEMQ)から振り返る保育の質(2)~自然や科学的活動にかかわる興味・関心を引き出す環境構成について~

    • Author(s)
      上田敏丈 門田理世 森暢子 秋田喜代美 無藤隆 小田豊 野口隆子 箕輪潤子 中坪史典 芦田宏 鈴木正敏
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第22回大会研究発表論文集
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学・武庫川女子短期大学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 保育の質が幼児の発達に与える影響(2)ー4歳から5歳の科学的思考発達に関する縦断的検討ー

    • Author(s)
      上田敏丈・野口隆子・宇佐美慧・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・箕輪潤子・中坪史典・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • 1.  AKITA KIYOMI (00242107)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 43 results
  • 2.  UEDA Toshiharu (60353166)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 47 results
  • 3.  MORI Nobuko (10520596)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 40 results
  • 4.  小田 豊 (50024998)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 42 results
  • 5.  芦田 宏 (20222606)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 42 results
  • 6.  鈴木 正敏 (90273820)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 46 results
  • 7.  門田 理世 (10352197)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 45 results
  • 8.  野口 隆子 (30383334)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 46 results
  • 9.  箕輪 潤子 (00458663)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 47 results
  • 10.  加藤 望 (60734473)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 11.  NANAKIDA Atsushi (60252821)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  MATSUI Gota (50432703)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  OKAHANA Kiichirou (50512555)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  鳥光 美緒子 (10155608)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  杉村 伸一郎 (40235891)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  深澤 広明 (70165249)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  中村 和世 (20363004)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  無藤 隆 (40111562)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 21 results
  • 19.  椋田 善之 (00735235)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 20.  伊東 美智子 (20756366)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  土元 哲平 (10897622)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  澁谷 雪子 (20530299)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  高松 邦彦 (80392017)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  内田 千春 (20460553)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 25.  肥田 武 (30774955)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 26.  ポーター 倫子 (70194496)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  小川 佳万 (90284223)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  小野寺 香 (60708353)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi