• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

YAMAGATA Kyoko  山形 恭子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 20085963
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2018: 京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 客員教授
2016: 京都ノートルダム女子大学, 心理学部, 客員教授
2007 – 2015: Kyoto Notre Dame University, 心理学部, 教授
2001 – 2006: 金沢大学, 法学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
教育・社会系心理学
Keywords
Principal Investigator
年少幼児 / 発達過程 / 表記活動 / 表記知識 / 年長幼児 / 数概念 / 数書字 / 数読字 / 絵本 / 分類課題 … More / 年少年長幼児 / 初期発達 / 文字 / 計数 / 数唱 / 規定要因 / 基数 / 一対一対応の原理 / 数能力 / informal instruction / production and understanding task / classification task / writing and reading / picture book / early development / notational activities / notational knowledge / 描画・絵 / 産出活動 / シンボル / 綴りの知識 / 表記の要素的知識 / 知覚的形式的知識 / 絵本知識 / 分類(選択)課題 / 算出課題と理解課題 / インフォーマルな教授 / 産出課題と理解課題 / 書字・読字 / 数産出 / 数理解 / 発達変化 / 書き / 読み / 数概念課題 / 幼児 / 数式表記 / 数表記 / 年少・年長児 / 連関過程 / 意味理解 / 絵本課題 / 手続き的知識 / ひらがな文字 / 漢字 / 数字 / 絵理解 / 読み書き能力 / 領域普遍説 / 領域固有説 / シンボルシステム / 正書法 / 読字能力 / 領域固有知識 / 絵・文字 / シンボル表記活動 / 教育心理学 / 学習過程 / 描画 … More
Except Principal Investigator
描き / 書き / 表記ルール / 文字 / 表記 / 数表記 / 記号操作 / 談話 / 乳幼児 / 読み書き / 表記活動 / 表記知識 / 制約 / 領域固有性 / 運動制御 / 数字 / 描画 / かな文字 / 表記知職 / かき(書き・描き) Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (91 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  表記システムの発生・発達に及ぼすプリント知識の影響に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山形 恭子
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University
  •  Developmental relationships among numerical abilities and numerical reading and writing in young and older children.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAGATA Kyoko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University
  •  Development of Numerical Notation Systems and its Relationship with Number Concepts and Number-related Tasks.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAGATA Kyoko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University
  •  Early Development of Notational Activities and Notational Knowledge : The Analysis of Relational ProcessPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAGATA Kyoko
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University
  •  Early development of notational activities and knowledge : developmental factorsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAGATA Kyoko
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kanazawa University
  •  表記活動の発生と発達過程:描画・文字・数字表記行為と知識の発達

    • Principal Investigator
      秋田 喜代美
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      The University of Tokyo

All 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 認知発達研究の理論と方法2016

    • Author(s)
      山形恭子・矢野喜夫・岩田純一・落合正行ほか
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      金子書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04093
  • [Book] 表記活動と表記知識の初期発達2013

    • Author(s)
      山形恭子
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Journal Article] 数発達に影響する要因-発達認知アプローチからの分析-2017

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 47 Pages: 49-61

    • NAID

      120006348822

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04093
  • [Journal Article] 数の理解と産出における初期発達-数表記・計数を中心とした研究の概観-2015

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 45 Pages: 71-83

    • NAID

      120005614784

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Journal Article] 表記知識に関する理解の発達2012

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学心理学部・大学院心理学研究科研究紀要プシュケー

      Volume: 11 Pages: 1-11

    • NAID

      40020215736

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Journal Article] 絵本課題における表記知識・手続き的知識の発達2012

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 23 Pages: 310-319

    • NAID

      110009518421

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Journal Article] シンボル表象活動と表記知識の初期発達-課題分析-2011

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 No.41

      Pages: 57-68

    • NAID

      120005279120

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Journal Article] シンボル表象活動と表記知識の初期発達-課題分析-2011

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 41 Pages: 57-67

    • NAID

      120005279120

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Journal Article] 表記活動の発達2009

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      日本児童研究所(編)児童心理学の進歩 48(印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Journal Article] 表記活動の発達2009

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      児童心理学の進歩(日本児童研究所(編)(金子書房)

      Pages: 81-110

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Journal Article] 表記活動の発達2009

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      日本児童研究所(編)児童心理学の進歩 48

      Pages: 81-110

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Journal Article] シンボル表象活動と知識の初期発達-描画と文字の産出課題-2008

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      プシュケ-(京都ノートルダム女子大学心理学部・大学院心理学研究科 研究紀要) 7

      Pages: 89-100

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Journal Article] シンボル表象活動と知識の初期発達-描画と書字の産出課題-2008

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      プシュケー Vol.7

      Pages: 89-100

    • NAID

      40016149142

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Journal Article] Differential emergence of representational systems : Drawings,letters, and numerals.2007

    • Author(s)
      Kyoko Yamagata
    • Journal Title

      Cognitive Development (印刷中)

    • NAID

      120000808997

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] 家庭におけるインフォーマルな標記・絵本活動の調査研究2007

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      日本発達心理学会第18回大会発表論文集 18

      Pages: 385-385

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] Differential emergence of representational systems : Drawings, letters, and numerals.2007

    • Author(s)
      Kyoko Yamagata
    • Journal Title

      Cognitive Development (印刷中)

    • NAID

      120000808997

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] Differential emergence of representational systems : Drawings, letters, and numerals2007

    • Author(s)
      Yamagata, K.
    • Journal Title

      Cognitive Development 22

      Pages: 244-257

    • NAID

      120000808997

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Journal Article] Differential emergence of representational systems : Drawings, letters, and numerals.2007

    • Author(s)
      Kyoko Yamagata
    • Journal Title

      Cognitive Development

    • NAID

      120000808997

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] Differential emergence of representational systems : Drawing, letters, and numerals.2007

    • Author(s)
      Kyoko Yamagata
    • Journal Title

      Cognitive Development Vol.22

      Pages: 244-257

    • NAID

      120000808997

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Journal Article] Informal notational and picture-book reading activities at Home.2007

    • Author(s)
      Kyoko Yamagata
    • Journal Title

      Proceedings of the 18th Annual Convention of Japanese Association of Developmental Psychology 154

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] 家庭におけるインフォーマルな表記・絵本活動の調査研究2007

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      日本発達心理学会第18回大会発表論文集 18

      Pages: 385-385

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] 表記知識の諸特性に関する理解の発達(1)-年長児における分析-2006

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      日本心理学会第70回大会発表論文集 70

      Pages: 1099-1099

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] Early development of notational knowledge in picture book (2)2006

    • Author(s)
      Kyoko Yamagata
    • Journal Title

      Proceedings of the 48th Annual Convention of Japanese Association of Educational Psychology 389

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] 絵本にみる表記知識の初期発達(2)-年長児用「絵本知識テスト」作成の試み-2006

    • Author(s)
      山形 恭子
    • Journal Title

      日本教育心理学会第48回総会発表論文集 48(発表予定)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] Development of understanding on the properties of notational knowledge (1)2006

    • Author(s)
      Kyoko Yamagata
    • Journal Title

      Proceedings of the 70th Annual Convention of Japanese Psychological Association 1099

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] 絵本にみる表記知識の初期発達(2) -年長児における「絵本知識課題」作成-2006

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      日本教育心理学会第48回総会発表論文集 48

      Pages: 389-389

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] 表記知識の諸特性に関する理解の発達(1) -年長児における分析-2006

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      日本心理学会第70回大会発表論文集 70

      Pages: 1099-1099

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] 絵本にみる表記知識の初期発達(2)-年長児における「絵本知識課題」の作成-2006

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      日本教育心理学会第48回総会発表論文集 48

      Pages: 389-389

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] シンボル・表記知識の発生過程に関する分析-年少幼児の描画・文字の産出活動-2005

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      日本心理学会第69回大会発表論文集 69

      Pages: 1192-1192

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] 絵本にみる表記知識の初期発達(1)-年少児用「絵本知識テスト」作成の試みを通じて-2005

    • Author(s)
      山形 恭子
    • Journal Title

      日本教育心理学会第47回総会発表論文集 47

      Pages: 14-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] シンボル・表記知識の発生過程に関する分析-年少児の描画・文字産出活動-2005

    • Author(s)
      山形 恭子
    • Journal Title

      日本心理学会第69回大会発表論文集 69

      Pages: 1192-1192

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] 絵本に見る表記知識の初期発達(1)-年少児用「絵本知識テスト」作成の試みを通じて-2005

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      日本教育心理学会第47回総会発表論文集 47

      Pages: 14-14

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] Emergence of symbolic and notational knowledge : Productions of drawing and writing.2005

    • Author(s)
      Kyoko Yamagata
    • Journal Title

      Proceedings of the 69th Annual Convention of Japanese Psychological Association 1192

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] シンボル・表記知識の発生過程に関する分析-年少幼児の描画・文字の産出活動-2005

    • Author(s)
      山形 恭子
    • Journal Title

      日本心理学会第69回大会発表論文集 69(発表予定)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] 産出課題におけるシンボル・表記知識の初期発達-分類による分化過程の分析-2005

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      日本発達心理学会第16回大会発表論文集 16

      Pages: 313-313

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] 絵本に見る表記知識の初期発達-「絵本知識テスト」作成の試みを通じて-2005

    • Author(s)
      山形 恭子
    • Journal Title

      日本教育心理学会第47回総会発表論文集 47(発表予定)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] シンボル・表記知識の初期発達-産出課題における分析-2005

    • Author(s)
      山形 恭子
    • Journal Title

      第2回COE脳細胞・発達・学習・記憶分子シンポジウム (金沢大学COEプログラム) (ポスター発表)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] Early development of notational knowledge in picture book (1)2005

    • Author(s)
      Kyoko Yamagata
    • Journal Title

      Proceedings of the 47th Annual Convention of Japanese Association of Educational Psychology 14

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] 認知発達における知識・思考・記憶の発達過程とその脳内表象に関する総合的研究2005

    • Author(s)
      山形恭子, 大岸通孝, 池上貴美子, 小島治幸, 飯島央祐
    • Journal Title

      革新脳科学COE国内シンポジュウム(金沢大学) 1(ポスター発表)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] 産出課題におけるシンボル・表記知識の初期発達-分類による分化過程の分析-2005

    • Author(s)
      山形 恭子
    • Journal Title

      日本発達心理学会大会発表論文集 16

      Pages: 313-313

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] 絵・数・文字の初期表記活動・表記行為の発達-"かき"の運動制御発達-2004

    • Author(s)
      山形 恭子
    • Journal Title

      日本教育心理学会総会発表論文集 46

      Pages: 115-115

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] Early development of notational activities and actions : Motor regulation2004

    • Author(s)
      Kyoko Yamagata
    • Journal Title

      Proceedings of the 46th Annual Convention of Japanese Association of Educational Psychology 115

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] 絵・数・文字の初期表記活動・表記行為の発達-"かき"の運動制御発達-2004

    • Author(s)
      山形恭子
    • Journal Title

      日本教育心理学会第46回総会発表論文集 46

      Pages: 115-115

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] Early development of symbolic and notational knowledge : Production tasks2004

    • Author(s)
      Kyoko Yamagata
    • Journal Title

      Proceedings of the 16th Annual Convention of Japanese Association of Developmental Psychology 313

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530421
  • [Journal Article] 絵・数字・文字における表記知職と表記活動の発達分析2003

    • Author(s)
      山形 恭子
    • Journal Title

      日本教育心理学会第45回総会発表論文集 45

      Pages: 542-542

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13410033
  • [Journal Article] 人物画以前のシンボル-その言語と非言語2002

    • Author(s)
      山形 恭子
    • Journal Title

      臨床描画研究 16

      Pages: 6-19

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13410033
  • [Journal Article] Emergence of representational activity during the early deawing stage:process analysis2001

    • Author(s)
      Yamagata, K.
    • Journal Title

      Japanese Psychologicl Research 43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13410033
  • [Presentation] 幼児における数表記の理解と産出の発達(10)-数字の読み書きが打数数え・加算に与える影響野検討-2018

    • Author(s)
      古池若葉・山形恭子
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04093
  • [Presentation] 数・数表記の発生に及ぼす環境要因の分析-プリント関連エピソードの検討-2018

    • Author(s)
      山形恭子・古池若葉
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04093
  • [Presentation] 数・数表記の発達とその関連性-年少幼児と年長幼児の分析-2017

    • Author(s)
      山形恭子・古池若葉
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04093
  • [Presentation] 数・文字表記システムの初期発達とその関連性-縦断研究の分析-2017

    • Author(s)
      山形恭子・古池若葉
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県広島市)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04093
  • [Presentation] 幼児における数表記の理解と産出の発達(9) - 数字の 読み書きと指の数・加算・打数かぞえの関連―2016

    • Author(s)
      古池若葉・山形恭子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04093
  • [Presentation] Causal relation between the number reading task and the number-related tasks in pre-school children.2016

    • Author(s)
      Koike, W., & Yamagata,K.
    • Organizer
      The 17th European Conference on Developmental Psychology
    • Place of Presentation
      Braga(Portugal)
    • Year and Date
      2016-09-08
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04093
  • [Presentation] 数の初期発達における対人的働きかけ-1~3歳の分析-2016

    • Author(s)
      山形恭子・古池若葉
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04093
  • [Presentation] Relation among number reading, number writing and number-related tasks in preschool children.2016

    • Author(s)
      Koike, W., & Yamagata,K.
    • Organizer
      The 31th International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04093
  • [Presentation] Longitudinal study on early development of numerical and literal notation in young children.2016

    • Author(s)
      Yamagata, K., & Koike, W.
    • Organizer
      The 31th International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04093
  • [Presentation] 幼児における数表記の理解と産出の発達(8)-数書字と数読字・数概念課題との関連-2015

    • Author(s)
      古池若葉・山形恭子
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県・名古屋市)
    • Year and Date
      2015-09-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04093
  • [Presentation] 数の理解と産出に関する縦断研究(2)-2歳代の分析-2015

    • Author(s)
      山形恭子・古池若葉
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Presentation] 数の理解と産出に関する縦断研究(3)-3歳の分析-2015

    • Author(s)
      山形恭子・古池若葉
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県・名古屋市)
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04093
  • [Presentation] 幼児における数表記の理解と産出の発達(7)-数概念・数字の読み・年齢に関する検討-2015

    • Author(s)
      古池若葉・山形恭子
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Presentation] Causal relation between the number reading task and the number-related tasks in pre-school children.2015

    • Author(s)
      Koike, W., & Yamagata,K.
    • Organizer
      The 17th European Conference of Developmental Psychology
    • Place of Presentation
      Braga(Portugal)
    • Year and Date
      2015-09-09
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04093
  • [Presentation] 数式表記と数操作の発達(2)-5,6歳児における演算記号の理解-2014

    • Author(s)
      山形恭子・古池若葉
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Presentation] 数式表記と数操作の発達(1)-5~6歳児の計算問題における検討-2014

    • Author(s)
      山形恭子・古池若葉
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-09-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Presentation] 幼児における数表記の理解と産出の発達(6)-1対1対応の原理と数字の読み書きの関連-2014

    • Author(s)
      古池若葉・山形恭子
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Presentation] 数の理解・産出における初期発達 -数表記を中心とした質問紙調査の分析-2012

    • Author(s)
      山形恭子・古池若葉
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Presentation] Early Development of Representational Activity and Notational Knowledge:Methodological Analysis.2011

    • Author(s)
      Yamagata,K.
    • Organizer
      The 15th European Conference on Developmental Psychology.
    • Place of Presentation
      ノルウェー・ベルゲン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Presentation] 表記知識の諸特徴に関する理解の発達(4)-数表記に関する検討-2011

    • Author(s)
      山形恭子
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Presentation] 表記知識の諸特徴に関する理解の発達(3)-かな・数字・漢字に関する分析-2010

    • Author(s)
      山形恭子
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2010-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Presentation] シンボル表記知識の初期発達-方法的検討と暗黙・明示的知識の発達-2009

    • Author(s)
      山形恭子
    • Organizer
      日本心理学会第73回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Presentation] シンボル表記知識の初期発達-方法的検討と暗黙・明示的知識の発達-2009

    • Author(s)
      山形恭子
    • Organizer
      日本心理学会第73回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      立命館大学(印刷中)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Presentation] シンボル表記理解・習得の初期発達(1)-年少児における絵と文字の関連性-2009

    • Author(s)
      山形恭子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      静岡大学(印刷中)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Presentation] シンボル表記理解・習得の初期発達(1)-年少児における絵と文字の関連性-2009

    • Author(s)
      山形恭子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Presentation] 表記識の諸特徴に関する理解の発達(2)-年少児における分析2008

    • Author(s)
      山形 恭子
    • Organizer
      日本発達心理学会第19回大会発表論文集(p.509)
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2008-03-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Presentation] 絵本に見る表記知識の初期発達(3)-文字表記知識と絵本理解-2008

    • Author(s)
      山形恭子
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Presentation] 表記知識の諸特徴に関する理解の発達 (2)-年少児における分析-2008

    • Author(s)
      山形恭子
    • Organizer
      日本発達心理学会第19回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2008-03-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Presentation] 絵本に見る表記知識の初期発達(3)-文字表記知識と絵本理解-2008

    • Author(s)
      山形恭子
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Presentation] 表記知識の諸特徴に関する理解の発達(2)-年少児における分析-2008

    • Author(s)
      山形恭子
    • Organizer
      日本発達心理学会第19回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2008-03-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Presentation] Emergence of representational drawing in 1-3-year-old children2007

    • Author(s)
      Kyoko Yamagata
    • Organizer
      第12回 EuropeanAssociation for Research on Learning and Instruction Conference
    • Place of Presentation
      Budapest
    • Year and Date
      2007-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Presentation] Representational drawing in childhood : Development, context and instruction2007

    • Author(s)
      Yamagata, K.
    • Organizer
      12^<th> Biennial EALI (European Association for Research on Learning and Instruction)
    • Place of Presentation
      Conference、Symposium in Budapest
    • Year and Date
      2007-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Presentation] 絵本における知識と表記活動の発達に関する分析2007

    • Author(s)
      山形 恭子
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会発表論文集(p.528)
    • Place of Presentation
      文教大学越谷校舎
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Presentation] Understanding print and procedural knowledge development duringpicture book reading.2007

    • Author(s)
      Kyoko Yamagata
    • Organizer
      The 2007 Asian Reading Conference
    • Place of Presentation
      Tokyo
    • Year and Date
      2007-08-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Presentation] Understanding print and procedural knowledge development during picture book reading2007

    • Author(s)
      Yamagata, K.
    • Organizer
      The 2007 Asian Readng Conference in Tokyo
    • Place of Presentation
      National olympics Memorial Youth Center
    • Year and Date
      2007-08-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530585
  • [Presentation] Development of numerical notations: Relation between number reading and number concepts.

    • Author(s)
      Koike,W., & Yamagata,K.
    • Organizer
      The 16th European Conference on Developmental Psychology.
    • Place of Presentation
      University of Lausanne, Switzerland
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Presentation] 数表記の理解と産出の初期発達(1)-数認識課題とcounting・数唱課題の関連-

    • Author(s)
      山形恭子
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      明治学院大学白金キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Presentation] 数表記の理解と産出の初期発達(3)-文字・描画の産出との関連-

    • Author(s)
      山形恭子・古池若葉
    • Organizer
      日本心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター・札幌市産業振興センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Presentation] 幼児における数表記の理解と産出の発達(3)―数の大小に着目した数字の読み課題・数概念課題の検討―

    • Author(s)
      古池若葉・山形恭子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学市ヶ谷キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Presentation] 幼児における数表記の理解と産出の発達(5)―数概念と数字の読みの因果関係に関する検討―

    • Author(s)
      古池若葉・山形恭子
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Presentation] 数表記の理解と産出の初期発達(2)-産出に関する分析-

    • Author(s)
      山形恭子・古池若葉
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学市ヶ谷キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Presentation] 幼児における数表記の理解と産出の発達(4)-数字の弁別課題の検討-

    • Author(s)
      古池若葉・山形恭子
    • Organizer
      日本心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター・札幌市産業振興センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Presentation] Early development of numerical notation: Relations to the number-related tasks.

    • Author(s)
      Yamagata,K., & Koike, W.
    • Organizer
      The 16th European Conference on Developmental Psychology.
    • Place of Presentation
      University of Lausanne, Switzerland
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • [Presentation] 数の理解と産出に関する縦断研究(1)

    • Author(s)
      山形恭子・古池若葉
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530875
  • 1.  KOIKE Wakaba (40307690)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 26 results
  • 2.  秋田 喜代美 (00242107)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  高木 和子 (90091834)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  高橋 登 (00188038)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi