• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

UTSUNOMIYA Hiroaki  宇都宮 裕章

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

宇都宮 裕章  ウツノミヤ ヒロアキ

Less
Researcher Number 30276191
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 静岡大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 静岡大学, 教育学部, 教授
2012 – 2018: 静岡大学, 教育学部, 教授
2011 – 2012: 静岡大学, 教育学部, 准教授
2007: Shizuoka University, Faculty of Education, Associate Professor
2005 – 2006: 静岡大学, 教育学部, 助教授
2001 – 2002: 静岡大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09020:Sociology of education-related / Education / Japanese language education
Except Principal Investigator
Sociology
Keywords
Principal Investigator
言語文化的多様性 / 教育言語学 / 対話 / 生態学 / 言語教育 / 生態学的教育論 / 対話論 / 学習場 / 持続可能な教室環境 / 学習環境 … More / Educational Linguistics / Coordinating Language and Learning / Mediators and Coordinators / Multicultural Education / Curriculum / Pedagogy / 言語支援 / 仲介者と支援員 / 多文化教育 / カリキュラム / 教育学 / 国際情報交換(インドネシア) / 国際情報交換 / 主流語教育 / 多言語環境 / 日本語教育 / 外国人児童生徒 / 文法理解 / イメージスキーマ / 認知言語学 / アスペクト / 統合カリキュラム / イベント・イメージスキーマ / 文法理解促進 / 外国籍年少者 / 認知と言語 … More
Except Principal Investigator
トランスナショナル空間 / 成人学習 / 在日ブラジル人保護者 / 自己啓発 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (54 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  Research on the development of sustainable learning environments and curricula based on linguistic and cultural diversityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      宇都宮 裕章
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  A Study for Learning Environment through Dialogical Activities in the Multicultural ClassroomsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      UTSUNOMIYA Hiroaki
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Development of Curriculum Models of "Dialogue" in the Era of Transnational Society and Its Practical ApplicationsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      UTSUNOMIYA Hiroaki
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Adult learning centered on Brazilian parents`s experiences: Pursuing personal development

    • Principal Investigator
      YAMAMOTO Lucia Emiko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Sociology
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Practical Research on Curriculum Development for Constructing Collaborative Classes Based on Multicultural SocietyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      UTSUNOMIYA Hiroaki
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  外国人児童・生徒の認知能力活性化による文法理解促進に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      宇都宮 裕章
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Shizuoka University

All 2023 2022 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2011 2008 2007 2006

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 生態学的言語論が語る学びの未来2018

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759922363
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04219
  • [Book] 新ことば教育論―いのち・きもち・だいちの考察―2011

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530997
  • [Book] 教育言語学論考-文法論へのアンチテーゼと意味創りの教育2006

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Total Pages
      307
    • Publisher
      風間書房
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] 意味生成資源の学習環境に果たす役割―言語教育の成立を担うシステム2023

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 人文・社会・自然科学篇

      Volume: 74 Pages: 1-14

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02329
  • [Journal Article] 対話という専門性が学習環境づくりに果たす役割 : 従来の言語教育観からの脱却2022

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 教科教育学篇

      Volume: 54 Pages: 1-16

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02329
  • [Journal Article] 主体的・対話的学びの言語行動―学習開発学的教員養成への道筋2018

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 28 Pages: 68-77

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04219
  • [Journal Article] 言語活動の充実と学習環境づくり2016

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 47 Pages: 1-15

    • NAID

      110010032561

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04219
  • [Journal Article] 教員養成における学習開発学の創造2015

    • Author(s)
      宇都宮裕章・色川卓男・益川弘如・池田恵子
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 24 Pages: 1-14

    • NAID

      110009893393

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530997
  • [Journal Article] 文法現象の教育言語学的考察―数量詞と格助詞を再考する2014

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学篇)

      Volume: 64 Pages: 1-13

    • NAID

      110009804004

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530997
  • [Journal Article] ダブルリミテッド言説に対する批判的論考2014

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 45 Pages: 1-13

    • NAID

      110009803886

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530997
  • [Journal Article] 越境社会の学校教育における言語教育環境の構築2013

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 44 Pages: 1-14

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530997
  • [Journal Article] 対話的教育実践の意義―サンパウロ市立学校での言語教育に学ぶ2013

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 21 Pages: 1-10

    • NAID

      110009555929

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530997
  • [Journal Article] 教育的貢献を踏まえた言語観へ―生態学的言語論の提案2013

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学篇)

      Volume: 63 Pages: 1-14

    • NAID

      110009575003

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530997
  • [Journal Article] なぜ生態学なのか-『言語学習の生態学と記号論』の序章2008

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会科学篇) 第58号

      Pages: 277-292

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] 言語指導者の専門性2-言語支援活動に見る統合的力量2008

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇) 第39号

      Pages: 1-15

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] 言語指導者の専門性2-言語支援活動に見る統合的力量2008

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇) 第39号

      Pages: 1-15

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] Why ecology? : Chapter 1 of The Ecology and Semiotics of Language Learning2008

    • Author(s)
      Hiroaki, UTSUNOMIYA
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Education Shizuoka University, Liberal Arts and Social Sciences Series vol.58

      Pages: 277-292

    • NAID

      110007377728

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] なぜ生態学なのか-『言語学習の生態学と記号論』の序章2008

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会科学篇) 第58号

      Pages: 277-292

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] Expertise in language teachers (2) : Integrated linguistic behavior in teaching language2008

    • Author(s)
      Hiroaki, UTSUNOMIYA
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Education Shizuoka University, Educational Research Series vol.39

      Pages: 1-15

    • NAID

      110007097729

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] Pedagogy of coordinating language and learning : For students with pluri-cultural backgrounds and with culture of the mainstream2007

    • Author(s)
      Hiroaki, UTSUNOMIYA, Mitsuo, YAZAKI
    • Journal Title

      Bulletin of The Center for Educational Research and Teacher Development vol.14

      Pages: 1-10

    • NAID

      110007581485

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] 学校教育の中で2007

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Journal Title

      大養協ニューズ 第32号

      Pages: 5-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] Expertise in language teachers : Language analysis from the view of education2007

    • Author(s)
      Hiroaki, UTSUNOMIYA
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Education Shizuoka University, Educational Research Series vol.38

      Pages: 21-34

    • NAID

      110007094896

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] 言語支援教育の展開-「日本語支援学生ボランティア」による環境づくり2007

    • Author(s)
      矢崎満夫・宇都宮裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 第14号

      Pages: 157-166

    • NAID

      110007583229

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] 言語支援教育研究の射程-複文化圏学習と主流文化圏学習者の差をこえて2007

    • Author(s)
      宇都宮 裕章・矢崎 満夫
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 第14号

      Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] 言葉支援教育の展開-「日本語支援学生ボランティア」による環境づくり2007

    • Author(s)
      矢崎 満夫・宇都宮 裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 第14号

      Pages: 157-166

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] Development of pedagogy of coordinating language and learning : Coordinating educational environment by volunteer students2007

    • Author(s)
      Mitsuo, YAZAKI, Hiroaki, UTSUNOMIYA
    • Journal Title

      Bulletin of The Center for Educational Research and Teacher Development vol.14

      Pages: 57-166

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] 言語指導者の専門性-教育的視座からの言語分析2007

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇) 第38号

      Pages: 21-34

    • NAID

      110007094896

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] 学校教育の中で2007

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Journal Title

      大養協ニューズ 第32号

      Pages: 5-11

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] 言語支援教育研究の射程-複文化圏学習者と主流文化圏学習者の差をこえて2007

    • Author(s)
      宇都宮裕章・矢崎満夫
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 第14号

      Pages: 1-10

    • NAID

      110007581485

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] On Japanese Language Teachers at school2007

    • Author(s)
      Hiroaki, UTSUNOMIYA
    • Journal Title

      Daiyookyoo News Letter vol.32

      Pages: 511-511

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] Collaborative learning from emergence of meaning2006

    • Author(s)
      Hiroaki, UTSUNOMIYA
    • Journal Title

      Collaborative learning and education at multicultural context, Shizuoka University

      Pages: 99-109

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] 意味創りからはじまる協働的な学び2006

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Journal Title

      学び合いの多文化協働教育(公開シンポジウム報告書)

      Pages: 99-109

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] Facilitation of cognitive frames to support language learning2006

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Journal Title

      静岡大学留学生センター紀要 第5号

      Pages: 15-28

    • NAID

      110007409671

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] 意味創りからはじまる協働的な学び2006

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Journal Title

      学び合いの多文化協働教育-公開シンポジウム報告書

      Pages: 99-109

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] Facilitation of cognitive frame to support language learning2006

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Journal Title

      静岡大学留学生センター紀要 第5号

      Pages: 15-27

    • NAID

      110007409671

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Journal Article] Facilitation of cognitive frames to support language learning2006

    • Author(s)
      Hiroaki, UTSUNOMIYA
    • Journal Title

      Bulletin of the International Student Center Shizuoka University vol.5

      Pages: 15-27

    • NAID

      110007409671

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Presentation] 意味生成資源の(学習・生活・社会)環境形成に果たす役割2023

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Organizer
      International Conference of the Network for Translingual Japanese
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02329
  • [Presentation] ことばの学習に大切なこと2019

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Organizer
      国立マラン第八高等学校主催日本語教師研修会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04219
  • [Presentation] 文法なんてこわくない!2019

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Organizer
      ブラウィジャヤ大学人文科学部日本語学科特別講演
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04219
  • [Presentation] 日本語教育の研究テーマ―教育実践と学術理論をつなぐ生態学的な捉え方2018

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Organizer
      第2回日本語教育・言語学についての国際セミナー
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04219
  • [Presentation] 意味を探る―生態学的妥当性のある理論構築2017

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Organizer
      インドネシア教育大学大学院教育学研究科
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04219
  • [Presentation] NativelikeからEcologicalへ―新時代の日本語教育2017

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Organizer
      第1回日本語教育・文学・文化に関する国際会議(ICJLELC 2017)
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04219
  • [Presentation] 文法なんてこわくない!2017

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Organizer
      インドネシア教育大学言語文学教育学部日本語教育学科
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04219
  • [Presentation] 言語教育を生態学的に考える その22017

    • Author(s)
      宇都宮裕章・斎藤智美
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学22号館(東京都, 新宿区)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04219
  • [Presentation] 言語教育を生態学的に考える2016

    • Author(s)
      宇都宮裕章・齋藤智美
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学22号館(東京都, 新宿区)
    • Year and Date
      2016-07-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04219
  • [Presentation] 学習環境づくりという視座2016

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第2回年次大会「多文化共生と向きあう」
    • Place of Presentation
      武蔵野美術大学(東京都小平市)
    • Year and Date
      2016-03-13
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04219
  • [Presentation] 言語活動の充実と学習環境づくり―日本語教育の改善に寄せて2016

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Organizer
      UPI-静岡大学共催「日本語教育セミナー」
    • Place of Presentation
      インドネシア教育大学教育学研究科(インドネシア)
    • Year and Date
      2016-03-26
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04219
  • [Presentation] Brushing Up Your Language Through Dialogue2015

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Organizer
      インドネシア教育大学言語芸術教育学部招待講演
    • Place of Presentation
      バンドン市(インドネシア)
    • Year and Date
      2015-03-05
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530997
  • [Presentation] 言語活動による教育環境の醸成―グローバル化時代の教員の資質について2013

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Organizer
      INTERNATIONAL CONFERENCE ON TEACHER EDUCATION
    • Place of Presentation
      インドネシア教育大学(インドネシア共和国バンドン市)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530997
  • [Presentation] グローバル化する学校での教育環境を醸成する教員とは―生きる力を育てる環境としての言語活動の中で2013

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Organizer
      平成25年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      札幌全日空ホテル(北海道札幌市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530997
  • [Presentation] Ecological perspective : Collaborative learning for students with pluri-cultural backgrounds2007

    • Author(s)
      Mitsuo, YAZAKI, Hiroaki, UTSUNOMIYA
    • Organizer
      The 1st National Forum for Multicultural Practical and Collaborative Research
    • Place of Presentation
      Tokyo University for Foreign Students
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Presentation] Cultivation of human resources from the view of a training course of Japanese language teachers2007

    • Author(s)
      Hiroaki, UTSUNOMIYA
    • Organizer
      The 31st Symposium held by Research Conference of Training Course for Japanese Language Teachers at Universities
    • Place of Presentation
      Obirin University
    • Year and Date
      2007-05-25
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Presentation] 多様な文化的背景をもつ子どもたちの協働的な学びを目指した環境づくり2007

    • Author(s)
      矢崎満夫・宇都宮裕章
    • Organizer
      第1回多文化協働実践研究・全国フォーラム
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2007-12-01
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • [Presentation] 日本語教師養成が多文化共生社会に適した人材を育てる2007

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Organizer
      大学日本語教員養成課程研究協議会第31回大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Year and Date
      2007-05-25
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330163
  • 1.  YAMAMOTO Lucia Emiko (20451495)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  SUGANO Fumihiko (30216288)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  ABE Koya (30212541)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  YAZAKI Mitsuo (50432191)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi