• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TANIMOTO NAOMI  谷本 直美

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

谷本 直美  タニモト ナオミ

Less
Researcher Number 10724198
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 桐蔭横浜大学, スポーツ科学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018: 桐蔭横浜大学, スポーツ健康政策学部, 准教授
2016 – 2017: 桐蔭横浜大学, スポーツ健康政策学部, 准教授(移行)
2015: 桐蔭横浜大学, スポーツ健康政策学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education
Keywords
Principal Investigator
授業分析 / グラウンド・ルール / 対話 / 子どもの主体性 / メンタリングプログラム / 教師の働きかけ / 教師の働きかけ方 / リフレーミング / メタ認知 / 発話分析 / 若手教師 / 芸術教科 / メンタリング・プログラム
  • Research Projects

    (1 results)
  • Research Products

    (13 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  Development of Teacher Mentoring Program for Junior Teachers in Musuc, and Art and HandcraftPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TANIMOTO NAOMI
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Toin University of Yokohama

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 若手教師のための芸術教科によるメンタリング・プログラムの有効性 -なぜメンティはメタ認知を獲得することができたのか-2019

    • Author(s)
      谷本直美 名達英詔
    • Journal Title

      学校教育実践ジャーナル

      Volume: 2 Pages: 21-28

    • NAID

      40022336002

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04256
  • [Journal Article] 若手音楽教師のためのメンタリングにおけるメンターの機能について2019

    • Author(s)
      谷本直美
    • Journal Title

      学校音楽教育実践論集

      Volume: 3 Pages: 141-142

    • NAID

      130007666217

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04256
  • [Journal Article] 若手音楽教師を対象とした授業改善のためのメンタリング・プログラムの有効性 -子どもの主体的な学びを促すために-2018

    • Author(s)
      谷本直美
    • Journal Title

      学校音楽教育研究

      Volume: 第22巻 Pages: 37-47

    • NAID

      130007397224

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04256
  • [Journal Article] 小学校音楽科の授業における教師の発話分析カテゴリーについて -子どもの主体的な取り組みを支える手がかりとして-2017

    • Author(s)
      谷本直美
    • Journal Title

      学校音楽教育研究(日本学校音楽教育実践学会誌)

      Volume: 21 Pages: 73-84

    • NAID

      130007043909

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04256
  • [Journal Article] 小学校音楽科における熟練教師の授業を支える実践知について2017

    • Author(s)
      谷本直美
    • Journal Title

      桐蔭論叢

      Volume: 36 Pages: 117-124

    • NAID

      120006313228

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04256
  • [Journal Article] 音楽の授業におけるグラウンド・ルールの共有について(3)2016

    • Author(s)
      谷本直美
    • Journal Title

      学校音楽教育研究

      Volume: vol.20 Pages: 255-256

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04256
  • [Journal Article] 発話分析によるグラウンド・ルールに着目した音楽の授業改善について2015

    • Author(s)
      谷本直美
    • Journal Title

      桐蔭論叢

      Volume: 32 Pages: 43-52

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04256
  • [Presentation] 若手音楽教師のためのメンタリングにおけるメンターの機能について2018

    • Author(s)
      谷本直美
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04256
  • [Presentation] 若手教師のための芸術教科によるメンタリング・プログラムの有効性2018

    • Author(s)
      谷本直美 名達英詔
    • Organizer
      日本学校教育実践学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04256
  • [Presentation] 若手音楽教師の授業力向上を支えるメンタリングプログラムの試み2017

    • Author(s)
      谷本直美
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04256
  • [Presentation] 小学校音楽科の授業における指導行動のカテゴリー化について -子どもの主体的な取り組みを支える熟練教師の特徴とは-2016

    • Author(s)
      谷本直美
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学岩見沢校
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04256
  • [Presentation] 音楽の授業における指導行動のカテゴリーについて2016

    • Author(s)
      谷本直美
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学岩見沢校
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04256
  • [Presentation] 音楽の授業におけるグラウンド・ルールの共有について(3)2015

    • Author(s)
      谷本直美
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2015-08-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04256
  • 1.  名達 英詔 (90510272)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  WATANABE Satoshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  NAOHARA Kazuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  TAKAKURA Hiromitsu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  TOKUTOMI Kenji
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi