• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SONOMI Hirata  平田 乃美

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

平田 乃美  ヒラタ ソノミ

HIRATA Sonomi  平田 乃美

Less
Researcher Number 20308224
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 白鴎大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2011 – 2019: 白鴎大学, 教育学部, 教授
2007 – 2010: Hakuoh University, 教育学部, 准教授
2009: Hakuoh University, 白鴎大学・教育学部, 准教授
2004 – 2005: 白鴎大学, 発達科学部, 講師
2003: 白鴎大学女子短期大学部, その他部局等, 講師
1998 – 2000: 早稲田大学, 人間科学部, 助手
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Sociology of education / Childhood science (childhood environment science) / Children studies (Studies of environment on children)
Except Principal Investigator
Educational technology / Childhood science (childhood environment science) / Children studies (Studies of environment on children)
Keywords
Principal Investigator
子ども / 選好環境 / 学級環境尺度 / 学級環境 / 中学生 / 学習環境 / 環境認知 / 心理尺度 / 少年鑑別所 / 非行少年 … More / 現実環境 / 個別化学級環境尺度 / オープン教育 / 学校文化 / 教育環境測定尺度 / 学習環境文化尺度 / 学校環境 / こども / 暗算 / 社会的自己保存 / 評価懸念 / 実験心理学 / 精神作業課題 / 唾液中αアミラーゼ / 社会的自己保存理論 / ストレス / 非行 / 環境心理学 / 数量化III類 / 矯正施設環境尺度 / 少年院 / スクールカウンセラー / 教育環境 / 心理・社会的環境 / 好ましい(preferred)環境 / Preferred / Actual … More
Except Principal Investigator
ネットワーク / コミュニケーション / 社会的スキル / 教育環境 / 基本スキル / 対人関係 / コミュニケーションスキル / open space / open learning / environment scale / integrated learning / class assessment / children / educational environment / school environment / 非行 / オープンネス / 不登校 / 環境認知 / 学校環境尺度 / オープンスペース / オープン教育 / 環境尺度 / 統合学習 / 授業評価 / 子ども / 学校環境 / メール / 親密度 / 振る舞い / 関わり方 / SNS / 関わり / つながり / 角度誤差 / 距離誤差 / 学校内学校 / 認知地図 / キャリア・ガイダンス / キャンパスプラン / ハウス制 / 伊奈学園総合高等学校 / 総合選択制 / アカウンタビリティー Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (44 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  A Study of New Form of Actual and Preferred Classroom Environment ScalePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HIRATA Sonomi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Childhood science (childhood environment science)
    • Research Institution
      Hakuoh University
  •  Basic research for developing digital native generations' interpersonal relations skills in the online networks

    • Principal Investigator
      Ishikawa Makoto
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Childhood science (childhood environment science)
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Basic research on the youth social relationship cognition in network

    • Principal Investigator
      ISHIKAWA Makoto
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Children studies (Studies of environment on children)
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  The relationship of students' cognitive style and stress in collaboration and cooperative learning.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      HIRATA Sonomi
    • Project Period (FY)
      2010 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Children studies (Studies of environment on children)
    • Research Institution
      Hakuoh University
  •  Disparity between the perceptions toward actual and preferred classroom environment among Japanese juvenile delinquents.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SONOMI Hirata
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Hakuoh University
  •  非行少年の個性理解と早期指導に役立つ学級環境尺度の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      平田 乃美
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Hakuoh University
      Hakuoh University Women's Junior College
  •  総合学科・総合選択制高校のアカウンタビリティの研究

    • Principal Investigator
      NOJIMA Eiichirou
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Development of school environment scales for teachers to improve their classroom

    • Principal Investigator
      SAKO Toshihiko
    • Project Period (FY)
      1998 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Waseda University

All 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2009 2008 2007 2006 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 『実践と研究をつなぐ教育研究(分担執筆:第5章3節 子どもの学級環境評価からみたオープン教育の成果)』2017

    • Author(s)
      平田乃美(野嶋栄一郎監修)
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      株)ERP
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01767
  • [Book] 実験・実習で学ぶ心理学の基礎(18章 質問紙法の基礎 -心を測るものさしを作る-)2015

    • Author(s)
      平田乃美
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      金子書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01767
  • [Journal Article] 日本語版学習環境文化尺度CLEQの検討2019

    • Author(s)
      平田乃美・川上倫恵子
    • Journal Title

      白鴎大学教育学部論集

      Volume: 13(2) Pages: 145-156

    • NAID

      120006847810

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01767
  • [Journal Article] 日本版個別化学級環境評価尺度ICEQ : 現実・選好フォームの検討2017

    • Author(s)
      平田 乃美
    • Journal Title

      白鴎大学教育学部論集

      Volume: 11(1) Pages: 257-276

    • NAID

      120006333733

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01767
  • [Journal Article] 教職志望学生による「テストの項目分析」を題材とした模擬授業のためのルーブリックの検討2016

    • Author(s)
      平田乃美・山口亜希子
    • Journal Title

      白鴎大学論集

      Volume: 31(2) Pages: 363-376

    • NAID

      120006311988

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01767
  • [Journal Article] Stress Level Change related to Social Evaluation Threat in Learning Environments as indicated in Salivary α-Amylase.2016

    • Author(s)
      Sonomi HIRATA, Makoto ISHIKAWA, Sanjoy MAZUMDAR
    • Journal Title

      MERA Journal

      Volume: 19(1) Pages: 1-10

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01767
  • [Journal Article] Re-activating the Learning Environment Research in Environmental Psychology2013

    • Author(s)
      Sonomi Hirata & Darrell L. Fisher
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Environmental Psychology

      Volume: 1(1) Pages: 27-37

    • NAID

      130005313022

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Journal Article] Re-activating the Learning Environment Research in Environmental Psychology.2013

    • Author(s)
      Sonomi Hirata, Darrell L. Fisher
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Environmental Psychology

      Volume: 1(1) Pages: 27-37

    • NAID

      130005313022

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Journal Article] 社会的自己が脅かされる精神作業課題遂行時の実験的文脈の検討2012

    • Author(s)
      平田乃美
    • Journal Title

      白鴎大学論集

      Volume: 27(1) Pages: 297-307

    • NAID

      110009490354

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Journal Article] 内因性瞬目研究小史:19世紀末から21世紀に向けて2011

    • Author(s)
      平田乃美・本多麻子・田多英興
    • Journal Title

      白鴎大学教育学部論集

      Volume: 5(1) Pages: 115-154

    • NAID

      110008456843

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Journal Article] 内因性瞬目少史-19世紀末から21世紀に向けて-2011

    • Author(s)
      平田乃美・田多英興・本多麻子
    • Journal Title

      白鴎大学教育学部論集

      Volume: 25(2) Pages: 115-154

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Journal Article] 非行少年の学級環境認知における現実と選好の乖離について2009

    • Author(s)
      平田乃美・大浦宏
    • Journal Title

      犯罪心理学研究 47(1)

      Pages: 47-57

    • NAID

      130006108133

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730525
  • [Journal Article] 学校臨床心理学の実践に対する子どもの理解と評価-スクールカウンセラー・相談員を複数配置した公立中学校の事例研究-2007

    • Author(s)
      平田乃美・渡邊亮子
    • Journal Title

      白鴎大学教育学部論集 1(1)

      Pages: 163-188

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730525
  • [Journal Article] 子どもの適応と学級環境認知における現実と選好の乖離2007

    • Author(s)
      平田乃美・佐古順彦
    • Journal Title

      白鴎大学教育学部論集 3(1)

      Pages: 109-131

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730525
  • [Journal Article] 少鑑別所収容中学生を対象とした現実・選好フォームによる学級環境評価の試み2006

    • Author(s)
      平田乃美
    • Journal Title

      白鴎大学発達科学部論集 2(2)

      Pages: 177-186

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15730385
  • [Journal Article] 子どもの周辺人物イメージと学級環境評価【1】-「相談相手」としてのスクールカウンセラー・教師・友達・両親-2005

    • Author(s)
      渡邊亮子, 平田乃美, 野嶋栄一郎
    • Journal Title

      日本心理学会第69回大会発表論文集 69

      Pages: 1405-1405

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15730385
  • [Journal Article] 学級運営に活用可能な学級環境測定尺度の提案-総合選択制高校の学級風土の記述を通して-2005

    • Author(s)
      平田乃美, 小川洋, 河村美穂, 山本裕子, 野嶋栄一郎, 佐古順彦
    • Journal Title

      白鴎大学女子短大論集 29(2)(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15730385
  • [Journal Article] 子どもの周辺人物イメージと学級環境評価【2】-「相談」という行為に対する捉え方に着目して-2005

    • Author(s)
      平田乃美, 渡邊亮子, 野嶋栄一郎
    • Journal Title

      日本心理学会第69回大会発表論文集 69

      Pages: 1406-1406

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15730385
  • [Presentation] オンライン上のコミュニケーション行動における理想と現実の相違2018

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Presentation] ネット上の情報発信に関わる規範意識と社会的スキルの関連性2017

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Presentation] ネット上の情報発信に関わる規範意識と社会的スキルの関連性2017

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Presentation] 社会的スキルとオンライン上のコミュニケーションスキルの関連性2017

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Presentation] The Effect of Physical Settings of Social Evaluation Threat on Students' Psycho‐physiological Stress Levels.2016

    • Author(s)
      Sonomi HIRATA, Makoto ISHIKAWA, Sanjoy MAZUMDAR
    • Organizer
      EDRA47: Innovation:: Shifting Ground
    • Place of Presentation
      Raleigh, U.S.A.
    • Year and Date
      2016-05-19
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01767
  • [Presentation] コミュニケーションスキルとネット上のトラブル対処の関連性2016

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かかが国際会議上
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Presentation] 社会的スキルの違いがネット上のトラブル対処に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本社会心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Presentation] 唾液中αアミラーゼ活性による精神作業場面における社会的自己保存反応の検討(2), 環境心理学研究2014

    • Author(s)
      平田乃美
    • Organizer
      日本環境心理学会第7回大会
    • Place of Presentation
      白鴎大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Presentation] ソーシャルネットワーク上のコミュニティにおける他者との関わり方の傾向2013

    • Author(s)
      石川真,平田乃美
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23601004
  • [Presentation] 唾液中αアミラーゼ活性による精神作業場面における社会的自己保存反応の検討, 環境心理学研究2013

    • Author(s)
      平田乃美
    • Organizer
      日本環境心理学会第6回大会
    • Place of Presentation
      武蔵野大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Presentation] 親密さの違いによるメールの振る舞い方に関する研究2012

    • Author(s)
      石川真,平田乃美
    • Organizer
      日本社会心理学会第53回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23601004
  • [Presentation] The Effects of Learning Environment Design on Salivary Alpha-Amylase and Subjective Stress Levels During Mental Arithmetic Task on Individual, Collaborative and Competitive Settings2012

    • Author(s)
      Sonomi Hirata & Makoto Ishikawa
    • Organizer
      ICIRE2012
    • Place of Presentation
      Vancouver
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Presentation] 他者の存在が学習活動に及ぼす影響2011

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      ヒューマンインタフェース学会研究報告集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Presentation] Changes of Psycho physiological Responses during Mental Work Task on Evaluation Apprehension Settings2011

    • Author(s)
      Sonomi Hirata, Makoto Ishikawa, Sanjoy Mazumdar
    • Organizer
      Proceedings of EDRA, 293-294
    • Place of Presentation
      Chicago, U.S.A.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Presentation] Changes of Psycho physiological Responses during Mental Work Task on Evaluation Apprehension Settings2011

    • Author(s)
      Sonomi Hirata, Makoto Ishikawa, & Sanjoy Mazumdar
    • Organizer
      Proceedings of the EDRA 42
    • Place of Presentation
      Chicago, U.S.A
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Presentation] 他者の存在が学習活動に及ぼす影響2011

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      第71回ヒューマンインタフェース学会研究会
    • Place of Presentation
      京都産業大学
    • Year and Date
      2011-03-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Presentation] 「教育環境研究における生態学的心理学」『米国クレアモント大学院アラン・ウィッカー名誉教授(Allan W. Wicker)キーノートスピーチ&ワークショップ』2008

    • Author(s)
      平田乃美
    • Organizer
      人間・環境学会第16回大会
    • Place of Presentation
      武蔵野大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730525
  • [Presentation] 「教育環境研究における生態学的心理学」『米国クレアモント大学院アラン・ウィッカー(Allan W.Wicker)名誉教授キーノートスピーチ&ワークショップ』2008

    • Author(s)
      平田乃美
    • Organizer
      人間・環境学会第16回大会
    • Place of Presentation
      武蔵野大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730525
  • [Presentation] ワークショップ『学校環境への環境心理学的アプローチ』2007

    • Author(s)
      平田乃美・太田裕彦・内藤健一・水月昭道
    • Organizer
      日本心理学会第71回大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730525
  • [Presentation] 「子どもたちによる学級環境の評価-現実・選好フォームの適用事例-」ワークショップ『学校環境への環境心理学的アプローチ』2007

    • Author(s)
      平田乃美
    • Organizer
      日本心理学会第71回大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730525
  • [Presentation] Evaluations of Actual and Preferred Classroom Environment among Japanese Juvenile Delinquents.2007

    • Author(s)
      S. Hirata, M. Ishikawa, & D. L. Fisher
    • Organizer
      AERA Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Chicago, U.S.A.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730525
  • [Presentation] Evaluations of Actual and Preferred Classroom Environment among Japanese Juvenile Delinquents.2007

    • Author(s)
      S. Hirata, M. Ishikawa, D.L. Fisher
    • Organizer
      American Educational Research Association: AERA. (米国教育学会シカゴ大会)
    • Place of Presentation
      Annual Meeting, Chicago, U.S.A.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730525
  • [Presentation] 唾液中αアミラーゼ活性による精神作業場面における 社会的自己保存理論の検討(2)

    • Author(s)
      平田乃美
    • Organizer
      環境心理学研究1(2), p26(日本環境心理学会第7回大会)
    • Place of Presentation
      白鴎大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Presentation] The Effects of Learning Environment Design on Salivary Alpha-Amylase and Subjective Stress Levels During Mental Arithmetic Task on Individual, Collaborative and Competitive Settings.

    • Author(s)
      Sonomi Hirata, Makoto Ishikawa
    • Organizer
      ICIRE2012(International conference on Interpersonal Relationships in Education)
    • Place of Presentation
      Canada, Vancouver
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Presentation] 唾液中αアミラーゼ活性による精神作業場面における社会的自己保存反応の検討

    • Author(s)
      平田乃美
    • Organizer
      日本環境心理学会第6回大会
    • Place of Presentation
      武蔵野大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Presentation] ネットコミュニティへの関与の違いに着目した他者とのつながりの傾向

    • Author(s)
      石川真,平田乃美
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2014-07-26 – 2014-07-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23601004
  • 1.  ISHIKAWA Makoto (60318813)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 15 results
  • 2.  NOJIMA Eiichirou (20000086)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SAKO Toshihiko (10000069)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  SOMA Ichirou (00063488)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  YOSHIKI Kazuyosshi (70150026)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  KANNO Jun (80195180)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  浅田 匡 (00184143)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  梶田 叡一 (70000065)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  菊地 栄治 (10211872)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi