• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SATO Shoji  佐藤 正二

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 30107205
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016: 宮崎大学, 教育学部, 教授
2008 – 2016: University of Miyazaki, 教育文化学部, 教授
2000 – 2005: 宮崎大学, 教育文化学部, 教授
1996 – 1997: 宮崎大学, 教育学部, 助教授
1986 – 1988: 宮崎大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
教育・社会系心理学 / Clinical psychology / Educational psychology
Except Principal Investigator
Clinical psychology / Psychology
Keywords
Principal Investigator
社会的スキル訓練 / classroom based social skills training / 聞くスキル / 集団社会的スキル訓練 / long-term maintenance / social skills training / 社会的働きかけ / 長期的維持 / 維持効果 / 認知的再構成法 … More / 抑うつ予防プログラム / School based intervention / maintenance / booster session / 社会的問題解決スキル / 複数学級への介入 / フォローアップ査定 / 対人的自己効力感の促進 / ソーシャルサポートの促進 / 継続的介入 / 学校規模の介入 / ブースターセッション / empathy skill / anger control skill / listening skill / Longitudinal analysis / 社会的強化 / フィードバック / 行動リハーサル / モデリング / 引っ込み思案行動 / 孤独感 / 不注意多動 / 社会的スキル / 共感スキル / 怒りコントロールスキル / 縦断的分析 / coaching method / socially withdrawn behavior / 社会的孤立行動 / コーチング / 引っ込み思案 / ユニバーサル予防 / 認知の誤り / 自動思考 / 長期維持効果 / 子どもの抑うつ予防 / 中学進学後の維持効果 / 認知再構成法 / 介入効果の維持 / 認知的再構成 / 児童へのユニバーサル抑うつ予防プログラム … More
Except Principal Investigator
行動療法 / ペアレント・トレーニング / 発達障害 / Treatment and education / Social skill training / Operant method / Severely handicapped children / ダウン症児 / ワシントン法 / 言語形成 / リーシャル・スキル・トレーニング / 重度心身障害児 / 治療教育・行動療法 / ソーシャル・スキル・トレーニング / 治療教育 / スキル・トレーニング / ソーシャル / オペラント法 / 重度心身障害 / 行動理論 / 早期診断 / 愛着 / 母親の虐待リスク / 周産期におけるリスクエピソード / 個別施行のペアレント・トレーニング / 予防介入 / 乳幼児版ペアレント・トレーニング / 脳障害 / 実行可能性 / 早期介入 / 児童期 / 幼児期 / 乳幼児期 / 認知行動療法 / 学童期 / 幼児 / 乳幼児 / ADHD / ペアレントトレーニング / AD/HD / LD / 周産期睡眠リズム形成 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (35 results)
  • Co-Researchers

    (17 People)
  •  The early intervention system of Developmental Disorder

    • Principal Investigator
      TATSUMOTO Shin
    • Project Period (FY)
      2012 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  Efficacy and long-term maintenance effect of a school-based universal depression prevention program with 4th and 6th grade childrenPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SATO SHOJI
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  The Development of Early Diagnosis and Intervention System for Developmental Disorder Suspected Children

    • Principal Investigator
      TATSUMOTO Shin
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  Effect of a comprehensive school-based prevention program for depression in childrenPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SATO Shoji
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  The analysis of classroom-based social skills training in childrenPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SATO Shoji
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  LONGITUDINAL ANALYSIS ON SOCIAL SKILLS TRIANING EFFECT IN CHILDRENPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SATO Shoji
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      MIYAZAKI UNIVERSITY
  •  LONGITUDINAL STUDY ON SOCIAL SKILLS TRAININGPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SATO Shoji
    • Project Period (FY)
      1996 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      MIYAZAKI UNIVERSITY
  •  Research on shaping for severly handicapped children

    • Principal Investigator
      AGARI Ichiro
    • Project Period (FY)
      1986 – 1988
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (A)
    • Research Field
      Psychology
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY

All 2015 2014 2013 2012 2010 2009 2008 2006 2005 2004 2003 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 学校でできる認知行動療法-子どもの抑うつ予防プログラム2013

    • Author(s)
      佐藤正二・佐藤容子・石川信一・佐藤寛・戸ヶ崎泰子・尾形明子
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      日本評論社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530878
  • [Book] SSTの技法と理論2009

    • Author(s)
      佐藤正二・戸ヶ崎泰子
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      金剛出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530632
  • [Book] 学校におけるSST実践ガイド-子どもの対人スキル指導2006

    • Author(s)
      佐藤正二, 佐藤容子(編著)
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      金剛出版
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530430
  • [Book] 実践!ソーシャルスキル教育 小学校編2005

    • Author(s)
      佐藤正二
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      図書文化
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530430
  • [Journal Article] 中学生に対する社会的問題解決訓練の効果2015

    • Author(s)
      髙橋高人,石川信一,井上嘉代美,佐藤正二
    • Journal Title

      認知療法研究

      Volume: 8 Pages: 58-70

    • NAID

      40020901369

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530878
  • [Journal Article] Long-term effects of a universal prevention program for depression in children: A three-year follow-up study2013

    • Author(s)
      Sato,S., Ishikawa,S.,Togasaki,Y.,Ogata,A., & Sato,Y.
    • Journal Title

      Child and Adolescent Mental Health

      Volume: 18 Issue: 2 Pages: 103-108

    • DOI

      10.1111/j.1475-3588.2012.00665.x

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530878
  • [Journal Article] 対人関係のスキル・トレーニングはどのように生まれ、発展してきたか2010

    • Author(s)
      戸ヶ崎泰子・佐藤正二
    • Journal Title

      児童心理 64巻(特集号)

      Pages: 20-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530632
  • [Journal Article] 社会的スキル訓練による児童の抑うつ症状への長期的効果2010

    • Author(s)
      石川信一・岩永美智子・山下文大・佐藤寛・佐藤正二
    • Journal Title

      教育心理学研究 58巻3号

      Pages: 372-384

    • NAID

      110007817688

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530632
  • [Journal Article] 子どものうつと自己肯定感2010

    • Author(s)
      佐藤寛・佐藤正二
    • Journal Title

      児童心理 64巻40号

      Pages: 360-365

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530632
  • [Journal Article] 教育現場におけるSST2009

    • Author(s)
      佐藤正二・戸ヶ崎泰子
    • Journal Title

      精神療法 35巻

      Pages: 89-98

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530632
  • [Journal Article] ソーシャルスキルの教育, これからの課題2009

    • Author(s)
      相川充 佐藤正二 宮前義和小貫悟 立元真 田中共子
    • Journal Title

      教育心理学年報 48巻

      Pages: 36-38

    • NAID

      130004697870

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330145
  • [Journal Article] 幼児の問題行動の個人差を測定するための保育者評定尺度の開発2006

    • Author(s)
      金山元春, 中台佐喜子, 磯部美良, 岡村寿代, 佐藤正二, 佐藤容子
    • Journal Title

      パーソナリティ研究 14・2

      Pages: 235-237

    • NAID

      110004353367

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530430
  • [Journal Article] Development of teacher-rated Problem Behaviors Scale for preschool children.2006

    • Author(s)
      Kanayama, M., Nakadai, S., Isobe, M., Okamura, h., Sato, S., Sato, Y.
    • Journal Title

      Japanese Journal of Personality 14

      Pages: 235-237

    • NAID

      110004353367

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530430
  • [Journal Article] 引っ込み思案児の社会的スキル訓練一般化の分析-2005

    • Author(s)
      佐藤正二, 佐藤容子, 高山 巌
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター紀要 13

      Pages: 43-52

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530430
  • [Journal Article] 引っ込み思案児の社会的スキル訓練一般化の分析2005

    • Author(s)
      佐藤正二
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター紀要 第13号

      Pages: 43-52

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530430
  • [Journal Article] A review of classroom-based social skills training2004

    • Author(s)
      Kanayama, M., Sato, S., Maeda, K.
    • Journal Title

      Japanese Journal of Counseling Science 37

      Pages: 270-279

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530430
  • [Journal Article] 学級単位の集団社会的スキル訓練-現状と課題2004

    • Author(s)
      金山元春, 佐藤正二, 前田健一
    • Journal Title

      カウンセリング研究 37・3

      Pages: 270-279

    • NAID

      40006518747

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530430
  • [Journal Article] 学級での集団社会的スキル訓練の展望2004

    • Author(s)
      金山元春, 佐藤正二, 前田健一
    • Journal Title

      カウンセリング研究 37.3

      Pages: 270-279

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530430
  • [Journal Article] Relational aggression and social skills of preschool children2003

    • Author(s)
      Isobe, M, Sato, S.
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Psychology 51

      Pages: 13-21

    • NAID

      110001889084

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530430
  • [Journal Article] 幼児の関係性攻撃と社会的スキル2003

    • Author(s)
      磯部美良, 佐藤正二
    • Journal Title

      教育心理学研究 51.1

      Pages: 13-21

    • NAID

      110001889084

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530430
  • [Journal Article] 児童の抑うつ症状に対する学級規模の認知行動療法プログラムの有効性

    • Author(s)
      佐藤寛・今城知子・戸ヶ崎泰子・石川信一・佐藤容子・佐藤正二
    • Journal Title

      教育心理学研究査読有 57巻1号

      Pages: 111-123

    • NAID

      110007226315

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530632
  • [Presentation] 幼児の社会的スキルが児童の社会的スキル及び抑うつに及ぼす影響2014

    • Author(s)
      新屋桃子,高橋髙人,佐藤正二
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第40回大会
    • Place of Presentation
      富山国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530878
  • [Presentation] Effectiveness of a school-based depression prevention program for Japanese adolescents2013

    • Author(s)
      Ogata,A.,Togasaki,Y.,Ishikawa,S.,Sato,H.,Sato,Y., & Sato,S.
    • Organizer
      The 4th Asian Cognitive Behavior Therapy (CBT) Conference 2013 Tokyo
    • Place of Presentation
      平成帝京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530878
  • [Presentation] Mediators of cognitive behavioral prevention program for children in depression.2013

    • Author(s)
      Matsubara,K.,Takahashi,T.,Ishikawa,S., & Sato,S.
    • Organizer
      The 4th Asian Cognitive Behavior Therapy (CBT) Conference 2013 Tokyo
    • Place of Presentation
      平成帝京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530878
  • [Presentation] 児童における抑うつと社会的スキルに関する縦断的分析-学年に応じたターゲットスキルの検討2013

    • Author(s)
      永山みお,佐藤正二,髙橋高人
    • Organizer
      日本うつ病学会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530878
  • [Presentation] 中学生における抑うつ予防プログラムの効果2013

    • Author(s)
      中野聡之,佐藤正二
    • Organizer
      日本行動療法学会
    • Place of Presentation
      平成帝京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530878
  • [Presentation] 児童に対する学級単位の社会的問題解決訓練-長期的維持と抑うつ低減効果の検討2012

    • Author(s)
      田中利枝・後藤吉道・佐藤正二
    • Organizer
      日本行動療法学会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530878
  • [Presentation] 中学校における集団社会的スキル訓練の長期的維持促進効果2012

    • Author(s)
      田中利枝・加治屋誠朗・佐藤正二
    • Organizer
      日本うつ病学会
    • Place of Presentation
      京王プラザホテル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530878
  • [Presentation] Cognitive-behavioral classwide universal prevention for depressive symptoms in Japanese children.2009

    • Author(s)
      Hiroshi Sato
    • Organizer
      The 43^<rd> Association for Behavioral and Cognitive Therapy Annual Convention
    • Place of Presentation
      New York.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530632
  • [Presentation] 子供の抑うつ予防プログラム-その効果と課題2009

    • Author(s)
      佐藤正二
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530632
  • [Presentation] ソーシャルスキル教育、これからの課題2008

    • Author(s)
      佐藤正二
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530632
  • [Presentation] 定時制高校における認知的側面に焦点を当てた抑うつ予防プログラムの効果

    • Author(s)
      高橋髙人,馬場章博,松原耕平,佐藤正二
    • Organizer
      第14回日本認知療法学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2014-09-12 – 2014-09-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530878
  • [Presentation] 中学3年間における抑うつ予防プログラムの長期的効果

    • Author(s)
      中野聡之,高橋髙人,佐藤正二
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第40回大会
    • Place of Presentation
      富山国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-01 – 2014-11-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530878
  • [Presentation] Influence of social skills on depression in Japanese Elementary school students

    • Author(s)
      Takahito Takahashi, Shoji Sato
    • Organizer
      Association for Behavioral and Cognitive Therapies 48th Annual Convention
    • Place of Presentation
      Philadelphia,USA
    • Year and Date
      2014-11-20 – 2014-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530878
  • [Presentation] 幼児における集団社会的スキル訓練の問題行動への効果-標準群Normative samplesとの比較-

    • Author(s)
      高橋髙人,佐藤正二
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第40回大会
    • Place of Presentation
      富山国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-01 – 2014-11-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530878
  • 1.  TOGASAKI Yasuko (40300040)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  TATSUMOTO Shin (50279965)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  NUNOI Hiroyuki (50218260)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  SAMESHIMA Hiroshi (50274775)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  IKENOUE Tuyomu (60232211)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  SATO Youko (50196284)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  ISHIKAWA Shinichi (90404392)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  OGATA Akiko (70452919)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  AGARI Ichiro (50034559)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  TAKAYAMA Iwao (60041307)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  YAMASHITA Isao (10033549)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  KOBAYASHI Shigeo (30006902)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  HARUKI Yutaka (80063551)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  武井 優子 (00727886)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  児玉 由紀 (30305081)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  児玉 由紀 (30305031)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  東 正 (30000293)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi