• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kojima Kentaro  小島 健太郎

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KOJIMA Kentaro  小島 健太郎

Less
Researcher Number 20525456
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 九州大学, 基幹教育院, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2024: 九州大学, 基幹教育院, 准教授
2013 – 2014: 九州大学, 学内共同利用施設等, 准教授
2012: 九州大学, 学内共同利用施設等, 助教
2012: 九州大学, 高等教育開発推進センター, 助教
2011: 九州大学, 高等教育総合開発研究センター, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Learning support system
Except Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Particle/Nuclear/Cosmic ray/Astro physics / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
グループ学習 / ピア・インストラクション / CLASS / 反転学習 / ワークシート / 協調過程 / 相互作用型授業 / 教育ビッグデータ / 協調学習支援システム / 情報システム … More / 学習科学 / Webアプリケーション / 自動生成 / 学習者グループ / 協調学習 / ビッグデータ / e-book / デジタル教科書 … More
Except Principal Investigator
教育評価 / コンピュータ適応型テスト / 項目反応理論 / テスト理論 / 学習評価 / 科学教育 / 物理教育研究 / 生成AI / 意思決定理論 / 熟達者的思考 / 相互作用型授業 / 反転授業 / 問題解決 / 物理教育 / 対称性の破れ / ヒッグス / ポリヤコフループ / ゲージ対称性の破れ / 大統一理論 / 有限温度 / 高次元ゲージ理論 / 余剰次元 / ゲージヒッグス統一機構 / 教育改善 / 学習支援システム / 学習履歴 / 項目応答理論 / 可視化システム / 教授法開発 / カリキュラム Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (35 results)
  • Co-Researchers

    (14 People)
  •  Developing chained computerized adaptive testing for formative assessment

    • Principal Investigator
      安田 淳一郎
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Nagoya University
      Yamagata University
  •  反転・相互作用型授業における熟達者型問題解決教材の開発と効果の検証

    • Principal Investigator
      原田 恒司
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  相互作用型授業における協調過程の多面的分析に基づく新たな教育手法の開発と評価Principal Investigator

    • Principal Investigator
      小島 健太郎
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Collaborative learning support by automatically generating learner groups using log data of e-book systemPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kojima Kentaro
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Learning support system
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Grand gauge-Higgs unification and its dynamics

    • Principal Investigator
      TAKENAGA KAZUNORI
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Particle/Nuclear/Cosmic ray/Astro physics
    • Research Institution
      Kumamoto Health Science University
  •  Evaluation Methods for Educational Improving using Logs of LMS

    • Principal Investigator
      INOUE Hitoshi
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kyushu University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2014 2013 2012 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] レクチャー 物理学の学び方2020

    • Author(s)
      原田恒司、小島 健太郎
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      サイエンス社
    • ISBN
      4781914896
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03210
  • [Book] レクチャー 物理学の学び方: 高校物理から大学の物理学へ2020

    • Author(s)
      原田恒司,小島健太郎
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      サイエンス社
    • ISBN
      9784781914893
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03172
  • [Journal Article] 入門レベルの物理学の反転授業におけるICTを活用した学習支援2023

    • Author(s)
      小島健太郎, 原田恒司
    • Journal Title

      Physics Education in University

      Volume: 29 Issue: 2 Pages: 61-64

    • DOI

      10.11316/peu.29.2_61

    • ISSN
      1340-993X, 2432-1710
    • Year and Date
      2023-07-15
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03210
  • [Journal Article] Flipped classroom practice focusing on collaborative learning to construct student knowledge2021

    • Author(s)
      小島 健太郎
    • Journal Title

      Journal of the Physics Education Society of Japan

      Volume: 69 Issue: 2 Pages: 87-93

    • DOI

      10.20653/pesj.69.2_87

    • NAID

      130008065881

    • ISSN
      0385-6992, 2432-1028
    • Year and Date
      2021-06-11
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03172
  • [Journal Article] Exploring heterogeneous grouping strategies from the learning analytic perspective2019

    • Author(s)
      Jingyun Wang, Kentaro Kojima
    • Journal Title

      International Journal of Learning Technologies and Learning Environments

      Volume: No 2 (2019), Vol 2 Pages: 21-34

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16173
  • [Journal Article] Evaluating Learning Style-Based Grouping Strategies in Real-World Collaborative Learning Environment2018

    • Author(s)
      Taniguchi Yuta、Gao Yiduo、Kojima Kentaro、Konomi Shin’ichi
    • Journal Title

      Distributed, Ambient and Pervasive Interactions: Technologies and Contexts. DAPI 2018. Lecture Notes in Computer Science, vol 10922. Springer, Cham

      Volume: 10922 Pages: 227-239

    • DOI

      10.1007/978-3-319-91131-1_18

    • ISBN
      9783319911304, 9783319911311
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16173
  • [Journal Article] 文系学生の持つ典型的力学誤概念 Force Concept Inventory (FCI) を用いた解析2017

    • Author(s)
      原田 恒司, 小島 健太郎
    • Journal Title

      基幹教育紀要

      Volume: 3 Pages: 9-20

    • NAID

      120005981120

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16173
  • [Journal Article] アクティブラーニング型学習空間の整備と授業実践2010

    • Author(s)
      小島健太郎、井上仁
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 25-4 Pages: 61-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500889
  • [Journal Article] 学生の協同的関係を形成するアクティブラーニング型授業の試み2010

    • Author(s)
      小島健太郎、井上仁
    • Journal Title

      日本教育工学会第26回全国大会講演論文集

      Pages: 661-662

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500889
  • [Presentation] 協調学習を中心とした入門レベルの物理学授業における学習姿勢の変化2023

    • Author(s)
      小島 健太郎,原田恒司
    • Organizer
      2023年度 日本物理教育学会年会 第39回 物理教育研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03172
  • [Presentation] 入門レベルの物理学の反転授業におけるICTを活用した学習支援2023

    • Author(s)
      小島健太郎
    • Organizer
      日本物理学会 第13回 物理教育シンポジウム 「物理教育をデジタル技術で進化させる 〜学習者の理解を深めるために〜」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03172
  • [Presentation] 入門レベルの物理学講義における反転学習と協調学習の導入 -実践事例をふまえた成果、課題、展望-2022

    • Author(s)
      小島健太郎
    • Organizer
      名古屋大学高等教育研究センター 第202回招聘セミナー 物理学講義実験研究会セミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03172
  • [Presentation] 位相に注目した定式化を用いた音響ドップラー効果の統一的な説明法2021

    • Author(s)
      小島健太郎,原田恒司
    • Organizer
      日本物理学会第76回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03172
  • [Presentation] 位相の遅れに注目した音響ドップラー効果の定式化とその活用2021

    • Author(s)
      小島健太郎、原田恒司
    • Organizer
      2021年度日本物理教育学会年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03210
  • [Presentation] 位相の遅れに注目した音響ドップラー効果の定式化とその活用2021

    • Author(s)
      小島健太郎
    • Organizer
      2021年度 日本物理教育学会年会 第37回 物理教育研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03172
  • [Presentation] 位相に注目した定式化を用いた音響ドップラー効果の統一的な説明法2021

    • Author(s)
      小島健太郎、原田恒司
    • Organizer
      日本物理学会第76回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03210
  • [Presentation] 入門レベル物理学のグループ学習における説明役と聞き役の分担から見る学習者間の相互作用2020

    • Author(s)
      小島健太郎、原田恒司
    • Organizer
      日本物理学会2020年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03210
  • [Presentation] 入門レベルの物理学のグループ学習における説明役と聞き役の分担から見る学習者間の相互作用2020

    • Author(s)
      小島健太郎,原田恒司
    • Organizer
      日本物理学会2020年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03172
  • [Presentation] 物理学のグループ学習における話し手と聞き手の役割分担が理解深化に与える影響,2019

    • Author(s)
      小島健太郎,原田恒司
    • Organizer
      2019年度 日本物理教育学会年会 第36回 物理教育研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03172
  • [Presentation] 物理学のグループ学習における話し手と聞き手の役割分担が理解進化に与える影響2019

    • Author(s)
      小島健太郎、原田恒司
    • Organizer
      2019年度日本物理教育学会年会第36回物理教育研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16173
  • [Presentation] 反転学習を導入したピア・インストラクション型講義の実践2018

    • Author(s)
      小島 健太郎,原田恒司
    • Organizer
      2018年度 日本物理教育学会年会 第35回 物理教育研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16173
  • [Presentation] Exploring an approach for grouping through predicting group performance from analysis of learner characteristics2018

    • Author(s)
      Jingyun Wang, Kentaro Kojima
    • Organizer
      7th International Conference on Learning Technologies and Learning Environments (LTLE2018)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16173
  • [Presentation] 未履修クラスでの物理学概論(II)2017

    • Author(s)
      副島 雄児, 小島 健太郎
    • Organizer
      第34回 物理教育研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16173
  • [Presentation] 初年次教養系物理学科目における反転学習の試み2017

    • Author(s)
      原田 恒司, 小島 健太郎
    • Organizer
      第66回九州地区大学教育研究協議会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16173
  • [Presentation] ピア・インストラクション型講義の実践とグループワーク改善の取り組み2017

    • Author(s)
      小島 健太郎, 原田 恒司
    • Organizer
      第34回 物理教育研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16173
  • [Presentation] 初年次文系学生を対象とした物理教育におけるピア・インストラクションの活用と課題2016

    • Author(s)
      小島 健太郎, 原田 恒司
    • Organizer
      第65回九州地区大学教育研究協議会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16173
  • [Presentation] 未履修クラスでの物理学概論2016

    • Author(s)
      副島 雄児, 小島 健太郎
    • Organizer
      第33回物理教育研究大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16173
  • [Presentation] 高次元ゲージ場によるE_6対称性の自発的な破れと大統一理論2014

    • Author(s)
      小島健太郎、竹永和典、山下敏史
    • Organizer
      日本物理学会
    • Place of Presentation
      東海大学湘南キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24540291
  • [Presentation] Grand Unified Theories and Higgs Physics2013

    • Author(s)
      小島健太郎、竹永和典、(山下敏史)
    • Organizer
      Higgs as Prove of New Physics 2013
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24540291
  • [Presentation] E_6 orbifold GUT with gauge-Higgs unification2013

    • Author(s)
      山下敏史、小島健太郎、竹永和典
    • Organizer
      素粒子物理学の発展2013
    • Place of Presentation
      京都大学 基礎物理学研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24540291
  • [Presentation] E_6 orbifold GUT with gauge-Higgs unification2012

    • Author(s)
      小島健太郎、竹永和典、(山下敏史)
    • Organizer
      Summer Institute 2012
    • Place of Presentation
      Taiwan
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24540291
  • [Presentation] 学生の協同的関係を形成するアクティブラーニング型授業の試み2010

    • Author(s)
      小島健太郎,井上仁
    • Organizer
      日本教育工学会第26回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      名古屋市
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500889
  • [Presentation] アクティブラーニング型学習空間の整備と授業実践2010

    • Author(s)
      小島健太郎,井上仁
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告
    • Place of Presentation
      東広島市
    • Year and Date
      2010-11-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500889
  • [Presentation] Grand gauge-Higgs unification and its Higgs sector

    • Author(s)
      山下敏史、小島健太郎、竹永和典
    • Organizer
      12th regular meeting of the new Higgs woriking group
    • Place of Presentation
      富山大学(富山市)
    • Year and Date
      2015-01-10 – 2015-01-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24540291
  • [Presentation] Grand gauge-Higgs unification and its Higgs sector

    • Author(s)
      山下敏史、小島健太郎、竹永和典
    • Organizer
      Higgs as a probe of new physics 2015
    • Place of Presentation
      富山大学(富山市)
    • Year and Date
      2015-02-11 – 2015-02-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24540291
  • 1.  原田 恒司 (00202268)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 2.  INOUE Hitoshi (70232551)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  SUMIYA Takahiro (90231381)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  TAGAWA Takahiro (70304764)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  FUJIMURA Naomi (40117239)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  YAMAKAWA Osamu (90230325)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  YASUTAKE Koichi (80263664)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  TAKENAGA KAZUNORI (50379294)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 9.  SO Hiroto (20196992)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  YAMASHITA Toshifumi (90622671)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 11.  安田 淳一郎 (00402446)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  前 直弘 (10796098)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  植松 晴子 (70225572)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  中村 琢 (70377943)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi