• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KAJIWARA Ikuo  梶原 郁郎

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 30390016
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授
2025: 浜松学院大学短期大学部, その他部局等, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2023: 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授
2011 – 2016: 愛媛大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education / Educaion
Except Principal Investigator
Education
Keywords
Principal Investigator
民主主義 / 認識形成 / デューイ / 科学 / 教育課程 / 教育過程の社会的側面 / 教育過程の心理的側面 / 知識の活用 / 知識の転移 / 教育過程 … More / 転移 / 科学の知識 / 民主主義社会論 / 教育課程論 / 他者形成 / 道徳教育 / 科学的認識形成 / 仕事と科学 / デューイの教育課程 / 仕事 … More
Except Principal Investigator
シグナリング・ミスマッチ / ガバナンス / 専門職学位課程 / 教員養成 / 教職大学院 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (53 results)
  • Co-Researchers

    (6 People)
  •  J.デューイの科学の教育過程に関する心理学的・社会学的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      梶原 郁郎
    • Project Period (FY)
      2018 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  An Epistemological Relationship between J.Dewey's Theory of Curriculum and DemocracyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAJIWARA Ikuo
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      University of Yamanashi
      Ehime University
  •  Measuring Mismatch in Teacher labor market: A Survey of Graduate School of Professional Development of Teachers in Japan

    • Principal Investigator
      MURAYAMA Shiho
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Saga University
  •  An Epistemological Study of J.Dewey's Theory of CurriculumPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAJIWARA Ikuo
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Ehime University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 『道徳教育論』2014

    • Author(s)
      松下良平(編者)、徳本達夫、梶原郁郎(第十章)、他9名
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      一藝社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Book] 道徳教育論(第10章)2014

    • Author(s)
      梶原郁郎他
    • Publisher
      一藝社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Book] 『教育課程論』2013

    • Author(s)
      山内紀之(編者)、本田伊克、梶原郁郎(第三章)、他10名
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      一藝社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Book] 教育課程論(第3章)2013

    • Author(s)
      梶原郁郎他
    • Publisher
      一藝社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Journal Article] J.デューイに依拠してJ.S.ブルーナーの転移論を再考する-内容研究の立場から『教育という文化』(1996)の課題にどう応えるか-2024

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 64

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02303
  • [Journal Article] J.デューイにおける知識を社会化することの人間論的意味(Ⅱ)-方法主義に基づく理論受容の風土に対峙する研究者の条件-2023

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      山梨大学教育学部紀要

      Volume: 33 Pages: 197-208

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02303
  • [Journal Article] J.デューイの仕事学習論を具現する授業内容の構想-蒟蒻作りから江戸期の歴史学への展開過程-2023

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      教育思想

      Volume: 50 Pages: 23-38

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02303
  • [Journal Article] J.デューイの仕事occupationsから応用科学への学習過程-教育課程研究における教育過程研究の不在問題-2022

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      教育思想

      Volume: 49 Pages: 17-32

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02303
  • [Journal Article] J.デューイの教育課程における環境制御能力の連続的形成過程-同能力形成における遊びと仕事の機能-2022

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 63 Pages: 51-60

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02303
  • [Journal Article] J.デューイにおける知識を社会化することの人間論的意味-教育理論を自らの経験として受容するための研究側の条件-2022

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      山梨大学教育学部紀要

      Volume: 32 Pages: 293-307

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02303
  • [Journal Article] 学校と社会の二重乖離問題-J.デューイ(1915)が問題にした負の「知性」の今日的リアリティー-2020

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      デューイ学会紀要

      Volume: 61 Pages: 51-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02303
  • [Journal Article] J.デューイにおける教育課程編成論と認識形成論-近年の教育課程編成論議における「資質・能力」観を捉え直す-2020

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      教育思想

      Volume: 47 Pages: 1-16

    • NAID

      120006850598

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02303
  • [Journal Article] J.デューイの仕事学習論に基づく「もの作り総合学習」の事例研究-椿油作りから教科学習への展開過程を保障する内容構想-2019

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      教育思想

      Volume: 46 Pages: 21-36

    • NAID

      120006734945

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02303
  • [Journal Article] J.デューイの『民主主義と教育』における負の「知性」論の今日的リアリティー2019

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 60 Pages: 31-40

    • NAID

      40022133133

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02303
  • [Journal Article] 生活科における酸性学習の成果と課題-定性的ルールの獲得・活用を図る授業内容-2019

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 14-2 Pages: 66-81

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02303
  • [Journal Article] J.デューイの経験主義における教師の専門的役割-教師の教育内容研究の手続きに着目して『子どもとカリキュラム』を再読する-2018

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      教育思想

      Volume: 45 Pages: 1-16

    • NAID

      120006534826

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02303
  • [Journal Article] 普通教育論の視座からキャリア教育を問い直す-理科教育を通した「職業教育」の内容と方法-2017

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      『教育方法学研究』

      Volume: 42

    • NAID

      40021294692

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04235
  • [Journal Article] J.デューイの地理学習の『民主主義と教育』における構造的位置2017

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      『教育思想』

      Volume: 44 Pages: 21-36

    • NAID

      120006346543

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04235
  • [Journal Article] J.デューイの地理学習の『民主主義と教育』における構造的位置2017

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      東北教育哲学教育史学会

      Volume: 44 Pages: 21-36

    • NAID

      120006346543

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04235
  • [Journal Article] 普通教育論の視座からキャリア教育を問い直す-理科教育を通した「職業教育」の内容と方法-2017

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 42 Pages: 1-11

    • NAID

      40021294692

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04235
  • [Journal Article] 学習指導要領(2008)の新自由主義的性格-知性の形態と態度の形態との内的関係-2016

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      『東北教育学会研究紀要』

      Volume: 19 Pages: 1-14

    • NAID

      40020916476

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04235
  • [Journal Article] 教科内容学としての教育課程研究-J.デューイの教育理論に基づく教育過程の内容構想-2016

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      『日本教科内容学会誌』

      Volume: 2 Pages: 13-25

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04235
  • [Journal Article] 教育実習の事後指導を実質化する事例研究―内容研究を前提とする教授学習過程研究の立場から―2015

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      愛媛大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 32 Pages: 153-168

    • NAID

      40020545170

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381088
  • [Journal Article] 教育課程行政における意欲主義の展開―意欲の次にくる評価項目―2015

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 62 Pages: 11-24

    • NAID

      120006527115

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381088
  • [Journal Article] 教育過程分析の基礎条件-内容と方法に関するJ.デューイの二元論を踏まえて-2013

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      『日本デューイ学会紀要』

      Volume: 54 Pages: 65-74

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Journal Article] 教育過程分析の基礎条件-内容と方法に関するJ.デューイの二元論を踏まえて-2013

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第54号

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Journal Article] 戦後生活単元学習批判の批判と継承-J.デューイの自然科学教育論を踏まえて-2012

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第53号 Pages: 221-230

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Journal Article] 戦後生活単元学習批判の批判と継承-J.デューイの自然科学教育論を踏まえて-2012

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      『日本デューイ学会紀要』

      Volume: 53巻 Pages: 221-230

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Journal Article] 『君たちはどう生きるか』(吉野源三郎)の社会認識形成論- 視座転換を可能とする他者認識の段階的形成の筋道 -2011

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 58 Pages: 1-20

    • NAID

      120006524769

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Journal Article] J.デューイの教育哲学における個人と世界の一元論-事物認識形成と他者認識形成両論上の意味-2011

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第52号 Pages: 193-202

    • NAID

      40019003788

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Journal Article] 『君たちはどう生きるか』(吉野源三郎)の社会認識形成論-視座転換を可能とする他者認識の段階的形成の筋道-2011

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 第58号

    • NAID

      120006524769

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Journal Article] J.デューイの教育哲学における個人と世界の一元論―事物認識形成と他者認識形成両論上の意味―2011

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 52 Pages: 193-202

    • NAID

      40019003788

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Presentation] J.S.ブルーナーによるJ.デューイ批判の批判と継承-内容研究の立場から教科の知識の転移の論議に焦点を当てる-2022

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      デューイ学会第65回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02303
  • [Presentation] J.デューイの教育課程研究における教育過程研究の不在問題(Ⅱ)-環境制御能力の形成過程を描出するための前提-2021

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      デューイ学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02303
  • [Presentation] 学校と社会の二重乖離問題-J.デューイ(1915)が問題にした「知性」の今日的リアリティー2019

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02303
  • [Presentation] J.デューイの負の「知性」論の今日的リアリティー-『民主主義と教育』における学校教育の負の教育作用-2018

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02303
  • [Presentation] J.デューイにおける教育課程編成論と認識形成論2018

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      東北教育学会第75回(2018年3月3日)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04235
  • [Presentation] J.デューイの経験主義教育における教師の専門的役割-同役割の民主主義社会論における位置-2017

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      東北教育哲学教育史学会大会第50回(2017年9月2日)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04235
  • [Presentation] 総合学習と教科学習との内的関係に関する調査研究-J.デューイの「総合学習」論に基づく現状と課題-2016

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      東北教育学会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04235
  • [Presentation] J.デューイの地理学習の『民主主義と教育』における構造的位置2016

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      東北教育哲学教育史学会大会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2016-09-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04235
  • [Presentation] J.デューイの経験主義における環境制御能力の連続的形成過程-同能力形成における遊びと仕事の機能-2016

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04235
  • [Presentation] 教職大学院をめぐる需要と供給のミスマッチ―大学・教育委員会調査にみる教員養成・人事の課題―2015

    • Author(s)
      村山詩帆・梶原郁郎
    • Organizer
      日本教育学会第74回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381088
  • [Presentation] J.デューイの転移概念の『民主主義と教育』における構造的位置2015

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      明星大学(東京都日野市)
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04235
  • [Presentation] 算数教育と道徳教育との内的関係に関する事例研究-算数の知識および算数観に関する学生アンケート調査を踏まえて-2014

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      東北教育学会第71回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2014-03-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Presentation] 自然科学系教科による道徳教育の内容と方法-J.デューイの道徳教育論を踏まえて-2013

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会第57回大会
    • Place of Presentation
      新潟青陵大学
    • Year and Date
      2013-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Presentation] 地域の素材を活かした総合的学習の実践事例-J.デューイの仕事学習との関連-2013

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2013-10-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Presentation] 教育過程分析の基礎条件-内容と方法に関するJ.デューイの二元論の検討を踏まえて-2012

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会第56回大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2012-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Presentation] J.デューイにおける熟慮reflection概念の道徳教育論上の機能-認識と行為-2011

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会第55回大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Presentation] J.デューイにおける熟慮 reflection 概念の道徳教育論上の機能-認識と行為-2011

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Presentation] 地域の素材を活かした総合的学習の実践事例-J.デューイの仕事学習との関連-

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本教育方法学会(第49回大会)
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Presentation] 教育過程分析の基礎条件-内容と方法に関するJ.デューイの二元論の検討を踏まえて-

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Presentation] 算数教育と道徳教育との内的関係に関する事例研究-算数の知識および算数観に関する学生アンケート調査を踏まえて-

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      東北教育学会(第71回大会)
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • [Presentation] 自然科学系教科による道徳教育の内容と方法-J.デューイの道徳教育論を踏まえて-

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会(第57回大会)
    • Place of Presentation
      新潟青陵大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531014
  • 1.  MURAYAMA Shiho (30380786)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  TANAKA Masahiro (30423362)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  KOJIMA Saeko (40434196)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  SHIRAHATA Kimiko (10735658)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  丸山 和昭 (20582886)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  渡部 芳栄 (60508076)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi