• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Endo Aki  遠藤 晶

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ENDO Aki  遠藤 晶

ENDO AKI  遠藤 晶

Less
Researcher Number 30353006
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 武庫川女子大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 武庫川女子大学, 教育学部, 教授
2015 – 2017: 武庫川女子大学, 文学部, 教授
2014: 武庫川女子大学, 文学部, 准教授
2010 – 2012: 武庫川女子大学, 文学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Childhood science (childhood environment science)
Except Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Physical education
Keywords
Principal Investigator
共感的相互作用 / 幼児 / 「気づき」と「対応」 / 指導法 / 身体表現遊び / 指導力 / サーモグラフィ / 身体表現活動
Except Principal Investigator
幼稚園教育 / 保育の変遷 … More / 保育研究 / 教育プログラム / 遊びこむ / 保育の質 / 保育研究の在り方 / 保育実践 / 環境構成 / 内面理解 / 保育者の援助 / 保育の質の向上 / 身体表現実態調査 / 教材作成 / 幼児 / 2歳児の身体表現発展のプロセス / ふれあい遊び / 新しい身体教育方法 / 身体表現の教材作成 / 因子分析 / 身体表現の教科書 / コミュニケーション / 指導方法 / 豊かに育てる / 双方向性 / 身体表現 / 保育内容 / 身体教育学 / 幼児教育 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (29 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  幼児の共感的相互作用を高める保育者の指導力向上に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      遠藤 晶
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Mukogawa Women's University
  •  Searching for what childcare study should be and ways of improving childcare skills through the transition of kindergartens:for connecting to education programs

    • Principal Investigator
      久米 裕紀子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Mukogawa Women's University Junior College Division
  •  Physical Expression Teaching Methods to Enhance Empathetic Interactions with ChildrenPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ENDO Aki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Mukogawa Women's University
  •  Analysis and Application of Children's Sympathetic Interactions in their Physical ExpressionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ENDO AKI
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Childhood science (childhood environment science)
    • Research Institution
      Mukogawa Women's University
  •  New Teaching Method for Fostering Rich Physical Expression of Children

    • Principal Investigator
      FURUICHI Hisako
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Physical education
    • Research Institution
      Aichi Toho University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2013 2012 2011 2010

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 実習にも役立つ 身体表現をたのしむあそび作品集2022

    • Author(s)
      新リズム表現研究会(共著者)魚住美智子・遠藤晶・岡澤哲子・小西智咲子・直原信子・田辺昌吾・逵井あき穂・範衍麗・渕田陽子・古市久子・松山由美子・森末沙織・柳田紀美子
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      かもがわ出版
    • ISBN
      9784780312157
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02602
  • [Book] 保育表現技術2013

    • Author(s)
      古市久子編著・田辺昌吾・江原千恵内藤真希・松山由美子・遠藤晶
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500554
  • [Journal Article] 若手保育者の保育中の視線対象に関する検討 ~身体表現遊びの共感的相互作用への気づきに着目して~2024

    • Author(s)
      遠藤晶・久米裕紀子・淺川遥
    • Journal Title

      武庫川女子大学大学院,『教育学研究論集』

      Volume: 19 Pages: 1-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02245
  • [Journal Article] 幼児の共感的相互作用を高める保育者の気づきと対応 ~ウェアラブルアイカメラによる記録分析を通して~2022

    • Author(s)
      遠藤晶,久米裕紀子,高橋弘美,酒井真理枝
    • Journal Title

      武庫川女子大学大学院,『教育学研究論集』

      Volume: 17 Pages: 7-14

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02602
  • [Journal Article] 幼児の共感的相互作用による身体表現遊びの展開2018

    • Author(s)
      遠藤 晶
    • Journal Title

      『武庫川女子大学紀要(人文・社会科学)』

      Volume: 65 Pages: 1-9

    • NAID

      120006488985

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350946
  • [Journal Article] 1歳児と保育者のふれあい遊びにおける共感的相互作用の事例研究2017

    • Author(s)
      遠藤 晶
    • Journal Title

      『武庫川女子大学紀要(人文・社会科学)』

      Volume: 64 Pages: 1-10

    • NAID

      120006239391

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350946
  • [Journal Article] 対話的・身体表現は導入の指導が難しいことから、保育現場で使える指導案が必要で・身体表現についての指導案な手法によるふれあい遊びの実践-幼稚園2歳児クラスの表現遊びを通してー2012

    • Author(s)
      遠藤晶松山由美子・内藤真希
    • Journal Title

      武庫川女子大紀要(人文・社会科学)

      Volume: 59 Pages: 21-29

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500554
  • [Journal Article] 対話的な手法によるふれあい遊びの実践-幼稚園2歳児クラスの表現遊びを通して-2012

    • Author(s)
      遠藤晶, 松山由美子, 内藤真希
    • Journal Title

      武庫川女子大紀要(人文・社会科学)

      Volume: 59 Pages: 21-29

    • NAID

      110009393319

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500554
  • [Journal Article] ふれあれらを統合して、双方向性というベクトルを導き出し、身体表現の新しい見方を提案するとともに、子どもの豊かな身体表現をいつでも、だれでも、どこでも育てられることを発信できたことが大きな成果であった。いあそびにおける双方向性~手をつなぐ行為に着目して~2011

    • Author(s)
      遠藤晶松山由美子・内藤真希
    • Journal Title

      武庫川女子大学教育学研究論文集

      Volume: 6 Pages: 21-29

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500554
  • [Journal Article] ふれあい遊びにおける双方向性~手をつなぐ行為に着目して~2011

    • Author(s)
      遠藤晶・松山由美子・内藤真希・江原千恵
    • Journal Title

      武庫川女子大学大学院文学研究科教育学専攻教育学研究論集

      Volume: 6 Pages: 21-29

    • NAID

      120005999814

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500554
  • [Journal Article] 幼児の身体表現の位置付け・保育所保育指針・幼稚園教育要領<研究のまとめ>異年齢集団によるふれあい遊びにおける相互行為の検討2010

    • Author(s)
      遠藤晶松山由美子・内藤真希
    • Journal Title

      武庫川女子大紀要(人文・社会科学)

      Volume: 58 Pages: 23-3

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500554
  • [Journal Article] 幼児の異年齢集団によるふれあい遊びにおける相互行為の検討2010

    • Author(s)
      遠藤晶・松山由美子・内藤真希
    • Journal Title

      武庫川女子大学紀要(人文・社会科学)

      Volume: 58 Pages: 23-31

    • NAID

      110008919236

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500554
  • [Presentation] 「保育の質を高める実践③ー遊びこむ姿につなげる保育者の援助~」2024

    • Author(s)
      久米裕紀子・遠藤晶
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02402
  • [Presentation] 保育の質を高める実践④ ―関わりを促す場面に着目して―2024

    • Author(s)
      遠藤晶・久米裕紀子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02402
  • [Presentation] 保育の質を高める実践② ~模擬保育における保育学生の視線に着目して~2023

    • Author(s)
      遠藤 晶・久米裕紀子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02245
  • [Presentation] 幼児の身体表現の指導における保育者の気づき ~ウエアラブルアイカメラによる保育学生と指導経験者の視点分析を通して~2022

    • Author(s)
      遠藤 晶・久米裕紀子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02602
  • [Presentation] 幼児の身体表現の指導における保育者の気づきと対応①~ウエアラブルアイカメラによる気づきの検討~2021

    • Author(s)
      遠藤 晶・久米裕紀子
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02602
  • [Presentation] 幼児の身体表現の指導における保育者の気づきと対応②~遊びこむ姿を読み取る保育者の援助に着目して~2021

    • Author(s)
      久米裕紀子・遠藤 晶
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02602
  • [Presentation] 保育者は子どもの身体表現のおもしろさをどのように見るのか2020

    • Author(s)
      遠藤 晶
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02602
  • [Presentation] 保育現場における日常の身体表現遊びの実践と課題2019

    • Author(s)
      遠藤晶・岡澤哲子・ 直原信子・魚住美智子・小西智咲子・ 渕田陽子・ 松山由美子・ 森末沙織・ 柳田紀美子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02602
  • [Presentation] 幼児の手遊びにおける共感的相互作用~サーモグラフィによる温度測定と表情の関連からの検討~2017

    • Author(s)
      遠藤 晶
    • Organizer
      日本発育発達学会第15回大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2017-03-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350946
  • [Presentation] 手遊びにおける共感的相互作用~身体表現の活性化に関するサーモグラフィによる検討~2016

    • Author(s)
      遠藤 晶
    • Organizer
      日本発育発達学会第14回大会
    • Place of Presentation
      神戸大学(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350946
  • [Presentation] 幼児の双方向的な関係がもたらす身体表現の発展のプロセス2012

    • Author(s)
      遠藤晶, 古市久子, 松山由美子, 田辺昌吾, 内藤真希
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500554
  • [Presentation] 幼児の身体表現を喚起する補助行為について2012

    • Author(s)
      遠藤晶
    • Organizer
      日本保育学会第65回大会
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500554
  • [Presentation] 幼児の身体表現を喚起する補助この研究は、「双方向性の指導法を広めること」がこれからの仕事になる。そのための行為について」2012

    • Author(s)
      遠藤晶
    • Organizer
      日本保育学会第56回大会
    • Place of Presentation
      東京家政大学.方策として次のような展開をしていきたい。
    • Year and Date
      2012-05-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500554
  • [Presentation] 幼児の双方向的な関係がもたらす身体表現の発達プロセス2012

    • Author(s)
      遠藤晶・古市久子・松山由美子・田辺昌吾・内藤真希
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500554
  • [Presentation] 身体表現の現状に関する調査(1)-子どもの表現理解より-2011

    • Author(s)
      田辺昌吾・江原千恵・内藤真希・古市久子・遠藤晶・松山由美子
    • Organizer
      日本保育学会第64回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2011-05-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500554
  • [Presentation] 身体表現の指導の現状に関する調査(2)-保育者の「表現」における悩みよりー2011

    • Author(s)
      松山由美子・古市久子・遠藤晶・田辺昌吾・江原千恵・内藤真希
    • Organizer
      日本保育学会第64回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2011-05-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500554
  • [Presentation] 身体表現の指導の現状に関する調査(1)-子どもの表現の理解よりー2011

    • Author(s)
      田辺昌吾, 江原千恵, 内藤真希, 古市久子, 遠藤晶, 松山由美子
    • Organizer
      日本保育学会第64回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2011-05-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500554
  • 1.  久米 裕紀子 (60779205)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 2.  MATUYAMA Yumiko (90322619)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 3.  NAITO Maki (10449580)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 4.  TANABE Shogo (00512831)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 5.  FURUICHI Hisako (10031684)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 6.  BARA Chie (40399134)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 7.  熊澤 宏之 (00592320)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi