• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TATEBE FUMITAKA  立部 文崇

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

立部 文崇  タテベ フミタカ

Less
Researcher Number 10724081
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 周南公立大学, 情報科学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 周南公立大学, 経済学部, 准教授
2017 – 2021: 徳山大学, 経済学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 02060:Linguistics-related / Medium-sized Section 5:Law and related fields / Basic Section 02090:Japanese language education-related / Japanese language education
Keywords
Principal Investigator
発話末表現 / 談話構造 / 三大介助場面 / 介護現場 / 発話意図 / 談話分析 / 介助場面 / 介護施設 / 声かけ / 外国人介護士 … More / 食事介助時の話題 / 質問の形式 / 発話量 / 安全性 / 食事介助 / 介護現場でのコミュニケーション … More
Except Principal Investigator
授業分析 / 日本語教師発話 / コーパス / ティーチャー・トーク / 授業 / 日本語教師 / NICHDプロトコル / 実務家 / 目撃記憶 / 通訳 / やさしい日本語 / 日本語会話能力 / 司法面接 / 外国人 / 人間関係の構築、維持 / 3者間による雑談 / ロールカード / 雑談 / ロールプレイ / 自然発話 / 人間関係の維持 / 第二言語習得 / プロフィシェンシー / 3者間会話 / 接触場面 / 雑談力 / 言語 / 教室研究 / 言語学 / 教師研究 / 教室活動 / 教師の発話 / 日本語教育 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (21 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  Creation of a Searching System based on Utterance Situation in a Corpus of Japanese Teachers' Utterances

    • Principal Investigator
      藤田 裕一郎
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02060:Linguistics-related
    • Research Institution
      Asahi University
  •  Strategy of speaking out at the nursing care site, Anlysis of end-of-sentence expressions and discourse compositionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      立部 文崇
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      SHUNAN UNIVERSITY
  •  The development of a forensic interviewing method using "Simple Japanese" for various non-native Japanese speakers

    • Principal Investigator
      羽渕 由子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 5:Law and related fields
    • Research Institution
      SHUNAN UNIVERSITY
  •  A Study on Japanese as L2 Users' Ability to Initiate or Finish Small Talks between Two or Three Participants

    • Principal Investigator
      Kamada Osamu
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Nanzan University
  •  Creation of 'corpus data base' which records what Japanese teachers say in class.

    • Principal Investigator
      Fujita Yuichiro
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Asahi University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2017

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 「ティーチャー・トーク」に見られる日本語教師の専門性ー日本語教師に求められる授業内での発話ー2024

    • Author(s)
      立部文崇, 藤田裕一郎
    • Journal Title

      周南公立大学紀要

      Volume: 2 Pages: 65-74

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00512
  • [Journal Article] 日本語教師発話の分析 -初級と中・上級レベル授業、そして母語話者同士の会話を比較して-2022

    • Author(s)
      藤田裕一郎・立部文崇
    • Journal Title

      朝日大学留学生別科紀要

      Volume: 19 Pages: 33-44

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Journal Article] 日本語教師発話の分析-初級と中・上級レベル授業、そして母語話者同士の会話を比較して-2022

    • Author(s)
      藤田裕一郎・立部文崇
    • Journal Title

      朝日大学留学生別科紀要

      Volume: 19 Pages: 33-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00750
  • [Journal Article] 介護場面での要介護者との関係構築につながる発話の考察 ―食事介助場面の発話を対象として―2022

    • Author(s)
      立部文崇・小林武生
    • Journal Title

      周南公立大学論叢

      Volume: 2 Pages: 2-6

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00618
  • [Journal Article] 日本語授業でのインプットと教室外のインプットの比較2020

    • Author(s)
      藤田裕一郎、立部文崇
    • Journal Title

      朝日大学留学生別科紀要

      Volume: 17 Pages: 17-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Journal Article] 終助詞「ネ」の習得研究に関する考察2020

    • Author(s)
      立部文崇
    • Journal Title

      徳山大学研究所紀要

      Volume: 42 Pages: 59-78

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Journal Article] 学習初期段階の「ネ」の学習者ルールとその要因―学習者コーパスと日本語教師発話コーパスの比較から―2019

    • Author(s)
      立部文崇、藤田裕一郎
    • Journal Title

      徳山大学論叢

      Volume: 89 Pages: 19-40

    • NAID

      120007053236

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Presentation] それぞれの立場から地域の日本語教育を考えよう2024

    • Author(s)
      立部文崇
    • Organizer
      令和5年度現職日本語教師研修プログラム普及事業 「生活者としての外国人」に対する日本語教師【初任】
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00618
  • [Presentation] 多様な言語話者を対象とした司法面接――通訳介入とやさしい日本語による司法面接――2023

    • Author(s)
      後藤宏予, 立部文崇, 胡 政飛, 羽渕由子, 高畑 幸, 仲 真紀子
    • Organizer
      法と心理学会第24回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18416
  • [Presentation] 外国人を対象とした司法面接――通訳介入とやさしい日本語による司法面接――2023

    • Author(s)
      羽渕由子、後藤宏予、胡政飛、立部文崇
    • Organizer
      法と心理学会第24回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00750
  • [Presentation] 日本語教師の専門性「ティーチャー・トーク」の分析 「やさしい日本語」との比較2023

    • Author(s)
      立部文崇, 藤田裕一郎
    • Organizer
      第26回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00512
  • [Presentation] 日本語教師の専門性「ティーチャー・トーク」の分析―やさしい 日本語との比較―2022

    • Author(s)
      立部文崇, 藤田裕一郎
    • Organizer
      第25回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Presentation] 雑談における終助詞「ね」は、「ね」と「よ」の比較で教えられる?2022

    • Author(s)
      立部文崇
    • Organizer
      九州日本語プロフィシェンシー研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00750
  • [Presentation] 日本語教師の授業内発話に関する考察 ―学習者への働きかけ発話の分析―2022

    • Author(s)
      立部文崇, 藤田裕一郎
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Presentation] 介護者が行う要介護者との会話における話題の選定:食事介助場面における発話をもとに2022

    • Author(s)
      立部文崇
    • Organizer
      江淮日本語教育と日本研究国際シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00618
  • [Presentation] 初対面の相手との関係づくり―「ネ」はどのように役立っているのか?2021

    • Author(s)
      立部文崇
    • Organizer
      日本語プロフィシェンシー研究学会10周年記念シンポジウム
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00750
  • [Presentation] 日本語教師発話の分析 ―中級レベル授業と初級レベル授業の比較―2020

    • Author(s)
      立部文崇 藤田裕一郎
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Presentation] 日本語教師の発話に見られる副詞「ちょっと」の考察2020

    • Author(s)
      藤田裕一郎 立部文崇
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Presentation] 日本語授業でのインプットと教室外のインプットの比較2019

    • Author(s)
      藤田裕一郎、立部文崇
    • Organizer
      留学生教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Presentation] 日本語教師が授業内で発する終助詞の一考察:日本語初級レベ ルの日本語授業から2019

    • Author(s)
      立部文崇
    • Organizer
      日本語プロフィシエンシ―研究学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Presentation] ティーチャー・トークにおける「まあ」の使用―教科書発話には見られない日本語教師の不規則発話  ―2017

    • Author(s)
      藤田裕一郎・立部文崇
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • 1.  Fujita Yuichiro (30744750)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 2.  Kamada Osamu (20257760)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  小林 武生 (40350699)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  羽渕 由子 (70435767)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  仲 真紀子 (00172255)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi