• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Takeuchi Yoshiaki  竹内 謙彰

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TAKEUCHI Yoshiaki  竹内 謙彰

TAKEHCHI Yoshiaki  竹内 謙彰

TAKEUTI Yoshiaki  竹内 謙彰

Less
Researcher Number 40216867
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2021: 立命館大学, 産業社会学部, 教授
2010 – 2012: 立命館大学, 産業社会学部, 教授
2004 – 2005: 愛知教育大学, 教育学部, 教授
1998 – 2003: 愛知教育大学, 教育学部, 助教授
1992 – 1993: 愛知教育大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
教育・社会系心理学 / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educational psychology
Except Principal Investigator
Human geography / Educational psychology / Geography / 広領域 / 科学教育(含教育工学)
Keywords
Principal Investigator
認知発達 / 発達アセスメント / 自己の構成 / 嗜好性 / アセスメント / 学齢期 / 20答法 / 学童期 / 自己意識 / Experience … More / Producing / Understanding / Geography / Psychology / Spatial Cognition / Map Representation / 航空写真 / 経験 / 産出 / 理解 / 地理学 / 心理学 / 空間認知 / 地図表現 / learning experience / laterality / gender stereotype / psycho-social factors / psycho difference / gender difference / mental rotation / spatial ability / 男性性-女性性 / 学習経験 / ラテラリティ / ジェンダー・ステレオタイプ / 心理社会的要因 / 性差 / 心的回転 / 空間能力 / ニーズ / 質的分析 / 特別なニーズ / インタビュー / 高機能自閉症スペクトラム障害 / 当事者 / 発達障害 … More
Except Principal Investigator
GIS / 地図 / navigation / spatial cognition / ナヴィゲーション / 空間認知 / sense of direction / 方向感覚 / maps / communication / コミュニケーション / 高齢者 / knowledge construction / matacognition / computer tutor / sixth-grade children / self-explanation / knowledge transfer / mathematical problem solving / 小学生 / 算数問題解決 / コンピュータ支援 / メータ認知 / 算数文章題 / アメリカ / 国際研究者交流 / 転移 / 知識構成 / メタ認知 / 学習支援ソフト / 小学校6年生 / 自己説明 / 転移効果 / 算数文章題解決 / elderly / gender difference / 性差 / individual differences of spatial abilities / O&M trainings / blind and visually impaired children / 視覚障害 / 空間能力の個人差 / 歩行訓練 / 視覚障害児 / visualization / ヴァーチャル環境 / 経路探索 / 可視化 / map / children / foreigners / visually impaired / handicap / ecological approach / collaboration / ハンディキャップ集団 / 都市空間 / 子ども / 障害者 / 子供 / 外国人 / 視覚障害者 / ハンディキャップ / 生態学的アプローチ / 共同研究 / Life environment studies / Sensibility / 2nd and 4th grade children / Distinguish living things / Development of natural concepts / 生活科のアンケート調査 / 生活科 / 感性 / 小学校2、4年生 / 生物と無生物の区別 / 自然概念の発達 / アンケート調査 Less
  • Research Projects

    (11 results)
  • Research Products

    (14 results)
  • Co-Researchers

    (15 People)
  •  Developmental assessment in school-age children in relation to cognition ad self-awarenessPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Takeuchi Yoshiaki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  Developmental research on the needs of support for the people with developmental disorders and their familiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKEUCHI Yoshiaki
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  Application of GIS to the communication of geographic information and assistance of navigation for women and elderly people

    • Principal Investigator
      WAKABAYASHI Yoshiki
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Geography
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
  •  Analysis and support of knowledge construction to facilitate children's mathematical problem solving and transfer abilities

    • Principal Investigator
      NAKATSU Narao, 多鹿 秀継
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  Studies on communication of geographic information and navigation with GIS

    • Principal Investigator
      WAKABAYASHI Yoshiki
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Human geography
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
  •  Orientation & Mobility training and Materials for Young Blind and Visually Impaired Children

    • Principal Investigator
      YAMAMOTO Toshikazu
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      広領域
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Factors Affecting Understanding and Producing Map RepresentationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKEUCHI Yoshiaki
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Aichi Universty of Education
  •  Studies on the communication of spatial information and navigation with maps

    • Principal Investigator
      WAKABAYASHI Yoshiki
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Human geography
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
  •  How psycho-social and laterality factors interact to influence gender difference of spatial abilityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKEHCHI Yoshiaki
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  Cognition of urban space and navigation by the handicapped

    • Principal Investigator
      OKAMOTO Kohei
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Human geography
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Surveys of children's understanding of natural concepts

    • Principal Investigator
      KAWAKAMI Shogo
    • Project Period (FY)
      1992 – 1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      Aichi University of Education

All 2021 2020 2019 2013 2012 2011 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 小学生における自己理解の研究方法と見出された発達的特徴 ─日本における20答法を用いた研究を中心に─2020

    • Author(s)
      竹内謙彰
    • Journal Title

      立命館産業社会論集

      Volume: 第56巻第4号 Pages: 1-20

    • NAID

      120007028228

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03246
  • [Journal Article] 高機能自閉症スペクトラム障害者の特別なニーズ:青年期後期~成人期の当事者に対するインタビューに基づく分析2013

    • Author(s)
      竹内謙彰
    • Journal Title

      立命館産業社会論集

      Volume: 48(4) Pages: 41-58

    • NAID

      110009632912

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530729
  • [Journal Article] 高機能スペクトラム障害者の特別なニーズ―青年期後期~成人期の当事者に対するインタビューに基づく分析―2013

    • Author(s)
      竹内謙彰
    • Journal Title

      立命館産業社会論集

      Volume: 第48巻第4号 Pages: 41-58

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530729
  • [Journal Article] 高機能自閉症スペクトラム障害者の特別なニーズ―青年期後期~成人期の子どもを持つ母親に対するインタビューに基づく分析―2012

    • Author(s)
      竹内謙彰
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 第33巻第2号 Pages: 46-63

    • NAID

      110009577776

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530729
  • [Journal Article] 高機能自閉症スペクトラム障害者の特別なニーズ:青年期後期~成人期の子どもを持つ母親に対するインタビューに基づく分析2012

    • Author(s)
      竹内謙彰
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 33 Pages: 46-63

    • NAID

      110009577776

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530729
  • [Presentation] 自己意識の側面から見た学童期の発達的特徴2021

    • Author(s)
      竹内謙彰・富井奈菜美・松元佑
    • Organizer
      心理科学研究会2021年秋の研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03246
  • [Presentation] 20 答法の回答からみた小学生の発達的特徴:「好き」および「嫌い」の記述に着目した分析2021

    • Author(s)
      竹内謙彰 ・富井奈菜実 ・松島明日香・松元佑・荒木穂積・中村隆一
    • Organizer
      発達心理学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03246
  • [Presentation] 学童期における自己の構成の発達:20答法を用いた分析2019

    • Author(s)
      富井奈菜実、松島明日香、竹内謙彰、荒木穂積、中村隆一
    • Organizer
      対人援助学会第11回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03246
  • [Presentation] 高機能自閉症スペクトラム障害者の特別なニーズ(1):青年期後期~成人期の子どもを持つ母親に対するインタビューに基づく分析2012

    • Author(s)
      竹内謙彰
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県)
    • Year and Date
      2012-03-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530729
  • [Presentation] 高機能自閉症スペクトラム障害者の特別なニーズ-青年期後期~成人期の当事者に対するインタビューに基づく分析-2012

    • Author(s)
      竹内謙彰
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学・沖縄県
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530729
  • [Presentation] 高機能自閉症スペクトラム障害者の特別なニーズ(1)-青年期後期~成人期の子どもを持つ母親に対するインタビューに基づく分析-2012

    • Author(s)
      竹内謙彰.
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場・愛知県
    • Year and Date
      2012-03-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530729
  • [Presentation] 東アジアにおける自閉症スペクトラム児の親のニーズに関する比較研究(2)2011

    • Author(s)
      荒木美知子・荒木穂積・竹内謙彰, 他
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学小金井キャンパス(東京都)
    • Year and Date
      2011-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530729
  • [Presentation] 東アジアにおける自閉症スペクトラム児の親のニーズに関する比較研究(1)2011

    • Author(s)
      荒木穂積・竹内謙彰・荒井庸子, 他
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学小金井キャンパス(東京都)
    • Year and Date
      2011-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530729
  • [Presentation] 高機能自閉症スペクトラム障害者の特別なニーズ-青年期後期~成人期の当事者に対するインタビューに基づく分析-

    • Author(s)
      竹内謙彰
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学千原キャンパス(沖縄県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530729
  • 1.  OKAMOTO Kohei (90201988)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  YAMAMOTO Toshikazu (20200826)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  WAKABAYASHI Yoshiki (70191723)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  MURAKOSHI Shin (30210032)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  TERAMOTO Kiyoshi (40167523)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  TAJIKA Hidetsugu (30109368)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  NAKATSU Narao (90133131)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  KAWAKAMI Shogo (10033896)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  HASHIMOTO Takeo (00112368)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  SADAHIRO Yukio (10240722)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  OKUNUKI Keiichi (90272369)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  NOZAKI Hironari (80275148)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  ISHIDA Yasuhiko (10314064)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  SAITO Hitomi (00378233)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  池上 知子 (90191866)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi