• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yamamoto Hiroki  山本 博樹

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

山本 博樹  ヤマモト ヒロキ

YAMAMOTO Hiroki  山本 博樹

Less
Researcher Number 30245188
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 立命館大学, 総合心理学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 立命館大学, 総合心理学部, 教授
2021 – 2023: 立命館大学, 総合心理学部, 教授
2016 – 2019: 立命館大学, 総合心理学部, 教授
2011 – 2013: 立命館大学, 文学部, 教授
2008: Osaka Gakuin University, 流通科学部, 教授 … More
2007: Osaka Gakuin University, 流通科学部, 准教授
2003 – 2006: 大阪学院大学, 流通科学部, 助教授
2000 – 2001: 大阪学院大学, 流通科学部, 助教授
1995 – 1996: 大阪学院大学, 流通科学部, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / 教育・社会系心理学 / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Keywords
Principal Investigator
構造方略 / 支援 / 学習支援 / 読解 / 説明文理解 / 適性形成型支援 / 学業達成 / 学業不振 / 教科書 / 体制化方略 … More / 標識化効果 / 高齢者 / 手順理解 / 標識化 / 理解 / 画面構成 / 中高移行期 / 説明文 / 高1クライシス / 進路多様校 / 継続使用 / 説明実践 / 支援メカニズム / 説明文読解 / 教科理解 / 学習方略 / 構造方略教示 / 学習適応 / 理解支援 / 高校初年次生 / 適応的説明文理解 / 苦戦 / 「高1クライシス」 / 適応的説明文読解 / strategy utilization / explicitness of signals / organizational strategy / procedural sentences / reading comprehension / signaling effect / 機器操作 / 標準化効果 / 住まい / 機器操作学習 / 取扱説明 / 認知的加齢 / 方略使用 / 標識の明示性 / 手順文 / 「倫理」学習 / テキスト学習 / 公民科「倫理」 / 有効性 / 表現方略 / 「倫理」教科書 / 概説 / 教授学習過程 / 概要把握 / 初学者 / 高校生 / 教科書学習 / 学習 / 評定 / 発達と加齢 / 読解方略 / 理解支援ニーズ / テキストデザイン / 標識化様式 / 読解支援 / 教材学習 / 使用説明 / カット技法 … More
Except Principal Investigator
抑うつ・不安 / 大学生 / 学生相談 / 説明方略 / 援助要請 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (118 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  Explanatory Strategies to Promote Seeking Help from Student Counseling Services Among College Students with Depressive and Anxiety Symptoms

    • Principal Investigator
      木村 真人
    • Project Period (FY)
      2025 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10030:Clinical psychology-related
    • Research Institution
      Osaka International University
  •  Support mechanism on continuous use of reading comprehension strategy to promote class adaptation by the first-year high school students.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山本 博樹
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  Research on support mechanisms of adaptive text-comprehension by the first-year high school students.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Yamamoto Hiroki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  An empirical study on signaling effects supporting high school students for their learning of the ethics textbook.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAMOTO Hiroki
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  Effects of signaling styles on memory of procedural sentences in older adultsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAMOTO Hiroki
    • Project Period (FY)
      2006 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Osaka Gakuin University
  •  Supporting older adults for their reading comprehension of procedural sentences -Analysis of signaling effects-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAMOTO Hiroki
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Osaka Gakuin University
  •  使用説明書の標識化とそれによる手順理解の支援に関する認知心理学的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山本 博樹
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Osaka Gakuin University
  •  物語理解の構成過程を支援する画面構成の適合化-物語の基本動作と対応した画面構成の効果-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山本 博樹
    • Project Period (FY)
      1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Osaka Gakuin University
  •  幼児による物語の「分かりやすさ」を支援する画面構成の役割Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山本 博樹
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Osaka Gakuin University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2014 2013 2012 2011 2009 2008 2007 2006 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教師のための説明実践の心理学2019

    • Author(s)
      山本博樹 (編)
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Book] チーム学校での効果的な援助ー学校心理学の最前線ー2018

    • Author(s)
      水野治久・家近早苗・石隈利紀 (編) (山本博樹)
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513091
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Book] 公認心理師のための説明実践の心理学2018

    • Author(s)
      山本博樹 (編)
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Book] 映像の文法無藤隆・子安増生(編)発達心理学II2013

    • Author(s)
      山本博樹
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Book] 発達心理学II2013

    • Author(s)
      白井利明・清水弘司・都筑学・杉村和美・川浦康至・浦上昌則・岡本祐子・川瀬良美・島津明人・河合千恵子・やまだようこ・ 根ヶ山光一・中里克治・中谷敬明・林智一・能智正博・中釜洋子・無藤隆・宮田加久子・山本博樹他
    • Total Pages
      376
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Book] コミュニケーションの認知心理学2013

    • Author(s)
      伊東昌子・佐々木美加・新垣紀子・山本博樹・原田悦子・青山征彦・白石将浩・仲真紀子・伊田政司・申紅仙・南部美砂子・松本雄一
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Book] 子どもと高齢者に対する説明書理解の支援伊東昌子(編)コミュニケーションの認知心理学2013

    • Author(s)
      山本博樹
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Journal Article] 大学生の統計学習における仮想的説明の効果検証 ―中学生を仮想した場合の効果の最大化―2023

    • Author(s)
      山内みく・山本博樹・土田宣明
    • Journal Title

      人間科学研究

      Volume: 45 Pages: 1-14

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Journal Article] 高校入学後の学業ストレスを規定するのは学習適応か学業成績か?-高1に対する体制化方略を用いた授業支援の視点-2023

    • Author(s)
      王語非・山本博樹・亀井隆幸
    • Journal Title

      立命館教職教育研究

      Volume: 11 Pages: 43-52

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Journal Article] 学習支援の観点に立った説明のあり方とは?2023

    • Author(s)
      山本博樹
    • Journal Title

      ILT NEWS

      Volume: 61 Pages: 1-2

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Journal Article] 高校生に伝えたい説明の心理学2023

    • Author(s)
      山本博樹
    • Journal Title

      心理学ワ-ルド

      Volume: 104 Pages: 38-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Journal Article] 高校宗教科授業での思想形成過程に関する読解活動の支援が学業達成に及ぼす効果-「高1クライシス」に対する支援の可能性-2022

    • Author(s)
      山本博樹,桑原昭信,村上崇至
    • Journal Title

      日本仏教教育学研究

      Volume: 30 Pages: 181-199

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Journal Article] コロナ禍に立ち向かう教育心理学者の思い2021

    • Author(s)
      山本 博樹
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 60 Issue: 0 Pages: Pref00_1-Pref00_1

    • DOI

      10.5926/arepj.60.Pref00_1

    • NAID

      130008116882

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2021-03-30
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Journal Article] 説明実践に教育心理学は貢献してきたのか?―説明研究からみた現状と課題―2020

    • Author(s)
      山本博樹・深谷達史・高垣マユミ・比留間太白・小野瀬雅人
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 59 Pages: 256-363

    • NAID

      130007935454

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Journal Article] 高校初年次生が構造方略を持続的に使うと説明文理解や学習適応ならびに学業達成は高まるのか?2020

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼・島田英昭
    • Journal Title

      学校心理士会年報

      Volume: 12 Pages: 76-85

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Journal Article] 高1の構造方略を活用した説明文理解が学習適応と学業達成に及ぼす影響ー公民科教科書の説明文を用いた検証と学習支援の視点ー2018

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼
    • Journal Title

      学校心理士会年報

      Volume: 10 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Journal Article] Boundary conditions for the effect of signaling on the prose comprehension of first-year high school students and college students2018

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼・島田英昭
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 89 Issue: 3 Pages: 240-250

    • DOI

      10.4992/jjpsy.89.17015

    • NAID

      130007463759

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Journal Article] 説明実践を支える教授・学習研究の動向2017

    • Author(s)
      山本博樹
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 56

    • NAID

      130006106512

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Journal Article] 高齢者の構造方略ならびに手順説明文の理解に及ぼす標識化効果―MMSE得点に応じて異なる効果の過程―2017

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼・東山篤規
    • Journal Title

      立命館文学

      Volume: 652 Pages: 120-132

    • NAID

      40021181189

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Journal Article] 高校「倫理」教科書からの思想形成過程の理解に対する支援可能性-段落分け方略を介した支援の観点-2016

    • Author(s)
      山本博樹・織田涼・小島淳一
    • Journal Title

      立命館文学

      Volume: 646 Pages: 76-89

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Journal Article] 本当に読み手は読解過程を通じて見出しの恩恵を受けているのか?―PCを用いた時系列的な評価法による検討―立命館文学2014

    • Author(s)
      山本博樹・織田涼
    • Journal Title

      立命館文学

      Volume: 636 Pages: 109-121

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Journal Article] 本当に読み手は読解過程を通じて見出しの恩恵を受けているのか?―PCを用いた時系列的な評価法による検討―2014

    • Author(s)
      山本博樹・織田涼
    • Journal Title

      立命館文学

      Volume: 636 Pages: 109-121

    • NAID

      110009799753

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Journal Article] 標識の示差性が支援する教科書の体系的な分かりやすさ―児童期後期における支援可能性―2011

    • Author(s)
      山本博樹
    • Journal Title

      立命館人間科学研究

      Volume: 24 Pages: 5-19

    • NAID

      110008750792

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Journal Article] 高齢者の読解における支援の有効性と有用性2009

    • Author(s)
      山本博樹
    • Journal Title

      心理学評論 (準備中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530529
  • [Journal Article] Signaling effects and memory strategies for instructions in older adults.2007

    • Author(s)
      Hiroki Yamamoto
    • Journal Title

      大阪学院大学流通・経営科学論集 第32巻第1-3号

      Pages: 29-38

    • NAID

      40015442197

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530529
  • [Journal Article] Signaling effects and memory strategies for in structionsin older adults2007

    • Author(s)
      Yamamoto, H.
    • Journal Title

      Osaka Gakuin University Review of Distribution, Communication and Administrative Sciences 32

      Pages: 53-62

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530529
  • [Journal Article] 住まいにおける高齢者と操作手順の学習支援2004

    • Author(s)
      山本博樹
    • Journal Title

      基礎心理学研究 第23巻1号

      Pages: 77-82

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530440
  • [Journal Article] 理解・学習における「図」の役割とは?-支援の観点からの検討-2004

    • Author(s)
      山本 博樹
    • Journal Title

      日本教育心理学会フォーラム・レポート FR-2004-04

      Pages: 22-26

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530440
  • [Journal Article] Older adults and their residences and supporting them for learning procedures to operate home equipment.2004

    • Author(s)
      Hiroki Yamamoto
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Psychonomic Science Vol.23 No.1

      Pages: 77-82

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530440
  • [Journal Article] 住まいにおける高齢者と操作手順の学習支援2004

    • Author(s)
      山本 博樹
    • Journal Title

      基礎心理学研究 23巻1号

      Pages: 77-82

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530440
  • [Journal Article] What is the role of "diagram" in reading comprehension and learning? -From a perspective of their support-.2004

    • Author(s)
      Hiroki Yamamoto
    • Journal Title

      Educational Psychology Forum Report of The Japanese Association of Educational Psychology FR-2004-04

      Pages: 22-26

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530440
  • [Presentation] 中高移行期でみられる学習不適応と学習支援の視点-処遇適合型支援と適性形成型支援-2023

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本発達心理学会 第34回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Presentation] 高 1 への支援講義は構造方略の継続使用を高めるか(1) ―構造方略の継続使用が説明文理解にもたらす影響―2023

    • Author(s)
      山本博樹・亀井隆幸・村上嵩至
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Presentation] 『語りかけ』に着目した対話エージェント研究 -親しみやすい対話システムの実現へ-2023

    • Author(s)
      大津耕陽・山本博樹・林勇吾・藤本学
    • Organizer
      立命館大学認知科学センタ- 説明研究会特別講座
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Presentation] 「高1クライシス」を招く学習不適応 と学習支援の効果 -「直接有効性仮説」の再検討-2023

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Presentation] 高1への支援講義は構造方略の継続使用を高めるか (2)-構造方略の継続使用が説明文理解と学業達成にもたらす効果-2023

    • Author(s)
      山本博樹・亀井隆幸・村上嵩至
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Presentation] 公認心理師が果たすべき「分かりやすい説明」のあり方とは? ―理解確認の役割と課題―2023

    • Author(s)
      山本博樹・松下健・岩壁茂・藤本学・伊藤貴昭・岩滿優美・森岡正芳
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Presentation] 学習支援の観点に立った説明のあり方とは?2023

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      2023年度第1回教学実践フォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Presentation] 仮想的説明による大学生の統計学習の理解促進とそのメカニズムの検討-発話データの分析を通して-2022

    • Author(s)
      山内みく・山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Presentation] いかに「進路多様校」の高1に構造方略の使用を支援するか(1)-「進路多様校」における説明文理解度と学業達成を促す支援の視点-2022

    • Author(s)
      山本博樹・村上嵩至
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Presentation] オンライン上での相互説明活動が理解度と精神的健康に及ぼす影響 ―相互説明時の発話の増大は心理ストレスを低下させるか?―2022

    • Author(s)
      中井愛美・重田玲央・山本博樹
    • Organizer
      関西心理学会第133回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Presentation] いかに「進路多様校」の高1に構造方略の使用を支援するか (2)-包括的支援が説明文理解と学業達成にもたらす効果の検証-2022

    • Author(s)
      山本博樹・村上嵩至
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Presentation] 統計的仮説検定の規範的手順の理解における体制化過程の役割2022

    • Author(s)
      堀内正彦・山本博樹・永田陽子
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Presentation] 映像説明の理解において説明文の構造方略が果たす役割 ―体制化過程を介した影響の過程の検討―2022

    • Author(s)
      重田玲央・亀井隆幸・中井愛美・山本博樹
    • Organizer
      関西心理学会第133回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Presentation] 高1への構造方略に対する包括的支援はその継続使用を促すか? ー説明文理解と学業達成を規定する影響過程の検証ー2021

    • Author(s)
      山本博樹,村上崇至
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03015
  • [Presentation] 高1への9週間の構造方略教示は説明文理解と学業達成を促すか?(2)-方略使用の変化がもたらす影響プロセス-2019

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 本当に協調的なインタラクションは学びを支援するのか?2019

    • Author(s)
      ⑪林勇吾・藤本学・山本博樹・白水始・深谷達史・島田英昭・市川伸一
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 援助要請を促すために何かできないか? -説明の可能性-2019

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 高1への9週間の構造方略教示は説明文理解と学業達成を促すか?(1)―9週間におよぶ方略教示のプロセスと変化―2019

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 探究学習の成立を支援する説明とは?2019

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 「倫理」における説明研究の必要性2019

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 高校初年次生における構造方略の持続的使用が学習適応と学業達成に及ぼす影響(1)ー説明文の理解過程を通じた構造同定がもたらす影響ー2018

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 高校初年次生における構造方略の持続的使用が学習適応と学業達成に及ぼす影響(2)ー教科別達成度への影響過程―2018

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 公認心理師は支援的な説明力をどこで学ぶのか?2018

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] How does signaling support first-year high school students’ comprehension of doxography?2018

    • Author(s)
      Yamamoto, H.
    • Organizer
      The 2018 APA Annual Convention
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] Continuous use of structure strategy affects academic adjustment and achievement of first-year high school students: Analysis of strategy use throughout comprehending.2018

    • Author(s)
      Yamamoto, H.
    • Organizer
      The 40th annual Conference of the International School Psychology Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 学習支援としての説明は本当に有効なのか(2)ー子どもの教え合いにおける説明の有効性ー2017

    • Author(s)
      山本博樹・伊藤貴昭・吉田 甫・深谷達史・岸野麻衣・町 岳・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 高校初年次生の学説史理解におよぼす標識化効果の境界条件―構造方略の発達に基づく境界条件の検討―2017

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼・島田英昭
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 授業デザイナ-に課された支援的説明の難題2017

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      立命館大学認知科学研究センタ-研究発表会
    • Place of Presentation
      立命館大学 (京都府・京都市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 教員養成と教育心理学ー教育心理学は教員養成や学校現場のニーズにどう応えるべきなのかー2017

    • Author(s)
      水野治久・山本博樹・中井大介・小泉令三
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 公認心理師が遂げるべき説明とは?ー利用者の困難性に応える支援的な説明のあり方ー2017

    • Author(s)
      山本博樹・水野治久・織田 涼・岡 直樹・森岡正芳・沢宮容子・比留間太白
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 高校初年次生の教科理解におよぼす構造方略の影響ー理解不振につながる影響過程の存在ー2017

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 高校初年次生の理解不振に対する説明表現の有効性―支援モデルからみた効力観―2016

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回大会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場 (香川県・高松市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] Possible support for older adults to use structure strategy when comprehending instructions for medical emergency notification services.2016

    • Author(s)
      Yamamoto, H.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama (Kanagawa, Yokohama)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 高校初年次の理解不振を改善する「倫理」教科書のメタテキスト―前提要因による理解終盤での効果の調整―2016

    • Author(s)
      山本博樹・織田涼
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回大会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場 (香川県・高松市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] Possible support for first year high school students to use structure strategy while comprehending expository text: Processes of the signaling effect depending on their strategy use.2016

    • Author(s)
      Yamamoto, H.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama (Kanagawa, Yokohama)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] 学習支援としての説明は本当に有効なのか―説明研究の現在と今後への道標―2016

    • Author(s)
      伊藤貴昭・山本博樹・吉田甫・佐藤浩一・小林寛子・湯澤正通
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回大会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場 (香川県・高松市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] Literacy for healthy aging: The role of comprehending on a healthy-longevity life.2016

    • Author(s)
      Yoshida, H., Yamamoto, H., Kinjo, H., Noro, I., Wade, Y.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama (Kanagawa, Yokohama)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04325
  • [Presentation] (2013).本当に大学生は見出しから恩恵を受けているのか?2―未熟達な大学生に対するオンラインな評価―2013

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンタ-
    • Year and Date
      2013-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2013).高校倫理教科書の読解学習と学習支援4―学習目標の達成を規定するプロセス―2013

    • Author(s)
      山本博樹・織田涼
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2013).学習支援研究に基づく高齢者へのテキストデザイン2013

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      テクニカルライタ-の会第6回定例会
    • Place of Presentation
      近畿ニューメディア協議会
    • Year and Date
      2013-01-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 高校生の「倫理」学習のつまずきを規定する構造方略の未熟達-見過ごされてきた支援ニ-ズ-2013

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      洛北高校公民科「倫理」研究発表
    • Place of Presentation
      洛北高校(京都府)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2013).本当に大学生は見出しから恩恵を受けているのか?1―PCを用いた方略利用のオンライン評価の試み―2013

    • Author(s)
      織田涼・山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2013).高校生の倫理学習のつまずきを規定する構造方略の未熟達-見過ごされてきた支援ニ-ズ-洛北高校公民科2013

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      洛北高校公民科「倫理」研究発表
    • Place of Presentation
      洛北高校
    • Year and Date
      2013-02-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2013).Do headings really support strategy use by unskilled college students during textbook learning?2013

    • Author(s)
      Yamamoto, H
    • Organizer
      Paper presented at 121th annual convention of American Psychological Association
    • Place of Presentation
      Hawaii Convention Center
    • Year and Date
      2013-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2013).学習支援研究に基づく説明書づくりの捉え直し2013

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      テクニカルコミュニケ-ションシンポジウム2013
    • Place of Presentation
      京都リサ-チパ-ク
    • Year and Date
      2013-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2013).少子高齢社会を乗りこえる教育実践心理学のあり方とは─何がリサーチクエスチョンか?─2013

    • Author(s)
      吉田甫・川那部隆司・山本博樹・安永悟・伊藤貴昭・山口豊一・佐久間尚子・古橋啓介
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 学習支援研究に基づく高齢者へのテキストデザイン2013

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      テクニカルライタ-の会第6回定例会
    • Place of Presentation
      テクニカルライタ-の会(大阪府)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 高校「倫理」教科書の読解学習と学習支援 (2)―思想形成過程の分かりやすさに介在する構造方略―2012

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 少子高齢化社会に貢献する教育実践心理学―research questionはどこにあるのか?2012

    • Author(s)
      山本博樹・吉田甫・出口毅・本田真大・國見充展・城仁士
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Year and Date
      2012-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 学習支援研究に基づく高齢化社会への貢献2012

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      神戸大学心理学セミナ-(招待講演)
    • Place of Presentation
      神戸大学(兵庫県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2012).高校「倫理」教科書の読解学習と学習支援(1)―高校生における体制化過程のつまずき―2012

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Year and Date
      2012-09-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2012).高校「倫理」教科書の読解学習と学習支援(3)―思想形成過程の分かりやすさを規定するメカニズム―2012

    • Author(s)
      織田涼・山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 少子高齢化社会に貢献する教育実践心理学―research questionはどこにあるのか?―2012

    • Author(s)
      山本博樹・吉田甫・出口毅・本田真大・國見充展・城仁士
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学(神奈川県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2012).学習支援研究に基づく高齢化社会への貢献2012

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      心理学セミナ-2011
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2012-01-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 少子高齢化社会で生き抜く児童生徒のための学習支援―将来(生涯)を見据えた支援ニ-ズとは何か?―2012

    • Author(s)
      山本博樹・吉田甫・大川一郎・川那部隆・永作稔・東原文子・内田伸子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2012).高齢者への学習支援から推し量る児童生徒の支援ニ-ズーテキスト学習を捉え直すー2012

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2012).高校「倫理」教科書の読解学習と学習支援(2)―思想形成過程の分かりやすさに介在する構造方略―2012

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 高齢者への学習支援から推し量る児童生徒の支援ニ-ズーテキスト学習を捉え直すー2012

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 高校「倫理」教科書の読解学習と学習支援 (3)―思想形成過程の分かりやすさを規定するメカニズム―2012

    • Author(s)
      織田涼・山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 高校「倫理」教科書の読解学習と学習支援 (1)―高校生における体制化過程のつまずき―2012

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学(神奈川県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2011).児童に有効な支援を提供する困難性―「直接有効性仮説」の所産として―2011

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回大会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センタ-
    • Year and Date
      2011-07-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 児童の構造方略に対する支援可能性と前提要因(3)―方略利用を媒介した学習成績の支援―2011

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回大会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センタ-(北海道)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2011).児童の構造方略に対する支援可能性と前提要因(3)―方略利用を媒介した学習成績の支援―2011

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センタ-
    • Year and Date
      2011-07-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 児童の構造方略に対する支援可能性と前提要因 (4)―効果過程を補償する前提要因―2011

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会
    • Place of Presentation
      日本大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2011).児童の構造方略に対する支援可能性と前提要因(4)―効果過程を補償する前提要因―2011

    • Author(s)
      山本博樹・島田英昭
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2011-09-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 児童に有効な支援を提供する困難性 ―「直接有効性仮説」の所産として―2011

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回大会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センタ-(北海道)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2011).児童のつまずきを大切にする教科書学習の支援―支援の本質的な困難性とは何か?―2011

    • Author(s)
      山本博樹・荷方邦夫・小野瀬雅人・犬塚美輪・水野治久・高垣マユミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回大会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センタ-
    • Year and Date
      2011-07-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] (2011).学習支援研究と高齢化社会への貢献2011

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      関西大学心理学会第5回研究発表大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2011-01-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 児童のつまずきを大切にする教科書学習の支援 ―支援の本質的な困難性とは何か?―2011

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回大会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センタ-(北海道)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 手順教材の理解支援ニーズに応える標識化の様式2008

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第72回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2008-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530529
  • [Presentation] 「要旨を捉えた読解」を支援する教材表現-二つの「論理」に適う教材表現-2008

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530529
  • [Presentation] 手順教材の理解支援ニーズに応える標識化の様式2008

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第72回大会発表論文集,1349
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530529
  • [Presentation] 教材の理解支援を実現する階層構造性の標識化-「学習者の論理」と「教科の論理」に適う標識化の様式-2008

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回大会発表論文集,583
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530529
  • [Presentation] 教材の理解支援を実現する階層構造性の標識化-「学習者の論理」と「教科の論理」に適う標識化の様式-2008

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530529
  • [Presentation] 「要旨を捉えた読解」を支援する教材表現-二つの「論理」に適う教材表現-2008

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530529
  • [Presentation] 学び続けるための支援方法-高齢者への教授実践から-2007

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530529
  • [Presentation] 高齢者の読解と学習を支援する教材表現-評定値からみた標識化様式の効果-2007

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第71回大会発表論文集,1144
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530529
  • [Presentation] 高齢者の読解と学習を支援する教材表現-評定値からみた標識化様式の効果2007

    • Author(s)
      山本 博樹
    • Organizer
      日本心理学会第71回大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2007-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530529
  • [Presentation] 教育心理学会自主シンポジウム「学び続けるための支援方法-高齢者への教授実践から-」2007

    • Author(s)
      山本 博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回大会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530529
  • [Presentation] 読解方略の使用を支援する説明書づくりと加齢的制約2006

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第48回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530529
  • [Presentation] 少子高齢社会を乗りこえる教育実践心理学のあり方とは─何がリサーチクエスチョンか?─

    • Author(s)
      吉田甫・川那部隆司・山本博樹・安永悟・伊藤貴昭・山口豊一・佐久間尚子・古橋啓介
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      法政大学(東京都千代田区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 本当に大学生は見出しから恩恵を受けているのか?(1)―PCを用いた方略利用のオンライン評価の試み―

    • Author(s)
      織田涼・山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      法政大学(東京都千代田区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 高校「倫理」教科書の読解学習と学習支援 (4)―学習目標の達成を規定するプロセス―

    • Author(s)
      山本博樹・織田涼
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      法政大学(東京都千代田区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 本当に大学生は見出しから恩恵を受けているのか?(2)―未熟達な大学生に対するオンラインな評価―

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンタ-(北海道札幌市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] Do headings really support strategy use by unskilled college students during textbook learning?

    • Author(s)
      Yamamoto, H.
    • Organizer
      121th annual convention of American Psychological Association
    • Place of Presentation
      Hawaii Convention Center(United States of America)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 少子高齢化社会で生き抜く児童生徒のための学習支援―将来 (生涯) を見据えた支援ニ-ズとは何か?―

    • Author(s)
      山本博樹・吉田甫・大川一郎・川那部隆・永作稔・東原文子・内田伸子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • [Presentation] 学習支援研究に基づく説明書づくりの捉え直し

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      テクニカルコミュニケ-ションシンポジウム
    • Place of Presentation
      京都リサ-チパ-ク(京都府京都市)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530877
  • 1.  木村 真人 (60365004)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  水野 治久 (80282937)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi