• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yamagishi Haruo  山岸 治男

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

YAMAGISHI Haruo  山岸 治男

山岸 治男  ヤマギシ ハルオ

Less
Researcher Number 40136768
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2014 – 2016: 日本文理大学, 工学部, 教授
2009 – 2011: Oita University, 教育福祉科学部, 教授
1999 – 2004: 大分大学, 教育福祉科学部, 教授
1996: Oita University, Faculty of Education, Professor, 教育学部, 教授
1988: 大分大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Sociology of education / 社会学(含社会福祉関係) / Educaion
Except Principal Investigator
Educaion
Keywords
Principal Investigator
役割自覚 / 役割遂行 / Responsible participation / Free participation / Folk customs habitual practice / Consumptive civilization / Business for the youth / Alienation / Sociality / the youth … More / 支援プログラム / 発達阻害条件 / 主体性 / 感情・情緒 / 養育・保育・教育 / 発達環境 / 責任参加 / 自由参加 / 民俗慣行 / 消費文明 / 青少年向け事業 / 発達疎外 / 社会性 / 青少年 / adjustment / social participation / primary group / specialized primary group / self role / social relation / human relation / communication / 疎外感 / 自己達成・肯定感 / 情緒 / 受容感 / 機関連携 / 自己肯定感 / 社会的評価 / 調整・調節役割 / 社会参加 / 一般の第一次集団 / 特化した第一次集団 / 自己役割 / 社会関係 / 人間関係 / コミュニケーション / Life-long learning / Cognitive faculty of a problem / Residents / Self-consciousness of one's own role / Key-person / Practical process of a policy / Reality of a regional well-being / Depopulated and great aged areas / 住民の対応 / ライフコース / 人格的役割 / 構造的役割 / 政策決定過程 / 良質な実践 / 地域社会福祉 / 使命感 / 対人役割の認識 / 互助・福祉活動 / 生涯学習 / 課題認識 / 住民 / キーパーソン / 施策の実践過程 / 地域福祉の内実 / 過疎・高齢化地域 / 地域形或 / 高度産業化社会 / 卒業生の社会的役割 / 生徒の家族的条件 / 旧中間層指導者 / 昼間定時制高等学校 / 勤労青年期教育 / 農山漁村 / 社会的発達 / 自己役割の自覚 / 幼少年期の民俗 / 幼児期体験の聞き取り / 有効活用 / スクールカウンセラー / 自律的社会参加 / 役割達成感・成就感 / 慣行の進行過程 / 集団参加促進機能 / 自律性 / 役割の達成・成就感 / 役割期待 / 心身の相互関与 / 集団参加 / 地域生活慣行 / 進路保障 / 市場原理 / 生徒の多様化 / 教育福祉政策 / 高校再編 / 過疎地域 / 教育課程の工夫 / 留学生事業の導入 / 生徒数確保 / 高等学校存続 / 地域再興 / 学校・地域連携 / 中・高連携 / 多様なニーズへの対応 / 高校存続 / 教育政策 / 高校改革 / 地域再生 … More
Except Principal Investigator
sewing teachers / teacher training school / official approval of teachers / attached elementary school / normal school for youth education / normal school / teacher education / teacher training / 付属小学校 / 裁縫科教員 / 准教員養成所 / 教員検定 / 附属小学校 / 青年師範 / 師範学校 / 教師教育 / 教員養成史 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (17 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  A Sutady on the Developmental Function through Traditional Practice in Our ChildhoodPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Yamagishi Haruo
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Nippon Bunri University
  •  A Positive Research of High-School Reorganization to Reestablishment of Depopulated AreasPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAGISHI Haruo
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Oita University
  •  An Examination Concerning Obstruction Factors of Youth's Sociality Acquisition by Environment Theory of DevelopmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAGISHI Haruo
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      OITA UNIVERSITY
  •  The Role of Key-person at the Support Process of Education and Well-being for the Young who has a Sense of AlienationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAGISHI Haruo
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      社会学(含社会福祉関係)
    • Research Institution
      OITA UNIVERSITY
  •  The Role of a Key-person at the Mutual and Well-being Action in the Depopulated and Great Aged AreasPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAGISHI Haruo
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      社会学(含社会福祉関係)
    • Research Institution
      Oita University
  •  An Empirical Study of the Double Structure of Teacher Training System : A Case in a Local Area in Japanese Prewar History

    • Principal Investigator
      SATO Hisako
    • Project Period (FY)
      1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Oita University
  •  新制高等学校分校が果たした社会的役割に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山岸 治男
    • Project Period (FY)
      1988
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Oita University

All 2016 2015 2012 2011 2010 2009 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 地域生活慣行の発達支援機能に関する研究2016

    • Author(s)
      山岸治男
    • Journal Title

      日本生活体験学会誌

      Volume: 第16号 Pages: 37-46

    • NAID

      120006484219

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381163
  • [Journal Article] スクールカウンセラーの有効活用と学校経営2016

    • Author(s)
      山岸治男
    • Journal Title

      日本文理大学紀要

      Volume: 44-1 Pages: 49-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381163
  • [Journal Article] 幼少年期の伝承民俗における発達体験について2015

    • Author(s)
      山岸治男
    • Journal Title

      日本文理大学紀要大43巻1号

      Volume: 43-1

    • NAID

      40020653479

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381163
  • [Journal Article] 中学校との連携による高校改革の試み-秋田県矢島高等学校の事例-2012

    • Author(s)
      山岸治男
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部研究紀要

      Volume: 第34巻1号 Pages: 85-94

    • NAID

      120004770871

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530885
  • [Journal Article] 留学生事業の導入による高校改革の試み-福島県只見高等学校の事例-2011

    • Author(s)
      山岸治男
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部研究紀要

      Volume: 第33巻1号 Pages: 79-88

    • NAID

      120003002798

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530885
  • [Journal Article] 個別指導と教育課程の工夫による高校改革の試み-島根県邑南高等学校の事例-2011

    • Author(s)
      山岸治男
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部研究紀要

      Volume: 第33巻2号 Pages: 179-188

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530885
  • [Journal Article] 生徒の多様化と高校改革の課題2010

    • Author(s)
      山岸治男
    • Journal Title

      大会大学教育福祉科学部研究紀要 第32巻

      Pages: 87-96

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530885
  • [Journal Article] 過疎地域の高等学校再編課題2009

    • Author(s)
      山岸治男
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部研究紀要

      Volume: 第31巻第2号 Pages: 127-138

    • NAID

      40016854977

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530885
  • [Journal Article] 過疎地域の高等学校再編課題2009

    • Author(s)
      山岸治男
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部研究紀要 第31巻

      Pages: 127-138

    • NAID

      40016854977

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530885
  • [Journal Article] An Examination Concerning Obstructive Factor of Youth's Sociality Acquisition by Environmental theory of Development2005

    • Author(s)
      YAMAGISHI Haruo
    • Journal Title

      THE RESEARCH PAPER OF THE SEMINAR OF SOCIOROGY OF EDUCATION OITA UNIVERSITY

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530546
  • [Journal Article] 青少年の社会性獲得阻害要因に関する発達環境論的検討2005

    • Author(s)
      山岸治男
    • Journal Title

      大分大学・教育社会学教室・科学研究費研究報告書

      Pages: 1-43

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530546
  • [Journal Article] Human Development and Handing Down Folk Customs2005

    • Author(s)
      YAMAGISHI Haruo
    • Journal Title

      THE RESEARCH BULLETIN OF THE FACULTY OF EDUCATION AND WELFARE SCIENCE 27-1

      Pages: 95-102

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530546
  • [Journal Article] 人の発達と伝承民俗2005

    • Author(s)
      山岸治男
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部研究紀要 27-1

      Pages: 95-102

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530546
  • [Journal Article] 青少年の社会性獲得阻害要因に関する発達環境論的検討2005

    • Author(s)
      山岸治男
    • Journal Title

      大分大学教育社会学教室・科学研究費研究報告書

      Pages: 1-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530546
  • [Journal Article] 子ほめ実践の教育・福祉的意義について2004

    • Author(s)
      山岸治男
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部研究紀要 26-2

      Pages: 261-268

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530546
  • [Journal Article] Educational and Welfare Significance of Child-Praising Practice2004

    • Author(s)
      YAMAGISHI Haruo
    • Journal Title

      THE RESEARCH BULLETIN OF THE FACULTY OF EDUCATION AND WELFARE SCIENCE 26-2

      Pages: 261-268

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530546
  • [Presentation] 養育・保育・教育の連続性から見る地域生活慣行の体験

    • Author(s)
      山岸治男
    • Organizer
      日本生活体験学習学会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2015-01-31 – 2015-02-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381163
  • 1.  SATO Hisako (10215824)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  SATO Junsuke (60192449)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  FUKUTOME Minako (80253764)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KANZAKI Hidenori (90117094)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  GOTO Yasuhiro (10040742)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi