• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fukushima Yuki  福嶋 祐貴

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 10826100
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 京都教育大学, 大学院連合教職実践研究科, 講師
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2020: 盛岡大学, 文学部, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
:Education and related fields / Basic Section 09010:Education-related
Keywords
Principal Investigator
協同学習 / 協調学習 / 教育評価 / 協働学習 / 学習評価 / グループ認知 / パフォーマンス評価 / 認知的徒弟制 / 教育目標 / カリキュラム / 授業
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (10 results)
  •  協働的な学習に関わる教師の主体的実践を支えるカリキュラム編成論の構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      福嶋 祐貴
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Morioka College
  •  Construction of the Theory on Educative Assessment to Enhance the Effects of Collaborative LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fukushima Yuki
    • Project Period (FY)
      2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Review Section
      :Education and related fields
    • Research Institution
      Morioka College

All 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 米国における協働的な学習の理論的・実践的系譜2021

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916798
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13849
  • [Journal Article] 授業づくりにおける「学習形態」概念の在り方:学習過程の組織的側面と方法的側面の関係に着目して2021

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      盛岡大学紀要

      Volume: 38 Pages: 91-104

    • NAID

      120007184110

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13849
  • [Journal Article] 協同学習と進歩主義教育の関係に関する一考察――米国において「協同学習」は何を意味してきたか――2021

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      協同と教育

      Volume: 16

    • NAID

      40022596841

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20983
  • [Journal Article] 学びの「個別最適化」をめぐる動向と課題:「総合的な学習の時間」の指導に照らして2021

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      盛岡大学児童教育学会研究集録

      Volume: 32 Pages: 37-63

    • NAID

      40022603615

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13849
  • [Journal Article] 「ヴィゴツキー・ルネサンス」による「協調」概念の変容――「最近接発達領域」解釈に注目して――2020

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 30 Pages: 57-72

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20983
  • [Journal Article] 協同学習にとって「技法」とは何か――初期協同学習研究の様相に基づく一考察――2020

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      盛岡大学紀要

      Volume: 37 Pages: 87-100

    • NAID

      120006890929

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20983
  • [Journal Article] 「グループ認知」は「集団錯誤」か――G. スタールの協調学習理論に対する概念的検討――2019

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 29 Pages: 109-123

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20983
  • [Journal Article] 認知的徒弟制の協働学習研究上の位置づけに関する一考察――協働による方略の明確化と共同体の形成――2019

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      盛岡大学紀要

      Volume: 36 Pages: 103-115

    • NAID

      40022081288

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20983
  • [Presentation] 1940-50年代アメリカにおける「協同学習」の展開――進歩主義教育運動とD. W. ジョンソンらの協同学習研究とをつなぐ――2019

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20983
  • [Presentation] 「協働」が織り成す新しい学校教育の実践2019

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Organizer
      日本教育事務学会東北ブロック地域研究集会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20983

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi