• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KODAMA Keiichi  児玉 佳一

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Kodama Keiichi  児玉 佳一

Less
Researcher Number 30824776
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 大東文化大学, 文学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 大東文化大学, 文学部, 准教授
2023: 大東文化大学, 文学部, 准教授
2018 – 2022: 大東文化大学, 文学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / :Education and related fields
Except Principal Investigator
Medium-sized Section 9:Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
協働学習 / Professional Vision / 即興的思考 / Assessment / Evaluation / 教師の専門性 / 学習ニーズ / 教師 / グループ学習 / 協働学習について学ぶ … More / 学習環境 / インタビュー調査 / 質問紙調査 / 教師の学び … More
Except Principal Investigator
オンラインツール / コンピテンシー / 教師の専門的視点 / 学習方略 / 授業ビデオ / PCK / 教師の指導力 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (43 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  若手教師の協働的な学習に対する実践的力量の発達過程の検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      児玉 佳一
    • Project Period (FY)
      2025 – 2029
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Daito Bunka University
  •  The Research of Teachers' Professionality in the "Assessment" and "Evaluation" of Collaborative LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      児玉 佳一
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Daito Bunka University
  •  Developing and Evaluating Methods to Measure and Promote Teachers' Abilities to Foster Competency among Students

    • Principal Investigator
      Fukaya Tatsushi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Research on Teacher's Perception of Learning about Collaborative LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kodama Keiichi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Review Section
      :Education and related fields
    • Research Institution
      Daito Bunka University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教師と学生が知っておくべき教育方法論・ICT活用(分担執筆:教授・学習デザイン)2022

    • Author(s)
      武田明典・村瀬公胤(編)・児玉佳一他18名
    • Total Pages
      145
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779306761
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Book] 教師と学生が知っておくべき教育方法論・ICT活用2022

    • Author(s)
      児玉佳一他(武田明典・村瀬公胤編)
    • Total Pages
      145
    • Publisher
      北樹出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773
  • [Book] 教育の方法・技術とICT(やさしく学ぶ教職課程)2022

    • Author(s)
      古賀毅・高橋優(編), 児玉佳一, 他10名
    • Total Pages
      133
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762031953
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Book] これからの教師研究―20の事例にみる教師研究方法論2021

    • Author(s)
      児玉佳一他(秋田喜代美・藤江康彦編)
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      東京図書
    • ISBN
      4489023626
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773
  • [Book] これからの教師研究―20の事例にみる教師研究方法論(分担執筆:グループ学習中における教師の子どもへの支援―授業観察とインタビューによる教師のモニタリングとサポートの検討)2021

    • Author(s)
      秋田喜代美・藤江康彦(編)・児玉佳一他21名
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      東京図書
    • ISBN
      9784489023620
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Book] 教育心理学 (シリーズやさしく学ぶ教職課程)2020

    • Author(s)
      児玉佳一 (編)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762029721
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • [Book] 教育心理学(やさしく学ぶ教職課程)2020

    • Author(s)
      児玉 佳一(編)
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762029721
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Book] 教職のための教育心理学と教育相談2019

    • Author(s)
      児玉佳一 (著・監修), 飯牟礼悦子・北風菜穂子・草柳和之・杉田明宏 (著)
    • Total Pages
      97
    • Publisher
      大東文化大学教職課程センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • [Journal Article] 協働的な学習における教師についての研究動向 ―『International Journal of Educational Research』誌の特集を踏まえて2023

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Journal Title

      大東文化大学紀要(社会科学)

      Volume: 61 Pages: 89-106

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Journal Article] Elementary School Teachers’ Monitoring and Support for Students’ Learning in Group Learning Situations Using a Vignette-Based Simulation Task: Focusing on Teaching Experiences and Beliefs About Learning2023

    • Author(s)
      児玉 佳一
    • Journal Title

      Japan Bulletin of Educators for Human Development

      Volume: 26 Issue: 2 Pages: 31-42

    • DOI

      10.20590/jaehd.26.2_31

    • ISSN
      1349-7391, 2424-1598
    • Year and Date
      2023-09-28
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Journal Article] Teacher-training students’ recognition of the teacher employment examination: Comparing “recognition as a system” and “recognition for me”2023

    • Author(s)
      Keiichi Kodama
    • Journal Title

      Journal of Center for Teacher Development and Educational Research, Daito Bunka University

      Volume: 8 Pages: 21-29

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Journal Article] ある初任教師の協働学習に対する専門性発達の過程―ナラティヴ・アプローチによる検討2022

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Journal Title

      大東文化大学教職課程センター紀要

      Volume: 7 Pages: 17-28

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Journal Article] 協働学習における小学校教師の専門性の検討―実践的知識を中心に2022

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Journal Title

      東京大学教育学研究科博士論文

      Pages: 1-339

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Journal Article] How Has Japanese Students' Belief in Cooperation Changed Over the Past 10 Years?2021

    • Author(s)
      児玉 佳一
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 221-224

    • DOI

      10.15077/jjet.S45106

    • NAID

      130008151188

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773, KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Journal Article] How can practicality be treated in the teacher-training course “Development and Learning”?2020

    • Author(s)
      Keiichi KODAMA
    • Journal Title

      Journal of Center for Teacher Development and Educational Research, Daito Bunka University

      Volume: 5 Pages: 15-24

    • NAID

      120007165626

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Journal Article] 教員採用試験認識尺度の開発2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Journal Title

      大東文化大学教職課程センター紀要

      Volume: 4 Pages: 5-15

    • NAID

      120006919843

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773
  • [Journal Article] 学び合いに関するある熟練教師の専門性発達―学び合いの「実践家」および「指導者」の側面から2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Journal Title

      協同と教育

      Volume: 14 Pages: 13-29

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773
  • [Journal Article] 学び合いに関するある熟練教師の専門性発達―学び合いの「実践家」および「指導者」の側面から2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Journal Title

      協同と教育

      Volume: 14 Pages: 13-29

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • [Journal Article] 2018年度卒業生に対する教職課程に関する質問紙調査の分析2019

    • Author(s)
      児玉佳一・靜 哲人
    • Journal Title

      大東文化大学教職課程センター紀要

      Volume: 4 Pages: 155-164

    • NAID

      120006919859

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • [Journal Article] 2019年度質問紙回答からみる本学学生の教職志望度の変遷2019

    • Author(s)
      靜 哲人・児玉佳一
    • Journal Title

      大東文化大学教職課程センター紀要

      Volume: 4 Pages: 165-175

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • [Journal Article] 教員採用試験認識尺度の開発2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Journal Title

      大東文化大学教職課程センター紀要

      Volume: 4 Pages: 5-15

    • NAID

      120006919843

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • [Journal Article] 協働的な洞察問題解決における言語的相互作用の影響―数理パズル「タングラム」を用いた検討2018

    • Author(s)
      児玉佳一・中野良樹
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 40 Pages: 185-194

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • [Journal Article] グループ学習目標の達成が教師のグループに対する評価および支援方略に及ぼす影響―場面想定法を用いた教職経験による比較2018

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Journal Title

      大東文化大学教職課程センター紀要

      Volume: 3 Pages: 7-18

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • [Journal Article] Teacher’s Monitoring and Supporting during Small-Group Learning2018

    • Author(s)
      児玉 佳一
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: 3 Pages: 283-296

    • DOI

      10.15077/jjet.42075

    • NAID

      130007586038

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-12-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • [Journal Article] 2018年度質問紙回答からみる本学学生の教職志望度の強さ2018

    • Author(s)
      児玉佳一・靜 哲人
    • Journal Title

      大東文化大学教職課程センター紀要

      Volume: 3 Pages: 79-90

    • NAID

      120006716725

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • [Presentation] 教職課程学生のグループ学習に対する認識の発達的変化 ―ライフラインメソッドを援用した小学校から大学までの回顧的検討2024

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Presentation] 教職課程学生における体罰容認的態度と公正世界信念の関連2024

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教師学学会第25回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Presentation] 教職課程学生の教員採用試験に対する認識―“制度としての認識”と“自分にとっての認識”の比較2022

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教師学学会第24回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Presentation] 学習形態の移行における教師の即興的思考2021

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会(自主シンポジウム話題提供)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773
  • [Presentation] 学習形態の移行における教師の即興的思考(話題提供)2021

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Presentation] 学習形態の移行における教師の即興的思考2021

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Presentation] グループ学習に対する不安と心理的・環境的要因の関連―教科と校種に着目して2020

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13881
  • [Presentation] グループ学習における質問を抑制する状況的要因の検討:コンジョイント分析を用いた影響力の測定2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本協同教育学会第16回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773
  • [Presentation] 教師のグループ学習に対する学習ニーズと心理的・環境的要因の関連:教科と校種に着目して2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773
  • [Presentation] What do Japanese Teachers have anxiety about group learning? Focusing on difference of school levels and subjects.2019

    • Author(s)
      Kodama, K.
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • [Presentation] What do Japanese Teachers have anxiety about group learning? Focusing on difference of school levels and subjects.2019

    • Author(s)
      Kodama, K.
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting in Tokyo
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773
  • [Presentation] グループ学習における質問を抑制する状況的要因の検討―コンジョイント分析を用いた影響力の測定2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本協同教育学会第16回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • [Presentation] グループ学習におけるファシリテーターの効果―受容型ファシリテーターと批判型ファシリテーターの比較2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教師学学会第20回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • [Presentation] 教師のグループ学習に対する学習ニーズと心理的・環境的要因の関連―教科と校種に着目して2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • [Presentation] 教師はグループ学習について何を知りたいと考えているか2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • [Presentation] 教師はグループ学習について何を知りたいと考えているか2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773
  • [Presentation] 教職課程学生の教員採用試験への認識と課題価値,大学生活意識との関連―教育実習前の学生を対象とした検討2018

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教師教育学会第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • [Presentation] 協働学習の授業デザインに関する教師の認識―自由記述による探索的検討2018

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20984
  • 1.  Fukaya Tatsushi (70724227)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  小澤 郁美 (40909686)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi