• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

NAGAKURA Mamoru  長倉 守

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

長倉 守  ナガクラ マモル

Less
Researcher Number 20734205
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 岐阜大学, 教育学研究科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 岐阜大学, 教育学研究科, 准教授
2014 – 2016: 静岡大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / :Education and related fields
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education
Keywords
Principal Investigator
研修プログラム / 実践モデル / 総合的な学習の時間 / 実践モデルの開発 / 組織的な評価・改善活動の連鎖 / 総合的な学習の時間の改善 / 社会に開かれた教育活動の実現 / 児童の学びを基軸とした地域資源活用システムの構築 / 研修や通信を通じた組織文化の醸成 / フレキシブルな運用による校内組織の改善 … More / 教育活動と経営活動の一体的推進 / カリキュラム・マネジメント / 総合的な学習の時間の組織的改善 / 世界地誌学習 / カリキュラム開発 / 地理的な見方・考え方 / 地理的分野 / 社会科教育 / 学習活動との接合 / 学習目標・内容の検討 / 汎用的な応用 / カリキュラムへの構造的実装 / 学習活動への翻案 / 本質的な問いへの変換 / 考察の着眼点の可視化 / 汎用性のある問いの構造的な連鎖 / 本質的な問いのレベルへの変換 / 見方・考え方の構造的理解 / 実践的・実証的カリキュラム開発 / 地理的な見方・考え方の駆動 … More
Except Principal Investigator
教育経営 / 組織文化 / コロナ禍 / 学校経営 / 自発性 / サービスラーニング / 振り返り / 省察 / 教員養成 / 学校インターンシップ / サービス・ラーニング / 学校支援ボランティア Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (26 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  総合的な学習の時間を推進するカリキュラム・マネジメントの実践モデルと研修の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      長倉 守
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Gifu University
  •  コロナ禍における学校教育活動の継続性担保に関する実態調査研究

    • Principal Investigator
      棚野 勝文
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Gifu University
  •  Curriculum Development Research for World Geography Study that Uses Geographical Perspectives and Ways of ThinkingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAGAKURA Mamoru
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Review Section
      :Education and related fields
    • Research Institution
      Gifu University
  •  Reconsideration of the Significance of School Support Volunteer and Build Support System in Improving the Quality of Teacher Training

    • Principal Investigator
      Fumihiko Sugano
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Shizuoka University

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 「どう生きるか」教育課程研究開発のプロセスに関する整理2024

    • Author(s)
      干場康平・小笠原淳・丸山早苗・今村光章・長倉守
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(教育実践研究・教師教育研究)

      Volume: 25 Pages: 137-146

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13706
  • [Journal Article] 地域資源を活用した総合的な学習の時間に関する組織的改善-社会に開かれた教育課程の実現を目指して-2024

    • Author(s)
      横山亜希・長倉守
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(教育実践研究・教師教育研究)

      Volume: 25 Pages: 157-166

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13706
  • [Journal Article] 「どう生きるか」カリキュラム開発に関する実践的考察-8年生「社会に生きる」の実践に着目して-2024

    • Author(s)
      大坪雅詩・大塚光朗・髙橋亮・浅井拓也・長倉守
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(教育実践研究・教師教育研究)

      Volume: 25 Pages: 147-156

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13706
  • [Journal Article] 新型コロナウイルス感染症対策下における学校教育活動等の実態-全国一斉臨時休業を含む2020年度の全国小中学校調査より-2024

    • Author(s)
      棚野勝文,吉澤寛之,長倉守,芥川祐征
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 72 Pages: 169-177

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02215
  • [Journal Article] 中学校社会科地理的分野「地域調査の手法」における資質・能力の育成を目指した単元開発と授業実践2024

    • Author(s)
      原川海翔・長倉守
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 72(2)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23312
  • [Journal Article] 義務教育学校における特設教科「北方科」のカリキュラム開発2024

    • Author(s)
      大羽幸恵・長倉守
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(教育実践研究・教師教育研究)

      Volume: 25 Pages: 177-186

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13706
  • [Journal Article] 探究の高度化 ・自律化とSDGsの視点を踏まえた総合的な探究の時間のカリキュラム開発-持続可能な地域社会の創り手の育成に向けて-2023

    • Author(s)
      鈴木泰輔・長倉守
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告教育実践研究・教師教育研究

      Volume: 25 Pages: 133-142

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13706
  • [Journal Article] 授業過程における学習課題の成立に関する教師の専門的技能-社会科公民的分野の授業実践を事例として-2023

    • Author(s)
      長倉守
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 39(1) Pages: 87-93

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23312
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間のカリキュラム開発に関する組織的な評価・改善活動-OODAループを援用したカリキュラム・マネジメント-2023

    • Author(s)
      上村直樹・長倉守
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告教育実践研究・教師教育研究

      Volume: 25 Pages: 123-132

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13706
  • [Journal Article] 社会に開かれた教育課程の実現を目指した総合的な学習の時間の組織的改善に関する検討-中山間地域の人的・物的資源の活用による教育活動の充実に向けて-2023

    • Author(s)
      横山亜希・長倉守
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 (人文科学)

      Volume: 72(1) Pages: 203-212

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13706
  • [Journal Article] 総合的な探究の時間における地域課題探究型学習のカリキュラム開発-「ふるさと教育」の理念を踏まえて-2023

    • Author(s)
      總山真奈美・長倉守
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告教育実践研究・教師教育研究

      Volume: 25 Pages: 153-162

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13706
  • [Journal Article] 持続可能性キー・コンピテンシーの育成を目指した総合的な学習の時間における実践モデルを基にした実践開発2023

    • Author(s)
      福井寛・長倉守
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告教育実践研究・教師教育研究

      Volume: 25 Pages: 143-152

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13706
  • [Journal Article] 持続可能な地域社会の創り手を育成する総合的な探究の時間のカリキュラム開発の課題と枠組の検討-探究の高度化・自律化とSDGsの視点を踏まえて-2022

    • Author(s)
      鈴木泰輔・長倉守
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告人文科学

      Volume: 71(1) Pages: 273-282

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13706
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間を中核としたカリキュラム・マネジメントに関する考察-組織的な評価・改善活動を基軸として-2022

    • Author(s)
      上村直樹・長倉守
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告人文科学

      Volume: 71(1) Pages: 263-272

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13706
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメントの実践枠組の開発-学習指導要領を踏まえた各学校での実践化に向けてー2022

    • Author(s)
      長倉守
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 70(2) Pages: 143-152

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23312
  • [Journal Article] 持続可能性キー・コンピテンシーに基づく国研ESD枠組と総合的な学習の時間における実践モデルの検討2022

    • Author(s)
      福井寛・長倉守
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告人文科学

      Volume: 71(1) Pages: 283-291

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13706
  • [Journal Article] 地理的な見方・考え方を働かせる単元カリキュラムの開発に関する実践的研究 -中学校社会科地理的分野「世界の諸地域」を事例として-2022

    • Author(s)
      長倉守・金澤翔平
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 37 Pages: 154-167

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23312
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間におけるカリキュラム開発の形成過程と教師の認識の変容に関する事例研究2021

    • Author(s)
      長倉 守
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 69 Pages: 131-139

    • NAID

      120007089319

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23312
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメントの理論モデルに関する考察2021

    • Author(s)
      長倉守
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 70(1) Pages: 241-250

    • NAID

      120007177887

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23312
  • [Journal Article] 教科固有の「見方・考え方」を働かせたカリキュラムに関する研究 -中学校社会科地理的分野を事例として-2020

    • Author(s)
      長倉 守
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 36 Pages: 89-97

    • NAID

      120006867102

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23312
  • [Presentation] 新型コロナウイルス感染症下における学校行事の実施判断に関する校長の意思決定過程2024

    • Author(s)
      長倉守,棚野勝文,吉澤寛之,芥川祐征
    • Organizer
      日本学校改善学会2024愛媛大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02215
  • [Presentation] 新型コロナウイルス感染症対策下における学校教育活動の実態 -長期臨時休業を含む2020年度の全国小中学校調査結果より-2023

    • Author(s)
      棚野勝文,吉澤寛之,長倉守,芥川祐征
    • Organizer
      関西教育行政学会 2023年度第39回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02215
  • [Presentation] 学校教育活動における新型コロナウイルス感染症対策に及ぼす 校長リーダーシップの影響2022

    • Author(s)
      吉澤寛之、棚野勝文、長倉守、芥川祐征
    • Organizer
      日本学校教育学会第36回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02215
  • [Presentation] 深い学びを実現する見方・考え方を働かせたカリキュラム開発に関する考察 -社会的事象の地理的な見方・考え方に着目して-2021

    • Author(s)
      長倉守・金澤翔平
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23312
  • [Presentation] 社会的事象の地理的な見方・考え方を働かせるカリキュラム開発に関する考察2021

    • Author(s)
      長倉守・金澤翔平
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23312
  • [Presentation] 地理的な見方・考え方を働かせたカリキュラム開発に関する研究 ー「場所」の見方・考え方に着目してー2020

    • Author(s)
      長倉守
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23312
  • 1.  Fumihiko Sugano (30216288)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  塩田 真吾 (30547063)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  益川 弘如 (50367661)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  山本 真人 (80609305)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  長谷川 哲也 (90631854)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  島田 桂吾 (20646674)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  棚野 勝文 (30774559)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 8.  吉澤 寛之 (70449453)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 9.  芥川 祐征 (80757542)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 10.  MOCHIZUKI Kota
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi