• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ANDO Hisako  安藤 壽子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 10619175
Other IDs
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016: お茶の水女子大学, 学校教育研究部, 特任教授
2013 – 2015: お茶の水女子大学, 学内共同利用施設等, 教授
2012 – 2015: お茶の水女子大学, 学校教育研究部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Special needs education
Except Principal Investigator
Special needs education
Keywords
Principal Investigator
アメリカ合衆国 / 学習支援システム / 小学校低学年児童 / リテラシー / 学習支援プログラム / 読み書き障害 / リテラシー・アセスメント / 連続的な学び / インクルーシブ教育システム / 特別支援教室 … More / 通級指導教室 / 小学校低学年 / 読み書き指導プログラム / アセスメント / ディスレクシア … More
Except Principal Investigator
認知促進プログラム / 音韻処理 / 学習障害 / 文字学習 / 認知機能 / 認知促進 / 学習支援 / 特別支援教育 / 学修支援 / 認知 / 発達障害 Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (33 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  Development and inspection of the cognitive promotion program to support subject learning in the early stage of the elementary school

    • Principal Investigator
      SETOGUCHI YUJI
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Nayoro City University
  •  Dyslexia Screening for the Lower Grades at Primary Schools-By Using ELC: the Easy Literacy Check, the Dyslexia Screening Test-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      ANDO Hisako
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Ochanomizu University

All 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] ディスレクシア入門 第5章第2項:ディスレクシア簡易スクリーニング検査(ELC:Easy Literacy Check)2016

    • Author(s)
      安藤壽子(分担執筆)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      日本評論社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Book] 読み書きが苦手な子のためのアクティブ・りーディング-楽しく学ぶ「読み書き学習」ヒント集-2016

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Total Pages
      56
    • Publisher
      報告書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Book] 読み書き困難児のための音読・音韻処理能力簡易スクリーニング検査2016

    • Author(s)
      加藤醇子、安藤壽子、原恵子、縄手雅彦
    • Total Pages
      45
    • Publisher
      図書出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381315
  • [Book] ディスレクシア入門 第6章:読み書きに難しさがある子どもの事例と指導の実際2016

    • Author(s)
      安藤壽子(分担執筆)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      日本評論社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Book] 特別支援教育の指導法2016

    • Author(s)
      安藤隆男
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      教育出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381315
  • [Book] 読み書き困難児のための音読・音  韻処理能力簡易スクリーニング検査 ELC:Easy Literacy Check2016

    • Author(s)
      加藤醇子・安藤壽子・原恵子・縄手雅彦
    • Total Pages
      45
    • Publisher
      図書文化
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Book] ディスレクシア入門 第9章:通常の学級での指導・支援2016

    • Author(s)
      安藤壽子(分担執筆)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      日本評論社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Book] 特別支援教育の新たな視点と実践のポイント 天笠茂監修 子どもの心と体の健康を育む学校づくり第5章2015

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Book] 親子バトルハンドブック -発達障害の子と奮闘するママ&パパのトークサロン-2014

    • Author(s)
      安藤壽子 安藤正紀
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      図書文化
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Book] 発達障害児のための子育てトークサロン(仮題)2014

    • Author(s)
      安藤壽子・安藤正紀
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      図書文化
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Book] 小学生のスタディスキル -「学び方」がわかれば、学校はもっと楽しくなる-2012

    • Author(s)
      安藤壽子編著
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      図書文化
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Journal Article] 小学校低学年における読み書き困難児のスクリーニング-ディスレクシア簡易スクリーニング検査(ELC)を用いて-2016

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Journal Title

      お茶の水女子大学人文科学研究

      Volume: 第12巻 Pages: 117-130

    • NAID

      120005741364

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Journal Article] 小学校低学年における読み書き困難児のスクリーニング-ディスレクシア簡易スクリーニング検査2016

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Journal Title

      お茶の水女子大学人文科学研究

      Volume: 12 Pages: 117-130

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381315
  • [Journal Article] 読み書き困難児のためのアクティブリーディング-主体的・自律的学習スタイルの育成をめざして-2016

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 25 Pages: 431-437

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381315
  • [Journal Article] 学校教育の中のディスレクシアとその周辺の子どもたち -“学ばない”ではなく“学べない”の視点を-2015

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Journal Title

      日本医事新報

      Volume: 2015年7月11日発行号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Journal Article] 特別支援教育のポイント -一人一人の教育的ニーズに基づく教育-2015

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Journal Title

      中学校フォーラム

      Volume: 2015春号 Pages: 38-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Journal Article] 学校教育の中のディスレクシアとその周辺の子どもたち2015

    • Author(s)
      安藤壽子(分担執筆)
    • Journal Title

      日本医事新報

      Volume: 4759 Pages: 30-36

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Journal Article] トライアングル・モデルのディスレクシアへの適用-単語音読の特徴によるサブタイプの検討-2013

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Journal Title

      お茶の水女子大学人文科学研究

      Volume: 第10巻 Pages: 167-180

    • NAID

      120005425834

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Journal Article] 特別支援教育コーディネーターの役割と資質-日本型支援教育コーディネーターモデルによる通常の学級をベースとする連続的な支援システムの構築に向けて-2013

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 第22巻,第2号 Pages: 112-121

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Journal Article] 特別支援教育コーディネーターの役割と資質2013

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 第22巻

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Journal Article] 健常児におけるトライアングル・モデルの検討 -ディスレクシアへの適用可能性についての考察-2012

    • Author(s)
      安藤壽子著
    • Journal Title

      お茶の水女子大学人文科学研究

      Volume: 第9巻 Pages: 25-36

    • NAID

      120005425807

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Presentation] ディスレキシアス・クリーニング検査ELC(Easy Literacy Check)の開発と読み書き障害2事例への適用2014

    • Author(s)
      安藤壽子、瀬戸口裕二
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381315
  • [Presentation] 適切な学習支援が子ども一人一人を輝かせる-日本の学校教育に足りないものは何か-2013

    • Author(s)
      安藤壽子・加山みさ他
    • Organizer
      日本発達障害学会第48回研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Presentation] 発達障害者の社会参加・就労-児童期・青年期にできること-2013

    • Author(s)
      冢田三枝子・安藤壽子他
    • Organizer
      日本LD学会第22回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Presentation] 学校でのLDが疑われる児童の検出と指導-公立学校で実施した例-2013

    • Author(s)
      後藤沙織・安藤壽子他
    • Organizer
      日本LD学会第22回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Presentation] "Aspect of Education" J.Kato & K.Hara "Dyslexia in Japan"2012

    • Author(s)
      H.Ando
    • Organizer
      Brazilian Dyslexia Association
    • Place of Presentation
      SAN PAOLO
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Presentation] 通常の学級における多様な支援のありかた -通級指導教室の専門性の活用と学習支援員の養成-2012

    • Author(s)
      塚田三枝子・伴英子・安藤壽子他
    • Organizer
      日本LD学会第21回大会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Presentation] ディスレクシアをもつ児童のグループ指導I -小学校中・高学年グループ-2012

    • Author(s)
      原惠子・加藤醇子・安藤壽子
    • Organizer
      日本LD学会第21回大会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Presentation] ディスレクシアをもつ児童のグループ指導II -小学校中・高学年グループ-2012

    • Author(s)
      安藤壽子・加藤醇子・原惠子
    • Organizer
      日本LD学会第21回大会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Presentation] 特別支援教育と外国語学習の支援 ~英語学習支援とマルチセンソリーアプローチ~

    • Author(s)
      藤堂英子 村上加代子 小林省三 安藤壽子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-23 – 2014-11-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Presentation] ディスレクシア・スクリーニング検査(ELC: Easy Literacy Check)による音読・音韻評価 -読み書き障害2事例の比較検討を通して-

    • Author(s)
      安藤壽子 瀬戸口裕二
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Presentation] 通級指導教室から学習支援を考える ~ 障害種・地域性・学校を越えて ~

    • Author(s)
      冢田三枝子 伴英子 夏目徹也 水谷朱里 田中千佳子 安藤壽子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-23 – 2014-11-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531236
  • [Presentation] ディスレキシア・スクリーニング検査による音読・音韻評価

    • Author(s)
      安藤壽子、瀬戸口裕二
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381315
  • 1.  SETOGUCHI Yuji (50597739)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  KITAMURA Hiroyuki (30438072)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  HARA Keiko (00583741)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  NAWATE Masahiko (10198400)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi