• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ISHIDA Yasuhiko  石田 靖彦

… Alternative Names

石田 靖彦  イシダ ヤスヒコ

Less
Researcher Number 10314064
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0009-0006-9945-2382
External Links
Affiliation (Current) 2025: 愛知教育大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 愛知教育大学, 教育学部, 教授
2017 – 2021: 愛知教育大学, 教育学部, 准教授
2008: Aichi University of Education, 教育学部, 准教授
2007: Aichi University of Education, 愛知教育大学・教育学部, 准教授
2002 – 2006: 愛知教育大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educational psychology / 教育・社会系心理学
Except Principal Investigator
Clinical psychology / Social psychology / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
適応感 / 縦断的研究 / 学級集団の特徴 / 生徒間関係 / 学級・学校適応 / 自己の強み / 学級風土 / 集団内地位 / 精神的健康 / 人格的強み … More / 社会的影響 / 仲間集団 / 教育系心理学 / 指導行動 / 教育心理学 / 動機づけ / 友人関係 / 学級集団 / 大学生 / 関係性の認知 / 性格特性の認知 / コンピュータ媒体コミュニケーション(CMC) / 親密化過程 / 学級内の交友関係 / 学習意欲 / 孤立不安 / 仲間集団からの影響過程 / 仲間集団の形成過程 / 中学校新入生 … More
Except Principal Investigator
対人葛藤解決力 / 小中学生 / 学級内のからかい場面 / 友人関係における志向性 / 対人葛藤解決方略 / The United States / international information exchange / academic elitism / status system / stereotyping / discriminatory perception / group identification / social identity / 集団知覚 / 米国 / 国際情報交換 / 学歴社会 / ステイタス・システム / ステレオタイプ / 偏見・差別 / 集団脱同一視 / 社会的アイデンティティ / knowledge construction / matacognition / computer tutor / sixth-grade children / self-explanation / knowledge transfer / mathematical problem solving / 小学生 / 算数問題解決 / コンピュータ支援 / メータ認知 / 算数文章題 / アメリカ / 国際研究者交流 / 転移 / 知識構成 / メタ認知 / 学習支援ソフト / 小学校6年生 / 自己説明 / 転移効果 / 算数文章題解決 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (20 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  自己の「強み」の捉え直しが学級集団内地位と適応感の向上に及ぼすプロセスの解明Principal Investigator

    • Principal Investigator
      石田 靖彦
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  Establishment of a Model to Support the Development of Interpersonal Conflict Resolution Skills in Elementary and Junior High Schools : Focusing on Intentionality in Friendships

    • Principal Investigator
      SUZUKI NOBUKO
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  Longitudinal study of student's motivation and peer relationships in classroomPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHIDA Yasuhiko
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  The relationship between disaffected social identity and discriminatory group perception: Comparing Japan and the U..S...

    • Principal Investigator
      IKEGAMI Tomoko
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      Osaka City University
      Aichi University of Education
  •  Analysis and support of knowledge construction to facilitate children's mathematical problem solving and transfer abilities

    • Principal Investigator
      NAKATSU Narao, TAJIKA Hidemitsu
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  集団の構造化過程における人間関係メンタル・マップに関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      石田 靖彦
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Aichi University of Education

All 2024 2023 2021 2009 2008 2007 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 学校適応感尺度の作成と信頼性,妥当性の検討 -生徒評定と教師評定を用いた他特性-他方法相関行列からの検討-2009

    • Author(s)
      石田靖彦
    • Journal Title

      愛知教育大学教育実践センター紀要 12

      Pages: 287-292

    • NAID

      120001339276

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730412
  • [Journal Article] 学校適応感尺度の作成と信頼性, 妥当性の検討 : 生徒評定と教師評定を用いた他特性-他方法相関行列からの検討2009

    • Author(s)
      石田靖彦
    • Journal Title

      愛知教育大学教育実践センター紀要 12

      Pages: 287-292

    • NAID

      120001339276

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730412
  • [Journal Article] クラスの目標構造が生徒の学習行動に及ぼす影響: 生徒のコンピテンスの違いに着目して2008

    • Author(s)
      石田靖彦, 川村祥世
    • Journal Title

      愛知教育大学教育実践総合センター紀要 11

      Pages: 255-261

    • NAID

      120001030271

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730412
  • [Journal Article] 動機づけ志向性が中学校進学時の適応過程に及ぼす影響: 縦断的研究2007

    • Author(s)
      石田靖彦
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(教育科学編) 56

      Pages: 133-138

    • NAID

      110006425557

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730412
  • [Journal Article] Status hierarchy and the role of disidentification in discriminatory perception of outgroups.2007

    • Author(s)
      Ikegami, T., Ishida, Y.
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research 49巻2号(掲載内定)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530401
  • [Journal Article] 集団構造の把握手法としての社会認知的マッピング法2007

    • Author(s)
      石田靖彦
    • Journal Title

      愛知教育大学教育実践総合センター紀要 10

      Pages: 255-260

    • NAID

      120001085355

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730412
  • [Journal Article] 集団構造の把握手法としての社会認知的マッピング法2007

    • Author(s)
      石田靖彦
    • Journal Title

      愛知教育大学教育実践総合センター紀要 11(印刷中)

    • NAID

      120001085355

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730412
  • [Journal Article] 中高一貫校における対人関係に関する研究-内部進学者と外部入学者との交流過程-2005

    • Author(s)
      大嶽さと子, 石田靖彦, 吉田俊和
    • Journal Title

      名古屋大学中等教育センター紀要 5(印刷中)

    • NAID

      120006220301

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14710077
  • [Journal Article] 児童・生徒の友人関係が学業達成に及ぼす影響2005

    • Author(s)
      石田 靖彦
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(教育科学編) 54(印刷中)

    • NAID

      120001027337

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14710077
  • [Journal Article] CMCにおける対人関係の形成過程に関する研究2004

    • Author(s)
      石田 靖彦
    • Journal Title

      愛知教育大学教育実践総合センター紀要 7

      Pages: 289-296

    • NAID

      120001085360

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14710077
  • [Journal Article] Status hierarchy and the role of disidentification in discriminatory perception of outgroups.

    • Author(s)
      Ikegami, T., Ishida, Y.
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research 49 (2) (in press)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530401
  • [Journal Article] Status hierarchy and the role of disidentification in discriminatory perception of outgroups.

    • Author(s)
      Ikegami, T., Ishida, Y.
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research 49巻2号(掲載内定)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530401
  • [Presentation] 自己の強みと学校適応感との関連―学校生活での強みの重要度を考慮に入れた検討―2024

    • Author(s)
      石田 靖彦・鈴木 伸子・鈴木 美樹江
    • Organizer
      日本学校メンタルヘルス学会第27回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02887
  • [Presentation] 小学校における強み介入の効果に関する検討ークラスメイトがみつけてくれた強みを手掛かりに―2023

    • Author(s)
      鈴木 伸子・石田 靖彦・森田 幸一郎・鈴木 美樹江
    • Organizer
      日本学校心理学会第25回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02887
  • [Presentation] 学校における強み介入が小学校高学年児童の心理的健康に及ぼす効果2023

    • Author(s)
      鈴木 伸子・石田 靖彦・鈴木 美樹江・中川 照美・伊藤 くるみ
    • Organizer
      日本教育心理学会第 65 回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02887
  • [Presentation] 学級内のからかい場面における第三者の行動に影響を及ぼす要因の検討(1)-不快感情,からかいに対する肯定的態度,被信頼・受容感との関連から-2021

    • Author(s)
      鈴木伸子・石田靖彦
    • Organizer
      日本学校心理学会第23回福岡大会(オンライン開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04412
  • [Presentation] 学級内のからかい場面における第三者の行動に影響を及ぼす要因の検討(2)-不快感情,他者の行動推測との関連から-2021

    • Author(s)
      石田靖彦・鈴木伸子
    • Organizer
      日本学校心理学会第23回福岡大会(オンライン開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04412
  • [Presentation] 理論 -実践の架け橋を教育社会心理学から考える : 「自由発言」と呼ばれる授業実践を題材にして2009

    • Author(s)
      石田靖彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730412
  • [Presentation] 相互に学び合う学級づくりと教師の指導 : 「自由発言」という授業実践とその効果2008

    • Author(s)
      石田靖彦
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Place of Presentation
      かごしま県民交流センター
    • Year and Date
      2008-11-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730412
  • [Presentation] 相互に学び合う学級づくりと教師の指導 : 「自由発言」という授業実践とその効果2008

    • Author(s)
      石田靖彦
    • Organizer
      日本社会心理学第49回大会
    • Place of Presentation
      かごしま県民交流センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730412
  • 1.  NAKATSU Narao (90133131)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  TAJIKA Hidemitsu (30109368)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  IKEGAMI Tomoko (90191866)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  SUZUKI NOBUKO (70387497)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 5.  TAKEUCHI Yoshiaki (40216867)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  NOZAKI Hironari (80275148)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SAITO Hitomi (00378233)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  鈴木 美樹江 (20536081)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi