• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Takeuchi Kazuma  竹内 一真

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

竹内 一真  タケウチ カズマ

TAKEUCHI Kazuma  竹内 一真

Less
Researcher Number 10737571
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 多摩大学, グローバルスタディーズ学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 多摩大学, グローバルスタディーズ学部, 准教授
2021 – 2023: 多摩大学, グローバルスタディーズ学部, 准教授
2014 – 2015: 多摩大学, 公私立大学の部局等, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
技能の復活 / 実践知 / ナラティヴ・アプローチ / 生成継承性 / 世代断絶 / ナラティヴ / ビジュアル・ナラティゔ / 社会文化的アプローチ / ライフストーリーインタビュー / 世代継承生 … More / ビィジュアル・ナラティヴ / 文化心理学 / 世代継承性 / 世代間継承 / 世代間の関係性 / 伝承 / 技能継承 / 和紙 / 文化のライフサイクル / 世代の越境 / 技術伝承 / 世代越境 / 技術継承 / 生成的ライフサイクルモデル Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (9 results)
  •  生成継承性による実践知の適応を通じた創発過程:創発を妨げる障壁克服の支援に向けてPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      竹内 一真
    • Project Period (FY)
      2025 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Tama University
  •  Building a Cyclical Development Model of Practical Knowledge through GenerativityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      竹内 一真
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Tama University
  •  Developmental clinical study about generativity of practical knowledge from the viewpoint of discontinuity of generationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKEUCHI Kazuma
    • Project Period (FY)
      2014 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tama University

All 2023 2016 2015 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Narratives of Intergenerational Relationship Building through the Revival of Glass Craft2023

    • Author(s)
      竹内 一真
    • Journal Title

      Japanese Journal of Qualitative Psychology

      Volume: 22 Issue: 1 Pages: 332-351

    • DOI

      10.24525/jaqp.22.1_332

    • ISSN
      2435-7065
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03011
  • [Journal Article] 学習指導要領から読み解くコンピテンシーの実際と育成に向けた思想的背景-知識基盤社会におけるジョン・デューイの哲学的意義と実践への視座2015

    • Author(s)
      竹内一真
    • Journal Title

      多摩大学グローバルスタディーズ学部紀要

      Volume: 7 Pages: 85-92

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26885102
  • [Journal Article] 現代社会における実践知の越境に関する先行研究とその意義:世代を超えて経験が伝わっていく仕組みと学校教育の限界2015

    • Author(s)
      竹内一真
    • Journal Title

      多摩大学グローバルスタディーズ学部紀要

      Volume: 8 Pages: 109-121

    • NAID

      120005751689

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26885102
  • [Presentation] 和菓子の復活から捉えるものの物語的自己同一性: 失われた味を巡る記憶と記録を通じた修復実践2023

    • Author(s)
      竹内一真
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03011
  • [Presentation] Reviving the Lost Skills of Traditional Japanese Paper Making: A Socio-cultural Approach2016

    • Author(s)
      Kazuma Takeuchi
    • Organizer
      International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26885102
  • [Presentation] 失われた技芸の復活から捉える学習と継承の相違:社会文化的アプローチにおける世代という視座の必要性2015

    • Author(s)
      竹内一真
    • Organizer
      教育心理学会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26885102
  • [Presentation] 実践知の復活における断絶された世代をつなぐナラティヴの役割:杉原紙復活における生成継承性の役割2015

    • Author(s)
      竹内一真
    • Organizer
      質的心理学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26885102
  • [Presentation] 失われた技芸の復活から捉える学習と継承の相違 ―社会文化的アプローチにおける世代という視座の必要性―

    • Author(s)
      竹内一真
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26885102
  • [Presentation] 実践知の復活における断絶された世代をつなぐナラティヴの役割- 杉原紙復活における生成継承性の意義

    • Author(s)
      竹内一真
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2015-10-03 – 2015-10-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26885102

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi