• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nabatame Tomomi  生天目 知美

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

生天目 知美  ナバタメ トモミ

Less
Researcher Number 20549042
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京海洋大学, 学術研究院, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 東京海洋大学, 学術研究院, 教授
2016 – 2021: 東京海洋大学, 学術研究院, 准教授
2015: 東京海洋大学, その他部局等, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / Japanese language education
Keywords
Principal Investigator
留学生 / 大学コミュニティ / 異文化間コミュニケーション / 待遇コミュニケーション / 人間関係構築 / 日本人学生 / 研究留学生 / 研究室コミュニティ
Except Principal Investigator
読解 / レポート … More / 論文 / アカデミックライティング / レポート作成 / 留学生 / 日本語学習者 / アカデッミック・ライティング / 教材 / 海外の日本語教育 / 資料分析型論文 / 教材作成 / 口頭発表 / 人文・社会科学系論文 / 人文社会科学系論文 / アカデミックジャパニーズ / 解釈 / 引用 / 人文社会科学系 / 論文読解支援 / 論文作成支援 / アカデミック・ライティング / アカデミック・ジャパニーズ Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (9 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  アカデミックライティング教材の拡大とスモールステップ化のための基礎研究

    • Principal Investigator
      大島 弥生
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  大学コミュニティにおける留学生と日本人の待遇コミュニケーションPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      生天目 知美
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Marine Science and Technology
  •  Teaching Materials on Expressions of Quotations and Interpretative Descriptions Found in Academic Papers of Human and Social Sciences

    • Principal Investigator
      Oshima Yayoi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Marine Science and Technology

All 2024 2023 2021 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Relationship Building and Speech Style Selection by International Students in Science Laboratories2024

    • Author(s)
      生天目知美・大島弥生・居關友里子
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Language in Society

      Volume: 26 Issue: 2 Pages: 19-34

    • DOI

      10.19024/jajls.26.2_19

    • ISSN
      1344-3909, 2189-7239
    • Year and Date
      2024-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00733
  • [Journal Article] 理工系研究室におけるコミュニケーションの実態  交感的コミュニケーションに注目して2023

    • Author(s)
      居關友里子・生天目知美
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 25 Pages: 27-34

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00733
  • [Journal Article] 資料分析型論文の史料引用における引用・解釈表現の特徴 ―歴史学/国際政治学/地域研究を対象に―2019

    • Author(s)
      生天目知美・大島弥生
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 20 Pages: 19-27

    • NAID

      130007897987

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02635
  • [Journal Article] 工学分野のゼミにおいて指摘された 資料の引用・解釈に関する問題点とその特徴 ―留学生の口頭発表と質疑応答を事例として―2017

    • Author(s)
      生天目知美・大島弥生
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 19 Pages: 25-32

    • NAID

      130007898005

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02635
  • [Presentation] 理工系大学院留学生の研究室会話における丁寧さの選択ー人間関係構築を支援する会話教育に向けてー2021

    • Author(s)
      生天目知美・居關友里子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会, 日本語教育方法研究会誌 28-2, 26-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00733
  • [Presentation] 大学院生の研究室におけるコミュニケーションー研究室の特性を利用したやり取りに着目してー2021

    • Author(s)
      居關友里子・生天目知美
    • Organizer
      日本語教育方法研究会, 日本語教育方法研究会誌 28-2, 90-91
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00733
  • [Presentation] ゼミの口頭発表における数量的データ提示・解釈の表現-工学系ゼミにおける日本人学生と留学生の比較-2018

    • Author(s)
      生天目知美
    • Organizer
      第50回日本語教育方法研究会(日本語教育方法研究会会誌Vol.24 No.2 pp.48-49)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02635
  • [Presentation] 資料分析型論文における 史料引用による叙述と解釈部分の構造と表現 -歴史学/国際政治学/地域研究分野の論文を例に-2018

    • Author(s)
      大島弥生・生天目知美
    • Organizer
      第20回専門日本語教育学会研究討論会(専門日本語教育学会研究討論会誌p.30~p.32)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02635
  • [Presentation] 人文・社会科学系分野の資料分析型・複合型論文に頻出する表現の習得を支援するアカデミック・ライティング教材試案2018

    • Author(s)
      大島弥生・生天目知美
    • Organizer
      ICJLEヴェネチア2018年日本語教育国際研究大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02635
  • 1.  Oshima Yayoi (90293092)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  山本 富美子 (50283049)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  居關 友里子 (70780500)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  三井 久美子 (20449523)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  松本 理美 (60968600)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  新實 葉子 (70833391)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  中嶌 容子 (80280022)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  安高 紀子 (80938431)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  Nitsu Nobuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi