• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Hirabayashi Rumi  平林 ルミ

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 30726203
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任助教
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任助教
2023: 東京大学, 先端科学技術研究センター, 特任助教
2021: 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 学術研究員
2020 – 2021: 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教育学研究員
2019 – 2020: 東京大学, 先端科学技術研究センター, 特任助教
2014 – 2016: 東京大学, 先端科学技術研究センター, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / Special needs education
Except Principal Investigator
Basic Section 61030:Intelligent informatics-related / Basic Section 09060:Special needs education-related
Keywords
Principal Investigator
権利擁護 / ニーズ表明 / 建設的対話 / 子どもの権利 / 合理的配慮 / インクルーシブ教育 / 書字困難 / 通常学級 / ICT活用 / 代替手段 … More / 読み書き困難 / リテラシー / 評価 / 通常の学級 / RTIモデル / 学習障害 / ワーキングメモリ / 質問紙 / 効果評価 / 発達障害 / ANC技術 / APD / ICT利用 / 読み書き障害 / 聞き障害 … More
Except Principal Investigator
APD / 指向性制御 / 音声聴取評価 / バイノーラル信号処理 / 聞き取り困難判定 / バイノーラル技術 / 補聴援助システム / マイクアレイシステム / スクリーニングシステム / 雑音の到来方向情報 / バイノーラル収音技術 / 聴覚情報処理障害 / マルチトーカノイズ / バイノーラル / LiD / 学校 / 対話プロセス / 障害の社会モデル / 発達障害 / 社会的障壁 / ニーズ表明 / 社会モデル / 建設的対話 / 合理的配慮 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (20 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  合理的配慮の提供プロセスにおける子どもとの建設的対話のあり方に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      平林 ルミ
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Development of a Listening Evaluation and Support System for "Children with Listening Difficulties" using Acoustic Signal Processing.

    • Principal Investigator
      渡辺 祐子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 61030:Intelligent informatics-related
    • Research Institution
      Tokyo Denki University
  •  Interactive Process and Reasonable Accommodation for Children with Developmental Disabilities

    • Principal Investigator
      Iino Yuriko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Understanding Writing Difficulties in Group Settings.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Hirabayashi Rumi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Research on specific listening difficulties for students in regular classroom-Use of ICTs to support listening abilities-.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Hirabayashi Rumi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      The University of Tokyo

All 2023 2022 2021 2020 2019 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 読み書き障害(ディスレクシア)のある人へのサポート入門2022

    • Author(s)
      河野俊寛・平林ルミ
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      読書工房
    • ISBN
      9784902666427
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14294
  • [Journal Article] 学校における合理的配慮の理解と課題2023

    • Author(s)
      平林 ルミ、飯野 由里子
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科附属バリアフリー教育開発研究センター活動報告

      Volume: 7 Pages: 20-34

    • DOI

      10.15083/0002007454

    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/2007454

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02904, KAKENHI-PROJECT-19K14294
  • [Journal Article] 発達障害のある児童・生徒を対象としたアクティブノイズコントロール(ANC技術)の適用事例2016

    • Author(s)
      平林ルミ・渡邉祐子
    • Journal Title

      騒音制御

      Volume: 40(6) Pages: 312-315

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780515
  • [Journal Article] 読み書きを助けるテクノロジー利用ー家庭で楽に楽しく勉強するためのアイディアー2014

    • Author(s)
      平林ルミ
    • Journal Title

      世界の児童と母性

      Volume: 77 Pages: 67-71

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780515
  • [Journal Article] 障害児者の学びを支えるスマートフォン・タブレット等のテクノロジー利用2014

    • Author(s)
      平林ルミ・近藤武夫
    • Journal Title

      ノーマライゼーション

      Volume: 34 Pages: 14-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780515
  • [Presentation] 合理的配慮理解を阻むもの――学校の文化・慣習・価値観というバリア2023

    • Author(s)
      飯野由里子・平林ルミ・日隈脩一郎
    • Organizer
      日本教師教育学会第33回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02904
  • [Presentation] 合理的配慮理解度調査から見えてきたもの-研修ターゲットの特定に向けて2022

    • Author(s)
      平林ルミ・飯野由里子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02904
  • [Presentation] 合理的配慮における子どもと学校の対話プロセスの分析ー読み書き障害のある子どものICT活用に焦点をあてて2021

    • Author(s)
      平林ルミ・飯野由里子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02904
  • [Presentation] 小学生の漢字学習の個別最適化に向けて(1) ―定着状況と反復学習の関連ー2020

    • Author(s)
      平林ルミ・髙橋麻衣子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14294
  • [Presentation] 小学生の漢字学習の個別最適化に向けて(2) ―定着状況と宿題にかかる時間の関連―2020

    • Author(s)
      髙橋麻衣子・平林ルミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14294
  • [Presentation] 児童の基礎リテラシーの習得度合いと代替手段の可能性(2) ―「計算」の代替について―2019

    • Author(s)
      平林ルミ・髙橋麻衣子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14294
  • [Presentation] 児童の基礎リテラシーの習得度合いと代替手段の可能性(1)―「読み」の代替について―2019

    • Author(s)
      髙橋麻衣子・平林ルミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14294
  • [Presentation] 発達障害のある児童・生徒を対象としたアクティブノイズコントロール(ANC)技術の適用事例2016

    • Author(s)
      平林ルミ・渡邉祐子
    • Organizer
      日本騒音制御工学会春季研究発表会
    • Place of Presentation
      東京大学生産技術研究所
    • Year and Date
      2016-04-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780515
  • [Presentation] 発達障害のある児童・生徒を対象としたアクティブノイズコントロール(ANC技術)の適用事例2016

    • Author(s)
      平林ルミ・渡邉祐子
    • Organizer
      日本騒音制御工学会春季研究発表会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780515
  • [Presentation] The occurrence of specific hearing difficulties and that of coe xistence with specific learning difficulties in the regular classroom in Japan.2016

    • Author(s)
      Rumi HIRABAYASHI
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology 2016 (ICP2016)
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780515
  • [Presentation] The occurrence of specific hearing difficulties and that of coexistence with specific learning difficulties in the regular classroom in Japan2016

    • Author(s)
      Rumi Hirabayashi
    • Organizer
      the 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780515
  • [Presentation] 通常教育の中で特定の児童だけにテクノロジーを適応するには?2015

    • Author(s)
      平林ルミ
    • Organizer
      日本LD学会第23回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780515
  • [Presentation] 学校不適応を予防するためにー学習障害の視点からー2015

    • Author(s)
      平林ルミ
    • Organizer
      小児保健協会学術集会
    • Place of Presentation
      長崎ブリックホール
    • Year and Date
      2015-06-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780515
  • [Presentation] 教育現場におけるICT活用の最前線2015

    • Author(s)
      平林ルミ
    • Organizer
      日本LD学会第23回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780515
  • [Presentation] テクノロジーの活用技能を培う教育の実例(ハイブリッド・キッズ・アカデミー)

    • Author(s)
      平林ルミ
    • Organizer
      日本LD学会第23回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2014-11-23 – 2014-11-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780515
  • 1.  Iino Yuriko (10466865)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  渡辺 祐子 (20287444)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi