• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ITO Junko  伊藤 順子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 10331844
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2009 – 2014: Miyagi University of Education, 教育学部, 教授
2007 – 2008: Miyagi University of Education, 教育学部, 准教授
2004 – 2006: 宮城教育大学, 教育学部, 助教授
2003: Ube Frontier College, Department of Nursery Education, Instructor, 保育学科, 講師
2001 – 2002: 宇部短期大学, 保育学科, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / 教育・社会系心理学
Keywords
Principal Investigator
幼児 / 仲間関係 / 向社会的行動 / 認知 / 向社会性 / 動機づけ / 環境移行期 / 発達 / 幼児期 / 社会性 … More / early childhood / childhood / developmental study / sense of value / efficacy / self-perception / prosocial / prosocial behavior / 児童期 / 発達的検討 / 効力感 / 価値観 / Interaction / Free play / Prosocial behavior / Self-regulation / Distressed situation / Self-perception / Prosocial / Preschool children / 行動判断 / 自己抑制 / 自己主張 / 葛藤 / 仲間 / 困窮状況 / 相互作用 / 遊び場面 / 自己制御 / 困窮場面 / 自己認知 / 向社会的判断 / 道徳的判断 / 道徳的アイデンティティ / 道徳教育 / 道徳性 / 学習 / 子育て支援 / 遊び / 変容過程 / 児童 / 多様性 / 学び / 適応期 / 子ども-保育者の関係 / 社会的スキル / 環境 / 社会化 / 適応 / 移行 / 人的環境 / 攻撃行動 / 社会的スキルー / 環境移行 / パーソナリティ Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (62 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  Longitudinal study on children's social and scholastic links in childhood: How does it develop variously?Principal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO Junko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  Development of prosocial behavior and socialization on preschoolerPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO Junko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  The role of prosocial self-perception in childhood : The developmental study of sense of value and efficacyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO Junko
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  The role of 'self' on prosocial behavior in preschool childrenPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO Junko
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Ube Frontier College

All 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] パーソナリティ心理学ハンドブック 乳幼児期 社会性の形成2013

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530843
  • [Book] 幼児学用語集 社会性の発達2013

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Total Pages
      3
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530843
  • [Book] 図で理解する発達(川島一夫・渡辺弥生(編著))(親と子のつながりの不思議)2010

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Book] 図で理解する発達 (親子のつながり不思議) 7章2010

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Book] 原著で学ぶ社会性の発達(渡辺弥生・杉村伸一郎(編著))(社会化と向社会的道徳推論)2008

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Book]2008

    • Author(s)
      渡辺弥生・伊藤順子・杉村伸一郎, 編
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Book] 原著で学ぶ社会性の発達2008

    • Author(s)
      渡辺弥生・伊藤順子・杉村伸一郎(編)
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Book] Understanding and helping children : The relationship (child-parent and the practice of conference (Yoko Terami (Ed.))2004

    • Author(s)
      Junko Ito, Huziko Azuta
    • Publisher
      Hoikusyuppansya
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Book] 「幼児期前期の子どもの育ちと,大人のかかわり」.子ども理解と援助-子ども・親との関わりと相談・助言の実際-(寺島陽子(編))2004

    • Author(s)
      伊藤 順子, 吾田 富士子
    • Publisher
      保育出版社
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] 向社会性についての認知はいかに変容するのか-幼児期から児童期にかけての検討-2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Journal Title

      幼年教育研究年報 30

      Pages: 5-13

    • NAID

      120000872172

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Journal Article] 向社会性についての認知はいかに変容するのか -幼児期から児童期にかけての検討-2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Journal Title

      幼年教育研究年報(広島大学幼年教育研究施設) 30

      Pages: 5-13

    • NAID

      120000872172

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Journal Article] 向社会性についての認知はいかに変容するのか:幼児期から児童期にかけての検討2008

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Journal Title

      幼年教育研究年報(広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設) 30巻

      Pages: 5-13

    • NAID

      120000872172

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Journal Article] 幼児期における向社会性の変容2007

    • Author(s)
      伊藤 順子
    • Journal Title

      日本発達心理学研究第18回大会発表論文集

      Pages: 679-679

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] Prosocial development in early childhood : Longitudinal study on self-perception of prosocial norm and prosocial evaluation.2007

    • Author(s)
      Junko Ito
    • Journal Title

      Paper presented at the Japan Society of Developmental Psychology Convention 18^<th> 697

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] What is the effect of Helping friends and being helped by friends? : Longitudinal study in early childhood2007

    • Author(s)
      Junko Ito
    • Journal Title

      Paper presented at the 47^<th> annual meeting of the Japanese Association of Educational Psychology (in Press)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] 幼児期における向社会性の変容-規範的側面・評価的側面に関する認知の縦断的検討-2007

    • Author(s)
      伊藤 順子
    • Journal Title

      日本発達心理学会第18回大会発表論文集

      Pages: 697-697

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] 援助すること・援助されることの意味とは-幼児期における縦断的調査から-2007

    • Author(s)
      伊藤 順子
    • Journal Title

      教育心理学会台49回総会発表論文集 (印刷中)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] 幼児期における仲間関係の形成過程I-互恵的な仲間関係は存在するのか-2006

    • Author(s)
      伊藤 順子, 福田 花絵
    • Journal Title

      日本発達心理学会第17回大会発表論文集

      Pages: 440-440

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] Prosocial self-perception in relation to prosocial behavior : Preschool observations of free pley.2006

    • Author(s)
      Junko Ito
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Developmental Psychology 17

      Pages: 241-251

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] 幼児の向社会性についての認知と向社会的行動との関連 : 遊び場面での観察を通して2006

    • Author(s)
      伊藤 順子
    • Journal Title

      発達心理学研究 17巻・3号

      Pages: 241-251

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] 幼児期における仲間関係の形成過程I-互恵的な仲間関係は存在するのか-2006

    • Author(s)
      伊藤 順子, 福田 花恵
    • Journal Title

      日本発達心理学会第17回大会発表論文集

      Pages: 440-440

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] 幼児の向社会性についての認知と向社会的行動との関連 : 遊び場面の観察を通して2006

    • Author(s)
      伊藤 順子
    • Journal Title

      発達心理学研究 17巻・3号

      Pages: 241-251

    • NAID

      110005717690

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] Process of making peer relationship in preschool I, Is there reciprocal relationships in early childhood?2006

    • Author(s)
      Junko Ito, Hanae Hukuda
    • Journal Title

      Paper presented at the Japan Society of Developmental Psychology Convention 17^<th> 440

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] 援助すること・援助されることの意味とは-仲間関係と向社会性についての認知から2005

    • Author(s)
      伊藤 順子
    • Journal Title

      教育心理学会第47回総会発表論文集

      Pages: 15-15

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] What is the effect of helping friends and being helped by friends? : Peer relationship and prosocial self-perception2005

    • Author(s)
      Junko Ito
    • Journal Title

      Paper presented at the 47^<th> annual meeting of the Japanese Association of Educational Psychology 15

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] 向社会性についての認知はいかに行動に影響を与えるか : 価値観・効力感の観点から2004

    • Author(s)
      伊藤 順子
    • Journal Title

      発達心理学研究 15巻・2号

      Pages: 162-171

    • NAID

      110003146678

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] The effect of prosocial self-perception on prosocial behavior? Value and efficacy.2004

    • Author(s)
      Junko Ito
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Developmental Psychology 15

      Pages: 162-171

    • NAID

      110003146678

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] 向社会性についての認知はいかに行動に影響を与えるのか-遊び場面での困窮場面遭遇との関連から-2004

    • Author(s)
      伊藤 順子
    • Journal Title

      日本保育学会第57回大会 発表論文集

      Pages: 816-817

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] 向社会性についての認知はいかに行動に影響を与えるか:価値観・効力感の観点から2004

    • Author(s)
      伊藤 順子
    • Journal Title

      発達心理学研究 15巻・2号

      Pages: 162-171

    • NAID

      110003146678

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] 向社会性についての認知はいかに行動に影響を与えるか-遊び場面での困窮場面遭遇との関連から-2004

    • Author(s)
      伊藤 順子
    • Journal Title

      日本保育学会第56回大会発表論文集

      Pages: 816-817

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Journal Article] he effect of prosocial self-perception on prosocial behavior : Meeting the sad situations of friends' in free play

    • Author(s)
      Junko Ito
    • Journal Title

      Paper presented at the Japan Society of Research on Early Childhood Care and Education Convention 56^<th>

      Pages: 816-817

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530440
  • [Presentation] 仲間の中で育つ人間関係-幼児の向社会的判断における他者の役割とは-2014

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第56回
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(神戸市中央区)
    • Year and Date
      2014-11-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530843
  • [Presentation] 学校教育における読解力と幼児教育のインターラクション-読解力を育む学びのしかけとは2014

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第56回
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(神戸市中央区)
    • Year and Date
      2014-11-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530843
  • [Presentation] 幼児期における学びの動機づけとは-インフォーマル学習における「学び」の芽生えに注目して2014

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530843
  • [Presentation] 学校段階における動機づけの発達:向社会性と動機づけ2012

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530843
  • [Presentation] 幼児期の自尊感情についての関係論的分析 3歳から5歳にかけての縦断的調査から2011

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 幼児期の自尊感情についての関係論的分析:3歳から5歳にかけての縦断的調査から2011

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会発表論文集(査読無,536)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 子育て支援環境・母子関係と幼児の社会的行動との関連:環境移行期から適応期にかけての変容2010

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会発表論文集(査読無,441)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 子育て支援環境・母子関係と幼児の社会的行動との関連 : 環境移行期から適応期にかけての変容2010

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2010-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 子育て支援環境・母子関係と幼児の社会的行動との関連:環境移行期から適応期にかけての変容2010

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2010-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 環境移行期における適応過程-3歳入園前後についての検討-2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本保育学会第62回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2009-05-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 環境移行期における社会的行動と仲間関係-3歳入園児の社会的行動・攻撃行動の分析から-2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第20回大会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2009-03-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 幼児期における向社会性の発達と社会化の過程:環境移行期における3歳入園児の変容2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集(査読無,440)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 幼児における向社会性の発達と社会化の過程 : 環境移行期における3歳入園時児の変容2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 幼児における向社会性の発達と社会化の過程:環境移行期における3歳入園時児の変容2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 環境移行期における社会的行動と仲間関係2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第20回大会発表論文集(査読無,358)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 環境移行期における適応過程:3歳入園前後についての検討2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本保育学会第62回大会発表論文集(査読無,85)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 幼児期の向社会性の発達に関する質的検討2008

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第19回大会発表論文集(査読無,757)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 幼児期の社会性の発達に関する質的検討I2008

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第18回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2008-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 幼児期における父子・母子の愛着:養育態度・夫婦関係の関連から2008

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本保育学会第61回大会発表論文集(査読無,638)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 環境移行期の「仲間関係」・「保育者-子どもの関係」と社会的スキルとの関連:3歳入園児についての検討2008

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会発表論文集(査読無,204)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 幼児期における父子・母子の愛着-養育態度・夫婦関係との関連から-2008

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本保育学会第61回大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学
    • Year and Date
      2008-05-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 環境移行期の『仲間関係』・『保育者-子どもの関係』と社会的スキルとの関連 : 3歳入園児についての検討2008

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 幼児期における向社会性の変容:規範的側面・評価的側面に関する認知の縦断的検討2007

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第17回大会発表論文集(査読無,679)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 援助すること・援助されることの意味とは-幼児期における縦断的調査から-2007

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 援助すること・援助されることの意味とは:幼児期における縦断的調査から2007

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会発表論文集(査読無,623)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530577
  • [Presentation] 小中学校における向社会性行動研究の最前線

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学 (東京都千代田区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530843
  • [Presentation] 学校教育における「読解力」と幼児教育のインターラクションとは

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学 (東京都千代田区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530843
  • [Presentation] 儀礼的なお世辞に対する幼児・児童の善悪判断

    • Author(s)
      越中康治・伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530843
  • [Presentation] 道徳性と動機づけ研究の動向:道徳教育の可能性について探る

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学 (京都府京都市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530843
  • [Presentation] 向社会性の育ちと環境:仲間関係の中で育つ向社会性とは?

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学 (京都府京都市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530843
  • [Presentation] 偏食に対する幼児の善悪判断に及ぼす親の反応の影響

    • Author(s)
      越中康治・伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学 (東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530843
  • 1.  ETCHU Koji (70452604)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi