• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Mori Izumi  森 いづみ

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 30709548
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 中央大学, 経済学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024: 中央大学, 経済学部, 准教授
2017 – 2021: 東京大学, 社会科学研究所, 准教授
2015 – 2016: 東京大学, 社会科学研究所, 助教
2014: 立教大学, 社会学部, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
:Education and related fields / Basic Section 09020:Sociology of education-related / Sociology of education
Keywords
Principal Investigator
教育システム / PISA / 階層 / 学力 / 国際比較 / 私立学校 / 社会階層 / 因果推論 / パネル調査 / 同質性 … More / 多様性 / 自己肯定感 / 教育政策 / 日本:韓国:台湾 / マルチレベルモデル / 傾向スコアマッチング / 学校効果 / 社会経済的地位 / 自己効力感 / 進学期待 / 国・私立中学 / 学校外教育 / 東アジア / 国際学力調査データ / 公立学校 / 日本 / 格差 / 水準 / TIMSS / 傾向スコア / 教育の効果 / 学校間格差 / 学力格差 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (25 results)
  •  Effects of attending private junior high schools on post-high school career pathsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      森 いづみ
    • Project Period (FY)
      2024 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Review Section
      :Education and related fields
    • Research Institution
      Chuo University
  •  Sociological Approach toward Students' Self-Esteem: Focusing on the Influences of Social Class, Academic Achievement, and Educational SystemPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      森 いづみ
    • Project Period (FY)
      2020 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  The Structure of Academic Achievement Gap in Japan: With a Focus on Cross-national Comparison of Educational SystemsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Mori Izumi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      The University of Tokyo
      Rikkyo University

All 2021 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 塾――私的補習ルールの国際比較2019

    • Author(s)
      マーク・ブレイ・オーラ・クウォ著  森いづみ・早坂めぐみ・佐久間邦友・田中光晴・高嶋真之・大和洋子訳
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915685
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Book] 山田昌弘・小林盾編 成蹊大学アジア太平洋研究センター叢書『データで読む現代社会 ライフスタイルとライフコース』2015

    • Author(s)
      辻 竜平・谷本 奈穂・秋吉 美都・見田 朱子・開内 文乃・筒井 淳也・相澤 真一・香川 めい・渡邉 大輔・金井 雅之・朝倉真粧美・今田絵里香・常松 淳・飯田 高・森 いづみ・カローラ・ホメリヒ
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Book] 数理社会学会監修/小林盾・金井雅之・佐藤嘉倫・内藤準・浜田宏・武藤正義編『社会学入門 ─社会をモデルでよむ─』2014

    • Author(s)
      小林 盾・今田高俊・数土直紀・辻 竜平・武藤正義・朝岡 誠・大﨑裕子・佐藤嘉倫・友知政樹・遠藤 薫・森 いづみ・金澤悠介・内藤準・浜田 宏・瀧川裕貴・渡邊 勉・石田淳・三隅一人・金井雅之・盛山和夫・篠木幹子・石田浩
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      朝倉書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Journal Article] 教育社会学における複数社会間の計量的比較研究2021

    • Author(s)
      多喜弘文・荒木哲史・森 いづみ
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 107

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Journal Article] The Effect of Private Junior High School Attendance on Educational Expectations and Academic Self-Concept in Japan2017

    • Author(s)
      Izumi Mori
    • Journal Title

      ISS Discussion Paper Series

      Volume: F-188 Pages: 1-29

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Journal Article] 国・私立中学への進学が進学期待と自己効力感に及ぼす影響――傾向スコアを用いた分析2017

    • Author(s)
      森 いづみ
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 101 Pages: 27-47

    • NAID

      130007663111

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Journal Article] 大衆化する中等教育のなかの学力・教育期待―第2回国際数学教育調査(SIMS)の基礎分析―2017

    • Author(s)
      森 いづみ
    • Journal Title

      応用社会学研究

      Volume: 59 Pages: 209-222

    • NAID

      120006241456

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Journal Article] Trends in Socioeconomic Achievement Gap in Japan: Implications for Educational Inequality2016

    • Author(s)
      Izumi Mori
    • Journal Title

      ISS Discussion Paper Series

      Volume: F-179 Pages: 1-17

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Journal Article] 教育拡大期における学力と教育期待――第1回国際数学教育調査(FIMS)の基礎分析――2016

    • Author(s)
      森 いづみ
    • Journal Title

      応用社会学研究

      Volume: 58 Pages: 183-198

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Journal Article] The Effects of Supplementary Tutoring on Students’ Mathematics Achievement in Japan and the United States2015

    • Author(s)
      Izumi Mori
    • Journal Title

      ISS Discussion Paper Series

      Volume: F-178 Pages: 1-103

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Journal Article] 中学生の進学期待の経年変化とその要因:TIMSS1999-2011を用いた分析2014

    • Author(s)
      森 いづみ
    • Journal Title

      応用社会学研究

      Volume: 56 Pages: 141-154

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Presentation] 国際学力調査から見た日本の生徒の自己肯定感2021

    • Author(s)
      森 いづみ
    • Organizer
      日本比較教育学会第57会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13899
  • [Presentation] 学力に対する家庭と学校の影響を区別する――国際学力データにみる日本の相対的な位置づけ2019

    • Author(s)
      森 いづみ
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Presentation] 国際学力調査データにみる諸外国の学校外教育の実態2018

    • Author(s)
      森 いづみ
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Presentation] 日本と韓国における教育期待と階層――中学・高校を通じた志向性の分化2017

    • Author(s)
      森 いづみ
    • Organizer
      日本比較教育学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Presentation] The Effect of Private Middle School Attendance on Educational Expectations and Academic Self-Concept: The Case in Japan2017

    • Author(s)
      Izumi Mori
    • Organizer
      Summer Meeting of the Research Committee on Social Stratification and Mobility (RC28) of the International Sociological Association (ISA)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Presentation] The Institutionalized Role of Private Supplementary Tutoring in Japan and Its Corresponding Role to Formal Schooling2017

    • Author(s)
      Izumi Mori
    • Organizer
      アメリカ比較国際教育学会 第61回大会
    • Place of Presentation
      アトランタ(米国)
    • Year and Date
      2017-03-06
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Presentation] 私立中学進学が教育期待と自己効力感に及ぼす影響―傾向スコアを用いた分析―2016

    • Author(s)
      森 いづみ
    • Organizer
      数理社会学会 第61回大会
    • Place of Presentation
      上智大学(東京都・千代田区)
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Presentation] 計量分析における「学校効果」―学校間の学力格差の内実とは2016

    • Author(s)
      森 いづみ
    • Organizer
      日本教育社会学会 第68回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県・名古屋市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Presentation] 「ゆとり教育」を背景とした学力格差の変化―私学選択と学校間格差―2015

    • Author(s)
      森 いづみ
    • Organizer
      日本教育社会学会 第67回大会
    • Place of Presentation
      駒沢大学(東京都・世田谷区)
    • Year and Date
      2015-09-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Presentation] 教育期待の規定要因の国際比較―教育機会の構造にみる業績主義と属性主義―2015

    • Author(s)
      森 いづみ
    • Organizer
      日本社会学会 第88回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都・新宿区)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Presentation] Cross-national Patterns of Student Engagement and Academic Achievement: An Analysis of TIMSS 20112015

    • Author(s)
      Izumi Mori
    • Organizer
      アメリカ社会学会 第110回大会
    • Place of Presentation
      シカゴ(米国)
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Presentation] Merit or Family Background? The Formation of Educational Expectation in Japan, Korea, Taiwan2014

    • Author(s)
      Mori, Izumi
    • Organizer
      East Asian Junior Sociologists Forum (第18回ISA世界社会学会議と同時開催)
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県・横浜市)
    • Year and Date
      2014-07-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Presentation] Trends in Socioeconomic Achievement Gap in Japan: Implications on Educational Inequality2014

    • Author(s)
      Mori, Izumi
    • Organizer
      アメリカ社会学会 第109回大会
    • Place of Presentation
      サンフランシスコ(米国)
    • Year and Date
      2014-08-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482
  • [Presentation] 中学生の進学期待と学習意欲の国際比較:TIMSS2011の分析から2014

    • Author(s)
      森 いづみ
    • Organizer
      日本教育社会学会 第66回大会
    • Place of Presentation
      松山大学(愛媛県・松山市)
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780482

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi