• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

OZAWA HIMIKO  小沢 日美子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

小沢 日美子  オザワ ヒミコ

Ozawa Himiko  小沢 日美子

Less
Researcher Number 10532038
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 同朋大学, 社会福祉学部, 教授(移行)
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 同朋大学, 社会福祉学部, 教授(移行)
2015: 尚絅大学, 比較文化学部, 教授
2014: 尚絅大学, 文化言語学部, 教授
2013: 九州女子短期大学, その他部局等, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology
Except Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related
Keywords
Principal Investigator
臨床 / 認知発達 / 他者性 / 大学生 / 意図理解 / 誤信念 / 発達支援 / gaze / theory of mind / intention … More / others understanding / small child / 視線 / 幼児 / 心の理論 / 他者理解 … More
Except Principal Investigator
加齢 / 重心動揺 / 眼球運動 / 空間的視点取得 / 身体性 / 実行機能 / 乳児 / 身体 / 生涯発達 / 空間認知 / 視点取得 Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (25 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  Lifelong development of spatial perspective-taking in relation to embodiment and executive function and its educational and medical applications

    • Principal Investigator
      Watanabe Masayuki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Shiga University
  •  Cognitive Dvelopment in others' Understanding in Childhood and Clinical ThmesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ozawa Himiko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Shokei University
      Kyushu Women's Junior College

All 2024 2023 2021 2020 2019 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「心の理論」の発達 空間的視点取得から社会的視点取得2024

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      福村書店
    • ISBN
      9784571241147
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01754
  • [Book] 心の発達と教育2019

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      三恵社
    • ISBN
      9784866931456
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01754
  • [Journal Article] Features of Two Embodied Processes in Spatial Perspective-Taking Across the Lifespan2024

    • Author(s)
      Watanabe Masayuki、Ozawa Himiko
    • Journal Title

      Open Psychology

      Volume: 6 Issue: 1

    • DOI

      10.1515/psych-2022-0137

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01754
  • [Journal Article] Piagetに学ぶ子どもの空間的世界の発達:臨床的手がかりの探索とともに2024

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Journal Title

      同朋福祉

      Volume: 31 Pages: 43-63

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01754
  • [Journal Article] 曖昧な刺激の呈示反応と心の概念的意識―A 女子大学生を対象として―2016

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Journal Title

      九州共立大学総合研究所紀要

      Volume: 9 Pages: 97-102

    • NAID

      40020782886

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380912
  • [Journal Article] アニメーション図形とロボットに関する心的帰属について―A 女子大学生を対象として―2016

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Journal Title

      尚絅大学紀要A.人文・社会科学編

      Volume: 47 Pages: 113-123

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380912
  • [Journal Article] 大学生男女における「心の理論」と他者性ー誤信念課題と意図理解課題-2015

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Journal Title

      九州共立大学総合研究所紀要

      Volume: 8 Pages: 49-57

    • NAID

      40020515216

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380912
  • [Journal Article] 大学生男女における「心の理論」と他者性-誤信念課題と意図理解課題-2015

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Journal Title

      九州共立大学総合研究所紀要

      Volume: 8 Pages: 49-57

    • NAID

      40020515216

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380912
  • [Presentation] 5-6歳児のメンタライジングの発達とイラスト理解との関連2023

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01754
  • [Presentation] Understanding False Beliefs and Language Development in Young Children and University Students2023

    • Author(s)
      Himiko Ozawa
    • Organizer
      The 2023 Singapore Conference on Applied Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01754
  • [Presentation] 成人期における誤信念理解と社会的感受性の関連2023

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01754
  • [Presentation] 5-6歳児における実行機能の発達2023

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01754
  • [Presentation] 大学生による「心の理論」課題間の差はなぜ生じるのか2021

    • Author(s)
      小沢日美子・川上知紗
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01754
  • [Presentation] 就学前の幼児の「心」の理解-見えること/見えないこと2021

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01754
  • [Presentation] 幼児の他者の心の状態に関する視点取得と自己制御2020

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01754
  • [Presentation] 社会的視点取得における発達的変化 ―大人と幼児,発達障害児について―2020

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01754
  • [Presentation] 幼児の他者理解における『心の理論』:言語的能力との関連2019

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01754
  • [Presentation] 幼児の他者理解と母親の言語的視点2019

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Organizer
      日本関係学会第41回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01754
  • [Presentation] 6歳児男女の他者理解の発達と母親によるコミュニケーション2019

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01754
  • [Presentation] 「心の理論」発達における課題と設問との関連 ―就学前児と大学生の回答からの検討―2016

    • Author(s)
      小沢 日美子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380912
  • [Presentation] The role of eye-gaze in understanding other minds and the Developmenttal task2016

    • Author(s)
      Himiko Ozawa
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama, Japan.
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380912
  • [Presentation] 幼児の「心の理論」の発達と他者性2014

    • Author(s)
      小沢 日美子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380912
  • [Presentation] 大学生による他者の心の理解-人・ロボットを主人公とした物語形式の課題によって

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380912
  • [Presentation] 幼児の「心の理論」の発達と他者性‐ロボットのアニメーションを用いて‐

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380912
  • [Presentation] 大学生と幼児における「心の理論」発達-自由記述・理由づけに着目して-

    • Author(s)
      小沢日美子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380912
  • 1.  Watanabe Masayuki (40201230)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  松田 繁樹 (60405058)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  遠藤 美行 (60835502)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi