• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

UEHARA Toshiharu  植原 俊晴

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 30887279
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 信州大学, 学術研究院教育学系, 助教
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 信州大学, 学術研究院教育学系, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / :Education and related fields
Except Principal Investigator
Medium-sized Section 9:Education and related fields / Basic Section 09080:Science education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
小中学校理科 / 理科 / 知識理解の水準 / 小・中学生 / 基本概念 / 概念的理解 / 科学的知識 / マイクロジェネティック法 / 概念変化 / 科学的知識の獲得 … More / 演繹的推論 / 中学生 / 電流と磁界 / 観察・実験 / 中学校 / 小学校 / 探究 / 批判的思考態度 / 反対事例 … More
Except Principal Investigator
環境教育 / 気候変動 / サウンドスケープ / 音声モニタリング / 生物季節 / 初鳴日 / セミ / 理科教材 / 生物季節観測 / 小学生 / 「代理的知識操作」 / 推論 / アブダクション / 評価 / 粒子概念 / 一人一台端末 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (8 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  一人一台端末を使用した粒子概念形成過程の解明と評価システムの構築

    • Principal Investigator
      藤森 隼一
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  仮説形成的推論の統御に及ぼす「代理的知識操作」の効果に関する実証的研究

    • Principal Investigator
      吉國 秀人
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  初等教育における生物季節の観測を目的とした理科教育教材の開発と実装化

    • Principal Investigator
      和田 直也
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  Elucidating the Process of Conceptual Change in the Science ClassroomPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      植原 俊晴
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Establishing the Model in Teaching and Learning founded on a Contrary CasePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      UEHARA Toshiharu
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Review Section
      :Education and related fields
    • Research Institution
      Shinshu University

All 2023 2022

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Difficulties in Learning Chemical Reaction Formulas and the Effect of Using “Material Model Cards” in Science Classes2023

    • Author(s)
      UEHARA Toshiharu
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 64 Issue: 1 Pages: 51-62

    • DOI

      10.11639/sjst.22071

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2023-07-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13625
  • [Journal Article] 反対事例を導入した理科の授業が批判的思考態度に与える影響-中学2年「電流と磁界」の学習を事例として-2022

    • Author(s)
      植原俊晴,小林将也
    • Journal Title

      信州大学教育学部附属次世代型学び研究開発センター紀要 教育実践研究

      Volume: 21 Pages: 131-140

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K20263
  • [Presentation] 知識理解の水準を高めることに対する反対事例の効果2023

    • Author(s)
      植原俊晴; 小林将也
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第19回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K20263
  • [Presentation] 反対事例を導入した理科の授業における実験結果の重要性-小学6年生の光合成に関する学習をめぐって-2023

    • Author(s)
      植原俊晴; 山本一樹
    • Organizer
      日本教育実践学会第26回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K20263
  • [Presentation] 生物の進化に対する大学生の認識2023

    • Author(s)
      植原俊晴; 中村瑠里子
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13625
  • [Presentation] 批判的思考態度の育成を促す理科授業法の開発2022

    • Author(s)
      植原俊晴,小林将也
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K20263
  • [Presentation] 反対事例による探究型理科教授学習モデルの提案2022

    • Author(s)
      植原俊晴
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K20263
  • [Presentation] 小学校理科の探究活動において生じた概念変化 -小学6年「ものの燃え方と空気」に関する授業を事例として-2022

    • Author(s)
      植原俊晴
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13625
  • 1.  藤森 隼一 (60982634)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  吉國 秀人 (30343734)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  山内 敏男 (70783942)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  和田 直也 (40272893)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  井田 秀行 (70324217)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi