• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Segawa Hazuki  牲川 波都季

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

牲川 波都季  セガワ ハヅキ

SEGAWA Hazuki  牲川 波都季

Less
Researcher Number 30339733
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 関西学院大学, 総合政策学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 関西学院大学, 総合政策学部, 准教授
2014 – 2017: 関西学院大学, 総合政策学部, 准教授
2012 – 2013: 秋田大学, 学内共同利用施設等, 准教授
2009 – 2011: Akita University, 国際交流センター, 准教授
2003 – 2004: 早稲田大学, 日本語教育研究科, 助手
2002 – 2004: 早稲田大学, 日本語研究教育センター, 助手
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related / Foreign language education
Except Principal Investigator
Japanese language education / Japanese language education
Keywords
Principal Investigator
グリーンツーリズム / グリーン・ツーリズム / 複言語・複文化主義 / 労働経済学 / 日本語教育実態調査 / 登録日本語教員 / 日本語教育の推進に関する法律 / 留学生30万人計画 / 雇用 / 大学 … More / 相関分析 / 日本語教師 / 秋田県仙北市 / 言語教育 / 農業従事者の移動経験 / 外国人との共生 / 異質性の受容 / 外国語教育 / 異文化受容 / 接触場面 / 外国人看護師 / 外国人介護士 / 異文化 / 他者認識 / 言語教育思想 / 異文化コミュニケーション / 外国語能力 / 秋田県仙北市西木町 / 調整行動 / 異質性対応方略 / 改革派教会 / オーラルヒストリー / キリスト教宣教師 / 教授法 / 東京日本語学校 / 日本文化 / 日本語教育 / ナショナリズム / オーラル・ヒストリー / 言語ナショナリズム / 宣教師 / 日本語教育史 … More
Except Principal Investigator
日本語教育 / Applied Linguistics / Literacies / Cultural Literacy / Multi-cultural Society / Japanese Language Teaching / 隣接分野 / 多文化 / 日本事情教育 / メディア・リテラシー / マイノリティ / 多言語 / リテラシー / 社会 / 文化 / ことば / 外国語教育 / リテラシーズ / 文化リテラシー / 多文化社会 / 設計・支援 / 実践研究 / 教師役割 / 教室活動 / 高校生 / 思考と表現 / 問題発見解決学習 / 母語教育 / 国語教育 / 第1言語 / 第2言語 / 年少者 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (27 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  Empirical Study on the Supply-Demand Balance of Japanese Language TeachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      牲川 波都季
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kwansei Gakuin University
  •  Philosophical and Environmental Conditions for Accepting OthernessPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SEGAWA HAZUKI
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kwansei Gakuin University
  •  Basic research to reconstruct plurilingual and pluricultural competence concepts: Farmers' strategies and philosophy to accept otherness.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SEGAWA HAZUKI
    • Project Period (FY)
      2012 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Akita University
  •  Basic Research on Discourse of Japanese Language Nationalism in Post-World War II : Through Interviews for Former Missionaries in Japan who experienced Japanese Language EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SEGAWA Hazuki
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Akita University
  •  A theoretical study of Cultural Literacy applicable to Teaching Japanese as a second language, along with developing practical models.

    • Principal Investigator
      SASAKI Michiko
    • Project Period (FY)
      2003 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      J.F.Oberlin University
  •  年少者のための日本語教育に関する基礎的調査研究

    • Principal Investigator
      HOSOKAWA Hideo
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Waseda University

All 2023 2018 2016 2014 2013 2012 2011 2009 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 農家に学ぶ留学生受入の思想と方法─秋田県仙北市西木町のグリーン・ツーリズム事例集 第3版2016

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Total Pages
      73
    • Publisher
      関西学院大学総合政策学部 牲川研究室
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26870061
  • [Book] 関西学院大学総合政策学部 研究演習 I-40 秋田県仙北市におけるグリーン・ツーリズム 実態調査および推進活動 報告書2014

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Total Pages
      13
    • Publisher
      関西学院大学総合政策学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26870061
  • [Book] 農家に学ぶ留学生受入の思想と方法―秋田県仙北市西木町のグリーン・ツーリズム事例集2013

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Total Pages
      62
    • Publisher
      秋田大学国際交流センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652098
  • [Book] 秋田大学国際交流センター2013

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Total Pages
      70
    • Publisher
      『農家に学ぶ留学生受入の思想と方法――秋田県仙北市西木町のグリーン・ツーリズム事例集』
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652098
  • [Book] 農家に学ぶ留学生受入の思想と方法――秋田県仙北市西木町のグリーン・ツーリズム事例集2013

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652098
  • [Book] 戦後日本語教育学とナショナリズム-「思考様式言説」に見る包摂と差異化の論理-2012

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      くろしお出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720182
  • [Book] わたしを語ることばを求めて-表現することへの希望2004

    • Author(s)
      牲川波都季, 細川英雄
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      三省堂
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15320066
  • [Book] わたしを語ることばを求めて2004

    • Author(s)
      牲川波都季・細川英雄
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      三省堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14658080
  • [Book] わたしを語ることばを求めて一表現することへの希望2004

    • Author(s)
      牲川波都季, 細川英雄
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      三省堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15320066
  • [Journal Article] 留学生農家民泊活動報告:農家民泊5年間―秋田県仙北市西木町にて2014

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Journal Title

      秋田大学国際交流センター紀要

      Volume: 3 Pages: 53-82

    • NAID

      110009768175

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652098
  • [Journal Article] 農家民泊5年間──秋田県仙北市西木町にて2014

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Journal Title

      秋田大学国際交流センター紀要

      Volume: 3 Pages: 53-82

    • URL

      http://hdl.handle.net/10295/2373

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652098
  • [Journal Article] 誰が複言語・複文化能力をもつのか2013

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 11 Pages: 134-149

    • NAID

      120005290405

    • URL

      http://gbkk.jpn.org/vol11.html#segawa

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652098
  • [Journal Article] イメージとしての力2009

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Journal Title

      リテラシーズ 4

      Pages: 151-156

    • NAID

      40016880680

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720182
  • [Journal Article] 実践論は問いかける―川上郁雄編著『「移動する子どもたち」の考える力とリテラシー―主体性の年少者日本語教育学』2009

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Journal Title

      リテラシーズ 4

      Pages: 141-148

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720182
  • [Journal Article] 日本語教育学における「思考様式言説」の変遷2004

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Journal Title

      日本語教育 121

      Pages: 14-23

    • NAID

      40006301850

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15320066
  • [Presentation] なぜ留学生30万人計画は日本語教師の需要を高めなかったのか―大学等機関における要因分析2023

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Organizer
      豪州日本研究学会研究大会/国際繋生語大会:JSAA-ICJLE2023(ニューサウスウェールズ大学)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00620
  • [Presentation] 異質性の認識─秋田県仙北市グリーン・ツーリズム運営農家の事例2018

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第4回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26870061
  • [Presentation] ことばが堪能でないと創造的交流はできないのか2016

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Organizer
      関西学院大学大学院言語コミュニケーション文化研究科2015年度第2回言語コミュニケーションフォーラム
    • Place of Presentation
      関西学院大学大阪梅田キャンパス(大阪府・大阪市)
    • Year and Date
      2016-02-13
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26870061
  • [Presentation] Language education in Japan: Current state, challenges, and future directions2014

    • Author(s)
      Kubota, R., Segawa, H., Mizuguchi, K., Shima, C., & Oda, M.
    • Organizer
      International Society for Language Studies
    • Place of Presentation
      国際教養大学(秋田県・秋田市)
    • Year and Date
      2014-06-13
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26870061
  • [Presentation] 異質性受容を可能にする方略・思想・環境――秋田県仙北市のグリーン・ツーリズム事例より2014

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Organizer
      第14回関西学院大学日本語教育研究会
    • Place of Presentation
      関西学院大学(兵庫県・西宮市)
    • Year and Date
      2014-07-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26870061
  • [Presentation] Ideological problems of JSL education in Japanese universities : Will we devote ourselves to economic supremacy or to cultivation of alternative values?, ISLS 2014 Opening session : Language education in Japan : Current state, challenges, and future directions2014

    • Author(s)
      Segawa,H.
    • Organizer
      International Society for Language Studies, 2014 Conference
    • Place of Presentation
      Akita International University, Akita, Akita
    • Year and Date
      2014-06-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652098
  • [Presentation] 接触場面におけるカテゴリー生成と変化のプロセス――母語話者と非母語話者の調整行動に注目して2013

    • Author(s)
      市嶋典子,牲川波都季
    • Organizer
      日本語教育学会研究集会第8回東北地区
    • Place of Presentation
      東北大学,宮城県仙台市
    • Year and Date
      2013-11-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652098
  • [Presentation] 日本語教育は多言語化した日本語を教えられるのか2011

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Organizer
      多言語化現象研究会 第2回研究大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学梅田サテライト
    • Year and Date
      2011-03-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720182
  • [Presentation] 日本語コミュニティを創り出す―アメリカ高等教育機関での日本語教育実践より2009

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Organizer
      国際研究集会2009外国語教育の文脈化:『ヨーロッパ言語共通参照枠』+複言語主義・複文化主義+ICTとポートフォリオを用いた自律学習
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2009-04-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720182
  • [Presentation] パネル日本文化を教えない海外日本語教育という選択―フランス・韓国・アメリカにおける高等教育機関での実践事例から(研究代表者の担当発表「日本文化」がないと海外日本語学習者は動機付けられないのか」)2009

    • Author(s)
      田中里奈・山本冴里・牲川波都季
    • Organizer
      2009年度豪州日本研究大会―日本語教育国際研究大会JSAA-ICJLE2009
    • Place of Presentation
      ニュー・サウス・ウェールズ大学(オーストラリア)
    • Year and Date
      2009-07-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720182
  • [Presentation] 日本語教育は多言語化した日本語を教えられるのか,シンポジウム:多言語化する日本語-移民言語とのかかわりにおいて

    • Author(s)
      牲川波都季
    • Organizer
      多言語化現象研究会第2回研究大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学梅田サテライト
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720182
  • [Presentation] 接触場面におけるカテゴリー生成と変化のプロセス――母語話者と非母語話者の調整行動に注目して

    • Author(s)
      市嶋典子,牲川波都季
    • Organizer
      日本語教育学会研究集会第8回東北地区
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652098
  • 1.  KAWAKAMI Ikuo (30250864)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  HOSOKAWA Hideo (80103604)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  ICHISHIMA Noriko (90530585)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  TAKAMURA Ryohei (30425128)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  SASAKI Michiko (80178665)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  KADOKURA Masami (80127753)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SUNAKAWA Yuichi (90196907)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  宮崎 里司 (90298208)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi