• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

sugimura hiroko  杉村 寛子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Sugimura Hiroko  杉村 寛子

Less
Researcher Number 20411267
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 大阪電気通信大学, 共通教育機構, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2023: 大阪電気通信大学, 共通教育機構, 教授
2015 – 2017: 大阪電気通信大学, 工学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02030:English literature and literature in the English language-related / Literature in English
Keywords
Principal Investigator
英語教育 / 思考力 / 文学 / 英語文学 / 論理性 / 推論発問 / 論理的想像力 / 英語圏文学 / 翻訳 / 論理的思考力 … More / 想像力 / 文学テクスト / English education / Critical thinking / Thinking skills / Literature / クリティカルシンキング Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (32 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  Logical Imagination Cultivated by Literary TextsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sugimura Hiroko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02030:English literature and literature in the English language-related
    • Research Institution
      Osaka Electro-Communication University
  •  A Study of Cultivation of Critical Thinking through Reading Literary Texts in the EFL ClassroomPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sugimura Hiroko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Literature in English
    • Research Institution
      Osaka Electro-Communication University

All 2024 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 「論理的想像力」についての試論2024

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Journal Title

      人間科学研究

      Volume: 26 Pages: 29-35

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Journal Article] 文学テクストの翻訳に関わる問題の一端を探る Wuthering Heightsの書き出しからの一節をめぐって2022

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Journal Title

      Media, English and Communication

      Volume: 12 (61) Pages: 53-64

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Journal Article] 教養小説としてのAnne of Green Gablesーその想像力の行方2022

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Journal Title

      新英米文学研究

      Volume: 52-2 Pages: 3-11

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Journal Article] Does Literature Stimulate Learners' Thinking Skills? A Comparison of Two Pilot Lessons2021

    • Author(s)
      Tae Kudo and Hiroko Sugimura
    • Journal Title

      関西学院大学言語教育研究センター言語と文化

      Volume: 24 Pages: 37-54

    • NAID

      40022523049

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Journal Article] Enhancing Students' Logical Imagination: An Online Lesson Using a Literary Work'2021

    • Author(s)
      Tae Kudo and Hiroko Sugimura
    • Journal Title

      Kwansei Gakuin University Humanities Reviews

      Volume: 26 Pages: 1-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Journal Article] 思考の礎のひとつとしての推論力の構築ー絵本翻訳を通してー2020

    • Author(s)
      南津佳広・中内啓太・杉村寛子
    • Journal Title

      Media, English and Communication: A Journal of the Japan Association for Media English Studies

      Volume: 10 (通算59) Pages: 47-60

    • NAID

      40022497851

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Journal Article] ビルドゥングスロマンから逸脱するものーJane Eyreを手掛かりにAnne of Green Gablesを読み直す2020

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Journal Title

      新英米文学研究

      Volume: 50-2 Pages: 45-53

    • NAID

      40022172668

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Journal Article] How Do Students Discuss a Literary Text on the Basis of their Interpretations? An Analysis of Students' Group Discussion2019

    • Author(s)
      Tae Kudo and Hiroko Sugimura
    • Journal Title

      Media, English and Communication: A Journal of the Japan Association for Media English Studies

      Volume: Vol.9 Pages: 5-22

    • NAID

      40022497922

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Journal Article] シンポジウム報告「教育と翻訳通訳ーどのメディアをいかに教育に応用するかー」2019

    • Author(s)
      南津佳広,杉村寛子,工藤多恵,金井啓子
    • Journal Title

      Media, English and Communication: A Journal of the Japan Association for Media English Studies

      Volume: Vol.9 Pages: 57-77

    • NAID

      40022497931

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Journal Article] 文学と通訳の公開教養講座開催の報告2019

    • Author(s)
      南津佳広,杉村寛子,松田正貴,上垣公明
    • Journal Title

      大阪電気通信大学人間科学研究

      Volume: 21 Pages: 131-141

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Journal Article] 思考を刺激する文学テクストのあり方 英国バンガー大学日本研究所トリニティ・ファウンデーション・プログラムの視察および実践報告2019

    • Author(s)
      杉村寛子・砂田恭美
    • Journal Title

      大阪電気通信大学人間科学研究

      Volume: 21

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02347
  • [Journal Article] Utilizing Literary Reading Text in English Reading Classes for Science Majors: A Pilot Lesson to Assess Effectiveness and Student Response2018

    • Author(s)
      Tae Kudo and Hiroko Sugimura
    • Journal Title

      Kwansei Gakuin University Humanities Reviews

      Volume: 23 Pages: 59-72

    • NAID

      40021816155

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02347
  • [Journal Article] 短編小説'Cat in the Rain'についての大学生の解釈の分析2018

    • Author(s)
      杉村寛子・工藤多恵
    • Journal Title

      大阪電気通信大学人間科学研究

      Volume: 20 Pages: 33-47

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02347
  • [Journal Article] 「文学のある部屋」~文学作品を通した思考力の涵養を探る~2017

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Journal Title

      岡山県高等学校教育研究会学校図書館部会年報

      Volume: 53 Pages: 21-33

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02347
  • [Journal Article] なぜ文学か?教育における文学テクストの可能性を探る2016

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Journal Title

      大阪電気通信大学人間科学研究

      Volume: 18 Pages: 1-11

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02347
  • [Presentation] 物語の翻訳に見る思考の過程いかにして「論理的想像力」を引き出すか あるいは 引き出せるか2022

    • Author(s)
      杉村寛子、工藤多恵、南津佳広
    • Organizer
      JACET文学教育研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Presentation] 字幕翻訳によるテクストの解釈とメタ言語能力の涵養について2021

    • Author(s)
      南津佳広・杉村寛子
    • Organizer
      日本メディア英語学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Presentation] 教養小説として『赤毛のアン』を読み直す2021

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Organizer
      大阪電気通信大学公開講座
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Presentation] 文学テクストを用いた「論理的想像力」の涵養方法を探る - アシモフの短編小説を教材とするオンライン授業の実践報告 -2021

    • Author(s)
      工藤多恵・杉村寛子
    • Organizer
      JACET文学教育研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Presentation] Scope for Imagination’- Anne of Green Gablesにおける『想像力』のゆくえ2020

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Organizer
      日本メディア英語学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Presentation] 似て非なるもの-『嵐が丘』と水村美苗の『本格小説』2019

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Organizer
      大阪電気通信大学公開教養講座
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Presentation] 思考の礎のひとつとしての推論力の構築 -翻訳を通したメディアとしての文学テクスト活用の可能性を探る-2019

    • Author(s)
      南津佳広・中内啓太・杉村寛子
    • Organizer
      第9回日本メディア英語学会年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Presentation] 文学テクストの発展的な解釈を促すグループ・ディスカッションのあり方を探る~ボイスレコーダーによる録音スクリプトの分析を通して~2019

    • Author(s)
      工藤多恵・杉村寛子
    • Organizer
      JACET関西支部文学教育研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02347
  • [Presentation] メディアとしての文学テクストはより深い思考を促すか~グループ・ディスカッションの分析から~2018

    • Author(s)
      工藤多恵・杉村寛子
    • Organizer
      日本メディア英語学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02347
  • [Presentation] シャーロットと教育2018

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Organizer
      日本ブロンテ協会関西支部大会シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02347
  • [Presentation] シンポジウム「教育と翻通訳ーどのメディアをいかに教育に応用するか」思考の軌跡をたどるー文学テクストの翻訳の可能性2018

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Organizer
      日本メディア英語学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Presentation] TILTによる訳出をめぐる語用論的プロセス分析と論理的思考力の涵養2018

    • Author(s)
      南津佳広・杉村寛子
    • Organizer
      九州英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00397
  • [Presentation] E・ブロンテの『嵐が丘』の謎を解く2018

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Organizer
      大阪電気通信大学公開教養講座
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02347
  • [Presentation] 思考力涵養型の英語教育への試み~‘Cat in the Rain’を用いた授業実践報告~2017

    • Author(s)
      工藤多恵 杉村寛子
    • Organizer
      JACET関西支部文学教育研究会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2017-02-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02347
  • [Presentation] 文学のある部屋~文学作品を通した思考力の涵養を探る~2017

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Organizer
      第53回岡山県立高等学校教育研究会学校図書館部会研究協議会
    • Place of Presentation
      ライフパーク倉敷
    • Year and Date
      2017-01-25
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02347
  • [Presentation] 文学テクストを用いた思考力涵養型英語教育に関する予備調査2017

    • Author(s)
      杉村寛子 工藤多恵
    • Organizer
      The 56th JACET International Convention
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02347
  • [Presentation] 想像力の軌跡 シャーロット・ブロンテのビルドゥングスロマン2017

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Organizer
      横浜市立大学(日本ブロンテ協会協賛)エクステンション講座
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02347
  • 1.  工藤 多恵 (70342350)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 2.  南津 佳広 (70616292)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 3.  M・D Sheehan (00411265)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi