• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

FUJII Yusuke  藤井 佑介

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 20710833
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 長崎大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2024: 長崎大学, 教育学部, 准教授
2013 – 2014: 福井大学, 教育学研究科(研究院), 特命助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Basic Section 09070:Educational technology-related
Keywords
Principal Investigator
協同学習 / 教師 / 省察 / 教師の意思決定 / 授業研究 / GD表 / 授業省察 / 授業記録 / 協働学習 / ケースメソッド … More / 事例 / 複式授業 / 即興的思考 / 意思決定資本 / 教師の判断 / 教育実習生 / 困った場面 / 授業 / 事例研究 / 教師の対応 / 授業での困難場面 / 教育実習 / 手立て / 意思決定 / 机間指導 / 判断 / アーカイブシステム / 対話的自己 / 発話分析 / ウェアラブルカメラ / 授業アーカイブシステム / 対話的自己論 / 全天球カメラ / 授業分析 / 教育方法学 / SCAT / 協同学習過程分析 / 授業リフレクション / 逐語記録 / 発言表 / 授業洞察 / 協同学習過程 … More
Except Principal Investigator
高校 / アクションリサーチ / 活動理論 / 学校コミュニティ / 探究型カリキュラム / 教師 / リフレクション / 経験学習 / 教師教育 / 研修転移 / 集合研修 / 教員研修 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (35 results)
  • Co-Researchers

    (6 People)
  •  協働学習過程を対象とした多元的な授業記録システムの開発と教師の授業省察への展開Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤井 佑介
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Nagasaki University
  •  Activity theory research on transformation of school communities through inquiry-based curriculum

    • Principal Investigator
      木村 優
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  協同学習における教師の意思決定過程の分析とケースメソッド教材の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤井 佑介
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Nagasaki University
  •  The Development of the action Plan Sheet for the Teachers that Aims to Transition of Teacher Development to Educational Practice from the Point of View of the Experiencial Learning

    • Principal Investigator
      Terashima Kosuke
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Development and demonstration of a support tool for teacher to reflect on lesson that practice collaborative learning.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJII Yusuke
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Nagasaki University
  •  Development and proof of an analysis model of a cooperative learning process by approach of educational methodsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJII Yusuke
    • Project Period (FY)
      2013 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      University of Fukui

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 小学校における教育実習生が研究授業で出会う困難場面とその対応に関する探索的研究2023

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 87 Pages: 53-64

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14097
  • [Journal Article] 学びを促す机間指導の実践と省察2023

    • Author(s)
      岡田泰知、藤井佑介、木村国広
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 22 Pages: 245-254

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14097
  • [Journal Article] 高等学校における生徒の思考の活性化を促す教科横断的な授業実践2022

    • Author(s)
      峯悦子、下村香菜子、藤井佑介
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 21 Pages: 239-248

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14097
  • [Journal Article] 一人一台端末の活用による主体的・対話的で深い学びの実現―中学校理科における実践を通して―2022

    • Author(s)
      松永雄平、藤井佑介、木村国広
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 21 Pages: 249-256

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14097
  • [Journal Article] ICTを活用した授業実践の事例研究―GIGAスクール構想の実現に向けた一人一台端末の活用を中心として―2022

    • Author(s)
      塩田悠介、藤井佑介、木村国広
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 21 Pages: 257-266

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14097
  • [Journal Article] 教員の集合研修の転移モデルの検証2020

    • Author(s)
      泰山裕・寺嶋浩介・時任隼平・藤井佑介
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会報告集

      Volume: JSET20-3 Pages: 125-130

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02821
  • [Journal Article] 複式授業における教師の意思決定に関する事例研究2020

    • Author(s)
      藤井佑介、高柳侑奈
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 6 Pages: 85-98

    • NAID

      120006974797

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14097
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングをテーマとした集合研修カリキュラムの開発と評価―中学校教員を対象として―2020

    • Author(s)
      寺嶋浩介・泰山裕・藤井俊史・民谷洋二・後藤聡志
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要 総合教育科学

      Volume: 68 Pages: 275-286

    • NAID

      120007037889

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02821
  • [Journal Article] 英語科教員研修で得た成果の転移に関する調査2020

    • Author(s)
      時任隼平・藤井佑介・寺嶋浩介・泰山裕
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会報告集

      Volume: JSET20-4 Pages: 171-174

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02821
  • [Journal Article] タブレットを活用した国語科「ことわざ」の単元の授業実践2019

    • Author(s)
      山口真優希、藤井佑介
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 18 Pages: 297-306

    • NAID

      40022129292

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17391
  • [Journal Article] タブレット端末を用いたグループ活動による教員養成課程学生の意識変容ー個人特性を要因とした協働学習に対する意識についてー2019

    • Author(s)
      瀬戸崎典夫、中尾早紀、藤井佑介
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 5 Pages: 175-188

    • NAID

      120006974558

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17391
  • [Journal Article] 授業省察における教師の自己内対話 ―ハーマンスの対話的自己論をてがかりとして―2018

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 43

    • NAID

      130007622802

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17391
  • [Journal Article] 授業アーカイブシステムを活用した授業分析と省察に関する実証的研究ー教育実習後の学生を対象としてー2018

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 4 Pages: 51-60

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17391
  • [Journal Article] 協働学習を記録する全天球授業観察システムの評価2017

    • Author(s)
      瀬戸崎典夫, 鶴本菜穂子, 藤井佑介
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 81 Pages: 191-198

    • NAID

      40021418069

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17391
  • [Journal Article] 授業分析における教師のポジションに関する研究ー対話的自己論による教師の語りの分析ー2016

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Journal Title

      教育実践学研究

      Volume: 18 Pages: 23-34

    • NAID

      130008036350

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17391
  • [Journal Article] 協同学習過程における逐語記録の可視化に関する研究ー中村亨による発言表をてがかりとしてー2015

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 8

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885041
  • [Journal Article] GD(Group Discussion)表を活用した授業省察の意義と可能性2015

    • Author(s)
      藤井佑介 水野正朗
    • Journal Title

      協同と教育

      Volume: 11

    • NAID

      40020732386

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885041
  • [Journal Article] グループ学習におけるICT活用に関する一考察2014

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885041
  • [Journal Article] 教職大学院教員の力量形成と協働生成機序ー福井大学教職大学院における協働実践省察型FDの実現ー2014

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885041
  • [Presentation] 教育実習生が研究授業で出会う困難場面とその対処に関する探索的研究2021

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14097
  • [Presentation] 教員を対象とした集合研修の研修転移を検討する2021

    • Author(s)
      寺嶋浩介・泰山裕・時任隼平・藤井佑介
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02821
  • [Presentation] ICT推進リーダーの普及に資する行動の分析 研修転移場面に着目して2020

    • Author(s)
      寺嶋浩介・泰山裕・時任隼平・藤井佑介
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02821
  • [Presentation] スクールミドル育成を目的とした教員研修と教員文化に関する考察2020

    • Author(s)
      時任隼平・藤井佑介・寺嶋浩介・泰山裕
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02821
  • [Presentation] 教師は集合研修で得た知見を校内においてどのように活かすのか2019

    • Author(s)
      時任隼平・藤井佑介・寺嶋浩介・泰山裕
    • Organizer
      日本教育工学会 2019年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02821
  • [Presentation] 省察と実践研究に関する認識と課題2019

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14097
  • [Presentation] 教員の集合研修の転移に関する調査2019

    • Author(s)
      寺嶋浩介・泰山裕・時任隼平・藤井佑介
    • Organizer
      日本教育工学会 2019年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02821
  • [Presentation] 複式学級における教師の意思決定に関する事例研究2019

    • Author(s)
      藤井佑介・高柳侑奈
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14097
  • [Presentation] 授業アーカイブシステムを活用した授業省察及び分析に関する研究 ―グループにおける発話分析を通して ―2018

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17391
  • [Presentation] 全天球型カメラを用いた即時評価システムの提案2016

    • Author(s)
      鈴木計哉, 藤井佑介, 瀬戸崎典夫
    • Organizer
      電子情報通信学会
    • Place of Presentation
      国内:長崎大学(長崎県長崎市)
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17391
  • [Presentation] 協働学習における即時評価システムの開発2016

    • Author(s)
      鈴木計哉, 藤井佑介, 本多博, 瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      国内:大阪大学(大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17391
  • [Presentation] 教育実習後の学生による授業分析及び省察に関する実践研究2016

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      国内:九州大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17391
  • [Presentation] 理論と実践の架橋に基づく実践研究者の役割と教職大学院の布置ー授業の見方と授業研究の居方ー2014

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Organizer
      九州教育学会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2014-12-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885041
  • [Presentation] GD表を用いた授業リフレクションに関する研究ー授業者へのインタビュー分析を中心にー2014

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Place of Presentation
      創価大学
    • Year and Date
      2014-10-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885041
  • [Presentation] グループ学習内におけるポートフォリオ活用に関する一考察2013

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Place of Presentation
      札幌大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885041
  • [Presentation] グループ学習内の子どものケアリングに関する定性的研究2013

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885041
  • 1.  木村 優 (40589313)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  Terashima Kosuke (30367932)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 3.  時任 隼平 (20713134)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 4.  泰山 裕 (90748899)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 5.  瀬戸崎 典夫 (70586635)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  篠原 岳司 (20581721)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi