• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fujimoto Kazuko  藤本 和子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

FUJIMOTO Kazuko  藤本 和子

Less
Researcher Number 20350499
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 創価大学, 文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2015 – 2023: 創価大学, 文学部, 教授
2013 – 2014: 創価大学, 文学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
学習英文法 / 学習指導要領 / コーパス言語学 / 言語教育のための英文法 / 学習者コーパス / 英文法指導法 / 英文法指導 / 教材分析 / 助動詞 / 英語のアスペクト … More / 英語の時制 / 英語の時制・相 / アカデミックライティング / 英語法副詞 / 英語法助動詞 / 英語 / コーパス分析 / 副詞 / モダリティ表現 / モダリティ / 国際情報交換 / 学習者英語使用傾向 / 英文法指導法研究 / 学習英文法研究 / 日本人英語学習者英語使用傾向分析 / ネイティヴスピーカーコーパス分析 / 学習者コーパス分析 / 態 / 相 / 時制 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (32 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  A corpus-based study of tense and aspect and its application to English language educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      藤本 和子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Soka University
  •  A corpus-based study of English modal verbs and adverbs for pedagogical purposesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fujimoto Kazuko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Soka University
  •  A Corpus-Based Study of English Modality for Pedagogical PurposesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJIMOTO Kazuko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Soka University
  •  A corpus-based study of English tense, aspect, voice, and modals for pedagogical purposesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJIMOTO Kazuko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Soka University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 『英語I』2013

    • Author(s)
      浅山龍一、藤本和子
    • Total Pages
      297
    • Publisher
      創価大学通信教育部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370654
  • [Journal Article] Japanese EFL undergraduate students' use of the epistemic modal verbs may, might, and could in academic writing2024

    • Author(s)
      Hollmann, W. B., Fujimoto, K., & Kuroda, M.
    • Journal Title

      Language Learning in Higher Education

      Volume: 14(1) Issue: 1 Pages: 21-40

    • DOI

      10.1515/cercles-2023-0014

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00806
  • [Journal Article] 「仮定法現在とshould - 英英辞典の用例を見る - 」2023

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 47(2) Pages: 67-82

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00806
  • [Journal Article] 「助動詞shouldの指導について―日本人英語学習者のライティングから見えるもの―」2022

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 46(2) Pages: 35-49

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00806
  • [Journal Article] 「Collins COBUILD English Usage第4版に見る現代英語と現代社会の変化」2021

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 46 (1) Pages: 1-13

    • NAID

      120007150563

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00806
  • [Journal Article] 「Shouldとought toの違いについて―"obligation"の意味をめぐって―」2021

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 45 (2) Pages: 1-15

    • NAID

      120006960149

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00806
  • [Journal Article] 「アカデミックライティングにおける日本人英語学習者の頻度を表す副詞の使用について」2020

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 44 (2) Pages: 1-13

    • NAID

      120006800933

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00806
  • [Journal Article] 「アカデミックライティングにおける日本人英語学習者のMUSTとHAVE TOの使用について」2020

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 45 (1) Pages: 1-15

    • NAID

      120006936291

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00806
  • [Journal Article] 「Garner's Modern English Usage第4版に見る現代英語の諸相」2019

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 44 (1) Pages: 1-15

    • NAID

      120006777265

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00806
  • [Journal Article] Longman Advanced American Dictionary改訂第3版の文法・語法コラムについて2019

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      英語英文学研究

      Volume: 43 (2) Pages: 1-15

    • NAID

      120006576690

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02856
  • [Journal Article] 「日本人英語学習者の"source of information"を表す表現の使用について」2018

    • Author(s)
      藤本和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 42(2) Pages: 33-49

    • NAID

      120006716793

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02856
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の「主張の制限」を表す副詞(句)の使用について2018

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      英語英文学研究

      Volume: 43 (1) Pages: 1-16

    • NAID

      120006527667

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02856
  • [Journal Article] 「Longman Dictionary of Contemporary English第6版の'functional language'の分析―モダリティ表現について―」2017

    • Author(s)
      藤本和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 41 Pages: 21-51

    • NAID

      120006312849

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02856
  • [Journal Article] 「日本人英語学習者のモダリティ表現の使用について―"certainty"と"doubt"を表す副詞―」2017

    • Author(s)
      藤本和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 42(1) Pages: 93-106

    • NAID

      120006530237

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02856
  • [Journal Article] 「Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English第9版の‘Express yourself’ notesの分析と英語教育への活用」2016

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 40 (2) Pages: 51-72

    • NAID

      120005768163

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370654
  • [Journal Article] 「英語受動態の指導について」2016

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 41 (1)

    • NAID

      120005854469

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370654
  • [Journal Article] 「Pocket Oxford English Dictionary第10版と第11版の比較―Usage NotesとSpelling Notesについて―」2015

    • Author(s)
      藤本和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 39 Pages: 57-82

    • NAID

      120005607062

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370654
  • [Journal Article] 「Oxford Learner’s Dictionary of Academic Englishにおけるtentativenessを表す助動詞の記述について」2015

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 40 (1) Pages: 53-66

    • NAID

      120005768160

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370654
  • [Journal Article] 「Cambridge Advanced Learner’s Dictionary第3版と第4版の‘Common mistake’ ボックスの比較」2014

    • Author(s)
      藤本和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 39 Pages: 49-73

    • NAID

      120005607058

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370654
  • [Journal Article] 「Collins COBUILD English Grammar第3版に見る現代英語の文法の諸相」2013

    • Author(s)
      藤本和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 38.1 Pages: 75-88

    • NAID

      120005607051

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370654
  • [Journal Article] “The negative and question forms of used to in present-day English”2013

    • Author(s)
      Kazuko Fujimoto
    • Journal Title

      ICAME Journal

      Volume: 37 Pages: 107-118

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370654
  • [Presentation] 「日本人大学生の英語使用を探る-助動詞と時制をめぐって-」2024

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Organizer
      英語コーパス学会語彙研究会 2023年度研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00757
  • [Presentation] 「日本人英語学習者の頻度を表す副詞の使用について」2022

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Organizer
      JACET英語語彙研究会 2021年度研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00806
  • [Presentation] 「仮定法現在それともshould?―日本人大学生アカデミックライティングにおける指導について考える―」2022

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Organizer
      JAECS語彙SIG研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00806
  • [Presentation] "Epistemic modal verbs and adverbs in Japanese university students' academic writing"2019

    • Author(s)
      Kazuko Fujimoto
    • Organizer
      The 10th International Corpus Linguistics Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00806
  • [Presentation] A Corpus-Based Study of May, Might and Could in Learners’ Academic Writing2018

    • Author(s)
      Kazuko Fujimoto
    • Organizer
      The British Association for Applied Linguistics 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02856
  • [Presentation] "Do English textbooks reflect the actual use of English?: the present perfect and temporal adverbials"2017

    • Author(s)
      Kazuko Fujimoto
    • Organizer
      The 9th International Corpus Linguistics Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02856
  • [Presentation] "Learners' Use of Modal Verbs with the Extrinsic Meanings 'Possibility' and 'Prediction'"2015

    • Author(s)
      Kazuko Fujimoto
    • Organizer
      The 8th International Corpus Linguistics Conference
    • Place of Presentation
      Lancaster University, UK
    • Year and Date
      2015-07-20
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370654
  • [Presentation] 「Cambridge Advanced Learner’s Dictionary第4版の‘Common mistake’ boxについて」2015

    • Author(s)
      藤本和子
    • Organizer
      JACET英語語彙研究会 & JACET英語辞書研究会第4回合同研究大会.大学英語教育学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370654
  • [Presentation] 「Collins COBUILD English Grammar第3版に見る現代英語の諸相」2014

    • Author(s)
      藤本和子
    • Organizer
      JACET英語語彙研究会第10回研究大会.大学英語教育学会
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370654
  • [Presentation] 「Cambridge Advanced Learner’s Dictionary第4版の‘Common mistake’ boxについて」

    • Author(s)
      藤本和子
    • Organizer
      JACET英語語彙研究会 & JACET英語辞書研究会 第4回合同研究大会
    • Place of Presentation
      麗澤大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370654
  • [Presentation] “Corpus frequency or the preference of dictionary editors and grammarians?: the negative and question forms of used to”

    • Author(s)
      Kazuko Fujimoto
    • Organizer
      The 7th International Corpus Linguistics Conference (CL2013)
    • Place of Presentation
      Lancaster University, UK
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370654
  • 1.  KURODA Masahiro (90279042)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  HOLLMANN Willem
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi